Gå til innhold

- Kvinner vil ikke ta drittjobbene


Anbefalte innlegg

Ja, du har flere ganger brukt som poeng at ledere ikke rekrutteres fra bedriften. og en direkte konsekvens av det er at du mener ledere ikke trenger kjenne bedriften.

Tull, men jeg ser at det er den logiske sansen og ikke sannferdigheten det skorter på. Men jeg er overrasket over at du ikke klarer å skille mellom det å konstatere hvordan verden fungerer og hvordan verden burde fungere. Skal man forsvare en virkelig fordeling, Statoils kjønnsfordeling i ledelsen, må man gjøre det med utgangspunkt i hvordan rekrutteringen dit har vært, ikke hvordan den burde ha vært.

 

Du har igjen ikke fått med deg poenget og lager ditt eget.

 

Poenget er at ledere bør ha kjenneskap til bedriften. Ledere rekrutteres derfor ofte fra bedriften. Kjønnsfordelingen blant potensielle ledere er derfor påvirket av kjønnsfordelingen i bedriften generelt. Og skal man ha en annen kjønnsfordeling enn rekrutteringsgrunnlaget så må man i praksis dumpe kvalifikasjon til fordel for kjønn.

"Bør" skriver du. Da er du med en gang vekk fra den verden vi er i. La meg minne deg om tittelen og utgangspunktet for tråden, at kvinner ikke vil ha drittjobbene og implisitt at kjønnsfordeling blant de på gulvet og bedriften som ett bør være avgjørende for kjønnsfordelingen som helhet, og at dette gjør kjønnsfordelingen i Statoils ledelse OK. Men ledere (i store bedrifter) rekrutteres generelt ikke fra de som besitter drittjobbene, ei heller fra hele bedriften. Dette tror jeg du vet. Rekrutteringsgrunnlaget er hverken drittjobbene eller alle de ansatte, men personer som allerede er i administrative og ledende stillinger, i det minste ikke på gulvet. Selvsagt mange med kompetanse og erfaring fra selskapet, men ikke hvilken som helst kompetanse.

 

Og jeg tror ingen i Statoils ledelsesgruppe har noen som helst erfaring med oljeborring, selv om jeg skal vedgå at Helge Lund ikke viker unna drittjobber: mannen har jobbet som rådgiver for Høyres stortingsgruppe.

Å påstå på generelt basis at denne mekanismen ikke eksisterer har du ikke grunnlag for. Og videre gjennom å pålegge annen kjønnsfordeling i ledelsen enn i resten av bedriften så umuliggjør du også praksisen for de bedrifter som per i dag bruker den, eller som ønsker å bruke den.

8273077[/snapback]

For store selskaper, som gjennomgående har vært mitt tema, er det lite kontroversielt å hevde at lederne ikke begynte som skiftarbeidere i kjeledress.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Nei, kvotering blir diskriminering, uten kvotering er det IKKE diskriminering.

 

Hvordan i all verden er det diskriminering uten kvotering?

8274031[/snapback]

 

Folk diskriminerer. Det er diskriminering basert på kjønn, religion og hudfarge i dag..

8274127[/snapback]

 

 

For å komme med ett godt engelsk uttrykk: "Two wrongs don't make a right".

 

Diskriminering er ikke riktig, men tilfeldig diskriminering som blir utført av idioter er tross alt bedre enn diskriminering satt i system av staten. At staten faktisk setter lover som KREVER at det SKAL diskrimineres, og at folk virkelig prøver å argumentere for at det er riktig synes jeg er skremmende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...