Gå til innhold

Wowglider - Moralsk riktig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lvling er dødslkedlig og derfor vil jeg skippe det, hva er det med folk og ikke forstå at det er et spill man spiller for å ha det kjekt. Gidder da  **** ikke å "jobbe" for å ha det kjekt når jeg spiller

8142565[/snapback]

 

Da er det ikke rette spillet for deg.. Skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan innse det i stedet for å jukse.

Lenke til kommentar
Lvling er dødslkedlig og derfor vil jeg skippe det, hva er det med folk og ikke forstå at det er et spill man spiller for å ha det kjekt. Gidder da  **** ikke å "jobbe" for å ha det kjekt når jeg spiller

8142565[/snapback]

 

Spørsmålet som blir stillt i tråden er om det er moralsk riktig og bruke wowglider, jeg tror vi har kommet fram til at det ikke er det siden det er ulovelig til og begynne med, man kan aldri forsvare ett lovbrudd med egen vining. Det hjelper ikke hvor mye du synes det er ok når det er ulovlig in the first place. Det er ikke opp til deg og bestemme.

Lenke til kommentar
Lvling er dødslkedlig og derfor vil jeg skippe det, hva er det med folk og ikke forstå at det er et spill man spiller for å ha det kjekt. Gidder da  **** ikke å "jobbe" for å ha det kjekt når jeg spiller

8142565[/snapback]

 

Spørsmålet som blir stillt i tråden er om det er moralsk riktig og bruke wowglider, jeg tror vi har kommet fram til at det ikke er det siden det er ulovelig til og begynne med, man kan aldri forsvare ett lovbrudd med egen vining. Det hjelper ikke hvor mye du synes det er ok når det er ulovlig in the first place. Det er ikke opp til deg og bestemme.

8142635[/snapback]

 

Da er det vel også moralsk feil å designe et spill for å gjøre folk avhengige?

Lenke til kommentar
Derfor de har EULA.. Blir du avhengig er det din sak, ditt problem ikke blizzard sitt.

8142668[/snapback]

 

Joda, men er det moralsk riktig og med vilje gjør folk avhengige slik at de kaster bort livet sit? sier ikke at det er blizzard sit problem, men viss det er et spørsmål om glider er moralsk riktig kan du spørre det samme om å med vlije gjøre at folk spiller mer en det som er sunt

Lenke til kommentar

Du kaster ikke bort livet ditt av å spille opp en character eller to, ei heller av å grinde pots til et raid. Slike unnskyldninger fungerer ikke.

 

Man kaster bort livet sitt med å idle i en viss by fra morran til kveld, og slikt bruker man jo såklart ikke denne glideren til.

 

Wowglider kan ikke brukes til noe som hadde ødelagt livet ditt, for all levlingen/farmingen går faktiskt langt raskere unna enn mange av dere forstår.

Lenke til kommentar
Donsai:

Du blander sammen (lovgivende) etikk og moral her. Om det er moralsk riktig er opp til personen selv. Om det er lov/ulovlig eller ses på som umoralsk av resten av folket er ikke relevant.

 

Bare for å kverulere litt  :) .

8142670[/snapback]

 

Det er ulovlig fra det øyeblikket du skriver under hos blizzard, jeg regner de fleste ser det som umoralsk og bryte lover som de faktisk skriver under på at de er enige i.

Lenke til kommentar

Snakker om moral ikke regler, så du svarte ikke på spørsmålet. Og grindingen tar kanskje ikke så lang tid, men det er dritkjedlig. Og selv spiller jeg for å ha det gøy, og grinding er nesten som å jobbe. For du kan ikke si at du gjør det fordi det er kjekt? Nei du gjør det fordi du "må" for å kunne raide/kjøpe gear/kjøpe mount

Endret av Pazaak
Lenke til kommentar

Det er umoralskt å ikke gjøre seg fortjent til de potsa og flaskene man bruker i raids. Men du mener det er moralskt riktig å la en bot grinde de for deg?

 

Det er en grunn til at det krever noen timer med ogre-farming for å få talbuk (eventuelt halaa farming), fordi det skal være bittelitt prestisje i å ha fullført det. Hvor er prestisjen når en bot gjorde det for deg? Hvor "selvgjort" føler du deg når du prøver å drepe gruul med buffs for tilsammen ~100 gull på deg, som en bot farma? Hvor er prestisjen, når du freerida helt opp dit?

Endret av Superslask
Lenke til kommentar
Jeg skjønner argumentet ditt med at du så å si kun ønsker pvp, men jeg synes også at du burde ta deg tid til å levle opp characteren selv hvis du skal få privilegiet til å pvp'e med den.

8120327[/snapback]

Nå ville jeg aldri brukt en bot selv fordi:

1. De tar opp plass i spillverdenen, få ting er kjipere enn å ha quest mobs campet av en eller annen bot.

2. De forårsaker inflasjon i økonomien. Mer gull inn fører til høyere priser på alt.

3. Det er imot spillets regler. Jeg jukser ikke når jeg spiller kort, eller ludo heller for den saks skyld, derfor gjør jeg ikke det i WoW heller.

 

Men sånn rent prinsipielt synes jeg sitatet over (kunne valgt blandt flere andre) virker litt snodig.

 

Det råder av og til en oppfatning av at man må utholde kjedsomhet for å fortjene å gjøre det man synes er gøy i denne typen spill. Hvor kommer dette fra? Hvordan rettferdigjør man en sånn oppfatning? Denne typen utsagn får meg til å lure på hvorfor man spiller i det hele tatt, "ja det er kjedelig, men det er prisen man betaler for å ha det morro senere" :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ja, donsai, jeg er en av de få som faktisk har lest EULA og terms of use. (stikkord: Laptop som ikke kunne kjøre WoW, internett, alt for mye fritid)

 

Vi har sett poenget om lovlig/ulovlig nå, og det er ikke det trådstarter ville med posten, da han allerede skrev i første linje at det var ulovlig. Det at du følger disse er din moral, noe som er greit nok. Om dette var det universelle svaret kunne vi bare sagt "ok, ikke samsvarende med lovgivende etikk, tråd stenges", men siden det spørres etter personlige meninger blir det litt mer interessant.

 

Dette er ikke et uttrykk for at jeg er fan av wowglider, bare et svar på at "Glider er ulovlig" ikke er spikeren i kista for denne debatten.

Lenke til kommentar

Men da vil jo alle som synes det er moralsk riktig og bruke glider også synes at det er moralsk riktig og bryte avtaler man skriver under på at man er enige i. Jeg sier bare det kan aldri bli moralsk riktig så lenge det er ulovlig til og begynne med, man kan ikke snyte på skatten bare fordi man synes det er lettere enn og betale den, og man kan ihverfall ikke kalle det moralsk riktig.

Lenke til kommentar

Men likevel gjør folk det (lurer seg unna skatt, hvitvasking), og de har sine grunner. Det er interessant å høre poengene deres, selv om det er ganske innlysende i dette eksempelet(mo' money).

 

Eksempler: Er det riktig at en som har suksess i livet skal betale langt mer enn en mer uheldig person/unnaslunterer, og dermed en offentlig forlengelse av den mer subtile janteloven?

 

Er høye skatter og avgifter et hinder for norsk industri? Vil sluheten/grådigheten skape flere arbeidsplasser, fremre verdiskapning og dermed i det lengre løp bli positivt? Eller er det kun for personlig vinning?

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Ser det som tar WoW litt for seriøst her kaller glidere for patetisk, at deikke har respekt for slike personer OSV.

 

Tror ikke deres meninger er verdt 5 flate øre.

 

Mange folk som spiller/spilte WoW har familie, jobb og ansvar som en del av sitt Real life, meg selv inkludert. Dette gjør at man har begrenset tid på å avse til sine fritidssysler, som er WoW i dette tilfellet. Hvem gidder da å bruke den 1-2 timen de har til dagen på dette til å holde på å grinde i WoW som er alt annet en gøy? Det er bortkastet fritid man aldri får tilbake. Da å bruke en glider eller bot til å få litt høyere lvl, til å få råd til en mount er for meg helt OK. En vil da ha det meste ut av sin dyrebare fritid.

Så igjen. Hva dere som uten særlig RL mener om denne saken tror jeg preller av like lett som ertepistol på en elefants bakdel.

 

Selvsagt har Blizzard regler mot slikt, men regler er til for å bøyes.

Lenke til kommentar
Men pazaak hvorfor skriver du under hos blizzard på at du er enig når du helt klart ikke er det, for meg høres det ut som du har en lav moral.

8142723[/snapback]

 

Har ikke skrevet under, jeg haka av ei boks. Jeg har aldri brukt en bot, men har ikke noe imot at folk gjør det og forstår det godt. Og du skriver ikke under på at du er enig, du skriver under på at du har lest og akseptert dem, altså vil følge ikke vere enig.

 

Og trenger vel ikke å ha lav moral bare fordi jeg spiller for å ha det gøy?

Greit nok det er ikke selvfortjent blablabla... Men som sagt, jeg spiller ikke pve, bruker aldri pots i pvp siden det er total waste. Hørest forøvrig ut som om du tar spillet lit vel serriøst, jeg gidder ikke bruke mangfoldige timer på et spill for å kunne ha det kjekt etterpå (annen job er noe annet, men når du faktisk ikke har noe problem med å "jobbe" i et spill burde du ta ei pause) Og nei jeg gidder ikke spille noe annet fordi wow er et bra spill og jeg liker pvp (gjort tilsammen ca 10 eller ferre instanceruns fra lvl 1-70)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...