Gå til innhold

Wowglider - Moralsk riktig?


Anbefalte innlegg

Advarsel: wowglider og andre lignende programmer strider i mot EULA, og vil føre til ban hvis du blir oppdaget. Jeg fraskriver meg alt ansvar.

 

Jeg tenkte jeg kunne starte en tråd ang. wowglider og om det er umoralsk eller ikke.

 

 

For de som ikke vet hva wowglider er, så er dette et program man kan kjøpe eller skaffe seg på andre måter, som automatiserer grindingen i spillet. Et annet navn på et slikt program er "bot".

 

Programmet er under stadig utvikling og det har enda ikke lyktes blizzard i å finne en måte til å oppdage denne boten. Det var mange mer eller mindre kjente boter for rundt ett til to år siden, men alle utenom wowglider forsvant pga. warden.

 

Spørsmålet mitt er om det er umoralsk å bruke wowglider? Wowglider har reddet det sosiale livet til mange avhengige wow'ere, og blir 99% av tiden bare brukt bare til å levle karakterer opp i fra level 1 til 70, og ikke til å grinde gull for så å selge det.

 

Jeg mener personlig at wowglider er veldig etisk riktig så lenge det blir brukt bare for å ikke sløse bort livet på å levle selv. Det tar ca. ett og et halvt år bare å levle i fra level 1 til level 70, med en spilletid på èn time hver dag.

 

Dette er helt sinnsykt, hvis vi regner med at du koser deg og gjør masse quest o.l. (20 dager played).

 

Selv så har jeg levlet opp 3 prester i fra level 1 til 60, en mage i fra 1 til 70. For hånd har jeg spilt opp tre warlocker i fra 1 til 60 og en paladin.

 

Hele levle prosessen påvirker ikke en eneste sjel på serveren, utenom de jeg gruser i PvP senere. (Jeg spiller 90% pga. PvP delen). Det synes er feil er huntere som grinder penger på elitene i azshara og uglene i winterspring. Jeg blir rett og slett sur hver gang jeg ser disse. Først og fremst pga. de tjener penger på dette spillet, men også fordi de ødelegger ryktet til wowglider.

 

Diskuter

 

- Daehli

 

Edit: Dette er på ingen måte en oppfordring til å bote. Jeg anbefaler på det sterkeste å følge EULA.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enkelt og greit imot botting uansett hva vinningen er jeg. Om man botter for å komme opp i level, eller for å tjene penger er det fortsatt like ulovlig.

 

Jeg skjønner argumentet ditt med at du så å si kun ønsker pvp, men jeg synes også at du burde ta deg tid til å levle opp characteren selv hvis du skal få privilegiet til å pvp'e med den.

Lenke til kommentar

Vel, så hvis wowglider kan redde det sosiale livet til et menneske, så er det forsatt galt å bruke det? La oss si at en person er avhengi. Guildet har nettopp startet opp på en ny server, og det er raid neste helg.

 

Noen venner kommer bort og spør om du er med ut på fest. Hva gjør du? Takker nei og sier at du må raide. Takker ja, setter på boten og løper ut og har det gøy? Det var bare et eksempel, men er det da galt?

 

Er det galt hvis du har spilt den samme delen av spillet tjue ganger, en del av spillet som krever absolutt ingen ferdigheter og kunnskap, bare tid (som blizzard tjener penger på) - hvor ditt sosiale liv må ofres?

 

Jeg forstår at world of warcraft er et levesett og at vi må velge. Så jeg er helt åpen for argumenter. Jeg er forsåvidt enig med deg Complexion, det er ikke helt stuerent. Det er jo juks.

 

Edit: ops, feil konto. Daehli skrev innlegget på broderns konto, beklager.

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
Jeg er enkelt og greit imot botting uansett hva vinningen er jeg. Om man botter for å komme opp i level, eller for å tjene penger er det fortsatt like ulovlig.

 

Jeg skjønner argumentet ditt med at du så å si kun ønsker pvp, men jeg synes også at du burde ta deg tid til å levle opp characteren selv hvis du skal få privilegiet til å pvp'e med den.

8120327[/snapback]

 

 

100% enig

 

Finnes ikke unnskyldning for å bruke bot's

 

Du kan enkelt levle en char fra 1-70 på 1-2mnd om du vil prioritere tid til det, om ikke så får du bruke den tiden du trenger. Er du så avhengig at du MÅ pvp med en char så er ikke tiden du har til rådighet problemet.

 

Jeg har nå mindre tid til å spille wow enn noensinne før så jeg tar den tiden jeg trenger for å komme meg til 70 har ikke ofret en tanke på å bruke glider for å komme meg kjappere til endgame.

 

Sorry men all form for tredjeparts software til å spille spillet for deg er rett å slett patetisk.

Lenke til kommentar

Nei det er ikkje moralsk riktig å bruke noke sånt.

Dersom ein person har blitt til den grad avhengig at han/ho MÅ lvle opp akkurat der og då, burde den personen heller prøve å gje seg med spelet. Det er imo betre, ein å la eit program lvle til han, slik at han kan begynne å spele på 60 eller 70. Og då igjen muligens bli enda meir avhengig.

Lenke til kommentar

Det påvirker spillet med at områdene som bottene er på blir overbelastet av datastyrte characters, det være seg botter som levler og botter som grinder. Sånn at dem som faktisk sitter bak en character og spiller kanskje bruker timesvis mer enn nødvendig for å gjøre questene sine. Og dem som levler tradeskills sliter også med å få grinde mats fra bots pga dette. Når jeg sier timesvis så er det ikke noen overdrivelse da du gjør noen hundre quests fra f.eks 60-70 så blir 10min her og 10min der en god del tilsammen. Så det at DU sparer på din tid gjør at JEG som spiller lovlig må bruke MER tid.

 

Og så har du det med økonomi, det er ikke til å komme fra at en som kan sette maskina si på autogrind får en kunstig høy økonomi i forhold til en som har begrenset tid, og da i tillegg har fått dette på en måte som er ulovlig i forhold til EULA og alle moralske og etiske grenser.

 

Dette er et spill som er ment å spilles over lang tid, det er ikke et single player spill uten community, det er et sosialt spill, har du ikke tid til å spille det hardcore spiller du det casual. Om du bruker 1mnd eller 10mnd på å levle 6 characters til max level spiller liten rolle for de fleste. Om du velger å levle 100 chars til 70 så burde du skjønne at det vil være repeterendes arbeid.

Lenke til kommentar
Vel, så hvis wowglider kan redde det sosiale livet til et menneske, så er det forsatt galt å bruke det? La oss si at en person er avhengi. Guildet har nettopp startet opp på en ny server, og det er raid neste helg.

8120402[/snapback]

Det er fullt mulig å spille wow og i tillegg ha et sosialt liv. Uten å måtte jukse.

 

Noen venner kommer bort og spør om du er med ut på fest. Hva gjør du? Takker nei og sier at du må raide. Takker ja, setter på boten og løper ut og har det gøy? Det var bare et eksempel, men er det da galt?

8120402[/snapback]

Så det er ikke gøy å spille wow? Hvorfor spille i det hele tatt da?

 

"Takker nei og sier at du må raide". Ehh. Det finnes andre alternativer enn de to. Du kan jo bare la være å spille den kvelden i det hele tatt. Hvorfor du spile hver eneste kveld :huh:

Er det galt hvis du har spilt den samme delen av spillet tjue ganger, en del av spillet som krever absolutt ingen ferdigheter og kunnskap, bare tid (som blizzard tjener penger på) - hvor ditt sosiale liv må ofres?

8120402[/snapback]

Hvorfor trenger du 20 high level characters? Og nei, ingen krever at du "ofrer" ditt sosiale liv. Du har da vel nok selvkontroll til å kontrollere spillinga selv?

 

Jeg forstår at world of warcraft er et levesett og at vi må velge. Så jeg er helt åpen for argumenter. Jeg er forsåvidt enig med deg Complexion, det er ikke helt stuerent. Det er jo juks.

8120402[/snapback]

"Et levesett"? Hvaforno? :huh: Det er fullt mulig å spille World of WarCraft uten å måtte "gi opp" resten av livet sitt. :roll:

 

Ser at OP nevner at det bare er "moralsk riktig" å bruke den til å levle opp characters. Da er ikke grensa stor før det blir "moralsk riktig" å bruke den til å farme mats til neste raid, fordi du vil ut å "ha det gøy" med venner istedet for å bruke tid på et spill du åpenbart ikke synes er gøy lenger (hvorfor spille da?). Og da blir det lett å botte hele tiden, utenom raids kanskje?

 

Botting er juksing. Ingen har vel behov for å ha 10+++ high level characters? Den blir gjerne brukt mer til andre ting som også kan regnes som "moralsk riktig", bl.a. farming (ja, farming er da vel minst like kjedelig som levling) og rep grinding. Da blir det direkte juks, og ødelegger for alle andre på serveren ved bl.a. å skape ubalanse i økonomien.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

So here i was minding my own business the other night in Tarren Mill on my warlock. Glider took 3 lvl's for me while i was enjoying life. When i came back to my screen i noticed that i've had a whisper from another player 2 minutes ago, so i replied to him, here is how the conversation went: (Sorry for not screenshotting it!)

 

Im XX and the player is YY:

 

YY: WHAT THE FUCK YOU DOING? YOU'VE BEEN ONLINE ALL DAY KILLING THE SAME MOBS! YOU FUCKING BOTTER, IMMA REPORT YOUR SORRY ASS.

XX: And hello to you sir, how's your day in World of Warcraft been?

YY: STUF IMMA REPORT YOU!!111oneone

XX: Im sorry to hear that you've had a bad day in World of Warcraft, is there anything i can do to make you feel better?

YY: Stop botting, and i wont report you!!

XX: Im sorry, but i can not do that.

YY: YES you can, and you better do so!

XX: No sorry mate, i really can't. If i was to play myself i would loose my RL and i am not willing to do that.

YY: Wtf do you mean?! You stop botting now or i report you!

XX: If i was to play myself, i would get caught in a game of endless grind. Grind for levels, grind for money, grind for items, grind for reputation, WoW is endless in that way, and like a drug to many people. Botting is like rehab.

YY: But why you botting? You destroy the game for other people!!11oneone

XX: First of all, i never said im botting. Second, i dont believe im destroying anything. I kill mobs, get xp, get lvl's, get gold. How can that destory the game for other people? If that is destorying the game for other people, then people that dedicated their life to WoW and playing 16 hours a day, is also destroying the game.

YY: But botting is illegal!!

XX: It's illegal in the terms of Blizzard, yes, but you can't call it illegal in real life. You can compare it to buying booze before your old enough, driving a little bit to fast, nothing more that that at the max.

YY: But i play all day to lvl and you just wank while the bot do it for you!!

XX: So? Wouldnt you prefer to go on a date, drink a few pints with your friends, or even wank, compared to playing an endless game which in the end will make you aggresive and non-fit for real life?

YY: It's unfair!!11oneone

XX: No it's not, you can do it yourself. Imagine, being able to get a new lvl 70 every 3-4 weeks. Never having to buy gold and being able to enjoy your life away from your computer.

 

Here is a break in 10 minutes where i hear nothing from him, then all of a sudden he whispers me again.

 

YY: Hmmm, i know WoW is bad for me, i lost my girlfriend and my job on that account, i can feel within myself that i've become very aggressive, i've never been that before. Sorry for my bad talking. >.<

XX: It's okay my friend. I've tried that myself, why do you think i "play" the game in this way now? I've seen WoW at it's worst, and im now enjoying it at the best. :-)

YY: Say, im affraid that GM's can read chatlogs, can i have your MSN or email?

XX: For what? Im not giving that away to everybody.

YY: I need your help, i really do, before this game takes over my life in a way where there is no turning back.

XX: Okay mate, i think i know what your getting at. My MSN is [email protected]

YY: Thank you, i will add you now, okay?

XX: Surely. :-)

 

This is our MSN conversation:

YY: Hiya mate :-)

XX: Hello my friend, and welcome to my MSN ;-)

YY: Hehe. Well, thank you for talking with me in a proper way ingame, i was very annoyed and pissed that i had to work my ass of, whilst you could just sit back and do nothing and let the bot do all the hard work.

XX: It's no problemo. I think your caught in the same way i was, i lost my job and girlfriend also, due to playing WoW. WoW is designed to be addictive and to being able to forfill all your social needs, hell you can even get drunk in WoW, only thing missing is cybersex and weed. :-P

YY: Word man, word. I hate the game so much, but im not able to let it go. Ive tried to play less, not play, and to have fun in WoW, doesnt work. Simply can't control it, and it's getting worse and worse, last week i didnt go to my mothers birthday, because id rather play WoW, im so sad about that. :-(

XX: Auch man, that's harsh. There is no doubt that the way WoW is designed, the idea is to make people addictive. It's by far the best game i've ever played, but at the same time the very worst. i

YY: Well, i know your botting. And you seem to be very happy about it. Don't worry, i didnt report you. ;-) But why don't you get banned? Blizzard must have some anitcheat to catch you??

XX: Yes i bot, and i dont stop botting before i stop WoW. Botting totally changed my life, i went from being isolated from RL, from loosing a girlfriend and several jobs, to have a beautyful new girlfriend, and getting a new job where i recently got promoted to being boss. :-) Blizzard are well aware of bots, and so are other players, i think the key to not getting caught is to use it with moderation, and never get greedy. The anticheat is worhtless, and i dont think that Blizzard actually wanna ban us, Blizzard are greedy, botters also pay for their accounts and gametime. Blizzard bans botters now and then, i think it's just to make it look like their actually trying to get rid of bots, but i honestly believe that they have no interest in banning us or even making botting impossible.

YY: I see. Hmmm. I totally understand why your botting and i respect your agrumentation for it totally.

XX: Im just telling you the truth. Everybody knows what WoW does to alot of people, its well known that people gets addicted and also its quite clear that Blizzard dont wanna help the addicted people, even tho it's kinda their responsibility.

YY: Mate?

XX: Yes my friend? :-)

YY: Where can i get a bot? lol

XX: Lol, well, before telling you that, you need to understand, that if you start botting, there is ALWAYS a risk that you will get banned. Never bot on an account you cannot effort to loose. Im Serious, you have to understand, that you might get caught at some point, no matter how safe you play.

YY: Well, the risk of getting banned by botting > endless grind and no social life! :-P

XX: Hehe so true. ;-) Do you understand the risk mate?

YY: Yeah i do. Can you hook me up with a bot or something?

XX: Yes i can ;-) The bot costs 25$, one time payment. Its not me selling it and i dont gain anything from showing you where to buy it, see my help as a friendly gestus. :-)

YY: Okay my friend. gief bot plox! :-P

XX: Take a look at www.wowglider.com - That's the bot im using. Works like a charm. If you need any good profiles for the bot, feel free to ask me for it on MSN, i have private custom made profiles for all classes, races, factions and levels, all the way to ze big 70. :-)

YY: Thank you mate, will have a look at it right now! :-D

XX: No problem, if you need help, just ask me.

YY: Will do mate. Cya on the good side of life :-D

 

The next two weeks i helped him setting up the bot, giving him advises and profiles. Seemed like he got it to work perfectly. :-) Two weeks later again, he send me 100$ on Paypal and an email saying:

 

Hello mate,

 

I really appreciate you taking your time to help me out with this bot, and telling me in a proper way why your botting. At the time i whispered you i was desperatly trying to level yet another char, i was under alot of pressure in WoW and also in reallife, it was actually considering commiting suicide. I lost everything in my life because of WoW. Like i mentioned, my girlfriend, my job, and i also lost my house because i didnt have any income and therefor no money to pay for the rent. I was forced to move home to my moms house, she is a old lady on 82 years. I had nothing left in my life besides WoW, and was seriously considering the suicide. I wanna thank you, from the bottom of my heart, you safed my life!

 

The past weeks ive been botting. It's so sweet, now i have time to reallife again. I've got a new job and me and the girlfriend i lost are talking about getting together again. My life is much better now, and i owe it all to one person, YOU.

 

I sent you 100$ on Paypal to the email you use on MSN. As a thank you bonus or something, i owe you far more than that, but that's all i got at the moment.

 

Sincerly

YY

 

En post fra WoWglider forumet

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

botting er JUKS! ødelegger spillegleden min noe sinnsykt når jeg ser botter som springer rundt å enten levler eller farmer. uten at den som eier karakteren gjør en dritt av innsats selv! uff.....

 

og for 2 dager siden så reporta jeg en lvl 39 hunter bot, nå er han 49... er rett og slett frustrerende å se dette..

Lenke til kommentar

Et lignende, interessant spørsmål: Hva er verst av å botte og kjøpe gull?

 

EDIT: Selv om jeg ikke har lyst til å kommentere meningen min om glider v moral, så må jeg si at Overdox-innlegget virket som manuset til en dårlig reklamefilm.

 

Glider redder han ene fra selvmord, og hjelper han andre til en lederstilling?

 

"ok".

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Hehe, litt festlig at man betaler penger, først for et spill (500kr), så en bot, så lar botten spille spillet for seg. Hva er vitsen, da? Livet blir jo ikke automatisk fantastisk på lvl 60 eller 70 uansett. Det er hele veien dit som teller. Mao. er sånne programmer totalt wasted i mine øyne. Da kan man like godt la være å spille i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Er imot både boting og kjøp av gold. For meg så synes jeg det er like moro å levle opp som å raide på 70, kan være fordi jeg ikke stresser og levler i min egen fart. Også er lvl70, gold osv. en belønning for å bruke tid å spillet så det blir juks å få et program til å gjøre det for deg, f***** opp økonomien gjør det også.

Lenke til kommentar

WOW glider er vel i rettsak med Blizzard, alle som blir tatt med WOW glider får vel lifetime bann, bare det og trykke samme tastene etter hverandre feks WASD fører til auto kick tydlivis.

 

 

WOW Glider er moralskt sett på samme måte som og bruke aimbot i feks CSS/CS, har ikke noe og si om du spiller alene eller mot deg selv, er alikevel juks, noe som bør straffes med bann for lifstid.

Lenke til kommentar
WOW glider er vel i rettsak med Blizzard, alle som blir tatt med WOW glider får vel lifetime bann, bare det og trykke samme tastene etter hverandre feks WASD fører til auto kick tydlivis.

 

 

WOW Glider er moralskt sett på samme måte som og bruke aimbot i feks CSS/CS, har ikke noe og si om du spiller alene eller mot deg selv, er alikevel juks, noe som bør straffes med bann for lifstid.

8120848[/snapback]

 

QFT

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...