Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om man på død og liv skal gå det ulovlige veien med Xenon ettermonteringskitt, så vær så snill å ikke monter det på reflektorlykter, men projektorlykter... Da ser det hundre ganger penere ut, og lysbildet blir ikke så ille. :)

Det er noe tull. Lysbildet som prosjeksjonslykter produserer etter ettermontering er livsfarlig. Det ser ikke så elendig ut, men det har en rekke svakheter som gjør det veldig farlig:

 

1: Lyset spres tilfeldig, noe som betyr stort sett ganske jevnt, over hele området som skjermingen i lykten tillater. Det er ikke normalt, da det skal ligge et større område fremst i lysbildet som gradvis reduserer seg mot ca. null. Cutofflinjen er så smal at den er normalt sett ikke synlig, og er ikke en del av lysbildet. Overgangen over cut-offlinjen etter ettermontering er så skarp at sikten man får foran linjen av gatelys, forankjørendes lys, møtendes lys, osv. blir totalt fraværende. Det skal være gradvis redusert lys over en lengre strekning for å gjøre det mulig å se forbi lyset.

 

2: Lyset blir alt for sterkt innenfor det området lyset distribueres over. Det gir samme effekt som beskrevet over. Ekte xenonlys gir ikke sterkere lys, de bare distribuerer lyset over et større området (stort sett ut mot sidene).

 

3: Strølys som produseres av funksjoner i den ytterste linsen blir mye sterkere. Pga. skjermen som blokkerer alt lys ligger det funksjoner i den ytterste linsen som tar lys fra under cut-offlinjen og strør det oppover i bestemte retninger. Dersom lysmengden under cut-off-linjen ikke er korrekt blir det for mye eller for lite strølys (begge er like farlige, for mye gir problemer for møtende, for lite gir deg problemer pga. du ikke kan oppfatte skilt og reflekser langt nok unna).

 

4: Overgangen fra mørk til lys blir for stor. Det er tydelig synlig for møtende trafikkanter på ujevne veier. Det ser ut som at du switcher mellom nærlys og fjernlys pga. lyset som går oppover går fra totalt mørke til alt for mye lys. Normalt skal det bare være et område med lite lys (dette er under cut-offlinjen) som treffer møtende trafikkanter.

 

Alle disse punktene kan selvsagt endres litt på ved å justere ned lyktene.. men det vil bare for deg selv gjøre lyktene enda mer farlig enn de var i utgangspunktet. I uansett tilfelle øker du ikke ytelsen til lyktene totalt sett.

Lenke til kommentar

Uansett er det bedre enn reflektorlykter, noe jeg skulle frem til. Når jeg møter en med HIDS påmontert i reflektorlykter så er det jo som en lyskaster som slenger lyset i alle retninger. Da er det etter min mening, bedre å ha det i projektorlykter, og heller justere lyktene litt ned.

Lenke til kommentar
Uansett er det bedre enn reflektorlykter, noe jeg skulle frem til. Når jeg møter en med HIDS påmontert i reflektorlykter så er det jo som en lyskaster som slenger lyset i alle retninger. Da er det etter min mening, bedre å ha det i projektorlykter, og heller justere lyktene litt ned.

Sansynligvis bare noe du tror. Reflektorlykter er mye større reflektorer, som betyr at små endringer i lyskilden gir mindre endring i lysbildet enn i prosjeksjonslykter som er så små reflektorer at en liten endring i lyskilden endrer hele lysbildet totalt og fullstendig. Reflektorlykter holder generelt sett et bedre lysbilde enn prosjeksjonslyktene forutsatt at lyskilden står plassert på korrekt sted.

 

Mye av grunnen til at man ser på reflektorlykter som mye mer blendene enn prosjeksjonslykter ved ettermontering er nok at i mange tilfeller er det ikke plass nok forover i lykten til å presse inn et langt xenonrør. Det treffer skjermen som står over pæra. Da er det noen som enten bare presser den inn så langt den går, og fester den, og andre som enten bare presser hele skjermen innover (bøyer den) eller rett og slett fjerner den helt. Resultatet er i uansett tilfelle en lykt som lyser i alle retninger.

 

Det skal sies at jeg støtter ikke ettermontering i noen som helst type lykt. Det er bare at det er en myte at ettermontering i prosjeksjonslykter er "bra nok" i forhold til andre typer lykter.

Lenke til kommentar
Men hva om man justerer lyktene litt ned da?

Som sagt: Hva skulle da være poenget med å ettermontere HID? Kan likegodt putte inn et par Philips DiamondVision eller lignende (ikke lovlig, men gir langt fra de samme negative effektene som HID)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fin fin guide dette =)

Fatter'n har en Hyundai H1 som han har montert noen ekstralys på, men ingen har enda fått dem til å funke..

For ingen av folka han har snakka med kunne noe om negativ lysstyring, men etter å ha sett koblingsskjema i denne guiden, så skal jeg nok få det til å virke :) Vi har tidligere testa lysene ved å kjøre styrestrømmen til relêene rett på batteri, og alt annet er koblet riktig, for det lyste da :)

 

 

*Edit*

 

Viste seg å være positiv styring alikevel, men når lysene ble skrudd av så gikk det jord i pluss kablen, men har da fått det til å virke nå :)

Fattern blei fornøyd, så igjen.. Takk for en fin guide :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

§ 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28. i kjøretøy forekriften

 

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks: Kap 28

 

det er verken påbudt eller tillatt med neon eller katoder med mindre de er koblet opp etter foreskriftene og gir riktig type lys. DVS: "pynte"lys er ikke tillatt

Lenke til kommentar

Alt lys som ikke har noen funksjon utover å "se kult ut" er i praksis ulovlig, om man ser det generelt. På vanlig bil er det ca. bare to stykk ekstra fjernlys (uten "parklys"/"markeringslys") som er lovlig å ettermontere.

 

LED er forøvrig bare en lyskildeteknologi, så om det er lov eller ikke kommer an på om det står plassert (originalt) en lovlig lampe, f.eks originalmontert i et parklys eller et blinklys er det lov, men å strø dekorerende LED-lys rundt bilen er forbudt, samt å putte LED-moduler inn i eksisterende lamper er også forbudt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går under markeringslys tenker jeg :)

Vet det er vanlig å ta ut parklyspærene på blant annet BMW E46 for å få

fremre blinklysa til å lyse med 5W styrke og blinke med 21W som normalt,

så ligger vel inne en lignende greie på de nye BMW`ene?

 

Har lagt merke til at LED`sene på nyere Audi "dimmer" når man skrur på blinklysa..

Noen som kan bekrefte, evt. med en forklaring på hvorfor?

 

Dagens biler har for mye elektronikk :p

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting. I det siste syntes jeg det er flere og flere som har blinklysa som "parklys" når de kjører. Slik som de nyeste BMW 5 serien har de blinklys i "øyenbrynene" på lyktene som lyser oransj hele tiden.

 

Dette kan da ikke være lov?

Det kalles "parking lamps", og er fullt lovlig så lenge det er originalmontert. Parkeringslys kan, i motsetning til markeringslys, så lenge de er integrert i blinklysene lyse gult. Parkeringslys kan være montert i tillegg til markeringslys (som er det vi kaller "parklys").

Lenke til kommentar

Nå blander du vel litt gxi? Park(erings)lys skal lyse hvitt, mens sidemarkeingslys kan lyse gult/oransje.

 

Utdrag fra lovdata:

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

KURVE-/TÅKELYS 1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

 

MARKERINGSLYS 4. Bil kan ha lykter på sidene, foran og/eller bak som gir hvitt markeringslys fremover og rødt markeringslys bakover.

 

SIDEMARKERINGSLYS 13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.

 

KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

BAKLYS 7. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys.

 

PARKERINGSLYS 3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hva skjer om eg tar en xenon pære i lyktene på bilen min med halogen pærer?

 

Vet de er ulovlig, er bare nysgjerrig på kva som skjer :)

Har vært diskutert så mange ganger før. For oppsummere:

 

- Det er ulovlig.

- Du får en farlig kombinasjon av mye strølys, og mye lys rett foran bilen din. Som da gir:

- Deg dårlig sikt pga selvblending.

- Andre dårlig sikt pga. mye strølys.

 

Alt i alt er det en tapsituasjon for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...