Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ikke lest alle innleggene, men jeg ser i guiden at det står under parklys at "Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent", altså at parklys ikke kan lyse uten at parkeringslys lyser samtidig? :S Og hvorfor skal parkeringslys være på når nærlysene er på? Og siste, hva er sidemarkeringslys?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At parkeringslys skal lyse samtidig med parkeringslys / sidemarkeringslys er nok rettet kun mot sidemarkeringslys, altså at sidemarkeringslys ikke skal kunne være påslått uten samtidig parklys osv.

 

Sidemarkeringslys er små svake hvite lys (foran) og røde (bak) som er ment for å vise bredden og formen på kjøretøyet. Normalt sett ikke brukt på personbiler, men lastebiler bruker å ha dem (dog svært mange har ulovlig mange samt ulovlig farge).

 

Parklys skal lyse samtidig med nærlys fordi dersom en nærlyspære feiler skal parklyset vise bredden på kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Har ikke lest alle innleggene, men jeg ser i guiden at det står under parklys at "Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent", altså at parklys ikke kan lyse uten at parkeringslys lyser samtidig? :S Og hvorfor skal parkeringslys være på når nærlysene er på? Og siste, hva er sidemarkeringslys?

 

 

Fantastisk bra tråd dette.

 

Bilene er som oftest oppbygd likt når det gjeller lys. Bryteren til lysene er som oftest i 3 hakk (av, park, nærlys/kjørelys) og i Norge er det påbudt med kjørelys, ofte velger importøten en oppkobling fra frabrikk at "av" posisjon på bryteren tenner kjørelys når motor starter. Med en slik oppkobling lar det seg ikke slå av lysene helt. Men dette er altså ikke påbudt nå mer, tidligere var det påbudt.

 

På hakk "park" på bryteren skruer parklys foran, baklys, nummerskiltlys, og evt sidemarkeringslys for dem som har det. På hakk "nærlys" som er et slags suplemanglys foran som gir et sterkere lys men dog påbudt i Norge. Hvis bryteren bryter strømtilførselen til parklys posisjon når den blir satt til nærlys ville bilen ikke hatt baklys osv.

Bryteren må være kombinert slik at det er flere valgmuligheter feks hvis bilen skal parkeres i veikanten kan parklys benytes, derfor er parklys tent når nærlys er på fordi det er enkleste og beste alternativ for oppkoblingen.

Lenke til kommentar

Påbudet om automatiske kjørelys ble opphevet da EØS avtalen ble ingått, men føreren må fremdeles påse at kjørelysene er tent når bilen er i bevegelse, å ikke gjøre dette kan resultere i et forenklet forelegg.

 

På de fleste nyere japanske biler er det slik:

 

0 : Nærlys og parklys er på, ingen fjærnlys, ingen instrumentlys

 

- : Kun parklys og instrumentlys

 

1 : Nærlys/fjærnlys park og instrumentlys (fjærnlys kommer selvfølgeligvis ikke på før du benytter hendelen)

 

 

Dette er etter min mening den beste måten å gjøre det på, du glemmer aldri å slå på kjørelysene\parklysene, sparer instrumentbelysningen på dagtid, du blir "oppfordret" til å benytte lysbryteren pga måten instrumentlysene er koblet på og det hindrer utilsiktet bruk av fjærnlys på dagtid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Super FAQ!

Avslører skammelig tynt kunnskapsnivå, men likevel.

Jeg skal montere ekstralys på en RAV4 og har forstått at den har minusstyring.

Tror jeg forstår det eminente koblingsskjemaet her, men lurer på hvor jeg kobler ledningen fra 85 når den ikke skal til jord...

 

Med vennlig hilsen

Piggvar

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Veldig fin og ryddig guide, pent arbeid! :D

 

Lurer litt på regler for retningslys plassert på sidene av bilen.

Har importert en bil fra Tyskland og der gjelder ikke de samme reglene på eldre biler som i Norge så jeg fikk "ordre" om og montere på siden. Hvordan jeg skal montere på siden lurer jeg på. Jeg har lyst til og montere det på speilene siden det er enklest og mest diskret (det og måtte borre hull har jeg ekstremt lite lyst til pga rust osv), men vet ikke om det er godt nok iforhold til regelverket.

Kunne noen vist meg hvordan denne regelen er utifra et bilde eller liknende? =)

 

Lyset fra hver av lyktene på siden skal være synlig innenfor en vertikal vinkel fra minst 15 ° over til minst 5 ° under horisontalplanet i lyktenes sentrum når lyktene er plassert slik at høyden fra vegbanen til den nederste kant av den lysende flaten er mindre enn 100 cm, og fra minst 15 ° over til minst 15 ° under dette planet når høyden er 100 cm eller mer.

 

Lyset skal videre være synlig bakover og ut fra bilen innenfor en horisontalvinkel fra ikke over 5 ° til minst 60 ° , målt fra et vertikalplan gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

Lenke til kommentar

Hvist det er den Mercedes 300CD som er i signaturen så kan du ikke montere blinkers i orginal speilene, dette fordi det ikke blir synlig ifra de vinklene som er påkrevd, ja og så har du E-godkjenningen å tenke på. Du behøver ikke frykte rust ved borring av hull bare du gjør godt etterarbeid, regner med at du vet hvor de orginale sideblinklysene skal være så jeg vil heller anbefale deg å ta hull i skjermene og montere blinklys der.

Lenke til kommentar
Hvist det er den Mercedes 300CD som er i signaturen så kan du ikke montere blinkers i orginal speilene, dette fordi det ikke blir synlig ifra de vinklene som er påkrevd, ja og så har du E-godkjenningen å tenke på. Du behøver ikke frykte rust ved borring av hull bare du gjør godt etterarbeid, regner med at du vet hvor de orginale sideblinklysene skal være så jeg vil heller anbefale deg å ta hull i skjermene og montere blinklys der.

 

E-Godkjenning? Samme som Tüv?

 

Så langt som jeg vet finnes det ikke originale side blinklys til 123 serien. Finnes derimot plenty av rimelig skrot en kan få kjapt på bil ekstra, biltema osv.

 

Hvorfor har Norge innført denne regelen på gamle biler også egentlig? Tyskerne for eksempel som har en langt sunnere samferdsels politikk har ikke dette.

Skulle i det minste tro at det var såpass mye fornuft at de lot biler som har blinklys som synes godt fra siden få slippe unna.

 

Beklager min negative holdning, men jeg blir rett og slett deprimert av dette.

 

Er jeg inne på noe? =)

 

post-27482-1203816777_thumb.png

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Normalt så har reglene ikke tilbakevirkende kraft på eldre biler, men dette er knyttet opp mot nårtid bilen ble registrert for første gang i Norge. Siden du har importert bilen så kan du få "problemer" med regelverket slik det er i dag. TUV har med sikkerhet å gjøre og brukes på barneseter, leker o.l, E godkjenningen forteller at lykten er testet fungerer i henhold til regelverket. Så skal du ettermontere blinklys så må de være E godkjent. Hvist det ikke eksisterer orginale sidebliklys på W123 hvem har da montert det på de bilene som har det da?

Lenke til kommentar
Normalt så har reglene ikke tilbakevirkende kraft på eldre biler, men dette er knyttet opp mot nårtid bilen ble registrert for første gang i Norge. Siden du har importert bilen så kan du få "problemer" med regelverket slik det er i dag. TUV har med sikkerhet å gjøre og brukes på barneseter, leker o.l, E godkjenningen forteller at lykten er testet fungerer i henhold til regelverket. Så skal du ettermontere blinklys så må de være E godkjent. Hvist det ikke eksisterer orginale sidebliklys på W123 hvem har da montert det på de bilene som har det da?

 

Så det den godkjenningen innebærer. Om produktet er E-godkjent står det på emballasjen og eller produktet i seg selv?

 

Er ikke Mercedes som har montert dem. Privat begge deler og på begge bilene (230CE i signatur og en eldre stasjonsvogn jeg har) er det "godkjent". (Ingen mangel på Eu ihvertfall)

Bilene har forresten forskjellig side blinklys.

 

Det jeg fikk beskjed av på trafikk stasjonen var og montere side blinklys og skulle synes om du stod på hjørne bak bilen. Det var det eneste han sa om det...

 

Mulig og søke om fritak?

 

Ser en litt på finn så er de fleste med side blink, men finnes også en del uten. Og det er alt fra 80 opp til 90 begge deler. Så ser ut som noen har slippet unna.

Lenke til kommentar
E`en står innpreget i glasset på lykta pluss noen andre tall som forteller om godkjenningsnummer og hvilken type det er. Å søke om fritak tror jeg det er lite å hente på, den blir det nok et papirfly av eller så går den i "Arkiv 17"

 

Arkiv 17 ja, kan tenke meg det :thumbdown:

 

Montere på lykt på denne måten? (Uten og bruke teip seff ;)

Vil jo synes godt fra alle vinkler, samt jeg behøver ikke og borre.

 

post-27482-1203856906_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...