Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lysforskriften sier:

 

Motorvogn som under arbeid på veg nyttes i strid med bestemmelsene i trafikkreglene (jf. vegtrafikkloven § 11), eller som nyttes på en slik måte at den kan være til særlig fare for annen trafikk, skal ha minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider.

 

Mao bruk av gult/oransje varsellys skal være godt begrunnet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Lurer litt på en ting ang blinklys foran jeg. Står det noe om hvor de skal være plassert i forhold til midten på bilen, høyde fra bakken osv?

Har nemlig tenkt å flytte mine blinklys lengre ned i fangeren.

Her ser dere et bilde. Blinklyset vil bli flyttet til der den hvite boksen er..

Untitled-1.jpg

Lenke til kommentar

Kjøretøysforskriften sier følgende om blinklys (retningslys).

 

Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer

 

Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

 

 

Kan se ut som det kan bli problemer med begge deler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
1 lys er definert som i samme glass.

Om du har 2 eller 3 pærer i samme glasset er dette bare 1 lampe, eller lys.

Det er verdt å merke seg at det gjelder bare signallys hvor pærene har samme funksjon. Det gjelder ikke nærlys, fjernlys og tåkelys.

Lenke til kommentar
1 lys er definert som i samme glass.

Om du har 2 eller 3 pærer i samme glasset er dette bare 1 lampe, eller lys.

Det er verdt å merke seg at det gjelder bare signallys hvor pærene har samme funksjon. Det gjelder ikke nærlys, fjernlys og tåkelys.

 

 

Har du spredere og og tåke / kurvelys i samme glass så jo.

Jeg skal være enig i at dette ikke går direkte på personbil, men mer på lastebil, men dog...

Ihvertfall en regel og fortolkning som blir oversett

Lenke til kommentar

Oj...

 

Har akkurat bestilt meg noen pærer fra ebay, som jeg trodde virket greie. Jeg var kun ute etter noen pærer som lyser hvitt, istedet for gult.

 

Bestilte meg et kitt som består av 2x 9005(nærlys) og 2x 9006(fjernlys) pærer. Det står 80/100w på specsene til pærene også(output), så det virker som watten er litt høy. Jeg tenkte ikke noe særlig over dette når jeg bestilte, da det var så billig som fy.

 

Her er link til de forresten: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAP...BSA:MOTORS:1123

 

 

Er disse rangert som "tvilsomme" ? Hva vil ta skade om jeg setter disse i bilen min en stund? Regner med at jeg bestiller noen nye, da jeg bestiller en del pærer til interiøret mitt snart.

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar

Ja de er tvilsomme og at selger lyver gjør de desto mer tvilsom, mestparten av pærene på ebay er med få unntak juggel eller piratkopier.

 

Vil anbefale Philips Bluevision, tysk kvalitet med kvarts glass og UV filter for å ikke nevne at de er E merket og fullt lovlig, finnes både i 9005 og 9006 utgave.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at selger lyver? Er det noe som ikke er sant i annonsen?

 

Skal ta en titt på bluevision! Er disse dyre?

 

Kan skaffe Osram sine Nightbreaker til en grei pris vil jeg tro. Har også hørt gode ord om GP Thunder pærer.

 

EDIT: Hva kan forresten gå galt med sånne "tvilsomme" pærer?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
"Better vision and safer when driving at night or rainy and foggy night."

 

Blått lys gir enda mer egenblending, gult lys er tingen når det regner eller snør.

 

"50% look brighter than your standard halogen bulbs"

 

Look brighter? enten så gir de mer lys eller så gir de ikke mer lys.! dessuten des blåere belegget er desto dårligere blir lyset.

 

 

Bluevision koster noe mer en vanlige pærer men de holder det de lover. Tvilsomme pærer har som regel alt for høy wattstyrke,

blått lakk i stede for filter (forkorter levetiden til pæren), har vanlig glass som eksploderer ved store temperatursvigninger.

Lenke til kommentar

Jeg går god for Phillips sine BlueVision jeg også..

Vil annbefale deg de framfor Osram`s NightBreaker selvom de vistnok er bedre i regn.

 

Har kjørt med både Osram CoolBlue, NightBreaker og Phillips BlueVision,

og ville uten tvil valgt BlueVision igjen ;)

 

Koster litt mer enn vanlig som Rebel-Rider sier, men smaker myyye :D

Lenke til kommentar

Haha.. jeg må bare le litt når jeg ser noen som annonserer "Xenon HID" pærer som har glødetråd og glasset er helt blått.. jaja.. kanskje er det blandet litt xenongass i dem, men hvor er den HID-delen?

 

Når det gjelder disse blåpærene til både Osram, Philips, osv. så er det egentlig noe tull. Lysutbytte av dem er elendig. Har selv prøvd å kjøre langt uti skogen, og bare bytte på pærene, se, bytte tilbake, se enda mer, prøve noen andre.. og det er helt tydelig at disse blåpærene er helt elendig lys av i forhold til hva annet man har, uansett om det påstås "30% mer lys". Jeg prøvde dem i fjernlys.. tror jeg reduserte sikten med nærmere 50 meter.

 

Og, nei, man får ikke noe bedre sikt, lysutbytte, blending, osv. av blåere lys. Tvert imot, man får dårligere sikt, mer blending og ikke minst.. mindre lys pga. fargefilteret.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg fikk bedre lys med BlueVision siden jeg hadde 2 like biler der jeg prøvde

mot "vanlige" halogenpærer..

Bytta for sikkerhetskyld over etterpå og fortsatt var det bedre med BlueVision..

 

Er en grunn til at de slipper ut sånne pærer etter lang tid med forsking og store

penger inni bildet..

Lenke til kommentar

Nå sammenligner jeg selvsagt mot tilsvarende +50%.. fordi, sånn seriøst, er det noen som IKKE kjøper +50%-pærer nå for tiden? I det minste +30%..

 

Nå kan det diskuteres hvor mye "bedre" lyset er uansett. Jeg har jo sett ganske mange som sier de får "så mye bedre lys", mens det de egentlig får er egenblending som gjør at det ser ut som at det er "bedre".

Lenke til kommentar

Takk for link! Siden så meget bra ut.. Legger ved et par skiltlys også(168) automatisk ser jeg, uten ekstra kostnader.. :)

 

Men pærene var fremdeles dyre! Men bestiller meg sikkert noen slike uansett.. Fant mye spennende og billig her: http://autolumination.com/headlights.htm (en side jeg bruker for å kjøpe interiørlys osv(LED)

 

Men det er sikkert som natt og dag i forskjell på kvaliteten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...