Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da bare fyller jeg på med et spørsmål som kanskje er aktuelle for noen :)

 

Er det ikke sånn at parklys skal være hvite eller gule/oransje så WY5W da også kan brukes, eller er det KUN hvite park som er lov?

Nei, de skal være hvite. Uansett vil det være påbudt å bruke den pæra som lykta er merket for, så om det står W5W, så skal det være W5W uansett hva som teoretisk kan være lov eller passer.

 

Kjørelys kan etter norske standarder være gule.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KenBjork: Hvorfor lurer du på muligheten til å kjøre med kjøre- og tåkelys hvis du ikke trenger lyset? (Siden det nesten ikke er mer enn akkurat nok lys til å lyse opp glassa tenker jeg på)

Hehe, nei de bilene jeg ser har grøfte/tåke/kurve-lys jeg synes bilene som har det ser bra ut med disse tent (lookèn)

og siden det ikke er lov sammen med nærlys og i mørket pga blending. Så tenkte jeg bare da på led som lyser opp bare lykta om det evt var lov, så var hvertfall utseende der, som jeg synes ser bra ut hvertfall på biler som grøft/tåke/kurve-lysene.

 

God helg.

Lenke til kommentar
KenBjork: Hvorfor lurer du på muligheten til å kjøre med kjøre- og tåkelys hvis du ikke trenger lyset? (Siden det nesten ikke er mer enn akkurat nok lys til å lyse opp glassa tenker jeg på)

Hehe, nei de bilene jeg ser har grøfte/tåke/kurve-lys jeg synes bilene som har det ser bra ut med disse tent (lookèn)

og siden det ikke er lov sammen med nærlys og i mørket pga blending. Så tenkte jeg bare da på led som lyser opp bare lykta om det evt var lov, så var hvertfall utseende der, som jeg synes ser bra ut hvertfall på biler som grøft/tåke/kurve-lysene.

 

God helg.

jeg er enig i at looken kan være stilig på noen biler. men desverre det gjør den ikke mer lovlig.

og uansett pære så er enten lyset av eller på. men at du kunne lettere sluppet unna bot fra politiet med de pærene ser jeg som sannsynlig. men det gjør det ikke lovlig

Lenke til kommentar
KenBjork: Hvorfor lurer du på muligheten til å kjøre med kjøre- og tåkelys hvis du ikke trenger lyset? (Siden det nesten ikke er mer enn akkurat nok lys til å lyse opp glassa tenker jeg på)

Hehe, nei de bilene jeg ser har grøfte/tåke/kurve-lys jeg synes bilene som har det ser bra ut med disse tent (lookèn)

og siden det ikke er lov sammen med nærlys og i mørket pga blending. Så tenkte jeg bare da på led som lyser opp bare lykta om det evt var lov, så var hvertfall utseende der, som jeg synes ser bra ut hvertfall på biler som grøft/tåke/kurve-lysene.

 

God helg.

Det holder ikke for et kjørelys at man "ser lys i den". Et kjørelys som fungerer som det skal har krav til hvilke retninger som skal være belyst og hvor sterkt det skal være belyst. Den typen lykt som man bare skal "se lys i" kalles et markeringslys, og der er det like strenge krav til hvor lyset skal lyse og hvor intensitvt det skal være avhengig av vinkel.

 

Det kan være verdt å nevne her at dedikerte kjørelys er regnet som bedre som kjørelys enn nærlys eller tåkelys, fordi nærlys ikke produserer nok lys til å gjøre bilen særlig synlig når det er veldig lyst, da spesielt nye biler. Kjørelys er laget for å produsere mye lys som går rett fremover, og i alle vinkler (lysstyrke varierer etter vinkel) for å gjøre bilen mer synlig enn hva nærlys som lyser i hovedsak nedover gjør. Flere og flere biler blir levert med dedikerte kjørelys nå fordi fra og med 2012 er det påbudt med automatiske kjørelys på alle biler som er solgt i europa (nærlys kan fortsatt brukes i den påbudte koblingen, men siden ingen vil bytte nærlyspære oftere enn pr. 10 år andre steder enn i skandinavia er dette stort sett uaktuelt).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge Auto Express ligger de andre kategoriene som ble testet i 2009, altså +50 og +30 under både Osram og Philips i sine kategorier. Det er jo da sansynlig at +100% ligger under i den kategorien også statistisk sett (her må man legge sammen f.eks at Osram +90 og Philips +80 ligger i samme kategori, og det varierer hvilken av dem som fungerer best avhengig av type og produksjonsserie).

Lenke til kommentar

Ring Automotive`s produkter har ikke vært kjent for å leve opp til lovnadene, joda e-godkjent er de men påstander som "+100%" er bare en gimmick. En annen ting er at variasjonen i kvalitet og mellom eksemplarene betyr at om du får et godt par en gang, så er det ikke sikkert en får det neste gang. Når Philips Ecovision slår Ring Xenonmax så er det ikke så mye å spekulere på, resultatet taler for seg selv. De annerkjente merkene koster karnsje en del mer, men kvaliteten og ytelsen er også deretter.

 

Autoexpress pæretest okt 2009

 

 

Jann - Ove: Hvor er det du har HB3 pærer? er det i tåkelyktene eller er det fjærnlys/nærlys?

Lenke til kommentar

HIR-pærer har samme type glødetråd som vanlige halogenpærer så lysmessig er de kompatible. Problemet er bare at presisjonen som må til for å få glødetråden korrekt i reflektoren er så ufattelig vanskelig å få til at jeg vil ikke anbefale noen som helst form for modifiserte pærer. Jeg vet ikke om disse pærene har samme lengde og/eller samme plassering av glødetråden ettersom dette ikke er pærer som kan være E-merket og jeg dermed ikke vet hvor jeg finne dokumentasjonen for denne typen pærer.

Lenke til kommentar
Because the filament geometry is identical in size, shape, placement, support position etc, cars that call for 9005 bulbs in their headlamps can take the HIR1 (9011) and cars that call for 9006 bulbs can take the HIR2 (9012). A quick and easy modification to one tab on the base is all that is required.

http://hirheadlights.com/FAQs.htm <- hentet herfra. Siden glødetråden da havner på rett plass av seg selv - burde det vel gå greit?

 

 

Er det noen reell kjangs for å bli tatt om man bruker slike i fjærnlysene? De skiller seg ikke ut i fargetemperatur, og er heller ikke til bry for andre trafikanter ved normalt bruk.

 

Fant også en sammenligning her - det virker som om de gir tilnærmet identisk lysbilde, med kun litt mer lys: http://legacygt.com/forums/showthread.php?t=124938

post-58847-1267273793,0228_thumb.jpg

post-58847-1267274000,3719_thumb.jpg

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Hvis den informasjonen er korrekt, så blir da omtrendt det samme som å putte inn 100W-pærer, bortsett fra akkurat effekten. Det gir mer lys, men ikke noe mer enn det. Lyset vil havne på samme plass som ellers, bare med mer lysstyrke.

 

Det som er verdt å merke seg her er at Night Breaker og tilsvarende gir ikke faktisk tilnærmet dobbelt lysmengde som en tilsvarende vanlig pære, fordi de ville ikke da blitt godkjent (pga lysmengden må ligge innenfor ganske strenge verdier). Disse ligger akkurat under maksverdien for lysmengde (som er litt mer, ca. 10%), men bruker skjerming til å skjerme vekk lys som ikke er i de sonene hvor reflektoren reflekterer lyset rett fremover. Skjermene er laget slik at de i testlykta aldri vil ha verdier under eller over grensene, altså i praksis betyr det å redusere lysmengden så mye som mulig der det ikke er "nødvendig" med lys, og øke den mest mulig der det er "nødvendig" med lys.

 

Jeg har en liten (nyere) teori her om at Night Breaker og tilsvarende ikke gir nødvendigvis noe økt sikkerhet i fjernlys. Grunnen er at de favoriserer en slags tunneleffekt hvor det er veldig kraftig lys rett fremover, slik at de rekker lengre, men har lavere dekning i bredden, altså er evt. hindringer nødt til å dukke opp _på veien_, ikke utenfor for at man skal klare å se dem. Merk at dette er en teori jeg har, så den må ikke vektlegges for mye. Dette kan bety at en 100W-pære eller en HIR-pære som er kompatibel kan gi bedre sikkerhet enn hva Night Breaker og tilsvarende kan gi akkurat i fjernlys.

 

Jeg bruker forøvrig Bluevision-pærer i mine fjernlys (jeg har to halogenlys originalmontert i tillegg til bi-xenonprojektorer), fordi bruk av Night Breaker i disse ødela lysbildet disse fire lyktene tilsammen skal oppnå. Nightbreaker-pærene favoriserte et område i lysmønsteret som gjorde at det kom hotspots som absolutt ikke skulle være der.

Lenke til kommentar

I forhold til ECE så er det ikke et problem siden HIR pærene til toshiba ble testet av CIE opp mot ECE regulativ 37 men, Toshiba besluttet feb 09 å stoppe produksjonen av disse. John Deere hadde et godt lager av disse men der er det også vistnok tomt nå.

Edit: for å si det kort, HIR pærer var for dyre og de hadde på langt nær nok markedsandel til å rettferdiggjøre fortsatt produksjon. Utvalget på HB3 sokkel er ikke så veldig stort men på andre siden av bassenget (USA) så får en philips vision plus (+50%) på HB3 sokkel.

 

http://www.suvlights.com/index.php?cPath=46

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Update:

 

1. Regel avsnittet i tråden er nå blitt utvidet til å inkl varsellys og arbeislys, det er også planlagt omlegginger i de andre kategoriene siden de stort sett ikke har blitt rørt siden 2007.

 

2. Blir å sette opp en tilbakemeldingstråd for å gjøre det enklere å komme med forslag/tilbakemeldinger (spørsmål tas fremdeles her inne), siden treskelen for å komme med tilbakemeldinger virker høyere via PM.

 

3. Jeg er ute etter ny grafikk for å kunne bruke i tråden, forslag tas i den nye forslag/tilbakemeldingstråden.

 

4. Skal prøve å få stickyen i hovedforumet for "Bil", og ikke bare i " Teknisk og trimming".

 

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! Kjempe bra HID guid dere har laget.

 

 

Har et spørsmål har tenkt å oppdatere bilen med

 

lyktespyler

automatisk justering

skifte ut projector lensen med orginal HID

 

Det jeg lurer på er om dette er lov?

Skifter da ut main delen er bare plastdekslet som blir værende.

Endret av frani
Lenke til kommentar

For å være brutalt ærlig.. nei, en ikke kan bygge en xenon lykt selv. Når en skal bygge om til xenon så må det være et godkjent komplett kit med: Styreenhet, nivåsensorer, ballast/tenner og lykter. De eneste bilene jeg vet det eksisterer slike godkjente sett til er: Golf III/IV/V, BMW E36, Opel Astra H/Vectra C, Ford Focus I/II, Fiat Ducato. Disse ligger på rundt 10 høvdinger (10.000kr) og oppover.

 

 

Det er verken lett eller billig å være en lovlyding borger, ivertfall når det kommer til xenonlys.

Lenke til kommentar

Ok takk skal du ha, det var dumt :) hadde håpet loverket ikke var så firkantet,

Når en skifter alt som er verdt å skifte og resultatet blir bedre en fabrikk monterte HID synes jeg det skulle være mulig å få det godkjent.Finnes jo universalsett fra hella å få kjøpt level/spylere/ballast osv ECE merket.

Lenke til kommentar

Problemet er det at du tror det blir "bedre enn originalt", men i praksis ikke. Om det er godt nok er fra veldig lett til komplett umulig å bare se uten å ha tilstrekkelig måleutstyr. Man klarer å se at bytte av pære gir totalt feil lys, men om man bytter komplette lykter, osv. kreves det måleutstyr for å sjekke alle påkrevde målepunkter, som da er individuelt for hver enkelt bil pga høyde over bakken, støtdemping, vinkel, plassering i forhold til kant, osv. Det er helt nødvendig at alt fungerer 100% for at det skal være godt nok, og derfor kreves det godkjenning separat for installasjonen på bilen, og ikke bare lykta.

 

Reglene er "firkantet" på disse punktene fordi det er helt nødvendig at de er det. Det er rett og slett ikke mulig å bare "se" at ting fungerer korrekt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan dere ikke legge en pæreoversikt på forsiden også? H1 - H7 osv.

 

Men det jeg egentlig lurer på; Hva er forskjellen på P21W og PY21W? Har visst PY21W foran og den andre bak. Snakker om blinklys. Skulle hatt tak i noen som var blanke og ikke oransje glass. Selges det på biltema? Kan jeg benytte meg av LED- pærer her eller må jeg eventuelt ha et relè da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...