Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en russebil, Chevrolet Bauville, der det ikke er montert blinklys, det vil si at det ikke eksisterer pærer og fester til disse.. blinklys rele er koblet til. Ønsker å montere noen pærer, enten i de orginale lysene eller lage nye. lurer de på om noen kan si meg noe om koblingkretsen og hvorfra jeg skal trekke ledninger til lysene.. ingen ledninger nå..

 

så et lite tilleggsspørsmål: er det lov å montere en rekke med fire-fem lys nede langs siden på bilen, som er på hele tiden? Tenker hvite/gule dioder..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det finnes et par lyktetyper som gir litt forvirring blandt folk som kanskje er verdt å få med seg:

 

Disse blir ofte forvekslet med tåkelys, men det er altså helt andre regler for dem.

 

- "Cornering lamps". Vet ikke hva disse egentlig kalles på norsk, men det er en type lykter som skal gi ekstra lys i svinger i lav hastighet:

- Skal være avslått ved kjøring rett forover, og i høy hastighet.

- Ved sving i lav hastighet (<40km/t) skal henholdsvis den høyre/venstre lykten slås på ved rattutslag mot henholdsvis høyre/venstre. F.eks i en venstresving skal den venstre lykten slås på automatisk når rattet vris mot venstre.

- Skal slås av automatisk når rattet rettes opp.

- Skal ikke benyttes uten at nærlys samtidig er tent.

- Merket "K".

 

- "Spredere":

- Er montert inni samme lykt som et ECE R98-godkjent nærlys (xenon/HID), og består av en ekstra halogenpære (kun halogenpærer etter ECE R37 er tillatt å bruke her).

- Skal gi ekstra bredt lys rett foran bilen, altså mer eller mindre som et tåkelys.

- Er ikke en erstatning for, men en ekstrafunksjon for nærlys.

- Skal bare kunne være påslått samtidig som nærlys er påslått, og skal automatisk slås av dersom ved feil i nærlyset.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Neineineinei!

 

Tåkelys kan fint brukes på dagtid istedenfor nærlys. Men dette gjeder kun de som har tåkelys som ikke blender. Mange biler har tåkelys som nesten ser ut som fjernlys. Ihvertfall når man møter de i mørke tuneller.

Jeg kjører 60.000km i året med min bil, og har gått lei av å møte biler med både nærlys og tåkelys som totalt sett blender meg. Jeg har derfor montert xenon fjernlys ekstralys til 8000kr som jeg har koblet til fjernlysa. Har også oppgraderte pærer i de originale fjernlysa, så å møte meg med feil lys straffer seg. Og det har nok ca 5000 bilister merket i mørke tuneller. Gøy å ta igjen litt :)

Også er det deilig å se med de i mørket også.. ser jo dyr lenge før man treffer de.

Jeg har ytterligere et lysprosjekt på bilen, men de er fortsatt litt hemmelige.

Det skal se pent ut.

Så selv om du ser dyret, så treffer du det? :D

 

Forresten så kjørte purken rett forbi en kompis som har grønne parklys på en 87 corolla 3-dørs. Men de stopper taxien som kjører med spredere på kveldstid, mhm :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg lurer på å montere noen LED ekstralys i grillen på bilen. Mest fordi jeg kjører mye i svært lav fart på veianlegg og steder med elendig veistandard. Jeg har allerede to "vanlige" Hella "kopper" i grillen på Geländewagenen min, som fungerer greit. Allikevel kunne jeg ønske meg litt bedre lys uten å kjøpe svære lamper å ha i front på Audi 80'n.

 

Er LED-ekstralys som man får kjøpt f.eks på Bilxtra godkjente til å bruke til dette? Og er det lovlig å montere disse LED-ekstralysene for å bruke de til "kjørelys" i tillegg til parklys på dagtid?

 

Liknende LED-lamper til det jeg vurderer å montere

Lenke til kommentar

Lexus LS600 er utstyrt med LED nærlys men som kjent så fungerer nærlys også som kjørelys på

dagtid. Dedikerte DRL (Som på Audi) er derimot kun laget for å gjøre bilen mer synling i dagslys så

når mørket sniker seg på så må du vri på lysbrytern.

 

Men over til saken:

 

Uansett du behøver ikke lengre kjøpe store "bøttelykter" for å få bra lys, Hella Comet 100 som er

veldig kompakte og gir et flott lys. En annen ting du kan gjøre er å bytte lyspærene i hovedlyktene,

Philips Xtremepower, GE Megalight eller Osram Nightbreaker gir fra 60-90% mer lys (helt lovlig).

(jeg ville prøvd sistenevnte først siden det er billigere enn å kjøpe ekstralys)

Lenke til kommentar

Tror guiden trenger en oppdatering, da jeg har fått høre fra flere kilder at bla. følgende punkt ikke lenger er korrekt:

Det er tillatt å bruke kurve/tåkelys som markeringslys i dagslys (men kun sammen med parklys).

 

Personlig trodde jeg det fortsatt var lov, men angivelig er altså det ikke tilfellet lenger.

Lenke til kommentar

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+s...rhet/Bilens+lys

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

 

Slike rykter bør tas med ei bøtte salt, jeg har pr dags dato ikke hørt noe slikt fra offisiellt hold, siste forandring av kjøretøysforskriften var gjort 31. des 2008, vegvesenet sine rettningslinjer var sist oppdatert den 27. nov 2008. Dog ingen forandring ang bruk av kjørelys. Så det som ønsker det kan bruke tåkelyktene som kjørelys (på dagtid) med god samvittighet.

 

Hadde jeg fått en 10`er for hver gang noen presenterte slike rykter.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

§ 28-4 Pt 1.5 sier følgende om plassering av fjenlys.

 

Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.

 

Nei det er ingen krav til hvor høy bilen er eller hvor høyt eller lavt de kan stå, så om du ønsker å

montere dem på taket så er det fullt lovlig. Men siden du skal montere lyktene på taket så må du sørge

for at de ikke lager gjenskinn i bilens panser.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bare som en liten opplysning:

Alt av godkjenninger du ser de opplyser om er ugyldige eller rett og slett ikke brukbare til noe. Du finner et E-merke på boksen, men det står på ballasten og ikke på pæra. E-merket på ballasten kommer av at ballasten er godkjent som reservedel/erstatningsdel for en bestemt lykt (ikke pære.. pæra skal ha egen godkjenning). Så lenge den ikke benyttes i samme lykt (eller èn av dem) som godkjenningen gjelder for, så er E-merket ugyldig. CE-merket har ikke så mye med saken å gjøre.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Så du tror pæren til det kitet ikke er E-merket?

Det går ikke an å få emerket en xenonpære på en H-sokkel. Det kreves enten at det er en sealed beam-modul, eller en Dx-sokkel. Du finner noen tilfeller av E-merkede xenon Hx-pærer, men det er bare E-merket fordi E-merket står igjen etter at sokkelen er byttet eller et adapter er brukt for å få en annen sokkel. I uansett tilfelle er det ikke lovlig fordi pæren er modifisert og E-merkingen er dermed borte.

 

.. det er en grunn til at man finner drøssevis av "E-merkede" kits, men ingen E-merkede enkeltpærer/erstatningspærer.

Lenke til kommentar

uten at jeg skal si noe for sikkert ang pærene, så vil det ikke være godkjent med xenon pærer i en lykt godkjent for halogen(dvs lykt som tar Hx sokkel pærer) dette grunnet feil spredning av lyset hvis jeg husker riktig. mener dette står i forklaringen til trådstarter i begynnelsen av denne tråden.

 

så hvis bilen din oppfyller kravene til xenon på bil og du kan skaffe godkjente xenonlyktesett så kan du montere xenon i bilen din og få det godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...