Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Spørsmål: Møtte i går kveld en bil med noe lysende blått på taket og tenkte:

Hehe, politibil med jordingsfeil eller noe i den duren, men nei, det var det ikke..

Når den kom nærmere og jeg ikke fikk lyset fra lyktene mitt i fleisen ser jeg at det er en taxi (!!) med "blålys" i skiltet..

 

Hva slags konsekvenser får det når (ikke hvis, men når) han blir stoppa?

Tenker på at det da kanskje er drosjeeieren som har fått dette montert, mens en annen kar kanskje kjører for han (tenker på om han må stoppe tvert eller får kjøre ut vakta si uten økonomisk tap eller hva? )

 

En ting til forresten..

Det var tydelig led´s, for var en kjempe-hot spot i toppen av skiltet og null lys på sidene/bunn :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for det første får han 2500kr i bot pga feil farge på lyset (blått får kun benyttes av utrykningskjøretøyer) og for det andre så skal den lyse slik at fylkesbokstav og løyvenummer skal kunne ses på avstand.

 

 

Kjøretøyforskriften § 28-4 pt 12/12.1 sier følgende om taklykt for drosjer.

 

 

12. Drosje skal ha svakt lysende taklykt som foran og bak har påskriften « TAXI » og et eventuelt bevillingsnummer.

 

12.1 Lyktens kuppel skal være av materiale som avgir hvitt lys og bevillingsnummeret skal være i sorte typer med høyde min. 40 mm. Påskriften « TAXI » kan integreres i selskapets logo og fargen samt geometrisk utforming for både « TAXI » og logo er valgfri, likeledes typenes størrelse. Logoen tillates å dekke inntil 40% av flateinnholdet av flaten den monteres på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nytt spørsmål: Har noen Hella Rallye3000 som jeg tenkte å ha på innsiden av grillen på vinterbilen!

Har også et nytt xenon-kit liggende her, også lurer jeg på om det i det hele tatt har noe for seg å sette det inn..

Jeg skal som sagt ha de på vinterbilen, så best mulig lys er greia :)

 

Og en liten "poll", skal jeg ha parklys eller ikke i de? :p

Lenke til kommentar

Jeg har tilgjengelig en lysstyrkemåler, èn Bosch Compass 3000 (ECE-godkjent) og div. typer pærer, inklusive standardpære som fulgte med en tilsvarende lykt, Night Breaker og 35W xenonkit. Alt i H1-sokkel. Jeg gjorde for noen dager siden en test med dette utstyret tilgjengelig.

 

Litt nødvendig info:

Jeg brukte et 12V-batteri uten lader tilkoblet som da gir ca. 12V, rundt 1-1,5V mindre enn hva som man får i en bil, og sansynligvis opp mot 2V mindre enn hva man får med skikkelig ledning direkte til batteri på et ekstralys. For halogenpærer er det slik at èn volt mindre gir ca. 50% mindre lys, for xenonpærene gir èn volt mindre ingen forskjell i lys pga kompensasjon i ballasten. Testen er derfor ikke helt fair, i xenonpærens favør.

 

Jeg plasserte lykta på samme sted alle ganger, og gikk deretter på bestemt lengde over med proben til lysstyrkemåleren igjennom hele lysbildet for å finne det punktet med høyest lysstyrke. Dette er omtrendt samme måte som brukes for å finne referanseverdien som er påtrykt lykta. Det punktet med høyest lysstyrke sier veldig mye om hvor langt lykten teoretisk kan lyse opp, men vil i denne testen også si noe om hvorvidt lysbildet som produseres er korrekt.

 

Testresultater er som følger:

Standardpære: 2380lux

Osram NightBreaker: 4000lux

Xenon 35W: 3890lux

 

Jeg sjekket på nytt med montering av pæra for å verifisere at tallene jeg fikk var korrekt, og med ekstra omgang fikk jeg omtrendt samme tall. Disse var litt lavere for halogenpærene denne gangen som følge av at spenningen i batteriet nok hadde redusert seg noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei, prøver meg her for litt hjelp til feilsøking på ekstralysene mine.

 

Kjøpte meg ny bil, da med 1000-meteringer montert, de fungerte ikke. Fant fort ut at jordingskabelen var løs og vips så ble det lys.

 

Nå har de sluttet å virke igjen. Jordingskabelen var igjen blitt løs, så jeg tok den av og monterte den på et bedre sted, men det hjalp pent lite. Har byttet rele uten resultat, og på-knappen inne i kupeen er selvsagt slått på. Når jeg tar av jordingskabelen og setter den på igjen så kan jeg høre at det kommer et mekanisk "knepp" ifra releet så jeg tror det fungerer som det skal. Kan jeg prøve å sette 12v direkte på ledningen som går til "styrekabelen" for å se om den er gåen?

 

Har multimeter, men vet bare hvordan jeg måler volt, lite annet :p

 

 

Noen tips?

post-4714-1259190464_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan være selve relèet som er deffekt, så kan være verdt å prøve å bytte.

 

Dersom den røde ledningen der er representativ for hele anlegget bør du bytte alle ledningene og få dem termintert skikkelig. Er ikke sikkert det er kontakt engang i den der, og uansett er det vesentlig fare for brann slik den er koblet på grunn av sansynligvis redusert kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti et slikt relè som var så fullt av dritt innvendig at det ikke ble kontakt selv om det ellers mekanisk sett fungerte korrekt. Etter rensing av kontaktpunktet var det fortsatt slik at det ikke ble kontakt fordi for mye av kontaktpunktene var korrodert vekk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En flott og informativ tråd så jeg fortsetter på denne med et lite problem jeg har og håper på hjelp :-)

 

For en stund siden koblet jeg et omvendt rele' på kjøre/tåkelysene fordi reglene sier at man ikke har lov til å bruke kjøre/tåkelys sammen med hovedlys. Det som er problemet er at sikringen til kjøre/tåkelys og blinklys (samme sikring) går med jevne mellomrom og dette begynner og bli plagsomt. Alt av koblinger er forseglet med krympestrømpe og tape utenpå der igjen. Et eller annet sted må fuktighet komme inn så sikringen går eller kan det være overbelastning? Blir dette for mye for et rele' eller hva forårsaker dette problemet?

 

Trenger sårt hjelp til dette her. Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei.

Nydelig stykke arbeid med tråden, som har oppklart mange spørsmål.

 

Nå er det jo som vi vet ikke lov med grøfte/kurve/tåkelys annet enn sammen med nærlys på dagtid.

Er vel da sikkert pga lyset i disse nederst på fangeren er for sjenerende for møtende trafikk.

 

Men nå har det jo kommet LED-pærer på da eks H3 sokkel (H3, som da er i mine front tåkelys)

Men disse er da så ”svake” at de lyser opp bare lykten, og ikke lyser opp veien foran bilen.

Ved slike monterte pærer i tåkelysene, er det fortsatt forbudt sammen med nærlys/fjernlys?

 

Pæren gir et pent og xenon lignende lys i bilens tåkelys. Pærene er ikke kraftig nok til å lyse opp veien i mørket.

H3: http://www.megalys.no/ds_product_info.php/...products_id/142

H1: http://www.megalys.no/ds_product_info.php/.../products_id/83

Lenke til kommentar
Nå er det jo som vi vet ikke lov med grøfte/kurve/tåkelys annet enn sammen med nærlys på dagtid.

Er vel da sikkert pga lyset i disse nederst på fangeren er for sjenerende for møtende trafikk.

Tåkelys er ikke lovlig i kombinasjon med nærlys uansett tid på døgnet.

 

Når det er mørkt og vått skaper ofte tåkelys et gjennskinn, noe som ofte er lite behaglig både for møtende biler og forankjørende biler. I tillegg så er mye lys rett foran bilen med på å ødelegge langsynet. Tåkelys er dermed ubrukelig med mindre det er veldig tykk tåke og man så vidt beveger seg framover, eller for å spare nærlysene på dagtid.

 

Så, et spørsmål. Har jo handlet noen hovedpærer fra PowerBulbs, og da har jeg blant annet fått med noen pakker W5W-pærer, deriblant Philips Bluevision. Disse er jo ECE-merket, og som pakka antyder er disse i hovedsak ment som parklys. De norske reglene sier jo at parklys skal ha hvitt lys. Så, til tross for ECE-merkinga, er de da ulovlig å bruke som parklys?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Nå er det jo som vi vet ikke lov med grøfte/kurve/tåkelys annet enn sammen med nærlys på dagtid.

Er vel da sikkert pga lyset i disse nederst på fangeren er for sjenerende for møtende trafikk.

Tåkelys er ikke lovlig i kombinasjon med nærlys uansett tid på døgnet.

 

Når det er mørkt og vått skaper ofte tåkelys et gjennskinn, noe som ofte er lite behaglig både for møtende biler og forankjørende biler.

Fullstendig klar over det :p

 

Spørsmålet var om LED pærene

Lenke til kommentar
Åhja.. noe jeg har oversett i tråden?

Hvorfor er LED forbudt i tåkelysen/ha de på bilen (tåkelysene i front hvis vi firtsatt tar for oss de.)

 

Ikke at jeg vurderer dette, bare lurer. Samt det sikkert er folk som går for fristelesen å sette inn slike.

Det er forbudt fordi LED-pærene ikke er godkjent. Alle pærer som skal brukes på alle typer lys som er montert på bil skal være godkjent (på lik linje med at alle lykter også skal være godkjent). Ved bruk av uoriginale pærer faller godkjenningen til lykten helt bort ettersom den ikke er i samme stand som den var på godkjenningstidspunktet. Med uoriginalt menes det her alt som ikke er godkjent eller er feil type sokkel, evt. modifisert i etterkant.

Lenke til kommentar
Så, et spørsmål. Har jo handlet noen hovedpærer fra PowerBulbs, og da har jeg blant annet fått med noen pakker W5W-pærer, deriblant Philips Bluevision. Disse er jo ECE-merket, og som pakka antyder er disse i hovedsak ment som parklys. De norske reglene sier jo at parklys skal ha hvitt lys. Så, til tross for ECE-merkinga, er de da ulovlig å bruke som parklys?

De er pr. definisjon hvite, og er derfor fullt lovlig i Norge i alle lykter som skal ha W5W-pærer. Det finnes tre godkjente farger av W5W hvor W5W er hvit, WY5W er gul og WR5W er rød. Så lenge pæren er merket W5W og er E-merket er den teknisk sett hvit, og derfor lov i alle lykter som bruker W5W til å produsere hvitt lys. En WY5W eller WR5W ville derimot ikke vært lov.

Lenke til kommentar

Da bare fyller jeg på med et spørsmål som kanskje er aktuelle for noen :)

 

Er det ikke sånn at parklys skal være hvite eller gule/oransje så WY5W da også kan brukes, eller er det KUN hvite park som er lov?

 

KenBjork: Hvorfor lurer du på muligheten til å kjøre med kjøre- og tåkelys hvis du ikke trenger lyset? (Siden det nesten ikke er mer enn akkurat nok lys til å lyse opp glassa tenker jeg på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...