Gå til innhold

Anbefalte innlegg

du har tatt ut et sitat fra UP sjefen, jeg stoler ikke på politiet da jeg har erfaring med mangelfull kunnskap om mange lover fra den kanten. kan du legge link til eller på annen måte vise hva det står i det ECE reglemanget?

 

Ja, i Regulation No. 48 står der følgende:

 

2.7.25. "Daytime running lamp" means a lamp facing in a forward direction used to make the vehicle more easily visible when driving during daytime; 2/

 

6.19.7. Electrical connections

If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for the engine to operate. It shall be possible to activate and deactivate the automatic switching ON of daytime running lamps without the use of tools. The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals.

 

 

og hvis jeg har forstått riktig så har jeg som har gammel bil uten automatisk høydejustering ikke lov å montere ekstra fjernlykter av den typen som kommer godkjent for bruk med xenonlys og ha xenon pærer?

 

Nei, det er nærlysene som skal ha automatisk høydejustering, fjærnlys og ekstralys har ingen slike krav. I ECE reglemanget står der:

 

6.2.9. Other requirements

Dipped-beam headlamps with a light source having an objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device(s) according to Regulation No. 45. 7/ In addition, with respect to vertical inclination, the provisions of paragraph 6.2.6.2.2. above shall not be applied.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hva med Xenon i de orginale fjernlysene? Regner med det også er ulovlig, men kan dette også føre til avkorting av forsikringspremie, og bøter av onkel politi?

 

Xenon ekstralys er jo lov, så det burde være lov med ettermontering i orginale fjernlys.

Det finnes ingen måte å lovlig ettermontere xenonlys på en vanlig bil uten å betale titusner av kroner i godkjenning med mulighet og stor sansynlighet for at den ikke passerer. Det finnes ingen mulighet verken med eller uten godkjenning å lovlig ettermontere i noen som helst lykt som originalt er halogenlys i (sitter du med pengene, så kanskje ja, men i praksis for vanlige folk er svaret uanstt "ingen mulighet"). Xenonekstralys er heller ikke lovlig (ref en annen tråd) fordi det går over den maksimalt tillatte lysstyrken. Vi kom aldri til en konklusjon om det er lovlig å koble ut hovedlysene, men ikke se bort ifra det.

Lenke til kommentar

jonepet: vis du leser det siste innlegget mitt i den tråden der så har jeg kopiert noe fra lovdata der som gjelder lys på bil. paragraf 23-3 punkt 4

Lykter eller refleksanordninger (unntatt på motorsykkel med sidevogn) som har samme funksjon og som det er to eller flere av, skal være montert i et like antall og parvis være plassert jevnhøyt, en på hver side og i like stor avstand fra kjøretøyets ytterste kanter. Lysene eller refleksene fra disse skal ha samme farge og tilnærmet samme lysstyrke. Lykter som har samme funksjon, må være koplet slik at de bare kan lyse samtidig.

 

jeg tolker det slik at det ikke er tillatt å koble ut bilens originale hovedfjernlys, men det er tillatt å bruke vendebryter til ekstralysene så du kan slå på fjernlysene i flere "trinn" for å minske belastningen på det elektriske anlegget i bilen.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på bilskolen lærte jeg at det bare er et sted i verden hvor man kan foreta en "riktig" LUX måling av lysene. Det var i en eller annen test tunnel som tilhører BMW. Tror det var der Lux normer osv ble satt så skal du sjekke nøyaktig må du til den tunnellen. Max LUX på denne tiden var 360 så mulig ting har forandret seg.

 

Jeg har en bekjent som har snakka seg unna feil på lys på bl.a biltilsynet og div kontroller langs veien. Han har da brukt argumentet at de ikke måler styrken på riktig måte så hvordan i all verden skal han kunne stole på det resultatet. Første gang han var på biltilsynet fikk han beskjed om at han hadde helt rett, men dette er mange år siden. Hvordan er dette i dag?

 

Ellers veldig bra tråd. Kommer nok til og sette lærlingen til og pugge den første posten!

Lenke til kommentar

Litt OT-snakk fjernet, jeg oppfrodrer begge parter det gjelder til å holde en høflig tone, og i tilfelle det er uklarheter om det, så står følgende i retningslinjene "Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker på sine sider/søstersider, så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted til innlegget".

 

Så håper jeg det er klarert, og vi kan fortsette å diskutere billykter. :)

 

AtW

Lenke til kommentar

En påminnelse:

 

De som har noe å tillføye på ang selve guiden vennligst ta det opp via PM. Guiden er laget på eget initiativ og det er brukt mange timer på research, jeg gjør dette fordi jeg er en entusiast og fordi Diskusjon.no er et flott forum som fortjener en slik guide, jeg tjener ikke en krone på dette. Håper at folk viser forståelse for dette når de er her inne og følger de få spillereglene som er, det gjør det mye mer givende å holde på med dette. Undertegnede har hele tiden vært inneforstått med at Hardware Online AS har rett til å bruke innleggene i forumet, formålet med å vise til åndtverksparagrafen er å forhindre at privatpersoner og andre bedrifter skal benytte det arbeidet jeg har gjort til egen vinning.

 

Diskusjoner rundt guiden og dens emner gjøres selvfølgelig på vanlig måte.

 

Takk..

 

 

Edit: (Vennligst ikke diskuter dette inlegget)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette har kanskje blitt tatt opp før, men jeg spør allikevel.

 

Har man lov til å montere Xenon kit kun til fjernlysa?

 

Har en 99 mod Toyota Celica og denne har 2 egne lykter kun til fjernlys, vil det da være lov og montere Xenon i disse? Med tanke på at fjernlys blender uansett...? Og man skrur jo av disse når trengs, Xenon eller ikke..

 

På forhånd takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Problemet er godkjenningen, på Lyktene så står det som regel et godkjenningsnummer E etterfulgt av et nummer og "H4" "H1" ect.. (H`en står for Halogen) alt etter hvilken pære som den skal bruke. Bruker du xenonlys i en halogenlykt så faller godkjenningen bort, så om du er så (u)heldig møter kontrollmyndigheten med en slik instalasjon så kan du risikere både bot og bussbilett (sistnevnte om du ikke kan fikse dette på stedet).

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lovlig. Det eneste lovlige er å montere godkjente ekstralys som originalt levers med xenon, og som ikke overstiger maksimal tillatt lux-verdi (f.eks Hella DI-Xenon).

 

Generelt sett kan man si at dersom en lykt har en Hx-sokkel, så er den ALDRI godkjent for Xenon, som nevnt over.

 

En lyskaster kan kun brukes med den pæretypen som originalt var montert, uavhengig av hvorvidt lykten evt. også kan leveres med andre pæretyper originalt. Dette er noe de som selger disse kitene komplett ignorerer for å få solgt sine produkter, som de selv sansynligvis det ikke eksisterer lovlig mulighet for å montere på bil.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det betyr hvor mye effekt den trekker i form av strøm. 60/55 betyr 60W fjernlys og 50W nærlys (H4-pærer som har to tråder). De andre følger samme skjema. En 100W-pære vil gi mer varme i reflektoren, og vil somoftest gi mer lys enn en 55W-pære. Kun 60/55 (H4) og 55 (andre X*) er lovlig å bruke på offentlig vei.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Utrolig informativ tråd!! Bra arbeid!

 

Jeg kjøpte en gang i tiden baklykter til min tidligere Golf II. Med disse baklyktene fulgte det med reflekser til montering på bilen ettersom det ikke var reflekser i selve lyktene.

Mener jeg leste noe i loven om at reflekser var påbudt bakpå bilen.

 

Det er fortsatt slik?

Lenke til kommentar

Godt mulig dette står en eller annen plass, men jeg fyrer løs likevel. Er nærlys og fjernlys i en og samme pære? Eller finnes det enkelte biler som krever en pære for fjernlys, og en pære for nærlys? Og har hørt at maksimal tillatt wattstyrke på offentlig vei er 100W, er det til og med 100W det menes da, eller er pærer som H4 100W/70w og 100W/90W ikke tillatt?

Lenke til kommentar

Nei noen biler har separate lykter for nær og fjærn mens noen igjen har det kombinert i en og samme lykt.

 

Har du lykter som bruker feks H4 så har den nær og fjærn i samme lykten, bruker den H1, H3,H7 eller ande pærer med enkel glødetråd så har de 2 lykter.

 

100W er ikke tilatt, den sterkeste (lovlige) pæra er så vidt jeg vet er H4 med 60/55W de andre er på 55w,

Lenke til kommentar

Har nå tatt en kraftig oppussing av guiden, den skal nå være mye lettere å bruke en den gamle + at det er tilføyet nye spm/svar ang div emner. Det er mulig at det blir skilt ut en egen svartråd men dette er bare en tanke enda. Ser heller ikke bort ifra at det kommer flere større/mindre forandringer i guiden.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...