Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det stemmer ikke, Lyktene skal være E godkjent (eller som i punkt d, med tilsvarende godkjenningsmerke, feks DOT som er amerikansk) Lykter uten gyldig godkjenningsmerke (E eller tillsvarende) er ulovlig.

 

 

Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

 

a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 50. 

 

b) Være E-merket med symbol R i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2. 

 

c) Være e-merket med symbol R i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF. 

 

d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Så jeg kommer ikke gjennom EU-godkjenning med hjemmesota lykter, uansett hvor flotte de er? :p

9087059[/snapback]

 

 

Komme igjennom kan du jo gjøre..

9127945[/snapback]

Hos skremmende mange er det der synonymt med at da forblir det automatisk lovlig, godkjent og ikke minst innskrevet i vognkort av verkstedet. :p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nydlig tråd!

 

Ser det er mange tullinger som kjøyrer med tåkelysa på om dagen, og om natta.

Kjøyrer dei med tåkelys på meg, kjøyrer eg med langlyset på dei... Rett skal være rett... har dei 4 pærer mot meg, må da eg også få lov til å ha 4 pærer mot dei?

 

(nærlys xenon + langlys)

 

Ser også noken luringer som prøver seg med uten lys gjennom tuneller... møtte ein seinest idag! det er galskap!

 

 

Synes dei burde endra denne:

 

-Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Slik at folk viste det var ulovlig når det ikkje er tåke!

8847860[/snapback]

 

Neineineinei!

 

Tåkelys kan fint brukes på dagtid istedenfor nærlys. Men dette gjeder kun de som har tåkelys som ikke blender. Mange biler har tåkelys som nesten ser ut som fjernlys. Ihvertfall når man møter de i mørke tuneller.

Jeg kjører 60.000km i året med min bil, og har gått lei av å møte biler med både nærlys og tåkelys som totalt sett blender meg. Jeg har derfor montert xenon fjernlys ekstralys til 8000kr som jeg har koblet til fjernlysa. Har også oppgraderte pærer i de originale fjernlysa, så å møte meg med feil lys straffer seg. Og det har nok ca 5000 bilister merket i mørke tuneller. Gøy å ta igjen litt :)

Også er det deilig å se med de i mørket også.. ser jo dyr lenge før man treffer de.

Jeg har ytterligere et lysprosjekt på bilen, men de er fortsatt litt hemmelige.

Det skal se pent ut.

Lenke til kommentar

Irriterende med de som putter inn 100W-pærer eller ettermonterer kraftigere pærer (eks. Xenon-kit) og forventer å kunne bruke dem som vanlig. Ser jeg noen som kommer med lys som faktisk plager meg og hindrer sikten min mer enn nødvendig smeller jeg på 220W med ekstra lys, fordi jeg vil se så mye jeg burde. Dette er uansett om det er tåkelys, feiljusterte lys, osv. som gjør det.

 

Samtidlig må jeg si at jeg synes det er ufattelig irriterende som leker lyspoliti. Jeg kjører på firefelts vei med tydelig skille mellom kjørebanene. Det er mørkt og gatelysene på min side av veien fungerer ikke, noe de gjør på andre siden av veien. Det er ingen forran meg i noen av de to feltene jeg har i kjøreretningen, men 200 meter framme kommer noen i motsatt kjøreretning (i høyre felt for dem) og begynner å blinke med fjernlysa. Jeg kan ikke tenke meg at mine lys skulle irritere dem som kom i mot. De hadde som nevnt to felt med gatebelysning, og kjørte i tillegg i en svak nedoverbakke. Jeg kom i mot uten gatebelysning. Lysene på bilen som lekte politi kunne jeg bare se var "sterkere enn vanlig". Ikke noe mer, ingen blending. Riktignok har jeg ekstralys på min, men det skal normalt ikke gi noe vesentlig forskjell. Disse har akkurat nå uansett drittpærer (hater H3) som lyser lite.

Lenke til kommentar
Irriterende med de som putter inn 100W-pærer eller ettermonterer kraftigere pærer (eks. Xenon-kit) og forventer å kunne bruke dem som vanlig. Ser jeg noen som kommer med lys som faktisk plager meg og hindrer sikten min mer enn nødvendig smeller jeg på 220W med ekstra lys, fordi jeg vil se så mye jeg burde. Dette er uansett om det er tåkelys, feiljusterte lys, osv. som gjør det.

 

Samtidlig må jeg si at jeg synes det er ufattelig irriterende som leker lyspoliti. Jeg kjører på firefelts vei med tydelig skille mellom kjørebanene. Det er mørkt og gatelysene på min side av veien fungerer ikke, noe de gjør på andre siden av veien. Det er ingen forran meg i noen av de to feltene jeg har i kjøreretningen, men 200 meter framme kommer noen i motsatt kjøreretning (i høyre felt for dem) og begynner å blinke med fjernlysa. Jeg kan ikke tenke meg at mine lys skulle irritere dem som kom i mot. De hadde som nevnt to felt med gatebelysning, og kjørte i tillegg i en svak nedoverbakke. Jeg kom i mot uten gatebelysning. Lysene på bilen som lekte politi kunne jeg bare se var "sterkere enn vanlig". Ikke noe mer, ingen blending. Riktignok har jeg ekstralys på min, men det skal normalt ikke gi noe vesentlig forskjell. Disse har akkurat nå uansett drittpærer (hater H3) som lyser lite.

9198065[/snapback]

 

Jepp jepp.. har vært borti det der før... unødvendig av de som har gatebelysning å la seg irritere.

Jeg tar igjen når jeg blir blendet. Og bare da, og hver gang. Det er min regel. I dagslys er jeg ikke plaget av feil lysbruk somregel. Da kan de kjøre med hvilke lys de vil for min del. Men kjører de inn i en tunell og møter meg, så får de smake sin egen medisin. Og da ikke et lite blink, men full trøkk på 8 pærer hvorav 2 xenon fjernlys fra jeg blir blendet og til jeg passerer de. Så kanskje de skjønte at de burde gjøre noe med sin egen lysbruk.

Lenke til kommentar

Min aksjon mot tåkelys i mørke, er at istedefor å skru av langlysene, skrur jeg på tåkelysene. Det burde gi dem en pekepinn på hvor mye tåkelys kan blende.

DSC00203.jpg

 

Dette gjør jeg selvfølgelig bare hvis det ikke er andre biler i nærheten.

 

Men det jeg ikke forstår, er hvorfor det ikke er lov med nærlys og tåkelys i dagslys. Det blender ingen, det gjør bare at man blir sett lettere.

 

Jeg kjøpte meg noen blinklys forran som det var integrert parklys i. Orange w5w pærer. Lyktene er e-merket, men er det lov å ha parklysene koblet til?

Har koblet dem til parklysene nå.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Greit, man blir sett lettere i dagslys, men når man kommer inn i tuneller er det ikke gøy lenger. Rett og slett fordi nyere biler, gjerne SUV'er har så sterke og høytmonterte tåkelys, at i kombinasjon med nærlys virker det utrolig skjemmende for de som møter dem. Dermed får de ihvertfall dobbel xenon fjernlys+vanlig fjernlys i fleisen.

Lenke til kommentar
Men det jeg ikke forstår, er hvorfor det ikke er lov med nærlys og tåkelys i dagslys. Det blender ingen, det gjør bare at man blir sett lettere.

9256678[/snapback]

 

Fordi det blir smør på flesk, det holder lenge med et par lys påslått. og er det overskyet så vil de kunne være til sjenanse for motgående trafikk.

 

 

Jeg kjøpte meg noen blinklys forran som det var integrert parklys i. Orange w5w pærer. Lyktene er e-merket, men er det lov å ha parklysene koblet til?

Har koblet dem til parklysene nå.

9256678[/snapback]

 

Nei det skal kun være 2 stk parklys fremme (merk dog at flere parklys i et og samme lyktehus er lov siden det uansett teller som en lykt) og de skal være hvite.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil bare takke for en super guide. :)

 

 

Har et oppfølgerspørsmål til en tråd jeg lagde tidligere, som jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på:

 

Finnes det en minimumshøyde for blinklys i front? Ønsker å fjerne dem fra der de er originalmontert, og sette dem ned i "tåkelysnettingen", for å få en mer clean front.

 

Vil dette gjøre onkel blå grå i håret, og skape problemer på fremtidige EU-kontroller?

 

Bilen er en Golf III.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
5.4 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer for lykter foran og bak, og 50 cm eller mer for sidelykter. Høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av bilens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 

 

 

5.5 Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 

 

 

Som du ser av reglene for blinklys så skal underkanten av glasset være min imum 35cm over bakkenivå og ytterkanten være mindre en 40cm fra bilens ytterste kant. Om du monterer lyktene i henhold til regelverket så er det ingen fare for at at verken politi eller vedkommende som tar EU kontrollen blir å ha noe å utsette på bilen din.

 

 

Edit: Reglene er som vanlig hentet fra kjøretøyforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

du har tatt ut et sitat fra UP sjefen, jeg stoler ikke på politiet da jeg har erfaring med mangelfull kunnskap om mange lover fra den kanten. kan du legge link til eller på annen måte vise hva det står i det ECE reglemanget?

 

og hvis jeg har forstått riktig så har jeg som har gammel bil uten automatisk høydejustering ikke lov å montere ekstra fjernlykter av den typen som kommer godkjent for bruk med xenonlys og ha xenon pærer?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg spørre om noe som jeg ærlig talt ikke har tenkt over før jeg kjøpte bil der det var aktuelt.

 

På volvoen min har jeg 5watts parklys over blinklysene. Dette er jo greit nok. Men disse pærene er doble og har også en 21watts styrke. Hva regnes dette som? Det kan vel ikke være nærlys med redusert spenning, da det ikke engang er i samme lykt som vanlige nærlys..

 

Det er egentlig litt av et lysshow man kan ha på volvoen., 21watts "parklys", tåkelys, ekstralykter med 100w h2 pærer og vanlige langlys. Likevel er det dårligere lys enn i scorpioen som har h4 langlys og ekstra h3 lykter i samme enhet originalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...