Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt spam av meg her, men tror jeg har funnet skurken i saken. Kabelsko til jord er knukket, slik at det så vidt er kontakt.

Sporet er dessverre smalere enn standard (6,3mm) og trangt med plass, så må nok få til noe MacGyver triks.

qVnSSfu.jpg

41t6mNu.jpg

 

Så det blir å bytte disse, samt opp til 2,5mm kvadrat ledning og håpe at dette løser problemet.

Hvis det ikke fikser det er jeg nok lurt av Amazon selger mtp. pærene...

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har det skjedd noe i reglene for nærlys? Dette er hva jeg finner i Kjøretøyforskriften:

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy § 28-3.
Generelt om lysutstyr
Nærlys
2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

De siste årene har jeg sett at en del nye biler kommer originalt med 4 nærlys. Hvordan er dette tillatt, iht ovennevnte? Er det noen unntaksbestemmelser jeg har oversett?

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Har det skjedd noe i reglene for nærlys? Dette er hva jeg finner i Kjøretøyforskriften:

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy § 28-3.
Generelt om lysutstyr
Nærlys
2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

De siste årene har jeg sett at en del nye biler kommer originalt med 4 nærlys. Hvordan er dette tillatt, iht ovennevnte? Er det noen unntaksbestemmelser jeg har oversett?

Jeg har sett flere nyere biler med det samme. Halogen / xenon nærlys + halogen / xenon fjernlys + LED DRL (dagkjørelys) + LED parklys. Og kjører gjerne med flere av lysene påslått samtidig. Å møte en bil med xenon nærlys + LED parklys + LED DRL føles som en bil med påslåtte halogen fjernlys. Det er ubehagelig kraftig i mørket.

Jeg vil tro det er ulovlig, men kan ikke si noe sikkert uten å snakke med enten Veguvesenet eller trafikkpolitiet.
Poenget med alle lysene er nærlys i mørket for Å SE, og så LED DRL på dagtid for å BLI SETT (og for å spare strøm / mindre slitasje på nærlyspærene). Jeg har ettermontert det samme selv, alt på egne knapper for fullstendig manuell kontroll av lysene.

Er også i prosessen med ettermontering av LED-spredere som supplement til nærlyset. Skal gi spesifikke instrukser ved montering av lyset ikke skal utenfor lysområdet til bilens nærlys, uansett hva som må til for å få det til (tanken er deksler med sperring - fortatt i boksen på dette - for å hindre lysslipp oppover).

Slik det er nå så har jeg ikke engang lyst til å blinke når jeg møter en bil som føles ubehagelig med lysbruken i tilfelle de kjører lovlig, men lysene er bare uvant kraftige. Jeg er vant med halogenlys og vet hvordan de ser ut, men LED og xenon er mye skarpere og fortsatt helt lovlige.

Lenke til kommentar
stich_it skrev (35 minutter siden):

LED spredere sammen med nærlys? Hva er spredere, det jeg kaller tåkelys? 

Beklager, dette var en dårlig beskrivelse fra meg - en av de gangene hvor man ser for seg noe og kaller det noe som kanskje ikke andre forbinder med det samme.

Rent teknisk så er det jeg har kjøpt arbeidslys (Rigid D-Pro Full Flood):
https://www.ekstralys.no/rigid-d-serie-pro-kompakt-led-arbeidslys?___store=default&nosto=nosto-page-category2

Disse er små firkantede pod-lykter som sprer lyset (derav beskrivelsen) i alle retninger. Disse er ikke E-merket (som fortsatt er et krav ved montering av ekstralys), og vil også overskride maks antall nærlys (som er 2 nærlys + 2 parklys).

Siden disse lyktene vil også sende masse lys oppover (og i ansiktet på motgående biler) skal jeg sette på deksler som skal tildekkes på en eller annen måte. Har ennå ikke bestemt meg for hvordan best dekke de til.
https://www.ekstralys.no/polycarbonate-cover-duallyd2?___store=default&refSrc=12038&nosto=nosto-page-product3&art=R201933

Tåkelys, til forskjell, er i praksis gjerne mer fokusert lys for å "trenge igjennom" tåken (spredt lys i tykk tåke gir bare en gråhvit vegg når tåken "fanger" og reflekterer lyset). Det er også derfor tåkelys er montert lavt og nærmere bakken, for at lyskilden også skal være et stykke unna der sjåføren sitter og gi reduserte refleksjoner. Jeg har montert 2 slike som tåkelys:
https://www.ekstralys.no/rigid-d-serie-pro-flood-kompakt-kraftig-led-bredt-arbeid-fjernlys
Har disse montert på en egen knapp og bruker disse lysene på dagtid istedet for halogennærlyset.

For meg er beskrivelsen "spredere" gjeldende for alt lys som har referansetall (E-merking) 25 eller lavere. Slike lamper har gjerne lysmønsterbeskrivelsen "full flood" eller "driving". Eller i praksis stor spredning og kort lyskast.

Jeg har også 4 slike montert på en lyktebøyle i grillen:
https://www.ekstralys.no/rigid-d-xl-pro-driving-bredt-led-fjernlys?___store=default&refSrc=12038&nosto=nosto-page-product3

Dette er også, for meg, spredere, selv om lysstyrken er langt høyere. Og tro meg, de er TOTALT ubrukelige i tåke og tett snødriv! Så jeg har en 40" LED-bar montert på taket som "hyperspot" supplement, og som fungerer ganske bra i kombinasjon med tåkelysene når det tåke eller tett snødriv.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
zanta skrev (6 minutter siden):

Se her for eks:

De to øverste bak lykteglassene på hver side er nærlys. Det ene rett under nærlysene er fjernlys. Tåkelysene sitter nede i fangeren, og DRL er over hovedlysene. 

What the hell!? Jeg skjønner ikke hvordan de har fått godkjent noe slikt - E-merking og "godkjente" lykter er ikke bare en norsk greie, det er ganske så internasjonalt (ihvertfall europeisk - det er det E-en står for). "2 nærlys + 2 parklys" er etter loven ganske så definitvt for bruk på norske veier (gitt at vi forholder oss til regelverket..). :ermm:

Men å blande inn lover og fornuft er bortkastet energi. Det eneste man kan forholde seg til er hvordan bilen er og er blitt godkjent som fra fabrikk. Selv ettermontering av lykter med identiske spesifikasjoner og justert for identisk lysbilde så er det plutselig ikke lov.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PaladinNO said:

What the hell!? Jeg skjønner ikke hvordan de har fått godkjent noe slikt - E-merking og "godkjente" lykter er ikke bare en norsk greie, det er ganske så internasjonalt (ihvertfall europeisk - det er det E-en står for). "2 nærlys + 2 parklys" er etter loven ganske så definitvt for bruk på norske veier (gitt at vi forholder oss til regelverket..). :ermm:

Dette var et eksempel, mange nye biler har samme løsning. Det blender ikke å møte slike biler, i motsetning til de som kjører med tåkelys sammen med nærlys. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (18 minutter siden):

Dette var et eksempel, mange nye biler har samme løsning. Det blender ikke å møte slike biler, i motsetning til de som kjører med tåkelys sammen med nærlys. 

Jeg vet - mange svakere lys tilsvarer i praksis 2 sterkere lys. Pluss at den totale intensiteten fra spredte lyskilder er lavere, og dermed bedre for motgående biler, enn en sterk lyskilde.

Så logikken bak flere nærlys er der. Men det norske lovverket henger håpløst langt etter hva logikk (og teknologiske fremskritt) angår.

Verste jeg hører er nå folk sier de bruker nærlys sammen med tåkelys "fordi det ser stiligere ut". Som om de kan se egen bil når de sitter å kjører...

De gangene jeg kjører med både tåkelys og nærlys er når forholdene tilsier det (tåke - duh - snø, lav fart, dårlig sikt. Og da er det lov). Og jeg vurderer lysbehovet og kjøreforholdene flere ganger når hvis situasjonen endrer seg.

Men det er en viss ironi - dette er lov:

27340.jpg

Men dette er ikke lov:

97507879-0ac8-47db-9736-e65bc6da6b13?fit

Selv om antall lyskilder er det samme. Vel, tilogmed færre lyskilder selv med tåkelys - men her kommer styrken på hvert lys inn i bilde igjen.

Andre tekniske fremskritt hva lys på bil angår er Audis "matrix"-lys og BMWs laserlys. Matrix-lysene er fascinerende - LED-fjernlys med flere dioder som aktivt reagerer og automatisk dimmer ned noen dioder når det kommer en motgående bil.

084549731.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Står at bil skal ha 2 lykter, ikke 2 lyskilder, så de er nok definert som 2 lykter

LEDlys har mange lyskilder i samme lykt

Point - men hvor går skillet mellom lyskilde og lysenhet etter loven?
Enig, loven definerer 2 lyskilder, med udefinert antall lyskilder i de 2 enhetene.

Må tilstå at eneste grunnen til at svaret på det er interessant er så jeg kan finne ut hvordan jeg kan komme meg rundt det med ettermonteringer...

Man kan jo da i teorien ha f.eks. (bare for å overdrive for å få frem poenget) 50 stk. 0,5 Watt dioder i en boks, hver diode med egen reflektor, og kalle det 1 lykt så sant det totale Lux-tallet er lavt nok.

Lenke til kommentar
zanta skrev (7 timer siden):

Har det skjedd noe i reglene for nærlys? Dette er hva jeg finner i Kjøretøyforskriften:

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy § 28-3.
Generelt om lysutstyr
Nærlys
2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

De siste årene har jeg sett at en del nye biler kommer originalt med 4 nærlys. Hvordan er dette tillatt, iht ovennevnte? Er det noen unntaksbestemmelser jeg har oversett?

Nyere biler omfattes av bilforskriften og ikke kjøretøyforskriften.

Se bl.a. kjøretøyforskriften pgf 1.1 nr. 1:

Sitat

Forskriften får ikke anvendelse for kjøretøy som omfattes av forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...