Gå til innhold

Den store Blender-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes nok ikke så mange "lette" tutorials. Den Marsan poster øverst på denne siden er derimot veldig "god". Alt er dessuten forklart veldig i detalj. Ikke bare "bruk tool X på Y", men heller "trykk B og så C og velg 'tool X', marker deretter..." om du skjønner.

 

Problemet er at siden for øyeblikket er nede :-/

Lenke til kommentar
Det finnes nok ikke så mange "lette" tutorials. Den Marsan poster øverst på denne siden er derimot veldig "god". Alt er dessuten forklart veldig i detalj. Ikke bare "bruk tool X på Y", men heller "trykk B og så C og velg 'tool X', marker deretter..." om du skjønner.

 

Problemet er at siden for øyeblikket er nede :-/

 

hehe,ok =)

 

Jeg fikk lastet ned Blender fra blender.org via en direkte link til .exe filen, litt rart at selve siden er nede.

Lenke til kommentar

hehe. Har tentamen i morra og vi får gå når vi er ferdige, så det blir ekstra god tid til å nerde blender tutorials.

Har aldri vært på en tentamen mer enn 3-4 timer (Jeg får passe bra karakterer) :)

 

Bruker sjeldent stasjonær pcen for tiden, spiller mest på Xbox 360. Så jeg har en 19" koblet sammen med bærbar pcen, blir lett å lese tutorials mens jeg er i blender :!:

Lenke til kommentar

Du må markere de forskjellige vertexene/dottene og "assigne" det og det materialet til de og de. Ganske idiotisk i grunn, så om noen har en bedre løsning blir jeg happy for å høre den.

 

Har ikke Blender installert på denne maskinen enda, så kopierer en liten beskrivelse. Si ifra om du ikke får det til:

In edit mode, select the faces you want to have the different material. In the buttons window under the materials tab click "New". [Name your material.] Click the "Assign" button. In the materials window click the little "2" next to the material name and click the dialog that comes up asking to make the material a single user.

 

You now have two copies of the same material; changing one will not affect the other. Hence, your mesh now has two distinct materials.

Lenke til kommentar

Problemet er at selvom jeg lagde delene hver for seg blir det sett på som EN del. Tror jeg gjorde noe feil mens jeg lagde hjulet.

 

Må jeg legge hver del på hver sitt layer?

 

edit: fikk det til nå, men sliter med å få hjulet til å kaste skygge på en plate jeg la under.

Jeg har skrudd på slik at platen skal kunne motta skygge, og at hjulet skal kaste skygge.

Har også aktivert skygge i lampen.. Noe mer som må stilles inn?

 

edit: Marsan, jeg fulgte fysikk tutorialen din. Men lurer på hvordan jeg kan rendre mens den skytes?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

hei Bjohansen, du må først "spille inn" klossenne eller hva du har i scena til hvert enkelt fram. Dette gjør du med å trykke "Game" og "record to IPO" så kjører du beregningene igjenn, og da vil du få til å rendre hele simulasjonen. for å se om du har fått recorda til IPO trykker du Alt + a for å kjøre animasjonen. HVis det var dette du lurte på da.

Lenke til kommentar
hei Bjohansen, du må først "spille inn" klossenne eller hva du har i scena til hvert enkelt fram. Dette gjør du med å trykke "Game" og "record to IPO" så kjører du beregningene igjenn, og da vil du få til å rendre hele simulasjonen. for å se om du har fått recorda til IPO trykker du Alt + a for å kjøre animasjonen. HVis det var dette du lurte på da.

 

Er det mulig å få texturer på filmen?

 

edit: Jeg klarer å lage animasjonen i blender sitt grensesnitt, men hvordan lager jeg en filmfil av det?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Du må gå til render-taben, der ser du masse innstillinger som filformat, hvor det skal lagres osv. Så trykker du på den store, gule "ANIM"-knappen når du vil lage en animasjon.

 

Last opp resultatet en plass og vis oss. :)

 

edit: fant ut at animasjonen ble i 250 JPG bilder. Har valgt filmformat denne gangen, så jeg prøver på nytt.

 

edit 2: der kom den:

http://youtube.com/watch?v=9F-lFm4m5qo

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...