Gå til innhold

Den store Blender-tråden


Anbefalte innlegg

Hvordan er UIen og rendertiden i Blender? Screens? Har 3DS Max, så holder nok i massevis, men bare for å utforske litt

9372437[/snapback]

 

Ui`en er ganske så minimalistisk i forhold til 3dsmax. Rendentiden er vel ganske variert og hvilke ting man rendrer. Jeg syns at Blender var ganske treigt i begynnelsen men har blitt ganske greit etter hvert. I stedet for å se på screens er det vel bedre å teste det selv: http://download.blender.org/release/Blende....44-windows.exe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heihei!

 

Jeg har et problem. Jeg har et bilde, som jeg vil ha lagt inn i Blender. Joda, enkelt nok, kan legge det til som textur. Problemet er, at bildet ikke er rundt, firkantet eller noen form. Det er rett og slett en klasj gjørme. Den klasjen med gjørme er på et vindu, og der det ikke er textur, må det derfor være gjennomsiktig. Enkelt nok, jeg legger den til som textur på vinduet og skrur på alpha på texturen.

 

Problemet: Jeg skal gjøre ting med selve gjørmeflekken, som ikke skal påvirke resten av vinduet. Jeg må derfor ha gjørmen som et eget objekt.

 

Løsningen på dette ble å legge gjørmen til som en textur på et nytt objekt. Men problemet da, er at texturen ikke blir gjennomsiktig. Om jeg setter texturen til gjennomsiktig, viser den fargen som materialet har. Om jeg setter materialet til gjennomsiktig, blir også texturen gjennomsiktig.

 

Et dilemma, altså. Så jeg trenger hjelp til å kunne stappe inn et bilde i Blender, og få bakgrunnen komplett gjennomsiktig. Hjelpen haster egentlig litt.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg gikk da rundt problemet på en annen måte, og resultatet ble helt greit. Ettersom alt måtte være klart i går kveld, slik at den fikk natten til å rendere, fikk jeg ikke 100% bra vann. Det er til et prosjekt broren min har, Innovation Camp eller noe. Jeg har ikke tid til å laste opp videoen, da jeg skal til Oslo. Men et bilde før all modelleringen var ferdig har jeg:

vindu1.jpg

Det er altså et system som vasker vinduene for deg, her er den halvveis over.

Det er lagt til mer og slikt etter dette, men vil ikke rendere på nytt, da det tar noe sykt med tid, pga vinduet og alt det bak.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...