Gå til innhold

Den store Blender-tråden


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som har et hint til meg? Jeg driver å leker med fysikk. Når jeg trykker P, starter det, når jeg så trykker Esc, stopper det, men når jeg trykker P og Esc for andre gang, lukker hele blender. Hva kan feilen være?

Jeg kjører Ubuntu Linux 7.04 og blender versjon 2.43 (nyeste versjon som ligger i pakkebehandleren til Ubuntu)

 

EDIT: Terminal sier:

Error: libGL.so: cannot open shared object file: No such file or directory

ERROR: GL_ARB_multitexture implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_shader_objects implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_vertex_shader implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_vertex_program implementation is broken!

Segmentation fault (core dumped)

EDIT2:

Det løste seg når jeg lasta ned nyeste versjon av blender :D

Endret av sindreij
Lenke til kommentar
Noen som har et hint til meg? Jeg driver å leker med fysikk. Når jeg trykker P, starter det, når jeg så trykker Esc, stopper det, men når jeg trykker P og Esc for andre gang, lukker hele blender. Hva kan feilen være?

Jeg kjører Ubuntu Linux 7.04 og blender versjon 2.43 (nyeste versjon som ligger i pakkebehandleren til Ubuntu)

 

EDIT: Terminal sier:

Error: libGL.so: cannot open shared object file: No such file or directory

ERROR: GL_ARB_multitexture implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_shader_objects implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_vertex_shader implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_vertex_program implementation is broken!

Segmentation fault (core dumped)

EDIT2:

Det løste seg når jeg lasta ned nyeste versjon av blender :D

9288671[/snapback]

 

Har det samme selv.. Så at dette var en ubuntu ting. anbefalinger var å vente på at utviklerne skulle lage en fix til dette, noe som de ser ut til å ha gjort. Hvordan verson kjører du sindreij?

Lenke til kommentar
Noen som har et hint til meg? Jeg driver å leker med fysikk. Når jeg trykker P, starter det, når jeg så trykker Esc, stopper det, men når jeg trykker P og Esc for andre gang, lukker hele blender. Hva kan feilen være?

Jeg kjører Ubuntu Linux 7.04 og blender versjon 2.43 (nyeste versjon som ligger i pakkebehandleren til Ubuntu)

 

EDIT: Terminal sier:

Error: libGL.so: cannot open shared object file: No such file or directory

ERROR: GL_ARB_multitexture implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_shader_objects implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_vertex_shader implementation is broken!

ERROR: GL_ARB_vertex_program implementation is broken!

Segmentation fault (core dumped)

EDIT2:

Det løste seg når jeg lasta ned nyeste versjon av blender :D

9288671[/snapback]

 

Har det samme selv.. Så at dette var en ubuntu ting. anbefalinger var å vente på at utviklerne skulle lage en fix til dette, noe som de ser ut til å ha gjort. Hvordan verson kjører du sindreij?

9295984[/snapback]

Jeg kjørte den versjonen som ligger i pakkebehandleren, 2.43, men når jeg lasta ned 2.44 fra blender sin nettside, fungerte det.

Lenke til kommentar
Gjorde en del mindre justeringer på "out of the box" bildet som jeg synes ble mye mye bedre. Velger derfor å poste det.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
marsan_box4.jpg

9295987[/snapback]

Ser ikke helt den store forskjellen, annet enn at det er litt mer utydelig. er det mer enn det du har gjort?

Lenke til kommentar
Gjorde en del mindre justeringer på "out of the box" bildet som jeg synes ble mye mye bedre. Velger derfor å poste det.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
marsan_box4.jpg

9295987[/snapback]

Ser ikke helt den store forskjellen, annet enn at det er litt mer utydelig. er det mer enn det du har gjort?

9297674[/snapback]

 

Jeg har skifta skriften på boxen også har jeg pussla litt med matrialene. Største forskjellen er vel den nodesettuppen som jeg har lagt til som gjør det hvite til å glowe litt og det mørkere stedene litt mørkere. Dette gir en litt drømmende utrykk etter min mening.

 

Marsan

 

PS. Godt å høre dere ikke har slutta med blender.

Lenke til kommentar

Jeg har lekt en del med blender, og jobber for øyeblikket med en leddet arm. Finnes det en eller annen måte å låse av den korteste delen av armen slik at den ikke kan bevege seg mer enn for eksempel 45 grader? Og at den kunn beveger seg roterer en akse?

 

Dersom jeg klarer å låse armen slik at den kunn roterer langs en akse, vil den da rotere feil vei hvis den andre delen av armen roterer slik at det som var y-aksen blir til z-akse, hvis dere skjønner? Ble litt rotete forklart, men håper dere skjønner :p

 

Kan vel sammenligne roteringen som en vanlig dør.

Lenke til kommentar
Jeg har lekt en del med blender, og jobber for øyeblikket med en leddet arm. Finnes det en eller annen måte å låse av den korteste delen av armen slik at den ikke kan bevege seg mer enn for eksempel 45 grader? Og at den kunn beveger seg roterer en akse?

 

Dersom jeg klarer å låse armen slik at den kunn roterer langs en akse, vil den da rotere feil vei hvis den andre delen av armen roterer slik at det som var y-aksen blir til z-akse, hvis dere skjønner? Ble litt rotete forklart, men håper dere skjønner :p

 

Kan vel sammenligne roteringen som en vanlig dør.

9310729[/snapback]

 

hei!

 

trur jeg kan hjelpe deg med akkurat det der, men trur du må spessifisere litt mer om det er snakk om et eller flere objekter.

 

Gaute

Lenke til kommentar

Her er et screenshot av figurene. Jeg kan bare tenke meg til at du ser hvordan de skal sitte sammen, og hvordan del a(til venstre) og del b(til høyre) skal bevege seg i forhold til hverandre. Så spørsmålet blir vel da noe som, er det mulig å låse disse to sammen, slik at dersom jeg vil flytte på del b, så vil det ikke være mulig å flytte den, annet enn å rotere den rundt festet på del a?

 

Det jeg ser for meg er at jeg låser del a slik at den står i en bestemt posisjon, og deretter flytter del b slik at den står rett, og låser del b i forhold til aksene ... hva om jeg deretter roterer del a vannrett ... vil del b fortsatt sitte fast til del a?

post-49203-1187474792_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her er et screenshot av figurene. Jeg kan bare tenke meg til at du ser hvordan de skal sitte sammen, og hvordan del a(til venstre) og del b(til høyre) skal bevege seg i forhold til hverandre. Så spørsmålet blir vel da noe som, er det mulig å låse disse to sammen, slik at dersom jeg vil flytte på del b, så vil det ikke være mulig å flytte den, annet enn å rotere den rundt festet på del a?

 

Det jeg ser for meg er at jeg låser del a slik at den står i en bestemt posisjon, og deretter flytter del b slik at den står rett, og låser del b i forhold til aksene ... hva om jeg deretter roterer del a vannrett ... vil del b fortsatt sitte fast til del a?

9311350[/snapback]

 

da må du nokk bruke noe som heter shapekeys. trur det vil være enklest. legg meg til på msn, så kan jeg hjelpe deg: [email protected]

EDIT: sorry, tenkte feil :S trur ikke du kan få til det med shapekeys, men legg meg til uansett så ska jeg nokk få hjulpet deg ;)

 

trur jeg uansett ska skrive en liten tutorial på detta snart

Endret av Gaute91
Lenke til kommentar
Kan tenkes at det ikke går med blender. En kompis av meg har sagt at blender ikke egner seg til mekaniske konstruksjoner, eller hva jeg skal kalle det. Han var i hvert fall usikker på hvordan det skulle gjøres.

9314375[/snapback]

 

Kan hende det finns bedre program, men trur det ska kunne gå. Trur det beste vil være å bygge en rigg... du kan gjøre mange innstillinger med en rigg, så det meste er mulig.

 

Edit: http://wiki.blender.org/index.php/BSoD/Int..._and_Axis_Locks her står det masse om låsing av rigger.

 

Gaute

Endret av Gaute91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...