Gå til innhold

Norsk 17-åring dømt for fildeling


Anbefalte innlegg

Det med at dem kriminaliserer en hel generasjon sier det ikke godt nok.

 

selv den eldre generasjonen har fått opp øynene for fildeling nå.

 

utrolig råttent at en 17-åring skal få svi for alt det.

8013372[/snapback]

 

Livet er urettferdig, jeg kan ikke akkurat si at jeg syens så enormt synd på han, 4000 er småpenger. Om man mener å drive en hib bør være ulovlig så er det en grei størrelse på en bot, i samme orden som en liten trafikkbot. Å få 45 dagers ubetinget er drøyere synes jeg.

 

AtW

8013380[/snapback]

Det var vel betinget ?? var det ikke

8013401[/snapback]

 

Ja, bare jeg som suset litt når jeg skrev det, men jeg tenkte betinget :) Synes 45 dager betinget er værre en 4k i bot.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fullt fortjent dom. Folk som ikke er interessert i å betale for programvare  og heller "stjeler den" fortjener ikke bedre. Pirat-kopiering gjør at vi som er ærlige må betale enda mer.

8013376[/snapback]

Syns du politiet skal begynne å jakte på vanlige ungdommer og kriminalisere dem?

har ikke noen konkrete fakta, men er jo et stort flertall av ungdommene som driver med fildeling i dag.

8013386[/snapback]

 

 

Ja det synes jeg, det er ikke noe mer lovlig fordi mange driver med det. Skal ting plutselig bli lovlig fordi mange driver med ulovligheter ?

8013396[/snapback]

 

Loven er til for befolkningen, om befolkningen ikke synes en lov er formålstjenlig, så bør den fjernes.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dømt for å drive hubben (tilrettelegge for lovbrudd).

Han har ikke (ennå hvertfall) blitt saksøkt av opphavsmenn.

 

Vel fortjent dom spør du meg.

Han visste utmerket godt hva han drev på med.

Mens alder etc er formildende.

Dette blir som å være uenig med fartsgrensene her i landet og kjøre på med sin egen 'rettsoppfatede' fart.

Det blir din risiko. Bir du tatt så er meningen at det skal være surt.

Vi har lover og regler her i landet. Han har brutt flere av dem.

8013163[/snapback]

 

 

Helt greit dette her. Når du driver fildeling og servere i stor stil, så det er snakk om terabyte og tusener av brukere, så bør du straffes. Privat nedlasting er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Det finnes jo svært få gode og LOVLIGE alternativer til dagens fildeling. Folk gidder ikke å dra til butikken når de på kort tid kan laste ned filer av høy kvalitet og HELT gratis..

 

Det er svært enkelt, det er tilgjengelig og det er gratis, hvem blir ikke fristet av det? :hmm:

Endret av Autopsy
Lenke til kommentar

Når det gjelder musikk så finnes det jo en del alternativer, men produsentene kan fortsatt bli flinkere når det gjelder film, programvare, spill osv. Noen programvareprodusenter er flinkere og tilbyr nedlasting. Steam er jo et godt eksempe når det gjelder spill..

Endret av Autopsy
Lenke til kommentar

Ut fra meiningen til mange her inne at det var en bra dom så bør vel ca største delen av norges befolkning i fengsel. Hvem har ikke lasta ned noe, tatt opp fra tv eller radio, skrevet av noe fra en bok, brukt sitater til noen, tatt bruk av bilder og tegninger som andre har laget, brukt foretningsidér som andre bedrifter allerede bruker, osv..

 

Det at musikk og filmidustrien tror at de taper så mye penger på piratkopiering er feil, det som blir lastet ned er som regel en smaksprøve på produktet eller noe en normalt aldri ville ha kjøpt ellers.

Positive sider med piratkopiering er at etter at noen har hørt musikk, sett en film, testet et spill, osv.. som en normalt ikke hadde hørt om eller hadde vært villig til å teste det så går vedkommende i butikken for å kjøpe det.

 

Dette var en trist dom :cry:

Lenke til kommentar

Men poenget er at dette er ikke opp til deg å bestemme hva opphavsmannen ønsker å gjøre med sitt åndsverk.

 

Viss det er sant alt du sier om at fildeling øker salget, så er det allikevel opp til opphavsmannen å bestemme om dette skal legges ut gratis.

Da er det jo bare for han å legge ut det han vil på nettet selv.

Noen gjør jo dette også. Tilbyr noen låter gratis og oppfordrer deg til å kjøpe hele albumet om du liker det etc.

Hvis opphavsmannen velger å ikke gjøre dette og kjøre den gode gamle metoden med kun cd salg, så er det fortsatt hans fulle rett å gjøre det. Du har ingen rettighet til å bestemme hvordan ting skal distribueres.

Er du ikke fornøyd så ikke kjøp produktet. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Det er ca ingen som legger ut smaksprøver, og det som ligger ute er som regel i mindre bra kvalitet. På siden til diverse band så ligger det smaksprøver, men det er normalt i så dårlig kvalitet at du ikke kan høre hva det er.

 

På filmer så kan du så se trailere av filmen, som er 2-3min med det "beste" av filmen. Det ser bra ut og du kjøper filmen, og ofte blir ganske lurt. Kunder som blir lurt er kunder som ikke vender tilbake til den produsenten. Alternativet er å laste ned filmen og se om den er bra, og om vedkommende likte filmen så kan han/hun kjøpe den på DVD når den kommer ut i Norge etter langt og lengre enn langt.

 

På spill gir produsentene ut demoer, jeg kan nesten ikke huske én demo som var så bra som hele spillet. Derfor laster folk heller ned en "ulovlig" kopi, prøver spiller og seinere kjøper det om vedkommende likte spillet. For å spille online så må en som regel ha orginal utgave.

 

 

Piratkopiering gir film/musikk/spill -industrien en bjørnstjeneste. Om alle som driver med det skal få bøter og bli fengslet så det eneste som skjer er at folk har ikke lenger penger til å kjøpe produktet eller at de sitter inne slik at de ikke får mulighet til å kjøpe produktet.

 

Lover er til for å beskytte folk, innenfor piratkopiering er det ingen som blir skadet eller merker noe av det så det er på tide at lovene mot dette faller bort.

Lenke til kommentar
Ut fra meiningen til mange her inne at det var en bra dom så bør vel ca største delen av norges befolkning i fengsel. Hvem har ikke lasta ned noe, tatt opp fra tv eller radio, skrevet av noe fra en bok, brukt sitater til noen, tatt bruk av bilder og tegninger som andre har laget, brukt foretningsidér som andre bedrifter allerede bruker, osv..

 

Nei det er ikke sammenliknbart. Hadde derimot størsteparten av norges befolkning hatt en fildelingshub med tusenvis av brukere ville det vært relevant, men din sammenlikning holder altså ikke vann.

 

Jeg synes ikke noe om napster dommen, ei heller denne dommen, men det er ut fra et prinsipiellt sysnspunkt. Som mange peker på er det mye som i fremtiden kan falle inn under kategorien " tilrettelegge for lovbrudd". Det er dette jeg reagerer på. Selve handlingen som ble utført innser jeg at det må være en viss brems for. Jeg ønsker ikke at alt skal være tilgjengelig i full kvalitet uten at tilretteleggere riskierer straff. Men når man har et så dårlig lovverk at mam må lage så vage lover som har et så romslig tolkningsmonn blir jeg bekymret for fremtiden. Man kan godt se for seg en ny høymoralistisk bølge der samfunnet tar til orde for å straffe en hver for "tilrettelegging av lovbrudd" der man inkluderer en lang rekke ting. grøss.

Lenke til kommentar
Det finnes jo svært få gode og LOVLIGE alternativer til dagens fildeling. Folk gidder ikke å dra til butikken når de på kort tid kan laste ned filer av høy kvalitet og HELT gratis..

 

 

For nordmenn finnes det SVÆRT få lovlige alternativer.å laste ned en film med MASSE DRM som kun kan kjøres i en bestemt oppløsning er ikke et godt alternativ. Når jeg kjøper en film på nett vil jeg se den på ALLE pcene mine, jeg vil brenne den ut i 10 eksemplarer siden jeg ofte mister dvdplater og jeg vil kopiere den over til ipod/divx spillerene mine... når det går da har man et godt alternativ. Frem til det skjer vil nok ikke fildeling avta noe særlig.

 

Synd at en 17åring her får svi, men sån er livet. Bransjen er på full fart mot stupet og dem prøver å dra med seg så mange som mulig.

Lenke til kommentar

Hva som er feil med å skrive det, det er jo tilfellet.

Problemet er når først en har blitt dømt for det, så blir det enklere for aktorate å få flere dømt for dette.

 

17-åringen er dermed det første norske offeret for film- og musikkbransjens internasjonale kampanje mot piratkopiering.

 

Bra og objektiv journalistikk :D Tipper artikkelforfatteren burde ha seg en dom også !!

8013899[/snapback]

Lenke til kommentar
17-åringen er dermed det første norske offeret for film- og musikkbransjens internasjonale kampanje mot piratkopiering.

 

Bra og objektiv journalistikk :D Tipper artikkelforfatteren burde ha seg en dom også !!

8013899[/snapback]

Enten man mener det er positivt eller negativt at han ble tatt er han et offer. Definisjonen på et offer er i Universitetet i Oslos ordbok "skadelidende". Han er skadelidende etter kampanjen fra bransjen, det er det vel liten tvil om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...