Gå til innhold

Norsk 17-åring dømt for fildeling


Anbefalte innlegg

Men enda er ingen bittorrent brukere tatt :S Tror folk heller bør begynne å ligge unna dc-nettverk nå. Stakkars gutt, vi kondolerer. Verste er vel også sikker at foreldra er nødt til å betale store summer når de ikke har peiling på hva gutten har holdt på med.

8013146[/snapback]

 

Det er overhodet ingen grunn til å anta at BT-nettverk er tryggere, det er en bisarr antakelse mange kommer med, uten at jeg noen gang har forstått hva den er basert på...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne gutten er ikke noe annet enn en "småfisk som selger dop på gata" hvis man velger å bruke den terminologien. De som i dette tilfellet burde jaktes på er helt klart releasegruppene og de større kreftene bak piratvirksomhet, ikke 17åringer som er et produkt av sine omgivelser.

 

"Nothing is illegal if one hundred businessmen decide to do it."

8013288[/snapback]

 

Ja ikke sant.. Normen er at "alle" driver en DC hub med et par tusen besøkende?

 

Gutten fikk pokker meg 4000kr i bot. Knapt en mellomstor traffikkovertredelse.

Helt greit spør du meg.

Det SKAL ikke være trygt å drive med slikt.

Det er jo det man sier i fra om.

 

Jeg er langt fra enig i andre gigantiske saksøkinger mot små enkeltpersoner.

Jeg synes tvert i mot denne dommen er moderat balansert og bra gjennomtenkt.

 

 

Det er klart man må ta noen i alle ketegorier. Det er slik man håndhever alle lover i Norge og andre land.

 

Jeg sa forresten at dommen var BASERT på Napster.no 2005 dommen fra Høyesterett:

 

Napster.no 2005

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Etter åndsverkloven så er det opphavsmannen som selv bestemmer hva som skal selges og distribueres etc av sitt verk. Absolutt INGEN ANDRE har noen rettigheter til å distribuere andre sitt åndsverk uten tillatelse fra opphavsmannen. Dette gjelder totalt uavhengig om det rammer opphavsmannen økonomisk eller ikke.

Det er rett og slett ulovlig.

 

Så hva du måtte mene om at du belaster en opphavsmann økonomisk eller ikek er egentlig helt irrelevant for åndsverkloven.

Har du ikke tillatelse til å distribuere et verk, så har du ingen tillatelse. Uansett hva dine intensjoner er med å dele filer.

Lenke til kommentar
Det med at dem kriminaliserer en hel generasjon sier det ikke godt nok.

 

selv den eldre generasjonen har fått opp øynene for fildeling nå.

 

utrolig råttent at en 17-åring skal få svi for alt det.

8013372[/snapback]

 

Livet er urettferdig, jeg kan ikke akkurat si at jeg syens så enormt synd på han, 4000 er småpenger. Om man mener å drive en hib bør være ulovlig så er det en grei størrelse på en bot, i samme orden som en liten trafikkbot. Å få 45 dagers betinget er drøyere synes jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fullt fortjent dom. Folk som ikke er interessert i å betale for programvare  og heller "stjeler den" fortjener ikke bedre. Pirat-kopiering gjør at vi som er ærlige må betale enda mer.

8013376[/snapback]

 

En påstand som stadig blir gjentatt, og som ikke har noe hold. Arenaer med mer kopiering har konsekvent vist seg å være billigere en arenaer uten/nesten uten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fullt fortjent dom. Folk som ikke er interessert i å betale for programvare  og heller "stjeler den" fortjener ikke bedre. Pirat-kopiering gjør at vi som er ærlige må betale enda mer.

8013376[/snapback]

Syns du politiet skal begynne å jakte på vanlige ungdommer og kriminalisere dem?

har ikke noen konkrete fakta, men er jo et stort flertall av ungdommene som driver med fildeling i dag.

Lenke til kommentar
Fullt fortjent dom. Folk som ikke er interessert i å betale for programvare  og heller "stjeler den" fortjener ikke bedre. Pirat-kopiering gjør at vi som er ærlige må betale enda mer.

8013376[/snapback]

Syns du politiet skal begynne å jakte på vanlige ungdommer og kriminalisere dem?

har ikke noen konkrete fakta, men er jo et stort flertall av ungdommene som driver med fildeling i dag.

8013386[/snapback]

 

 

Ja det synes jeg, det er ikke noe mer lovlig fordi mange driver med det. Skal ting plutselig bli lovlig fordi mange driver med ulovligheter ?

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var bra han drev hub jeg :) Noen må jo gjøre det. Syntes han burde legge dette bak seg fortest mulig og hive opp en ny hub fra en linje i utlandet.

 

Film- og musikkbransjens internasjonale kampanje mot piratkopiering er jo bare noe de har satt i gang for og skremme folk til og slutte med nedlasting av film/musikk. Jeg tar det så lite seriøst.

 

Sender min hilsen til 17 åringen for en kjempe hub ;)

Lenke til kommentar
Det med at dem kriminaliserer en hel generasjon sier det ikke godt nok.

 

selv den eldre generasjonen har fått opp øynene for fildeling nå.

 

utrolig råttent at en 17-åring skal få svi for alt det.

8013372[/snapback]

 

Livet er urettferdig, jeg kan ikke akkurat si at jeg syens så enormt synd på han, 4000 er småpenger. Om man mener å drive en hib bør være ulovlig så er det en grei størrelse på en bot, i samme orden som en liten trafikkbot. Å få 45 dagers ubetinget er drøyere synes jeg.

 

AtW

8013380[/snapback]

Det var vel betinget ?? var det ikke

Lenke til kommentar
<Har du ikke tillatelse til å distribuere et verk, så har du ingen tillatelse. Uansett hva dine intensjoner er med å dele filer.

 

Distribuerte han noe da?

8013385[/snapback]

 

Ja.

 

På flere måter også.

Rent teknisk kan jeg tenke meg han f eks ble tatt for at DC hubben tar opp alle fillister fra clienter og distribuerer linker til ulovlig materiale til de andre i hubben.

 

Ser du på den Napster.no 2005 dommen så er det klinkende klart at dette er ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...