Gå til innhold

Norsk 17-åring dømt for fildeling


Anbefalte innlegg

Denne gangen tilsto den saksøkte. Hva om noen hadde satt opp en hub for å dele lovelig materiale, men så kom det 2500 personer inn og du hadde begrenset med tid for å be dem fjerne det ulovelige materialet sitt, og bare dele det lovlige. Har hubeieren ansvar for at ingen prøver å lure unna ulovelige filer som privatebilder.zip som egentlig er en film, selv om det står i motd at det ikke skal gjøres? Lurer bare litt på det.

8014327[/snapback]

Er nå ikke saksøkt, men over til spørsmålet.

Det å drifte en hub er ikke ulovlig, fildeling er ikke ulovlig, men når det deles og lastes ned filer som rettighetshaverne ikke har samtykket til at er lov, så blir det ulovlig.

Det som du spør om er at om en hub eier har ansvar for at brukerene bryter "reglene" inni hubben om at kun lovlig fildeling er tilatt.

Ja, hub eieren har ansvaret for alt som har blitt delt, dvs visst en av brukerene til hub eieren bryter en regel så kan det gå ut over hub eieren ettersom han da medvirker til det som skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne saken er egentlig ganske ubetydelig og uten nyhets interesse i det hele tatt, men grunnen til at saken blir diskutert er på grunn av folks meninger til en lov som gjelder. Det er to typer folk, de som støtter fildeling og de som er totalt imot. Sånn som jeg ser det er de to gruppene egentlig ganske fifty fifty, eller tar jeg feil?

8014314[/snapback]

 

Jeg har ihvertfall argumentert for at det ikke er for/mot, men en mellomting. Jeg tipper de fleste er enig. Man skal ikke ta mannen i gata for å laste ned noe i ny og ne, men man skal motarbeide organisert virksomhet som gjør tilgjengelig store mengder beskyttet materiale.

Lenke til kommentar
Denne saken er egentlig ganske ubetydelig og uten nyhets interesse i det hele tatt, men grunnen til at saken blir diskutert er på grunn av folks meninger til en lov som gjelder. Det er to typer folk, de som støtter fildeling og de som er totalt imot. Sånn som jeg ser det er de to gruppene egentlig ganske fifty fifty, eller tar jeg feil?

8014314[/snapback]

 

Jeg har ihvertfall argumentert for at det ikke er for/mot, men en mellomting. Jeg tipper de fleste er enig. Man skal ikke ta mannen i gata for å laste ned noe i ny og ne, men man skal motarbeide organisert virksomhet som gjør tilgjengelig store mengder beskyttet materiale.

8014387[/snapback]

Det du sier at dem som organiserer virksomheten bør tas gjør jo at en stor gruppe med vanlige personer som laster ned blir kriminalisert. De begår dermed et lovbrudd hver dag med å laste ned. Det som du snakker om med en mellom ting nytter ikke, det må enten være ulovlig fra a til b eller må det være lovlig fra a til b med kanskje et kompromis. Kanskje gjennom en valgfri avgift eller en slags medie linsens?

Lenke til kommentar
Det du sier at dem som organiserer virksomheten bør tas gjør jo at en stor gruppe med vanlige personer som laster ned blir kriminalisert. De begår dermed et lovbrudd hver dag med å laste ned. Det som du snakker om med en mellom ting nytter ikke, det må enten være ulovlig fra a til b eller må det være lovlig fra a til b med kanskje et kompromis. Kanskje gjennom en valgfri avgift eller en slags medie linsens?

8014417[/snapback]

 

En ting som er diskutert før er jo abonnent tjenester til større musikkdatabaser.

Slike baser kan jo være inndelt med flere plateselskaper til abonnent-distributører. Mye likt tv bransjen nå.

Fast avgift per mnd men forskjellige kanalpakker man kan velge mellom (som hver har store databaser av musikk du kan streame/laste ned eller hva som helst).

Dermed blir det også enklere å differensiere prisene på musikk.

Noen pakker kan være billigere enn andre (ala brede/kommersielle tv kanalpakker mot smalere kanal pakker med særere (o bedre vil mange hevde) men litt dyrere innhold etc..)

 

En ting er hvertfall sikkert. Musikk oppstår ikke av seg selv. Noen må gjøre jobben med å lage den. Derfor må det gå penger andre veien også, noe åndsverkloven er til for.

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Dette er vel ikke den eneste tråden hvor fildeling, opphavsrettslover og slikt blir diskutert. Heller ikke den siste tror jeg.

 

Som nevnt før, det er ulovlig dette her. Ingen diskusjon. Loven er klinkende klar. Er du usikker på lovgivningen kan du bruke lovdata.no eller kontakte politiet som vil hjelpe deg mer enn gjerne.

 

På tide at folk blir mer opplyst om lover og regler her i landet. Når staten sier noe er ulovlig så er det ulovlig. Slutt å kverruler med staten. Det ender aldrig bra.

 

Noen ganger får jeg litt kvalme følelser og blir skuffet over oss mennesker. Skal vi leve i et velorganisert og sivilisert samfunn eller vil dere ha anarki og "fritt frem for alt" tendenser som man ser i østblokkland og u-land?

Lenke til kommentar
Dette er vel ikke den eneste tråden hvor fildeling, opphavsrettslover og slikt blir diskutert. Heller ikke den siste tror jeg.

 

Som nevnt før, det er ulovlig dette her. Ingen diskusjon. Loven er klinkende klar. Er du usikker på lovgivningen kan du bruke lovdata.no eller kontakte politiet som vil hjelpe deg mer enn gjerne.

 

På tide at folk blir mer opplyst om lover og regler her i landet. Når staten sier noe er ulovlig så er det ulovlig. Slutt å kverruler med staten. Det ender aldrig bra.

 

Noen ganger får jeg litt kvalme følelser og blir skuffet over oss mennesker. Skal vi leve i et velorganisert og sivilisert samfunn eller vil dere ha anarki og "fritt frem for alt" tendenser som man ser i østblokkland og u-land?

8014508[/snapback]

 

Hvem konkret her er det som har gitt inntrykk av at de ikke vet at dette er ulovlig?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvem konkret her er det som har gitt inntrykk av at de ikke vet at dette er ulovlig?

 

AtW

8014530[/snapback]

 

Du skjønner godt hva jeg ville frem til med mitt innlegg. Slutt å missforstå med vilje. Jeg respeketer deg mye basert på alle dine tidligere meget gode innlegg. Men dette synes jeg det var unødvendig å stille spørsmål ved.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

For å få inn et ordentlig inlegg her, som jeg sa til deg isted Saivert, du kan godt si jeg misforstår med vilje, men det gjør jeg ikke - jeg diskuterer, dette er et diskusjonsforum...

 

Tror du virkelig man kan endre noe med en instilling som sier staten alltid har rett? selvfølgelig skal man respektere staten, men du trenger ikke være enig for det. Ytringsfrihet har vi i dette landet, det er vel nettopp det folk på diskusjon.no bruker?

 

Hvis ingen hadde diskutert saken, hadde heller ingen brydd seg? eller hva?

 

 

saivert, ikke misforstå - jeg liker deg veldig godt, jeg elsker deg, jeg vil egentlig gifte meg med deg... Jeg banker faktisk på døren din nå!

Endret av Blue-water
Lenke til kommentar
Hvem konkret her er det som har gitt inntrykk av at de ikke vet at dette er ulovlig?

 

AtW

8014530[/snapback]

 

Du skjønner godt hva jeg ville frem til med mitt innlegg. Slutt å missforstå med vilje. Jeg respeketer deg mye basert på alle dine tidligere meget gode innlegg. Men dette synes jeg det var unødvendig å stille spørsmål ved.

8014589[/snapback]

 

Nei, jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til, jeg kan i farten ikke huske å sett at noen her i diskusjonen mener at dette er lovlig, mange har ment det burde være lovlig, eller utrykt overraskelse over at det ikke er lovlig, men er det så mange som mener at det ikke er ulovlig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kommer jo ikke fram i saken hvordan dette dc nettverket har blitt promotert.

Det kan jo hende han har vært naiv og "promotert" deling av filmer\serier etc ved hjelp av tekst i motd'n og andre steder.

 

Hvis denne dc -hubben hadde vært promotert som "del dine filer med venner! ps: deling av filer som er opphavsbeskyttet er ikke lov!" samt at gutten hadde nektet alle forhold for straffeskyld, ville denne saken aldri blitt vunnet.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Jeg har da aldrig uttrykt at noen her inne mener fildeling av opphavsrettsbeskyttet materiale er lovlig. Men fildering av andre filer er jo lovlig ikke sant?

 

Jeg bare mente at man burde informere bedre om norsk lovgivning. Det var ikke ment som noe direkte angrep på noen som helst. Kun et generelt innlegg.

 

Vær så snill....

Lenke til kommentar
Jeg har ihvertfall argumentert for at det ikke er for/mot, men en mellomting. Jeg tipper de fleste er enig. Man skal ikke ta mannen i gata for å laste ned noe i ny og ne, men man skal motarbeide organisert virksomhet som gjør tilgjengelig store mengder beskyttet materiale.

Hvordan skal da mannen i gata laste ned?
Lenke til kommentar

At lover direkte skal godtas uten diskusjon er ikke noe sunt tegn i et demokrati.

 

Lover bør og må diskuteres, ikke bare ut fra moral og etikk men også ut fra spørsmål om kriminalisering av store folkegrupper, hvordan håndheve loven etc, og ikke minst personvern, ytringsfrihet (uten at dette er direkte linket til den aktuelle saken)

 

En lov vil heller ikke automatsik rydde opp i et problem.

 

Alle kan f.eks se at det er uetisk å ødelegge naturen og klimaet så mye som vi gjør, allikevel vil ikke en lov som forbyr folk å slippe ut CO2 automatisk stoppe problemet.

 

 

Politikerne våre kommer ofte med lite gjennomtekte lovforslag.. noen får gjennomslag mens andre ikke gjør det, men å automatisk avfeie en diskusjon fordi det som diskuteres i henhold til loven er "rett eller galt", undergraver et demokrati.

 

Det jeg setter spørsmål ved i denne saken er hvordan det vil påvirke folks rettsoppfatning. I tillegg har vi spørsmålet om hvem det er som gjør det "piratkopierte materialet tilgjengelig" De som sprer det, eller de som muligjør spredning. Hva med isper (som ofte har reklamert med hastighet som tid å laste ned en mp3 låt, lenge før det fantes lovlige alternativer i norge), de som lager programvaren, de som drifter servere/hubber osv.

Lenke til kommentar
Jeg har da aldrig uttrykt at noen her inne mener fildeling av opphavsrettsbeskyttet materiale er lovlig. Men fildering av andre filer er jo lovlig ikke sant?

 

Jeg bare mente at man burde informere bedre om norsk lovgivning. Det var ikke ment som noe direkte angrep på noen som helst. Kun et generelt innlegg.

 

Vær så snill....

8014675[/snapback]

 

For å sitere deg:

 

"Som nevnt før, det er ulovlig dette her. Ingen diskusjon. Loven er klinkende klar. Er du usikker på lovgivningen kan du bruke lovdata.no eller kontakte politiet som vil hjelpe deg mer enn gjerne.

 

På tide at folk blir mer opplyst om lover og regler her i landet. Når staten sier noe er ulovlig så er det ulovlig. Slutt å kverruler med staten. Det ender aldrig bra."

 

Hvem er det du sikter til som "kverrulerer med staten"? Eller mener du det er et generelt problem i samfunnet at folk "kverrulerer med staten"?

 

Det er jo hyggelig av deg å prøve å informere folk om det er ulovlig, men det framkommer jo ganske tydlig av at vedkommende er dømt. At det burde informeres bedre om norsk logiving kan så være, men her diskuterer vi en konkret sak, og da regner jeg med at det du sier har noe med denne saken å gjøre, og ikke bare er en generell appell?

 

AtW

Lenke til kommentar

For noe bullshit fra staten og det norske retssystem! kan de ikke starte å jakte på virkelige kriminelle snart? Fildeling skader INGEN(bu fucking hu for stakkars milliardærene i USA som tjener parr mill mindre i året :wallbash: )

 

Hvis jeg skal se det fra andre siden så vet gutten godt at det han gjorde var ulovelig, men hvorfor skal han retsforfølges og ha en dom på rullebladet resten av livet for dette?

han var 16 da dette skjedde, nå er han 17 ! han har et helt liv han må leve med dette etter seg jo! stakkars !

 

Typisk "skremme-taktikk" for å få Ola Fildeler til å slutte, synd de finner en syndebokk for alt!

Lenke til kommentar
Eh nei.. Kjører du over fartsgrensa kan du faktisk skade noen.

Det har INGEN likheter med dette.

8013171[/snapback]

 

Du skader opprettshaverens åndsverk.

 

Er du uenig så kom deg inn på stortinget og endre åndsverkloven.

 

Du kan være aldri så uenig. Men ulovlig er det.

8013180[/snapback]

Ikke alle sitter på Stortinget, men takk og lov for at vi har lov til å si vår mening allikevel.

 

Dette er visst svaret ditt til alle argumenter, at man skal komme seg inn på stortinget og endre åndsverkloven. Vil det si at ingen har lov til å mene noe om lovene uten at man sitter på stortinget? Da hadde det ikke vært mye demokrati i landet!

 

Selv om noe er ulovlig kan man være uenig. Dessuten er dette en nyere og strengere lovgivning som er presset gjennom av platebransjen, og legitimiteten til disse lovene er diskuterbar.

 

-Visjoner-

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...