Gå til innhold

Norsk 17-åring dømt for fildeling


Anbefalte innlegg

Det går ikke an å være for åndsverkloven go samtidig være for å tillate fildeling av åndsverk materiale.

 

Så til alle dere som vil fjerne åndsverkloven:

 

Hva er argumentene for å fjerne den loven?

 

Skal du for eksempel ha lov til å gå inn på en konsert, så finner du ut at dette her var ikke min musikksmak, så jeg går og skal ha pengene mine tilbake?

Og ikke nok med det. så tar du å kopierer og forfalsker billetten din og gir dem vekk gratis til alle kjente og ukjente på gaten.

 

 

Skal all kunst og kultur være gratis?

 

Skal all kultur betales av staten?

 

Skal vi ikke ha noe kultur?

 

Skal kulturen kun være basert på de som 'frivillig' vil utøve den, med ingen rettigheter til å tjene penger på den?

 

Skal kultur degraderes til kun frivillige private 'donasjoner' for å oppretholde sin eksistens?

 

Alle snakker jo som om det er kun er direktører i svære multinasjonale selskaper som lider økonomisk av fildeling.

Skal ikke bedrifter innen underholdningsbransjen ha samme rettigheter som alle andre bedrifter.

 

Skal vi oppheve alle patenter i verden?

Kapitalistiske systemer, lovgivende/utøvende systemer? anarki?

kommunisme?

 

Vi har rimelig klare ideer for hvordan vi vil ha det i Norge. Det er stort sett stor politisk enighet for hvordan vi setter opp og utøver lover og regler her i landet.

Åndsverkloven er opprinnelig en lov fra 1800 tallet. Revurderes ofte. Også basert på internasjonale konvensjoner.

Jeg tror ærlig talt ikke mange over 30 er særlig uenig i opphavsretten.

Hvorfor det?

 

Hver enkel ulovlig fildeling er et ytterst lite alvorlig brudd isolet sett. Men når det blir svært store masser som bedriver ulovligeten så har vi et problem.

Om åndsverkloven oppheves, hva skal den da erstattes med? Hvordan skal det kompenseres for svinnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At staten eller polititet meiner ein ting, BETYR IKKJE AT DU SKAL BØYE DEG NED FOR DEI!

 

Gandhi sa noko klokt som om du bare aksepterer ein stats/overordna personers lover så er du ein skam for menneskjeheita. Det er fleirtallet som skal bestemme lover.

 

Og me går inn i ein framtid der mesteparten av oss er imot å betale store summer for musikk. Herregud musikkartistene tjener jo fett nok frå FØR! Ikkje minst så tjener dei knall på konserter. Og kva med filmer? Dei drar sjølvsagt inn mest penger med å distribuere filmer på kino. Her i Noreg, er det ein film du må sjå så laster du aldri ned eit sånt *kinoopptak*. Då går ein på kino for maks opplevelse! Unntaket er om du mangler penger, men dei aller fleste velger å spare istaden for å sjå sin favorittfilm i drittkvalitet.

 

I andre land så blir det for dyrt å gå på kino. Piratkopiering er så stort i Kina fordi FOLK IKKJE HAR RÅD! Og ikkje fordi det er lett tilgjengeleg. Sjå på Noreg, me selger mest DVD'er av alle land i verda.....fordi me har råd!

Lenke til kommentar
Da kan jeg snu det andre veien.

Skal vi ikke gå etter alle bakmennene i det kriminelle miljøet?

 

Skal vi kun ta småfiskene som selger dop på gata. Eller skal vi infiltrere miljøet og ta ut de store fiskene som organiserer alt?

 

Ikke at jeg sammenligner en 17 åring som driver en dc hub med en narkobaron.

Men det var du som startet den type argumentasjon.

8013253[/snapback]

Jo, det er akkurat det du gjør her, sammenlikner en 17-åring med en narkobaron. Jeg lurer på om du vet selv hva du støtter og argumenterer for...

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Raptor,24/02-2007 : 11:02]En bra dom!

8013260[/snapback]

 

Jippi! La de unge, kreative og nytenkende brenne på bålet. Vi applauderer vår hellige platebransje og deres organisasjoner... (Som forresten har presset lovverket til å bli strengere uten at vanlige folk har lagt merke til det)

 

-Visjoner-

8014871[/snapback]

 

Usaklig.

 

Den som ikke ser nyanser her er du.

Lenke til kommentar
Fullt fortjent dom. Folk som ikke er interessert i å betale for programvare  og heller "stjeler den" fortjener ikke bedre. Pirat-kopiering gjør at vi som er ærlige må betale enda mer.

8013376[/snapback]

Det er en grunnløs påstand, og noe som bransjen prøver å hjernevaske oss til å tro. Statistikk har vist at fildeling har meget liten innvirkning på platesalget, dermed har det ingenting å si på prisen. Og hvis det har noen innvirkning i det hele tatt, må det være at prisene går ned, og du må betale mindre.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Helt greit dette her. Når du driver fildeling og servere i stor stil, så det er snakk om terabyte og tusener av brukere, så bør du straffes. Privat nedlasting er noe helt annet.

8013438[/snapback]

Aner jeg et snev av dobbeltmoral her? Det er greit å laste ned, men de som gjør det mulig å laste ned har vi ikke noe til overs for? Hvis du syns han er så kriminell, så slutt å laste ned da! Enten det, eller slutt å fordømme folk som gjør noe store deler av befolkningen synes burde være lov!

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Men poenget er at dette er ikke opp til deg å bestemme hva opphavsmannen ønsker å gjøre med sitt åndsverk.

8013735[/snapback]

Hvis en opphavsmann ikke ønsker at åndsverket skal bli distribuert, burde han kanskje gjemme originalen i en safe og brenne nøkkelen og alle kopier. Vi lever i en verden med internett nå!

 

Viss det er sant alt du sier om at fildeling øker salget, så er det allikevel opp til opphavsmannen å bestemme om dette skal legges ut gratis.

8013735[/snapback]

Kanskje, men jeg mener nå det ikke er opp til opphavsmenn og platebransjen å bestemme hvem som er kriminell og ikke kriminell i det norske samfunnet.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Ut fra meiningen til mange her inne at det var en bra dom så bør vel ca største delen av norges befolkning i fengsel. Hvem har ikke lasta ned noe, tatt opp fra tv eller radio, skrevet av noe fra en bok, brukt sitater til noen, tatt bruk av bilder og tegninger som andre har laget, brukt foretningsidér som andre bedrifter allerede bruker, osv..

Nei det er ikke sammenliknbart. Hadde derimot størsteparten av norges befolkning hatt en fildelingshub med tusenvis av brukere ville det vært relevant, men din sammenlikning holder altså ikke vann.

8013853[/snapback]

Det er faktisk sammenliknbart. Hvis du laster ned en populær torrent fil, har du i praksis tusenvis av brukere tilkoblet pc'n din.

Lenke til kommentar

Pesonligen tror jag piratvirksamhet "fildelning" är ett resultat av att det dels är "lätt" tillgång på "filmer" eller "program" och att det är bekvämt och snabb att få lasta hem. Det andra är priserna vid køp i butikk är før dyrt. Med andra ord är det hela även en respons på overprisa produkter. Med dagens globala salg så tjänar de som lagar program/filmer enorma summer, de behøver inte dess super intäkter. De personliga intäkterna till noen människort är sjukt høg, hur många miljoner ska de ha på kontot? Så straffen før grådigheten hos dessa folk är att "vi" laster ner.

 

Det som jag syns är skrämmande är att ett helt land kan bli trua till att ta tag i detta "problem" av bl.a usa. Sverige har blivit pressa till att vidtaga åtgärder ellers så ska det få ekonomiska konsekvenser.

 

Hoppas på rimligare produkt priser, lättare tillgänglighet pga lathet, och att då en god del piratvirksamhet ska gå i graven som tack och konsekvens av det.

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar
Det går ikke an å være for åndsverkloven go samtidig være for å tillate fildeling av åndsverk materiale.

 

Man kan da være uenig i deler av loven, og ønske å endre disse delene? Det er jo ikke noe "alt eller ingenting"-valg.

 

AtW

8014859[/snapback]

 

Detaljer takk! Hvilke deler?

 

Det er to hovedspørsmål som kommer i mitt hode og som er det mest essensielle og stort sett det eneste som er virkelig relevant til fildeling generellt:

 

Skal opphavsmannen ha rett til å bestemme hva åndsverket sitt skal koste på markedet?

 

Skal opphavsmannen ha rett til å bestemme hvor/hvem som skal få distribuere hans åndsverk?

 

Vi har jo massevis av andre rettigheter i samfunnet.

Hvis du ser bort fra at nesten samtlige mennesker i norge tar seg nytte av slike åndsverk i sin hverdag (mest lovlig!), og at samtidig mange har blitt vant med å få dette gratis fra ulovlig nedlasting over mange år, hvorfor skal f eks rettighetene til musikk opphavsmannen være annerledes enn andre rettigheter?

Er folk så naive at dem tror f eks TV programmer dukker opp gratis på skjermen? Har du tenkt på at det ikek finnes noen som lager tv uten at det er personer bak som får penger for å produsere tv programmene? (ja du finner sikkert en eller annen frivillig organisasjon som sender noe på en eller annen lokal frekvens)

Hvor er logikken.

Sist jeg sjekket så har du, og vil du sannsynligvis aldri få en rettighet som sier at du skal få slik underholdning gratis. Det eneste du har rett til er å la være å kjøpe eller bruke mediet.

 

Hadde dette i det hele tatt vært en sak om det ikke var noe alle 'ungdommer' bruker svært mye av sin fritid på?

Skal vi i så fall opprette en ungdoms media lisens? Gratis til ungdommen, betalt av skattebetalerene? Det er jo faktisk mulig det. Men du må jo uansett betale for den når du blir eldra da.

Lenke til kommentar
Raptor,24/02-2007 : 11:02]En bra dom!

8013260[/snapback]

 

Jippi! La de unge, kreative og nytenkende brenne på bålet. Vi applauderer vår hellige platebransje og deres organisasjoner... (Som forresten har presset lovverket til å bli strengere uten at vanlige folk har lagt merke til det)

 

-Visjoner-

8014871[/snapback]

Han har drevet et fildelingsnettverk...

 

Altså han har tatt initiativ til å åpne og drive det. Det er da ikke bare musikk og video som har blitt delt, men også programmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har ihvertfall argumentert for at det ikke er for/mot, men en mellomting. Jeg tipper de fleste er enig. Man skal ikke ta mannen i gata for å laste ned noe i ny og ne, men man skal motarbeide organisert virksomhet som gjør tilgjengelig store mengder beskyttet materiale.

Hvordan skal da mannen i gata laste ned?

8014680[/snapback]

 

Ikke så enkelt å forstå kanskje?

Support-sider til Asus, Dell, Nvidia...alle firma som produserer en vare.. og har support.. :

Der kan du som regel laste ned materiale (bits-and-bytes) helt lovlig..

Og så er det en ueendelig stort arkiv av dokumentasjon/programvare på nett av folk som liker å skrive om ting de kan/stolt av hva de har laget.. hvor de har opplyst at du kan laste ned for privat bruk (og ikke for videresalg).

Så er det noen svært mektige og rike organsiasjoner som i en viss grad skal representere sine "ansatte" (forfattere, musikere..skuespillere) som vil at du, jeg.. "alle-gjør-det-jo-menneskene" skal *k*j*ø*p*e musikken, filmene.. bøkene.. ikke bare laste det ned fordi det er tilgjengelig på det store anarkistiske Internettet.

Og da er spørsmålet... litt høna og egget..:

Hvem/hvordan får tak i/legger ut den originale "sourc'en" som da burde være lovlig tilegnet første gang? Og som da blir "delt" til milloner av PC'er rundt i verden?

 

Man ser jo nå nyere og kanskje bedre? måter å gjøre slikt som f.eks. det YouTube, Google Video gjør det.. Her laster man noe opp, og så kan man *se*%*høre* på "materialet", men ikke laste ned/spre dette videre.

Såvidt jeg har forstått det prøver slike "sites" å holde seg til åndsverkloven.

 

De som ikke liker at ting er slik, har som en annen her har antydet, muligheten til å bli valgt på en slik "kampsak" ("Alle kan laste ned alt gratis!" Vekk med åndsverksloven! Den er kun for storkapitalista"!). For så å bidra til ett endret lovverk.

Lykke til! :D

 

PS.

Kinesiske myndigheter *prøver* å begrense Internettet.. Dersom de ikke klarer dette er det neppe noen andre stater..eller andre som klarer det.

I praksis betyr jo det å "nuke" alt av datamaskiner... og ødellege alt av trådbasert og trådløst teknologi for å ovefrøre 0'er og 1'tall..

Poenget mitt:

Det går ikke å stoppe ulovlig nedlastning.. ever.. (bortsett da fra antydningen min om "år-null-strategi"="nuking".. bokstavelig talt).

Lenke til kommentar
Det som skurrer i mine ører er at hvorfor folk er så kritiske til en lov? jeg går ut ifra at ingen er imot at en morder blir straffet med fengsel og at det absolutt ikke skal være lovlig å drepe. Men hvorfor er folk kritiske til en fildelingslov?

burde den ikke være der så burde folk kommet med argumenter for hvorfor den loven ikke skulle være der, eller motsatt.

8014314[/snapback]

Det har kommet frem mange argumenter til hvorfor folk er kritiske til fildelingsloven.

 

1. Fildeling er positivt for spredning av musikk og kultur, og ikke minst mangfold. Det er nå mulig å finne nesten hva som helst på internett, uansett hvor sær musikksmak man har.

2. Man kan høre på musikken før man velger å bruke penger på den. Dette vil gagne de som virkelig er flinke og talentfulle, og vil minske effekten av store reklame-kampanjer for fabrikkerte hit-produksjoner. Kvaliteten på musikken vil rett og slett bli bedre, fordi det blir vanskeligere å gjemme en dårlig produksjon bak mye PR.

3. Man fjerner et fordyrende ledd i musikkproduksjonen, nemlig distribusjonsleddet. Modellen med masseproduksjon av cd-album og singler er foreldet, det er nå duket for rimeligere produksjon.

4. Dagens lovgivning både i Norge og Sverige er presset gjennom av lobbyvirksomhet fra platebransjens organisasjoner. Det har ikke tidligere vært ulovlig å kopiere til privat bruk, f.eks med kassetter på 80-tallet. Dette er noe platebransjen har imprintet i hodene våre, og nå prøver de å venne oss til tanken ved å skremme oss til det. Dette er farlig.

 

Tror mange andre her kan komme med gode argumenter å føye til listen her. Men å si at det ikke finnes grunner til at man er kritiske til loven, blir feil.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Det går ikke an å være for åndsverkloven go samtidig være for å tillate fildeling av åndsverk materiale.

 

Man kan da være uenig i deler av loven, og ønske å endre disse delene? Det er jo ikke noe "alt eller ingenting"-valg.

 

AtW

8014859[/snapback]

 

Detaljer takk! Hvilke deler?

 

Det er to hovedspørsmål som kommer i mitt hode og som er det mest essensielle og stort sett det eneste som er virkelig relevant til fildeling generellt:

 

Skal opphavsmannen ha rett til å bestemme hva åndsverket sitt skal koste på markedet?

 

Skal opphavsmannen ha rett til å bestemme hvor/hvem som skal få distribuere hans åndsverk?

 

Vi har jo massevis av andre rettigheter i samfunnet.

Hvis du ser bort fra at nesten samtlige mennesker i norge tar seg nytte av slike åndsverk i sin hverdag (mest lovlig!), og at samtidig mange har blitt vant med å få dette gratis fra ulovlig nedlasting over mange år, hvorfor skal f eks rettighetene til musikk opphavsmannen være annerledes enn andre rettigheter?

Er folk så naive at dem tror f eks TV programmer dukker opp gratis på skjermen? Har du tenkt på at det ikek finnes noen som lager tv uten at det er personer bak som får penger for å produsere tv programmene? (ja du finner sikkert en eller annen frivillig organisasjon som sender noe på en eller annen lokal frekvens)

Hvor er logikken.

Sist jeg sjekket så har du, og vil du sannsynligvis aldri få en rettighet som sier at du skal få slik underholdning gratis. Det eneste du har rett til er å la være å kjøpe eller bruke mediet.

 

Hadde dette i det hele tatt vært en sak om det ikke var noe alle 'ungdommer' bruker svært mye av sin fritid på?

Skal vi i så fall opprette en ungdoms media lisens? Gratis til ungdommen, betalt av skattebetalerene? Det er jo faktisk mulig det. Men du må jo uansett betale for den når du blir eldra da.

8015081[/snapback]

 

Du kom med en feilaktig påstand, jeg poengterte hvorfor det var feilaktig. Fordi man kan ønske deler av loven endret, det er ikke dermed sagt at jeg ønsker deler av loven endret.

 

Ellers trenger man ingen rettighet for å kunne kopiere musikk, lovene innskrenker derimot våre rettigheter til å gjøre dette, hadde ingen lover omhandlet det, så kunne vi gjort det. Så da er spørsmålet: er dagens lov formålstjenelig for samfunnet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Som nevnt før, det er ulovlig dette her. Ingen diskusjon.

8014508[/snapback]

OK, så når en lov er på plass er det altså ikke lov å diskutere den?

 

På tide at folk blir mer opplyst om lover og regler her i landet. Når staten sier noe er ulovlig så er det ulovlig. Slutt å kverruler med staten. Det ender aldrig bra.

8014508[/snapback]

Staten er til for folket, ikke omvendt! Når staten sier at noe er kriminellt, som store deler av befolkningen synes er greit, da må det begynne å ringe enn bjelle. Denne loven har ikke legitimitet, og burde revurderes.

 

Noen ganger får jeg litt kvalme følelser og blir skuffet over oss mennesker. Skal vi leve i et velorganisert og sivilisert samfunn eller vil dere ha anarki og "fritt frem for alt" tendenser som man ser i østblokkland og u-land?

8014508[/snapback]

 

Morsomt at du nevner u-land i forbindelse med fildeling... Det var vel ikke u-land som fant opp internett? Hvorfor er Sverige, som et av de mest moderne land i verden, såpass store på fildeling og informasjonsflyt?

 

Fildeling er et tegn på et moderne samfunn.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Lyden som motoren i Volvoen til naboen min er straffbart og ta opp og dele på nettet med andre. Motorlyden høyrer nok heilt sikkert til Volvo og dei kan putte meg i fengsel.

 

Det blir bare så tåpeleg! All musikk som kjem ut som bits eller lydbølger blir public domain etter min meining! Det er ikkje straffbart å høyre på ein konsert utanfor dens murer!

 

Å ta patent eller lisensiere lydbølger, algoritmer eller ein sum 0 og 1 går ikkje. Den utviklinga fører bare til at grådige musikkartister vil kreve penger for at andre musikere stjeler 1 sekunds meloditone frå kvarandre.

 

Bare sjå på software industrien, fleire greier seg ganske fint med å gikk vekk produktet sitt gratis! Dei selger support istaden, eller bruker ein åpen og restriktiv lisens som feks GPL.

 

Når eg laster ned OpenOffice, kven er det som taper på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...