Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Liker du Justified og Treme, ja. Liker du bare Justified, så kan du la det ligge. Er du veldig fan av John Hawkes, ja. Er du litt fan av John Hawkes, ikke nødvendig.

 

Slutten er åpen, og du vil nok trolig ikke like de to andre hovedkarakterene. Uansett ikke noe å rushe for, kjeder du deg så kan det være en grei ting å sjekke ut.

 

Ja jeg sliter og se på serier som forguder badboys/kriminelle, har feks ikke sett Sopranos pga av dette. (helligbrødre), men likte veldig godt en serie som The Shield.

 

Hvis du virkelig fulgte alle årene med Vic Mackey så burde jo SoA være noe du absolutt burde sjekke ut videre. Først og fremst kanskje litt merkelig, jeg vet at sesong 1 er kjip. Men sesong 1 er ikke fullt så bra som de etterfølgende sesongene. Sesong 2, 3 og 4 er generelt sett et bedre produkt (karakterene er etablert, bedre skriving, bedre skuespillerprestasjoner).

 

The Shield og SoA er ganske like. En av produsentene (og tidvis skuespiller) har skapt serien. Skuespillere til tider kjent fra The Shield dukker opp i episoder (Jay Karnes, , David Rees Snell, Kenny Johnsson o.s.v.). Mye likheter, men SoA er kanskje mer åpent.

 

Serien skjuler badguys som goodguys enda bedre enn The Shield, men igjen med The Shield så var jo karakterene ikke "født inn" i det slik som bikerne i SoA. The Shield viser mer hvordan "makt" (ergo penger) gjør politifolk korrupte, samtidig som kjørende på med andre storylines likt som SoA. Jay Karnes sin karakter på The Shield (Dutch) hadde mye case of the week-opplegg, mens Strike Team-fokuset som regel handlet om generelle plots for serien/sesongene. Litt har du i SoA, da fleste karakterene går innom "ukas problem", mens et fokus også går til sesonglange plotts o.l.

 

Et stort pluss for SoA er også at serien har noen virkelig sterke kvinnelige karakterer du nesten ikke ser i andre dramaserier ved unntak av kanskje Homeland og Mad Men i dag av de amerikanske kvalitetseriene. Maggie Siff (Tara) var litt svak den første sesongen, men gikk bare oppover og oppover etter sesong 1. Katey Sagal (Gemma).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil anbefale å se frem til episode 1 av sesong 2 før en avskriver serien :) (Ellers, hva gjelder hva bikerne står for - seriens premiss er jo at det utfordres, hvor klubbens grunnlegger forsøker å nå ut til sin sønn fra graven).

 

Er det ett generelt råd, eller rettet mot SoA?

 

Jeg har kastet bort nok tid på og se hele sesonger fordi "det blir bedre".

 

Rettet mot SoA. Jeg er spent på om du etter å ha sett så langt fortsatt vil hevde det er bortkastet tid. Men igjen, det er jo din tid og opp til deg om du skal vie noen timer til. :)

 

Skal ærlig talt innrømme at det var et par episoder av sesong 2 som gjorde det vanskelig å holde tårekanalene tørre. Det er rystende og vanskelig det som skjer i den sesongen der - forsterket av noen ekstremt gode skuespillerprestasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si jeg likte The Inbetweeners (originalen). Hovedpersonen er mye bedre enn i amerikansk remaken, men jeg liker han mest "dumme" best i den amerikanske. Ellers er han "normale" i amerikanske ganske lik i begge, selv om britiske vinner på noen hakk.

 

Ikke sånn ekstrem morsom serie, men jeg ler iløpet av en episode. Og det er litt greit å ha på sida nå som de fleste komiseriene som returnerer kommer mens jeg er utenlands i en periode. Får kanskje sett det amerikanske i USA, men ikke noe jeg kommer til å prioritere.

 

Er "ben" forresten britisk slang for homo? Var det eneste ordet jeg ikke skjønte helt i serien, men alt ellers var jo ganske straight forward.

Lenke til kommentar

God Newsroom i går. Veldig godt eksempel på fanatisk liberal propaganda også, men siden jeg er en fanatisk liberaler (I USA-termer. Her i Norge kalles jeg bare sosialist) så funker det ganske bra.

 

Men hva faen er greia med Ross&Rachel greia? Will they/Won't they var faen ikke morsomt i 1994 heller.

Lenke til kommentar

Er 'person og interest' en serie som er verdt å bruke tid på? Har sett gjennom de tre første episodene og er litt usikker på om jeg skal fortsette eller stryke den fra watchlisten min.

 

Ukas sak-serie som faktisk bedrer seg, jeg holdt litt på gi opp serien. Så sparka episode 6 eller 7 serien litt i gang igjen etter en ganske decent pilot.

 

Andre halvdelen av sesongen var uten tvil procedural-bra. og ting ble mer og mer satt inn i det store plottet. Litt mytologi her og der. Ting føltes ikke pressa inn i episodene, så det ikke virket som at episodene holdt ting for kort inne, den fikk oss til å tenke litt rundt det. Tematikken rundt overvåking er bra eller ikke, makt og videre ble større jo mer sesongen gikk etter den syvende episoden.

 

Helt enig med hva Jotun sier.

Lenke til kommentar

 

 

@Dotten, jeg syntes sesong 1 av 'Parks and Rec' grenset til direkte dårlig, så du er ikke alene. De resterende sesongene lever dog opp til hypen. Det er ganske imponerende i seg selv.

 

Sesong 1 var svak ja, men alt i starten av sesong 2 ler jeg såpass at jeg får kjeft av min bedre halvdel for å vekke opp ungene :D

 

Beste politiske satire jeg har sett siden Yes Minister/Yes Priminister. Skal ha meg et maraton med den klassikeren snart.

 

Lenke til kommentar

Må si jeg likte The Inbetweeners (originalen). Hovedpersonen er mye bedre enn i amerikansk remaken,

 

Er "ben" forresten britisk slang for homo? Var det eneste ordet jeg ikke skjønte helt i serien, men alt ellers var jo ganske straight forward.

 

Remake? Ikke fått med meg. Anyways, 'bent' = 'skeiv' :)

 

Hvis du elsker/digger Parks and Rec sesong 2, kommer du til å forgude/elske sesong 3 og utover. Adam Scott. Nuff said.

Lenke til kommentar

Sesong 2 er litt spennende, men bra vil jeg nesten ikke si serien noen gang har vært. Helt grei, med mer og mer elendighet etterfølgende.

 

Enkelte karakterer er bra. Jeg likte Tweener og Linc, men ikke skuespillerne som spilte dem. C-Note, T-Bag og Abruzzi var de eneste karakterene der jeg likte både karakteren og skuespillerne på showet. Så har du også Mahone (spilt av William Fichtner) som kom inn i sesong 2 som er nesten seriens beste karakter overall sammen med T-Bag. Dessverre for T-Bag så fucker opp Breakout Kings karakteren hans litt for min del men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...