Gå til innhold

PS2 og LPT kan forsvinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eXa: Du har i grunnen et poeng der ja :)

Men man bør helst ha ny hardware. Gammel hardware (altså lenge siden produsert, ikke lenge siden utviklet) er ofte ustabilt. Og man vil ha et mest mulig stabilt system. Dersom ting krasjer mens man holder på kan løpet være kjørt. Men så lenge utstyret produseres er det jo ikke noe problem.

 

Men folkens. Begynner ikke usb 2.0 snart å bli moden for utskiftning også? Har det ikke allerede blitt annonsert et par alternativer til hva som kommer til å være arvtageren?

Lenke til kommentar
Dersom dette skjer har du tre valg for å få telefonen i gang:

 

a) Lodde ut minnebrikken, sette den inni en programmer og skrive til den

b) Kjøre inn firmware på ny via paralellporten

7960034[/snapback]

c) Nokia designer telefonene deres slik at en software-krasj ikke tar med seg kontrolleren for usb-kommunikasjon.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Når en først skal lage nye standarder kan en jo gjøre det skikkelig. PATA-kabelen var vanskelig inn og ut ja, men når den først var inne satt den der til evig tid. SATA-kabelen har det med å dette ut.

 

Det samme gjelder moleks-kabelen. Dens erstatter sitter ikke godt nok på plass.

7964768[/snapback]

 

Hvordan er det du bruker pc'en din da mann? En sata plugg detter ikke ut av seg selv...

Lenke til kommentar
Hvordan er det du bruker pc'en din da mann? En sata plugg detter ikke ut av seg selv...

7974246[/snapback]

Det er akkurat det de gjør. Har hatt noen uforklarlige rebooter pga løsslupne sataplugger. En annen ting er at kabinettprodusentene ofte designer kabinettene deres slik at hver gang en åpner og lukker en dør i kabinettet så gnisser døren mot kablene. Om en er litt uoppmerksom her så detter den pluggen ut ja.

Lenke til kommentar

På tide! Jeg ser gjerne at PATA-, floppy-, PS2-, COM- og LPTA-porter forsvinner fra hovedkortet. Så kan de ubegripelig få promillene som har bruk for dette gamle hurvet kjøpe tilleggsutstyr (gjelder kanskje ikke PATA, men jeg synes dét er blitt overflødig også). Spesielt på bærbare!

 

Jeg synes også det er på tide at bærbare PC-er også kutter ut VGA-kontakter. Det finnes tross alt DVI-DSUB-omformere, for dem som fortsatt sitter med søpleskjermer.

Lenke til kommentar
Men folkens. Begynner ikke usb 2.0 snart å bli moden for utskiftning også? Har det ikke allerede blitt annonsert et par alternativer til hva som kommer til å være arvtageren?

7972704[/snapback]

Det er snakket lenge om trådløs USB. Båndbredden skal være på høyde med vanlig USB2.0, men man får naturligvis ikke overført strøm/effekt trådløst. Dvs. at man enten må begynne med batterier, strømkabler eller bruke trådbasert USB. Derfor er ikke trådløs USB ansett som en arvtager eller direkte konkurrent med USB.

Lenke til kommentar
Hmm... Alle dere som vil beholde de gamle portene for å programmere tlf osv:

Trenger dere c2d med 1333fsb og ddr3 for å få det til?

7972078[/snapback]

 

Trenger fortsatt PS2-porter til å deploye alle pc'ene mine ;)

Og såvidt jeg vet, finnes det IKKE noe PCI-kort med PS2-porter

7975207[/snapback]

 

Hvorfor må du har PS2 til det?

Lenke til kommentar
Men folkens. Begynner ikke usb 2.0 snart å bli moden for utskiftning også? Har det ikke allerede blitt annonsert et par alternativer til hva som kommer til å være arvtageren?

7972704[/snapback]

Det er snakket lenge om trådløs USB. Båndbredden skal være på høyde med vanlig USB2.0, men man får naturligvis ikke overført strøm/effekt trådløst. Dvs. at man enten må begynne med batterier, strømkabler eller bruke trådbasert USB. Derfor er ikke trådløs USB ansett som en arvtager eller direkte konkurrent med USB.

7975642[/snapback]

 

Var ikke trådløs usb jeg tenkte på. Mener å huske noen som lanserte specs på en ny kabel som klarte alt det usb 2.0 klarer bare mye bedre + at den hadde støtte for hd bilde og lyd.

Eller, har jeg drømt dette?

Lenke til kommentar
Dersom dette skjer har du tre valg for å få telefonen i gang:

 

a) Lodde ut minnebrikken, sette den inni en programmer og skrive til den

b) Kjøre inn firmware på ny via paralellporten

7960034[/snapback]

c) Nokia designer telefonene deres slik at en software-krasj ikke tar med seg kontrolleren for usb-kommunikasjon.

7974043[/snapback]

 

Det skjer vel neppe? Jeg vil tro at det ville gjøre telefonene dyrere, mer kompliserte, mer utsatt for feil og litt større.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du har PS2 til det?

7977938[/snapback]

 

Det er en lang historie :)

Sjekk her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=717587&hl=

 

...og har du noen tips, hadde det vært fint ;)

7978495[/snapback]

 

Jeg kan jo ikke se inn i fremtiden men slik jeg har forstått det er det en forutsettning for å fjerne PS2 portene at hovedkort vil ha støtte for usb tastatur og mus. Ellers vile det blitt omtrent som å fjerne floppy og sammtidig kreve floppy for oppgradering av BIOS. Altså vil enten hovedkortprodusentene levere kort med 3. parts kontrollere som da har PS2 porter eller de sørger for at USB enhetene, inkl minnpenn fungere allerede i BIOS setup. Vet ikke med tastatur men mange inkl. mitt HK støtter jo alt oppgradering av bios gjennom minnepen ved oppstart.

 

Ser at du i dag har et problem med lavpris kort med minst mulig IO men tipper det er et forbigått problem innen man fjerner støtte for dette i brikkesettene fra Intel.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Hvorfor må du har PS2 til det?

7977938[/snapback]

 

Det er en lang historie :)

Sjekk her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=717587&hl=

 

...og har du noen tips, hadde det vært fint ;)

7978495[/snapback]

 

Jeg kan jo ikke se inn i fremtiden men slik jeg har forstått det er det en forutsettning for å fjerne PS2 portene at hovedkort vil ha støtte for usb tastatur og mus. Ellers vile det blitt omtrent som å fjerne floppy og sammtidig kreve floppy for oppgradering av BIOS. Altså vil enten hovedkortprodusentene levere kort med 3. parts kontrollere som da har PS2 porter eller de sørger for at USB enhetene, inkl minnpenn fungere allerede i BIOS setup. Vet ikke med tastatur men mange inkl. mitt HK støtter jo alt oppgradering av bios gjennom minnepen ved oppstart.

7983533[/snapback]

 

Problemet her er egnetlig ikke USB, men hvordan Windows XP er bygd opp. Også på disse maskinene fungerer det å boote ifra USB-minne, USB-keyboard fungerer i BIOS osv. Men akkurat mitt problem er at PnP ikke fungerer helt som det skal, så tidlig i prosessen.

Lenke til kommentar
Hvordan er det du bruker pc'en din da mann? En sata plugg detter ikke ut av seg selv...

7974246[/snapback]

Det er akkurat det de gjør. Har hatt noen uforklarlige rebooter pga løsslupne sataplugger. En annen ting er at kabinettprodusentene ofte designer kabinettene deres slik at hver gang en åpner og lukker en dør i kabinettet så gnisser døren mot kablene. Om en er litt uoppmerksom her så detter den pluggen ut ja.

7975169[/snapback]

Men de nye S-ATA pluggene er vel bedre vel?

Lenke til kommentar
Men folkens. Begynner ikke usb 2.0 snart å bli moden for utskiftning også? Har det ikke allerede blitt annonsert et par alternativer til hva som kommer til å være arvtageren?

7972704[/snapback]

Det er snakket lenge om trådløs USB. Båndbredden skal være på høyde med vanlig USB2.0, men man får naturligvis ikke overført strøm/effekt trådløst. Dvs. at man enten må begynne med batterier, strømkabler eller bruke trådbasert USB. Derfor er ikke trådløs USB ansett som en arvtager eller direkte konkurrent med USB.

7975642[/snapback]

Dersom vi kunne fått noen batterier som varer lenge mellom oppladingen så er jeg helt for slik batteribruk.

Lenke til kommentar
Har du undersøkt hvor mye støy slike konvertere genererer ? :p

7967961[/snapback]

DC-DC-konvertere? De genererer egentlig ganske lite (elektrisk) støy uten at jeg har noen tall på det. Lyd-støy er så godt som null siden det ikke er noen vifte involvert.

 

De er dog en smule dyrere (en dollar eller to) enn konvensjonelle spenningsregulatorer i low-end og mid-end PSUer.

7971401[/snapback]

Støy er en ting, men hva med slike induserte spenninger på nærliggende strøm/signalførende metall-ledere på hovedkortet. Det er jo magnetfelt i en spole som de bør ta hensyn til, eller er heller ikke dette noe problem? Eller er det dette dere klassifiserer som å være støyen. Eller tenker dere mer på støy f.eks. på lydkortets lydutganger og slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...