Gå til innhold

PS2 og LPT kan forsvinne


Anbefalte innlegg

Har værken PS2 eller LPT på min nåværende maskin, har har ikke savnet de i det hele tatt. Ser absolutt ikke noe problem i at disse forsvinner. På høy tid vil jeg nesten si.

7955256[/snapback]

Selv om du ikke ser et problem i at de forsvinner betyr ikke at alle syns det er ok at de forsvinner.

På høy tid vil jeg nesten si.

7955256[/snapback]

Det blir litt som å ikke se lenger enn sin egen nesetip. Jeg trenger ikke disse portene, så da er det på høy tid at de forsvinner.

7955277[/snapback]

 

Nesten ingen trenger disse portene, de tar bare opp plass, de koster penger og plass på hovedkortet som kunne vært brukt til noe mer nyttig. De ekstremt få som faktisk trenger dette kan kjøpe seg ekspansjonskort eller spesielle hovedkort, på et mainstream-chipsett er det bare bra det forsvinner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 USB, 2 HDMI og 2 GbLAN er alt en PC trenger. Eventuelt et par 1394.

 

Jeg kommer ikke til å savne LPT. Selv om porten fjernes permanent har man muligheten til å benytte PCI-til-LPT-kort om man virkelig trenger porten.

 

Disse kan også forsvinne: RS-232, VGA, S-video og kompositt. Trenger du RS-232 så finner du helt sikkert et PCI-til-RS-232 ett eller annet sted.

 

Disse vil jeg se fler av: USB, HDMI, GbLAN og 1394. Eventuelt DVI og SPDIF.

Endret av Peseduden
Lenke til kommentar

Heller DVI og SPDIFF enn HDMI. På PC er det mer naturlig å sende lyd og bilde til to enheter (forsterkeren og skjermen). PC-skjermer med integrert lyd er en uting. Hvis man skal koble PCen til en TV (og bruke de integrerte høytalerene) så får man heller bruke en kabel med DVI og SPDIFF i ene enden og HDMI i den andre enden.

 

PS. Jeg vil også ha med mini-jack'er til headset, mic og line-in på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å bruke to kabler fra PC til dette. HDMI-kabelen går til forsterkeren og derfra til skjerm. Sterkeren kan ha mange HDMI-kilder inn og f.eks en eller flere HDMI/DVI ut, til f.eks prosjektor, TV og/eller dataskjerm, så bruker man forsterkeren som kanalvelger og får både lyd og bilde fra rett kilde uten noe krøll. Dessuten mindre rot med kabler.

Lenke til kommentar
Det stemmer vell ikke? Nyere nokiatelefoner f. eks. har jo usb drivere og man kobler dem til usb for dataoverføring, modembruk, etc. Likevell programmeres de via en egen port under batteriet som kobles til paralellporten.

7954861[/snapback]

Hvorfor stemmer ikke dette? Tror du ikke det ville vært mulig å lage usb-drivere som lar deg programmere Nokia-telefonen din?

7955490[/snapback]

Igjen det stemmer ikke. La meg forklare. Det er fullt mulig å oppdattere nye nokia telefoner (de fleste i N og E serien i hvertfall) via usb. Men man må _alltid_ ha paralellporten som "backupløsning". La meg forklare deg:

Dersom noe går galt under selve oppdatteringen sitter du igjen med korrupt minne på telefonen, og telefonen er død som en sild. Du får heller ikke kjørt update via usb lenger fordi update via usb krever at telefonen kjører slik at man har usb stack kjørende på telefonen.

Dersom dette skjer har du bare to valg for å få telefonen i gang:

 

a) Lodde ut minnebrikken, sette den inni en programmer og skrive til den

b) Kjøre inn firmware på ny via paralellporten

 

Skjønner du nå hvorfor usb ikke kan erstatte paralellport fullverdig til det formålet?

Lenke til kommentar

4-pin molex mangler mulighet for hotswap (elektrisk sett) og mangler standarisert plassering på drev. De er også tyngre å få inn og ut enn SATA-strømpluggen. Jeg har ikke noe i mot at den forsvinner etter hvert.

 

ATX-pluggen har vel ikke noen gode erstattere ennå, men jeg kan se for meg en ny standard med færre ulike spenninger og heller spenningsomforming på hovedkortet. F.eks slik det er på Via Epia C7. Der leveres kun 12V likespenning til hovedkortet og det tar seg av jobben med å lage andre spenninger internt på kortet. Det forenkler designen av PSUer betraktelig og gir mindre kabelrot. Pluggene er forresten begrenset i antall Ampere per pin. Dermed er det mest hensiktsmessig med 12V for å få høy effekt overført til tross for få pinner. ATX synes jeg har for mange pinner og er for tungvint å ta inn og ut. 12V er lavt nok for å komme inn under lovverk for "lavspent" i de aller fleste land. (alle?). Det betyr mindre krav til personsikkerhet fordi det er ganske ufarlig.

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til å savne LPT.  Selv om porten fjernes permanent har man muligheten til å benytte PCI-til-LPT-kort om man virkelig trenger porten.

 

Disse kan også forsvinne: RS-232, D-sub, S-video og kompositt.  Trenger du RS-232 så finner du helt sikkert et PCI-til-RS-232 ett eller annet sted.

7958402[/snapback]

LPT benytter en 25-pins d-sub kontakt

RS232 benytter en 15-pins d-sub kontakt

VGA benytter en 15-pins d-sub kontakt

Lenke til kommentar
4-pin molex mangler mulighet for hotswap (elektrisk sett) og mangler standarisert plassering på drev. De er også tyngre å få inn og ut enn SATA-strømpluggen. Jeg har ikke noe i mot at den forsvinner etter hvert.

 

ATX-pluggen har vel ikke noen gode erstattere ennå, men jeg kan se for meg en ny standard med færre ulike spenninger og heller spenningsomforming på hovedkortet. F.eks slik det er på Via Epia C7. Der leveres kun 12V likespenning til hovedkortet og det tar seg av jobben med å lage andre spenninger internt på kortet. Det forenkler designen av PSUer betraktelig og gir mindre kabelrot. Pluggene er forresten begrenset i antall Ampere per pin. Dermed er det mest hensiktsmessig med 12V for å få høy effekt overført til tross for få pinner. ATX synes jeg har for mange pinner og er for tungvint å ta inn og ut. 12V er lavt nok for å komme inn under lovverk for "lavspent" i de aller fleste land. (alle?). Det betyr mindre krav til personsikkerhet fordi det er ganske ufarlig.

7963023[/snapback]

 

vil ikke strømforbruket bli høyere om du først omformer til 12 volt og så ned til lavere spenninger sammenlignet med å ta de ut direkte fra hovedkortet?

 

Du vil spare noe på en enklere psu men må ha dyrere hovedkort som genererer mer varme.

Lenke til kommentar
4-pin molex mangler mulighet for hotswap (elektrisk sett) og mangler standarisert plassering på drev. De er også tyngre å få inn og ut enn SATA-strømpluggen. Jeg har ikke noe i mot at den forsvinner etter hvert.

 

ATX-pluggen har vel ikke noen gode erstattere ennå, men jeg kan se for meg en ny standard med færre ulike spenninger og heller spenningsomforming på hovedkortet. F.eks slik det er på Via Epia C7. Der leveres kun 12V likespenning til hovedkortet og det tar seg av jobben med å lage andre spenninger internt på kortet. Det forenkler designen av PSUer betraktelig og gir mindre kabelrot. Pluggene er forresten begrenset i antall Ampere per pin. Dermed er det mest hensiktsmessig med 12V for å få høy effekt overført til tross for få pinner. ATX synes jeg har for mange pinner og er for tungvint å ta inn og ut. 12V er lavt nok for å komme inn under lovverk for "lavspent" i de aller fleste land. (alle?). Det betyr mindre krav til personsikkerhet fordi det er ganske ufarlig.

7963023[/snapback]

 

vil ikke strømforbruket bli høyere om du først omformer til 12 volt og så ned til lavere spenninger sammenlignet med å ta de ut direkte fra hovedkortet?

 

Du vil spare noe på en enklere psu men må ha dyrere hovedkort som genererer mer varme.

7965033[/snapback]

 

Tror likestrømsomformere har en effektivitet på 99% eller bedre(?), om det er riktig, så er det ikke så nevneverdig stort problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, virkningsgraden på sånne er veldig høye. Har sett omformere på størrelse med en tyvekroning for 12V til 5V og 3,3V på over 100W som ikke en gang hadde passiv kjøler.

 

Om omformeren sitter i PSU eller ikke spiller forsåvidt ikke noen stor rolle for effektforbruket, men det kan bli en liten aning mer effektivt å ha den på hovedkortet fordi man slipper å justere spenningen i to omganger. Spenningene til CPU og ram og sånt omformes jo ned på hovedkortet likevel.

Lenke til kommentar
Har værken PS2 eller LPT på min nåværende maskin, har har ikke savnet de i det hele tatt. Ser absolutt ikke noe problem i at disse forsvinner. På høy tid vil jeg nesten si.

7955256[/snapback]

Selv om du ikke ser et problem i at de forsvinner betyr ikke at alle syns det er ok at de forsvinner.

På høy tid vil jeg nesten si.

7955256[/snapback]

Det blir litt som å ikke se lenger enn sin egen nesetip. Jeg trenger ikke disse portene, så da er det på høy tid at de forsvinner.

7955277[/snapback]

 

Nesten ingen trenger disse portene, de tar bare opp plass, de koster penger og plass på hovedkortet som kunne vært brukt til noe mer nyttig. De ekstremt få som faktisk trenger dette kan kjøpe seg ekspansjonskort eller spesielle hovedkort, på et mainstream-chipsett er det bare bra det forsvinner.

 

AtW

7958124[/snapback]

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Mange rare argumenter her. Som at noen gamle hovedkort med USB har problemer med å fungere med USB tastaur. Hva gamle kort støtter eller ikke har vel lite med nye generasjoner. Bare tenk så deilig det hadde vært å slippe floppy helvete. Bios og drivere som krever floppy er bare idioti.

Jeg jobber selv med mange sære kommunikasjonsløsninger men mener like fullt at det ikke er noen gode grunner til å beholde dette. Antallet brukere som trenger disse portene er så få i forhold til resten at det må kunne kalles mindretallstyrani. De som har så spesielle behov kan kjøpe tilleggskort og dermed kanskje til og med få RS232 porter som fungerer skikkelig. Der det er et marked er det (nesten) alltid et tilbud så tilgang på kort er nok ikke noe problem. Noen som husker ISA bus? Det er fortsatt fullt mulig å få kjøpt hovedkort med ISA bus.

Fortsatt produseres det småskala ISA kort som ingen gidder redesigne for nyere busser og de som trenger disse får altså også tak i PCer med ISA buss selv om det nærmer seg 10 år siden den offesielt forsvannt.

Lenke til kommentar
Det stemmer vell ikke? Nyere nokiatelefoner f. eks. har jo usb drivere og man kobler dem til usb for dataoverføring, modembruk, etc. Likevell programmeres de via en egen port under batteriet som kobles til paralellporten.

7954861[/snapback]

Hvorfor stemmer ikke dette? Tror du ikke det ville vært mulig å lage usb-drivere som lar deg programmere Nokia-telefonen din?

7955490[/snapback]

 

Dersom dette skjer har du bare to valg for å få telefonen i gang:

 

a) Lodde ut minnebrikken, sette den inni en programmer og skrive til den

b) Kjøre inn firmware på ny via paralellporten

 

Skjønner du nå hvorfor usb ikke kan erstatte paralellport fullverdig til det formålet?

7960034[/snapback]

 

Men hva er problemet? Alt du risikerer er måtte kjøpe et PCI(e) kort for noen hundrelapper som kanskje til og med har en skikkelig kontroller i forhold til det skræpet man får på hovedkortene. Slike kort er vel det vi har størst lager av på jobben. Brukes flittig i industrien og det finnes noen hundre eller tusen å velge mellom. Forøvrig tror jeg ikke jeg en gang har hatt LPT port på de 6-7 siste hovedkortene som har passert mine hender de siste 4 årene så sånn sett trodde jeg den alt var borte.

Lenke til kommentar
Det stemmer vell ikke? Nyere nokiatelefoner f. eks. har jo usb drivere og man kobler dem til usb for dataoverføring, modembruk, etc. Likevell programmeres de via en egen port under batteriet som kobles til paralellporten.

7954861[/snapback]

Hvorfor stemmer ikke dette? Tror du ikke det ville vært mulig å lage usb-drivere som lar deg programmere Nokia-telefonen din?

7955490[/snapback]

 

Dersom dette skjer har du bare to valg for å få telefonen i gang:

 

a) Lodde ut minnebrikken, sette den inni en programmer og skrive til den

b) Kjøre inn firmware på ny via paralellporten

 

Skjønner du nå hvorfor usb ikke kan erstatte paralellport fullverdig til det formålet?

7960034[/snapback]

 

Men hva er problemet? Alt du risikerer er måtte kjøpe et PCI(e) kort for noen hundrelapper som kanskje til og med har en skikkelig kontroller i forhold til det skræpet man får på hovedkortene. Slike kort er vel det vi har størst lager av på jobben. Brukes flittig i industrien og det finnes noen hundre eller tusen å velge mellom. Forøvrig tror jeg ikke jeg en gang har hatt LPT port på de 6-7 siste hovedkortene som har passert mine hender de siste 4 årene så sånn sett trodde jeg den alt var borte.

7968209[/snapback]

 

Har da aldri sagt at det er noe problem? Jeg bare spesifiserte at det fortsatt er bruk for å de gamle portene i noen tilfeller. Og noen svarte meg at eneste grunnen man måtte programmere Nokia telefoner via lpt porten var fordi produsenten ikke hadde giddet å lage usb drivere, noe som er feil, og jeg forklarte hvorfor det var feil. Dersom du leser gjennom postene mine på denne tråden så har jeg jo allerede sagt det du sier:

Men man _må_ sørge for å være bakoverkompatibel f. eks. ved valgfrie pci kort eller lignende.

7955218[/snapback]

 

Jeg har ikke noe som helst imot at disse portene forsvinner fra hovedkortene, så lenge jeg har andre alternativer for å få disse portene.

Lenke til kommentar
Har du undersøkt hvor mye støy slike konvertere genererer ? :p

7967961[/snapback]

DC-DC-konvertere? De genererer egentlig ganske lite (elektrisk) støy uten at jeg har noen tall på det. Lyd-støy er så godt som null siden det ikke er noen vifte involvert.

 

De er dog en smule dyrere (en dollar eller to) enn konvensjonelle spenningsregulatorer i low-end og mid-end PSUer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...