Gå til innhold

Kulturo: Dreper pirater musikk?


Anbefalte innlegg

...Tre ting kan realisere en artist (i prioritert rekkefølge):

 

Viktigst: Midler

Nest viktigst: Flaks

Minst viktig: Talent

 

...gjett hvilke at disse tingene nedlasting har redusert kraftig?...

7899845[/snapback]

 

Mmm, så jeg tipper det er platebransjen som har medført at talent er minst viktig? Og for å si det slik, så gir jeg faen i platebransjen og musikksjappene, det er bare Idol og Britney Spears uansett. :mad:

 

Men uansett, hvis vi kan snu på den listen ved å høre på nedlastet musikk så er vel det bra? Vekk med griske, barne-saksøkende, umoralske platebransjen, inn med ekte talent. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De er unødvendige, uønskede, mijøfientlige, samfunnsfientlige og forbrukerfientlige. Bort med dem.

7899397[/snapback]

 

Hvor har du tenkt å finne arbeidsplasser til de hundretusener som jobber med produksjon, promotering og salg av cd'er? Virker som ett lite gjennomtenkt forslag. Er naivt å tro at man kan dra arbeidsplasser til disse ut fra ingenting. Nettbasert handel vil redusere arbeidsplassene betydelig.

 

Netthandel er nok løsningen i framtiden, men om verden er klar for det nå tviler jeg på. En sterk reduksjon i prisene på cd'er derimot, det ville ført til ett økt salg, og en reduksjon i piratkopiert musikk.

7908611[/snapback]

 

Når så du en skomaker sist? La det gå, fremtiden er her allerede... :tease:

Lenke til kommentar
simen1: Sett deg i denne posisjonen:

du har spilt gitar i 15 år, og du har solgt masse album og spilt i flere konserter. de siste årene har du ikke solgt mer en 500 CDer i året... av en eller annen merkelig grunn finner du ut at det har blitt lastet ned millioner av singlene dine GRATIS!

 

hadde det da fristet da å fortsette å lage nye sanger?

 

logikken i dette er at hvis man ikke støtter bandene/artistene man hører på, gidd ikke de å lage mer musikk!

7916931[/snapback]

Sett deg i denne posisjonen:

du har spilt gitar i 15 år, og du har solgt masse album og spilt i flere konserter.

Du er stadig inne på top40 listene.

Men plutselig er kontoen tom. Når du sjekker betalingene fra plateselskapet de siste årene så ser du at at de siste betalingene har vært minimale, og har blitt fulgt av et brev fra plateselskapet som forteller at etter deres utregninger så har det ikke blitt mer enn 10 000 i overskudd for hvert av de siste albumene enda du har ligget i ukevis på topp-listene og solgt en million album.

Alle pengene som har kommet inn har gått med til driftsutgifter i plateselskapet, markedsføring, brekkasje (prosenten av LP-plater som erfaringsmessig ble skadet under lagring og transport) og masse andre ting som du trenger en mastergrad i økonomi for å skjønne noe av.

 

Da vil du skjønne at plateselskapene snakker for seg selv og ikke for artistene.

 

Og om noen tror at den slags kreative regnskapsførsel ikke skjer så finnes det dokumentert flere steder, deriblant i rettsaken Mellom Sony og Stan Lee der Sony hevdet at filmen Spider-man gikk med underskudd.

Lenke til kommentar

Som tidligere undergrunnsartist (ja, denne dunkende ekle elektroniske musikken som alle ser ut til å sly som pesten :) har jeg et par real-life erfaringer å komme med her, blant alle synserne:

 

- Man tjener _ingenting_ på fysisk salg (altså CDer, singler osv.)

- Der man tjener pengene er på radiospilling og konserter/opptredener

- TONO representerer _IKKE_ artisten, selv om de sier det høyt og ofte. Hadde de _virkelig_ representert artisten så ville de ikke ha brukt hver eneste lille mulighet til å jobbe _mot_ faktiske virkemidler som begrenser piratkopiering (slik som å kjempe _mot_ latterlige tiltak som DRM og slike kampanjer som piracykillsmusic som er latterliggjør alt hva de prøver å sette fokus på)

 

I tillegg så må jeg si jeg lo godt i del to av den flash-videoen, hvor de stakkars lutfattige plateselskapene ikke lengre hadde råd til å sende artister i studio og at det derfor ble færre artister.

 

WAKE UP! Det har aldri vært flere artister der ute enn nå; verden flommer over av talent, og det platebransjen ikke takler tanken på er å miste kontrollen, slik at de ikke lengre kan få sine prosenter i inntekt på hver av dem.

 

Platebransjen er korrupt, trangsynt, gammeldags og avlegs. Det er ingen som helst vits i å synes synd på noen av dem. Liker dere artister; finn ut en måte å donere til dem direkte -- ikke gå gjennom omveien å gi en platebutikk 150,- hvor _toppen_ 3-4,- av dem til slutt går til artisten.

 

Edit: Å ja; en liten historie fra "innsiden" sånn helt på tampen. Jeg sto bak en liten produksjon for noen år siden som gjorde det helt greit på norske radioer. Plateselskapet mitt var ansvarlig for å sende inn en såkalt "Vederlagsrapport" til TONO (radio) og GRAMO (mekanisk salg). I fjor en gang oppdaget jeg ved en tilfeldighet at denne låten ikke var oppført med meg som rettighetshaver i TONOs arkiver og tok derfor en telefon for å høre om jeg ikke hadde noen royalties (= penger for at låta mi hadde blitt brukt) til gode. Personen i den andre enden trykket på PCen sin og søkte og skrev, men nei, han klarte ikke å finne en registrering av at jeg hadde hatt noe med den låten å gjøre.

 

"Ja ja, greit nok" tenkte jeg, "det er vel bare å registrere det nå da".

 

"Eh, nei, det hjelper nok lite" sa personen i den andre enden.

 

"Nei vel?" svarte jeg.

 

"Nei altså, du får jo bare utbetalt vederlag for det du har tjent inn siden låten ble registrert, og siden du ikke var registrert som bidragsyter før nå så vil du ikke få noe utbetalt".

 

"Hva? Men altså; låta er registrert, ikke sant?"

 

"Jo, det stemmer"

 

"Men jeg er ikke registrert som bidragsyter?"

 

"Riktig"

 

"Så dere har krevd inn penger for bruk av den?"

 

"Joda, det har vi gjort -- vi passer på våre artister vet du, hehe"

 

"Ok, så hvorfor kan ikke jeg få utbetalt de pengene jeg har tjent for dere ved bruk av min musikk?"

 

"Da skulle du ha registrert at du bidro til låta da den ble først sluppet"

 

..og slik fortsatte det en god stund. Jeg klarte aldri å få noe svar på hvor pengene for bruken av min låt hadde havnet, og heller ikke fikk jeg vite hvor mye den hadde blitt spilt (= hvor mye jeg hadde til gode).

 

TONO beskytter artistene ja. Kjøss meg i ræva.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen artister som har en donasjonslenke ("Click here to donate with PayPal" f.eks.) på sine offisielle websider? Har "stjålet" et par album ved "illegal" nedlastning jeg, og kunne godt tenke meg å gjøre opp ;) Om jeg betaler 10 spenn pr. album direkte til artisten vil han/hun helt sikkert få mer enn om jeg må reise inn til byen for å kjøpe deres originale CD. Og så slipper jeg å være umoralsk ved å støtte platebransjen!

Lenke til kommentar

Den videoen på www.piracykillsmusic.no virket jo nesten ironisk. Bildet hvor plateselskapmannen med fin dress og store ringer ser på den fine klokken sin, taler vel ikke akkurat platebransjens sak.

 

Jeg vil si at http://www.piracykillsnomusic.no/ faktisk har flre gode poenger i denne saken:

Platebransjen har problemer med å få solgt sine CDer i butikkene, og de har problemer med å få solgt sine korrupterte lydfiler fra norske nettbutikker! De innser ikke at CDen er en 20 år gammel teknologi som ganske snart går ut på dato! De innser heller ikke at sitt kopimonopol gikk i vasken da internett kom.

 

De har problemer fordi artister ikke lenger trenger dem for å lykkes! Via internett kan artister markedsføre seg selv og det minker behovet for et pengesterkt plateselskap. Nettet er et demokratisk medium, hvor brukeren oppsøker det som er interessant. Tenk bare på myspace.com hvor titusenvis av artister legger ut sin musikk, og info om seg selv.

 

En CD til 200 kroner på en butikk får mange til å tenke seg om to ganger. På emusic får man ca 100 MP3.filer for samme prisen. Når man vet hvor mye av 200 kr som har gått til distribusjon, går det gjerne slik at man tenker seg om enda en gang. Så, færre og færre bruker like mye penger på musikk. Samtidig klamrer man seg til sin gamle markedsmodell, og er tydeligvis villige til å gå ned med den.

 

 

Hvis platebransjen hadde sluttet å jobbe mot forbrukerne og sluttet å klamre seg fast til hvordan det var tidligere, hadde kanskje tidene vært bedre for de. Ideer for hvordan de kan gjøre det er mange bare i denne tråden.

 

Et godt eksempel på at platebransjen lever i fortiden, og at deres skremselen deres kanskje er uberettiget, kan vi se ut i fra slagordene og logoene de bruker:

 

post-13881-1171450500_thumb.jpg

Dette er logoen til den nye 'holdningskampanjen'. Et headset formet som en hodeskalle, og slagordet 'Piracy kills music!"

 

Hvor har vi sett dette før?

Denne logoen er noen år eldre:

 

post-13881-1171450659_thumb.jpg

Fra tiden da kassetter ble brukt. Men vi kan se kassetten formet som en hodeskalle, og akkurat det samme slagordet.

 

 

'Home taping' drepte ikke musikken, og det vil ikke piratkopiering gjøre heller. Men stilige logoer kan de lage i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne krigen kjem plateselskapene til å tape, dei har hatt det fint i årevis no, men har nok møtt veggen. Det er merkeleg at ein så stor og utbreidd industri ikkje skal klare å utvikle i forhold til markedet.

 

Som eg har sagt så mange ganger før er det umogleg å gjere noko med folk sin moral, kor mange ungdommar i dag bryr seg om denne Piracy kills music-kampanjen? Det er ikkje mange.

 

Musikken vil aldri forsvinne, om så artistane må ha ein jobb på si for å finansiere den vil musikken alltid være her, plateselskapene derimot trur eg vil være utdatert om nokre år.

Lenke til kommentar
Som eg har sagt så mange ganger før er det umogleg å gjere noko med folk sin moral, kor mange ungdommar i dag bryr seg om denne Piracy kills music-kampanjen? Det er ikkje mange.

8020245[/snapback]

Med denne kampanjen sin får platebransjen i det minste bevist at de kan sløse bort pengene sine på plagsomt og unyttig tull.

Lenke til kommentar
Blackcom : morsomt å se deg tilsynelatende synse om ting som du ikke har peiling på, bare fortsett du, det er virkelig underholdende.

\

7903588[/snapback]

 

Sorry, du tar feil, jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. Men jeg tror ikke du gjør det ;)

8035158[/snapback]

 

Du kan gjerne utdype at du faktisk vet hva du snakker om. Hadde det ikke vært for at du hadde en fantastisk barnslig start på første posten hadde jeg tatt deg for en fantast høyt oppe i plateselskap hiarerkiet.

 

Ikke at jeg personlig har noe imot at plateselskaper skal være til, for de er nødvendige for de aller fleste artister, men at de på sin høye sal nekter og se ned på forbrukeren og se hvor markedet ligger. Det er en meget bra løsning på hele problemet, og det er å ta opp kampen, ikke å gjøre en hel generasjon til kjeltringer.

Dette gjelder ikke bare oss på dette forumet, men stort sett hele verden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...