Gå til innhold

Førsteinntrykk av PlayStation 3 (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
No støttar vel dei aller fleste HDTVar 1080i...

7900666[/snapback]

 

Jo, det er forsåvidt sant de siste par årene. Men PS3 overlater uansett skaleringen til tv-apparatet, og der er kvaliteten stadig ymse. Sender du et 1080i bilde til en tv som i utgangspunktet er 720p, så kan tven velge en av to veier: enten kan tven ta hvert 1920x540 bilde og skalere til 720p (eller 1366x768 som gjelder for mange lcder), eller den kan ta begge 1920x540 bildene, kombinere de til et 1920x1080 bilde og skalere til 720p. Variasjonen i bildekvalitet vil være svært stor, noen tver vil gi et bra bilde, andre et heller dårlig bilde. Du er med andre ord helt avhengig av å ha en tv som 1) skalerer ok, og 2) gjør en brukbar de-interlace. Altfor mange billige tver vil for eksempel bare droppe halvparten av 1920x540-bildene.

 

Dette er et designvalg ved PS3 som jeg har vansker med å forstå...

Lenke til kommentar
No støttar vel dei aller fleste HDTVar 1080i...

7900666[/snapback]

 

Jo, det er forsåvidt sant de siste par årene. Men PS3 overlater uansett skaleringen til tv-apparatet, og der er kvaliteten stadig ymse. Sender du et 1080i bilde til en tv som i utgangspunktet er 720p, så kan tven velge en av to veier: enten kan tven ta hvert 1920x540 bilde og skalere til 720p (eller 1366x768 som gjelder for mange lcder), eller den kan ta begge 1920x540 bildene, kombinere de til et 1920x1080 bilde og skalere til 720p. Variasjonen i bildekvalitet vil være svært stor, noen tver vil gi et bra bilde, andre et heller dårlig bilde. Du er med andre ord helt avhengig av å ha en tv som 1) skalerer ok, og 2) gjør en brukbar de-interlace. Altfor mange billige tver vil for eksempel bare droppe halvparten av 1920x540-bildene.

 

Dette er et designvalg ved PS3 som jeg har vansker med å forstå...

7902629[/snapback]

Greit nok, men eg ser ikkje korleis dette understøttar det du sa om at det måtte vere ønsketenking at biletet på Bluray var betre enn på DVD. Eg vil tru det er ytterst få her til lands som må ta til takke med 480p, so då er det vel rimeleg å anta at artikkelforfattar ikkje er ein av dei når han skryt av biletekvaliteten.

 

Dei siste par åra, ja...kor mange HDTVar vart solgt i Noreg for to år sidan?

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
og øystein, gamle filmer dårlig kvalitet på blu-ray, SEFF! fikk en DVD av en kompis, en gammel western-film en tid tilbake, og der var det masse linjer og svarte flekker på bildet, siden de hadde brukt originalmaterialet. hvis du finner en film fra 50-60 tallet, kan du glemme å finne dagens HD-kvalitet. filmen din var fra 80-tallet, m.a.o, ikke dagens kalitet. filmen kan ha vert digitalt forbedret, men man klarer ikke å få till full HD-kvalitet på en 80-talls film med dagens teknologi (burde du skjønne). dessuten kan det ha vert en billigfilm i tillegg...

 

og til dere som er så misfornøyd med vekta til sixaxis, TEIP PÅ ETT LODD, DA! og gi blaffen i det kosmetiske!

7902221[/snapback]

 

 

Er jo sjølvsagt klar over at dårleg kvalitet forblir dårleg kvalitet. Men det er jo ikkje sikkert alle andre er det ;)

Var uansett ingen filmar frå 80-talet, men A Knights Tale såg betre ut enn på DVD, men ikkje så mykje.

Lenke til kommentar
Jeg derimot kan ikke fatte at du synes håndkontrollen til PS er bedre enn Xbox sin.

 

Å spille eks. PES6 på Xbox er langt mer behagelig enn PS sin lite ergonomiske kontroll, og man blir langt mindre sliten i lengden. Har selvsagt brukt begge to mye, og dette er min mening. Hvilken håndkontroll man liker best er subjektivt, og det finnes ingen fasitsvar på det, da nesten alle har forskjellige preferanser på det punktet, og ikke minst ulike hender, som dermed vil passe best til ulike håndkontroller.

 

Ser du poenget?

Poenget? Nå har da heller ikke jeg skrevet en anmeldelse av PS3 og bla. dens "elendige" kontroller og spredt det for det ganske land...? Hvis et element er så subjektivt som du mener, bør heller ikke artikkelforfatteren lagge så "enorm" vekt på denne delen, imho.

Og du er faktisk en av de få jeg har hørt om som synes PESX (hvor X=<6) kontrollen er mer behagelig på XBox enn PS, i lengden... mulig det er en vanesak...

Hva er egentlig argumentet at kontrollen er "veldig lett" og mangler "rumble"?

"Rumble" suger lang vei, og det er bare en fordel med lett kontroller? Legg på et blylodd hvis kontrollen er for lett for deg... (<-joke)...

 

Totalt sett synes jeg artikkelforafatteren virker noe forutbestemt... Sjekk positvt ladde ord/setninger som "(XBox) ergonomisk velpolerte kontroll..." (ehhh, javel?), "så lettvindt på Xbox 360..." osv osv. Trenger ikke S i norsk for å se et noget påvirket syn i artikkelen, imho.

Lenke til kommentar

Finnes det en versjon av denne artikkelen på bokmål? Eller finnes det noen nynorsk/bokmål oversetter?

 

Jeg synes det er utrolig slitsomt å prøve å lese gjennom denne nynorske artikkelen.

 

( Ikke alle hadde nynorsk på skolen, er selv halvt engelsk og ble undervist i morsmål istedet)

 

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det blir i det hele tatt skrevet nyhetsartikler, anmeldelser osv på nynorsk, er jo nesten ingen som bruker det daglig eller foretrekker det.

Lenke til kommentar
Finnes det en versjon av denne artikkelen på bokmål?

Nei.

 

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det blir i det hele tatt skrevet nyhetsartikler, anmeldelser osv på nynorsk

Det er fordi nynorsk er morsmålet til forfatter. Hvis man er interessert i det som blir skrevet, så er det ikke noe problem å forstå det heller :-)

 

Hvis noen har flere innspill på målformen i artikkelen, så ta det på PM. Men les dette først: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=293420

Lenke til kommentar

Hehe.. Grei liten omtale dette.

Hadde ikke forventet noe annet resultat og jeg ville heller brukt seks høvdinger

på en god spill-pc enn å kjøpe PS3.

Har hatt 360 helt fra lanseringen og er kjempefornøyd, på min HDTV med

foreløpig komponent-tilkobling er bildet skarpt nok.

Lenke til kommentar
og øystein, gamle filmer dårlig kvalitet på blu-ray, SEFF! fikk en DVD av en kompis, en gammel western-film en tid tilbake, og der var det masse linjer og svarte flekker på bildet, siden de hadde brukt originalmaterialet. hvis du finner en film fra 50-60 tallet, kan du glemme å finne dagens HD-kvalitet. filmen din var fra 80-tallet, m.a.o, ikke dagens kalitet. filmen kan ha vert digitalt forbedret, men man klarer ikke å få till full HD-kvalitet på en 80-talls film med dagens teknologi (burde du skjønne). dessuten kan det ha vert en billigfilm i tillegg...

7902221[/snapback]

 

En film som er tatt opp på analoge medier, typisk 35mm eller 70mm filmformat har ingen umiddelbare begrensninger med hensyn til å kunne bli reprodusert i knallbra HD-format. Det er ikke nødvendigvis noe forskjell på en 35mm fra 1970 eller 2000, det har vel så mye å si på selve produksjonen. Noen av DVD-filmene jeg har sett desidert best bilde på, er Sergio Leone filmer fra 1960 og utover. Det fordrer selvsagt at innscanning blir foretatt med skikkelig utstyr og at kildematerialet er godt, noe som også gjelder moderene filmer.

 

Den nye james bond serien ble scannet i 4096x4096 feks, for å være "future proof'ed". (Ultimate Ed. som kom i alu. kofferten...)

7902545[/snapback]

 

Nettopp, dette kan også gjøres på en 80-talls film uten nevneverdige problemer.

 

Selvom en film slippes på BR eller HD-DVD gir dette ikke automatisk bedre billedkvalitet. Bitrate kan i likhet med DVD eller en MP3-fil varieres kraftig slik at resultatet blir deretter. Skal man teste en avspiller bør det gjøres med en referansefilm slik at det blir en reell sammenligning, noe som selvsagt ikke er så enkelt i og med at det ikke finnes mange avspillere enda.

 

Andre tester rundt på nett viser i alle fall at PS3 så langt er en av de bedre BR-avspillerene. Tar man prisen i betraktning så er den overlegen. Dette kommer sansynligvis til å endres når asiatiske produsenter skuffer køl og får opp produksjonstakten utover sommeren.

 

Ser at overskriften på artikkelen er endres til førsteinntrykk, det passer mye bedre og da er det også lov til å være mere skeptisk. Jeg er nesten sikker på at dette blir bra, helt uavhengig av om man velger PS3, Xbox360 eller Wii.

Lenke til kommentar

Ganske god artikkel

 

Og modigt gjort ;)

 

Mange "dårlige" sider av maskinen jeg ikke viste før, svake faktaer om maskinen pleier normalt bli drukta og slakta av fanboys som ikke engang har sett maskinen.

 

Selv mener jeg at 6000kr er alt for mye å betala for en maskin, "bare" fordi den har blueray teknologi, så vil uten tvil anta at den vil synke kjapt.

Lenke til kommentar
Finnes det en versjon av denne artikkelen på bokmål?

Nei.

 

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det blir i det hele tatt skrevet nyhetsartikler, anmeldelser osv på nynorsk

Det er fordi nynorsk er morsmålet til forfatter. Hvis man er interessert i det som blir skrevet, så er det ikke noe problem å forstå det heller :-)

 

Hvis noen har flere innspill på målformen i artikkelen, så ta det på PM. Men les dette først: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=293420

7903891[/snapback]

 

Har flere inspill ja, men tråden er jo stengt! :thumbdown:

 

Vel, da sier jeg takk formeg som leser av Gamer.no hvis det er slik det skal være. -Både nynorsken og trangsynthet hos redaksjonen, Norge er multikulturelt, vi må tilpasse oss, dere må tilpasse dere, ellers taper man i lengden.

Lenke til kommentar
Finnes det en versjon av denne artikkelen på bokmål? Eller finnes det noen nynorsk/bokmål  oversetter?

 

Jeg synes det er utrolig slitsomt å prøve å lese gjennom denne nynorske artikkelen.

 

( Ikke alle hadde nynorsk på skolen, er selv halvt engelsk og ble undervist i morsmål istedet)

 

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det blir i det hele tatt skrevet nyhetsartikler, anmeldelser osv på nynorsk, er jo nesten ingen som bruker det daglig eller foretrekker det.

7903753[/snapback]

 

Hvis man aldri har vært borti nynorsk før forstår jeg at det kan ta lenger tid å lese gjennom en tekst, og føles noe frustrerende. Samtidig er det engang slik at nynorsk og bokmål er fullstendig sidestilt, lik det eller ei. Jeg bor i Bergen og skal jeg lese Bergensavisen eller Bergens Tidende må jeg rett og slett finne meg i at mange av artiklene er skrevet på nynorsk. Fra Wiki:

 

Nynorsk, før 1929 kalt landsmål, er den ene av to offisielle skriftnormer for norsk språk. Den andre er bokmål. Nynorsk og bokmål er etter likestillingsvedtaket av 12. mai 1885 og lov om målbruk i offentleg teneste av 1980 likestilt som offisielle målformer. Nynorsk brukes i dag av mellom 10 og 12 prosent av befolkningen.

 

10-12 prosent av befolkningen utgjør rundt 500.000, og det er jo faktisk en god del. Selv om majoriteten av norges befolkning ikke bruker nynorsk i det daglige er det likevel såpass mange at man ikke kan avfeie det hele.

 

Har flere inspill ja, men tråden er jo stengt!  :thumbdown:

 

Vel, da sier jeg takk formeg som leser av Gamer.no hvis det er slik det skal være. -Både nynorsken og trangsynthet hos redaksjonen, Norge er multikulturelt, vi må tilpasse oss, dere må tilpasse dere, ellers taper man i lengden.

7904536[/snapback]

 

Det kan hende en moderator åpner tråden hvis du har en del fornuftige innspill som ikke har blitt tatt opp før, du kan evt sende dem en PM. At redaksjonen inneholder mennesker som bruker nynorsk til vanlig har da overhodet ingenting med at Norge er multikulturelt. Nynorsk er ikke en annen kultur, langt derifra (med mindre man hevder at bokmål er en eksotisk kultur. :) ) Jeg synes gamer gjør helt riktig i å ikke tvinge artikkelforfatterne til å bruke sekundærmålformen sin, samtidig synes jeg det er trist at du vil forlate forumet fordi det blir brukt nynorsk i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar

Hvis Blu-Ray-spilleren utgjør halve prisen av en PS3, så tar det vel bare et år elns før prisen på PS3 er redusert til 4000,- kr (?). All ny teknologi er dyr, og blir billigere ved salg av store kvanta.

 

Det man kan lure på er vel om PS3 etterhvert også vil/må støtte HD-DVD. Det blir det vel en liten hodepine for Sony å finne ut av :D

Lenke til kommentar

Jeg synes PS3 er verdt pengene som Blu-ray spiller i seg selv. Resistance var oppskrytt av IGN. Det jeg har spillt på PS3en min er Gran Turismo: HD concepts.

 

Tittelene jeg venter på om dagen er Lair og nye Singstar. Eller er det lenge til det kommer noe annet.

 

PSN: Synes jeg er kjempe filnke til å oppdatere innholdet sitt, de legger ut oftere enn på Live tjenesten til Microsoft. Filmtrailere i 1080p er supersweet!

 

Om PS3 er verdt penga er så komersielt... Det som betyr noe er Er PS3 verdt pengene for deg? Alle har forskjellige krav og ønsker. Ryktene sier jo at det kommer en billigversjon av PS3 og en Hi-end versjon av Xbox 360.. kommer det forskjellige hardware konfigurasjoner blir det jo snart PC fremfor konsoll.

 

bare noen tanker..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...