Gå til innhold

Førsteinntrykk av PlayStation 3 (PS3)


Anbefalte innlegg

No støttar vel dei aller fleste HDTVar 1080i...

7900666[/snapback]

 

Jo, det er forsåvidt sant de siste par årene. Men PS3 overlater uansett skaleringen til tv-apparatet, og der er kvaliteten stadig ymse. Sender du et 1080i bilde til en tv som i utgangspunktet er 720p, så kan tven velge en av to veier: enten kan tven ta hvert 1920x540 bilde og skalere til 720p (eller 1366x768 som gjelder for mange lcder), eller den kan ta begge 1920x540 bildene, kombinere de til et 1920x1080 bilde og skalere til 720p. Variasjonen i bildekvalitet vil være svært stor, noen tver vil gi et bra bilde, andre et heller dårlig bilde. Du er med andre ord helt avhengig av å ha en tv som 1) skalerer ok, og 2) gjør en brukbar de-interlace. Altfor mange billige tver vil for eksempel bare droppe halvparten av 1920x540-bildene.

 

Dette er et designvalg ved PS3 som jeg har vansker med å forstå...

7902629[/snapback]

 

"Beklagelegvis har ikkje min HDTV støtte for 1080p, så akkurat dette har eg ikkje fått gjort meg opp ei solid meining om."

 

Spiller ingen rolle. rart ingen har nevt dette før, men det er altså kun BR-filmer PS3 kan vise i 1080i. Spill på PS3 får du aldri bedre enn 720p...og PS3 har ikke innebygget HW-oppskalreing av bildet heller...så du får bare 720p ut på spill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forfatteren er litt på jordet når han skriver at det neppe er vits i å relansere filmer fra 90-tallet på blu-ray, akkurat som om disse filmene har dårligere bildekvalitet enn nye filmer. Film har blitt filmet på 35mm i kanskje 50 år (?), et format som kan levere minst like bra bilder som blu-ray og hd-dvd. 70mm filmer som det ble produsert en del av på 60-70 tallet har en kvalitet som er milveis bedre en hd-dvd/blu-ray.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noen spillkonsoll foreløpig, men kanskje jeg en dag satser på en. PC'en er jo oppgraderingsvennlig, men kanskje det av og til kan føles som at oppgraderingsbehovet aldri tar slutt. Det tar jo lengre tid mellom nylansering av konsollplattformene.

 

Vil vi snart se en Xbox 360 oppfølger montro?

 

Hvis det er så mange mangler med Playstation 3 som artikkelen her beskriver så bør de ganske kjapt rette opp en del ting med ny firmware. Men er det nok til at produktet vil få ett dårlig rykte på seg blandt de spillavhengige? :hmm:

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg noen spillkonsoll foreløpig, men kanskje jeg en dag satser på en. PC'en er jo oppgraderingsvennlig, men kanskje det av og til kan føles som at oppgraderingsbehovet aldri tar slutt. Det tar jo lengre tid mellom nylansering av konsollplattformene.

 

Vil vi snart se en Xbox 360 oppfølger montro?

 

Hvis det er så mange mangler med Playstation 3 som artikkelen her beskriver så bør de ganske kjapt rette opp en del ting med ny firmware. Men er det nok til at produktet vil få ett dårlig rykte på seg blandt de spillavhengige?  :hmm:

7906545[/snapback]

 

PS2 er en klassiker, som er bra. Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke ut emulering av eldre spill om du har muligheten. Personlig synes jeg en konsoll er et bra supllement til PC, da det dekker noen spilltyper bedre. Men generelt er de fleste 1-player-spill på konsoll av en eller annen grunn konsekvent overvurdert. Men til 2-player-spill, "festspill" og platform er det mye moro.

 

AtW

Lenke til kommentar

For de som husker når ps2 kom ut, rett før jula 2000, da betalte jeg 4500 kr. for den, det var ganske dyrt den gang også. Nå over 6 år siden, gjorde jeg det samme med ps3, jeg kjøpte den rett før jul (import). For å si det på en måte, jeg fikk mere for pengene denne gang! Flott maskin, kan legge inn bilder, musikk, filmer, spille, se film ja det meste man kunne ønske seg.

Det synes da jeg..

Lenke til kommentar
Fra artikkelen:

 

Beklagelegvis har ikkje min HDTV støtte for 1080p, så akkurat dette har eg ikkje fått gjort meg opp ei solid meining om.

 

Biletet er sylskarpt, og fargane praktisk talt hoppar ut av skjermen. Det kan samanliknast med det vesle sjokket du fekk første gong du såg ein film på DVD. Overgangen er så stor.

 

Den biten som omtaler Bluray må jeg innrømme at jeg slett ikke får til å stemme. En av hovedkritikkene av PS3 har jo vært at den nedskalerer Bluray-filmbildet til 480p dersom tven din ikke støtter 1080i/p? (se denne siden for eksempel) Da er det vanskelig å forstå hvordan bildekvaliteten skulle være bedre enn det du får fra en vanlig dvd... Det forekommer meg at det siste sitatet over mest er et eksempel på ønsketenkning mer enn noe annet!

 

Ellers bra artikkel!

7900421[/snapback]

 

Dette var et problem på ELDRE skjermer, som da skalerte feil. Har forfatteren en relativt ny skjerm vil den klare å skalere riktig. Dette er et mindre problem som det mulligens vil komme en fiks for senere, hvem vet.

 

Jeg tviler også på at forfatter skriver ned hvordan han ønsker ting, isteden for hvordan han oppfatter ting, jamfør med annet kritisk han kommer med. Om han ikke hadde vært anti-ps3 fra før, så ville ønsketenkingene hans om ps3 vært relativt høyere.

Lenke til kommentar
Forfatteren er litt på jordet når han skriver at  det neppe er vits i å relansere filmer fra 90-tallet på blu-ray, akkurat som om disse filmene har dårligere bildekvalitet enn nye filmer. Film har blitt filmet på 35mm i kanskje 50 år (?), et format som kan levere minst like bra bilder som blu-ray og hd-dvd. 70mm filmer som det ble produsert en del av på 60-70 tallet har en kvalitet som er milveis bedre en hd-dvd/blu-ray.

7905287[/snapback]

 

Trur du misforstår litt. Poenget er at om kildematerialet ikkje er i perfekt stand, kan du ikkje forvente å få det i perfekt stand på ein Blu-Ray heller.

Om den originale rullen viser støv og korn til dømes, vil ikkje dett på magisk vis forsvinne. Klart, du kan pusse opp filmen, men dette kan jo kjapt bli ein omfattande og kostbar jobb. Sannsynlegheita for at filmstuidioa vil bry seg med å gjere det med ein kvar liten film er vel og heller liten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Fin artikkel med noe mer negativt enn jeg selv ville ønsket men ellers fin fin.

 

Hva er prisen noe å si på da? Første PS som kom kosta 6000kr og det er mange år siden og den solgte godt.

Er selv en ihugga fan av PS så den er allerede bestilt og få "med" seg en blueray spiller på en konsoll til den nette sum av 6000kr er ikke noe å rynke på nesa for engang.

Sjekk prisene på de såkalte standalone HD-DVD eller Blueray spillere som selges. De fleste ligger på rundt 10000+.

Så da synes jeg ikke prisen er noe å tenke på.

 

Håper bare de store titlene vil være PS3 eksklusive.

Lenke til kommentar
Poenget er at om kildematerialet ikkje er i perfekt stand, kan du ikkje forvente å få det i perfekt stand på ein Blu-Ray heller.

Om den originale rullen viser støv og korn til dømes, vil ikkje dett på magisk vis forsvinne. Klart, du kan pusse opp filmen, men dette kan jo kjapt bli ein omfattande og kostbar jobb. Sannsynlegheita for at filmstuidioa vil bry seg med å gjere det med ein kvar liten film er vel og heller liten.

7912051[/snapback]

 

Du har helt rett i dette, men problemstillingen er ikke helt ny. Det er langt fra alle dvd-filmer som har like god billedkvalitet heller, og dette kommer ofte, som du sier, av økonomiske hensyn i prosessen med å overføre filmen til digitalt format. Jeg vil tro at variasjonen innen hd-dvd og blu-ray vil være ganske lik det vi ser på dvd i dag, altså at de store blockbusterne og kinosuksessene vil skinne visuelt sett, mens reutgivelser av smale filmer generelt vil se mindre imponerende ut.

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle. rart ingen har nevt dette før, men det er altså kun BR-filmer PS3 kan vise i 1080i. Spill på PS3 får du aldri bedre enn 720p...og PS3 har ikke innebygget HW-oppskalreing av bildet heller...så du får bare 720p ut på spill...

 

Hvor får du dette fra? Er en del ps3 spill med 1080p allerede. Og flere blir det.

 

 

While 1UP was visiting Sony's Tokyo offices, Phil Harrison, president of their Worldwide Studios division, he proudly pointed to six playable games running in 1080p at this year's Tokyo Game Show.

 

Lair, Mobile Suit Gundam , Virtua Tennis 3 , Gran Turismo HD , Ridge Racer 7 and NBA '07 (which is not playable on the TGS show floor, but featured at Sony's private event) are all currently running in 1080p, and Sony expects the number only to increase going forward.

Lenke til kommentar
Poenget er at om kildematerialet ikkje er i perfekt stand, kan du ikkje forvente å få det i perfekt stand på ein Blu-Ray heller.

Om den originale rullen viser støv og korn til dømes, vil ikkje dett på magisk vis forsvinne. Klart, du kan pusse opp filmen, men dette kan jo kjapt bli ein omfattande og kostbar jobb. Sannsynlegheita for at filmstuidioa vil bry seg med å gjere det med ein kvar liten film er vel og heller liten.

7912051[/snapback]

 

Du har helt rett i dette, men problemstillingen er ikke helt ny. Det er langt fra alle dvd-filmer som har like god billedkvalitet heller, og dette kommer ofte, som du sier, av økonomiske hensyn i prosessen med å overføre filmen til digitalt format. Jeg vil tro at variasjonen innen hd-dvd og blu-ray vil være ganske lik det vi ser på dvd i dag, altså at de store blockbusterne og kinosuksessene vil skinne visuelt sett, mens reutgivelser av smale filmer generelt vil se mindre imponerende ut.

7912140[/snapback]

 

Ja, og det er vel eigentleg dette eg vil fram til i artikkelen. At du kan ikkje forvente at alle filmar skal sjå fantastiske ut (det er jo dei som vil tru dette er tilfelle). Då DVD kom var det (og er det) stor forskjell i kvaliteten på dei forskjellige filmane. Eg har opptil fleire DVD-filmar i hylla som kan samanliknast med VHS i kvalitet.

Lenke til kommentar
No støttar vel dei aller fleste HDTVar 1080i...

7900666[/snapback]

 

Jo, det er forsåvidt sant de siste par årene. Men PS3 overlater uansett skaleringen til tv-apparatet, og der er kvaliteten stadig ymse. Sender du et 1080i bilde til en tv som i utgangspunktet er 720p, så kan tven velge en av to veier: enten kan tven ta hvert 1920x540 bilde og skalere til 720p (eller 1366x768 som gjelder for mange lcder), eller den kan ta begge 1920x540 bildene, kombinere de til et 1920x1080 bilde og skalere til 720p. Variasjonen i bildekvalitet vil være svært stor, noen tver vil gi et bra bilde, andre et heller dårlig bilde. Du er med andre ord helt avhengig av å ha en tv som 1) skalerer ok, og 2) gjør en brukbar de-interlace. Altfor mange billige tver vil for eksempel bare droppe halvparten av 1920x540-bildene.

 

Dette er et designvalg ved PS3 som jeg har vansker med å forstå...

7902629[/snapback]

 

"Beklagelegvis har ikkje min HDTV støtte for 1080p, så akkurat dette har eg ikkje fått gjort meg opp ei solid meining om."

 

Spiller ingen rolle. rart ingen har nevt dette før, men det er altså kun BR-filmer PS3 kan vise i 1080i. Spill på PS3 får du aldri bedre enn 720p...og PS3 har ikke innebygget HW-oppskalreing av bildet heller...så du får bare 720p ut på spill...

7905242[/snapback]

 

Kremt, se øvre høyre kant av bilde du.....

 

 

Eh, ingen 1080p støtte i spill sier du? Riktignok støtter ikke alle spill 1080p, men det finnes en hel del som gjør det. Ridge Racer 7, Blast Factor, GT:HD for å nevne noen. Du nevner også 1080i i Blu-Ray filmer, dette stemmer heller ikke, 1080p her også.

 

Dere får bare overse rotet rundt omkring (det er mer spennende å spille PS3 enn å rydde....)

Og den dårlige kvaliteten på bildet, som på ingen måte gjenskaper det sinnsykt heftige visuelle inntrykket av GT:HD i 1080p! MÅ BARE OPPLEVES!!!

post-7314-1171249654_thumb.jpg

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Meget snasent TV du har der altsaa xD

7924314[/snapback]

 

 

Jo takk du, den gjør jobben den. Ble veldig sugen på 70"er utgaven som kom inn i butikken dagen etter jeg bestilte min, men 55" får duge inntill videre, sitter bare 1,8meter fra skjermen uansett... ;) Prisen var det dobble også. (ca.53`000kr, mot 25`000kr for min)

 

Må få minne om en annen ting også, det er bekreftet at PS3 har innbygd oppskalrer, men at denne ikke er aktivert enda, skal vistnok bli aktivert i nyere firmware release. Skal bli spennende å se. Uansett er nok en egen ekstern video prosessor å foretrekke om man ønsker topp bildekvalitet ved oppskalering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...