Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det var lavt uansett hvilken situasjon, nesten. Det hørtes likevel merkelig ut. Du er sikker på at pulsklokken ikke hikket litt? Polar gjør det av og til, men det pleier å gå i andre retningen.

Lenke til kommentar
Det var lavt uansett hvilken situasjon, nesten. Det hørtes likevel merkelig ut. Du er sikker på at pulsklokken ikke hikket litt? Polar gjør det av og til, men det pleier å gå i andre retningen.

8210499[/snapback]

 

Nei, med øreproppene så hørte jeg slagene i "hodet". Rakk jo å tenke "Slå, da!" mellom slagene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt en lege. Men så liker jeg å være på den sikre siden. En slik episode hadde nok gjort at jeg reserverte meg mer på øktene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
White; Hvilken astma test var det du tokk?

8210798[/snapback]

 

Anstrengelsesastma. Pustet inn i en slags "device", løp meg opp til 200 i puls og gjorde det samme en gang til.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan melkesyreterskel forbedres. Hva er det du trener når du trener utholdenhet trodde du? Det er kun makspuls som ikke kan påvirkes.
Tok en titt i notatene mine fra MFEL1050 og fant:

3 faktorer bestemmer aerobe prestasjoner

-VO2max

-Arbeidsøkonomi

-Anaerob terskel, 85-90% av HRmax, ca. 80% av max O2 (forbedres ikke)

 

Nå er jeg ærlig talt ikke sikker på hva som menes med det, men det er altså notatene mine.

Spørs om det er prosentandelen som menes. Altså kan den forbedres ved å forbedre VO2max.

Mulig jeg har notert feil også, jeg vet ikke.

 

Hadde en skikkelig ekkel opplevelse i går. Jeg hadde kjørt et terskeldrag på nesten 30 minutter opp lang stigning. Når jeg hadde fått tilbake pusten hadde jeg sikkert 110 i puls. Med in-ear headset hørte jeg pulsen tydelig i hodet, og ble stående å lytte litt mens jeg holdt pusten (for å høre bedre på pulsen). Da var det at jeg oppdaget at pulsen sank veldig, og det var ekkelt lenge mellom hvert slag. Pulsklokka viste 51 og jeg måtte puste litt intensivt for å se om det hjalp. Da spratt pulsen tilbake rundt 100.

 

Noen som har en forklaring? Det er selvsagt ikke ideelt å holde pusten mens kroppen fremdeles prøver å skaffe oksygen, men like vel...

8210196[/snapback]

Så du hørte kraftige, men trege (110) pulsslag?

Hadde det vært veldig raske pulsslag, så har jeg opplevd det.

Jeg har 10-15 ganger hatt puls på 240+, høyeste jeg har sett er 276!

Da kjennes det ut som brystet hopper 10 cm ut og inn, og det dunker fælt i hodet og halsen.

Har vært på sjekk og tatt EKG to ganger, og det er visst elektriske forstyrrelser i hjertet. Av typen som ikke kan/bør opereres. Det er bare noe jeg må leve med.

Lenke til kommentar
Så du hørte kraftige, men trege (110) pulsslag?

8212165[/snapback]

 

Ved 110 var alt normalt. Ved 51 var det kraftige trege, ja. Hjertet fikk kanskje med seg bare annenhvert signal fra kroppen? Jaja. Skjer det flere ganger, så skal jeg kontakte noen.

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på tips på hvordan jeg kan trene meg opp til å løpe fem kilometer raskest mulig. For tiden løper jeg vel egentlig mer eller mindre uten særlig mening, er en rimelig flat løype oppi her, som er på en kilometer, hvor jeg løper til jeg ikke orker mer. (Stort sett etter rundt 4 runder, når jeg bruker sånn ca 4 minutter og 10-15 sekunder på rundene). Merker at framgamgen min ikke er noe stor, er sjelden jeg kommer over 4 kilometer sammenhengende, uten å ligge døende i stikanten. Mener å ha hørt at intervall skal være veldig effektivt for å trene opp kondisjoen?

Lenke til kommentar

Spør her og jeg, siden en sa jeg burde det :p

 

Etter at jeg slutta på fotball i høst har jeg merket en betydelig nedgang i min kondisjon.

Men jeg har ikke sluttet å trene fullstendig, jeg trener styrke 3 ganger i uka. Men når jeg trener styrke får jeg ikke mye kondisjontrening.

 

Jeg pleier å løpe en løype på 6-7 km en gang i uka, men jeg merker ikke voldsomme forbedringer. Jeg vet det er litt lite å løpe bare en gang i uka, men jeg får rett og slett ikke tid til å løpe flere ganger (ennå). Løypa jeg løper har en god del tunge motbakker som svir. Hardt.

 

Det jeg lurer på er om det er mest effektivt å ligge på 70%-90% hele løypa eller trene intervall ved å ligge på 50% stort sett hele tiden bortsett fra bakkene da jeg kan ligge på 100%.

 

Hva er mest effektivt for å bygge kondisjon?

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg mente. Full juling opp alle bakkene. Jeg er smertelig klar over at det danner melkesyre, men det er vel det du vil oppnå? Ved å danne melkesyre hever du din anaerobe terskel ved oksygenopptak?

Endret av hakhag
Lenke til kommentar
Spør her og jeg, siden en sa jeg burde det :p

 

Etter at jeg slutta på fotball i høst har jeg merket en betydelig nedgang i min kondisjon.

Men jeg har ikke sluttet å trene fullstendig, jeg trener styrke 3 ganger i uka. Men når jeg trener styrke får jeg ikke mye kondisjontrening.

 

Jeg pleier å løpe en løype på 6-7 km en gang i uka, men jeg merker ikke voldsomme forbedringer. Jeg vet det er litt lite å løpe bare en gang i uka, men jeg får rett og slett ikke tid til å løpe flere ganger (ennå). Løypa jeg løper har en god del tunge motbakker som svir. Hardt.

 

Det jeg lurer på er om det er mest effektivt å ligge på 70%-90% hele løypa eller trene intervall ved å ligge på 50% stort sett hele tiden bortsett fra bakkene da jeg kan ligge på 100%.

 

Hva er mest effektivt for å bygge kondisjon?

8239487[/snapback]

Hvilken form for kondisjon vil du ha? Anaerob eller aerob? Litt av begge?

Selv trener jeg kondisjon 6 dager i uken. Intervall rundt 3-4 ganger, langkjoer de andre gangene.

Saa rett aa slett tren mer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...