Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil være utholdende, trenger ikke hurtighet. Det er vel aerob trening som funker best da? Men jeg har alltid trodd at intervaller er den beste måten å trene kondisjon...

8241786[/snapback]

Jeg springer for aa vaere utholdene, men jeg har fortsatt anaerob trening. Det hjelper deg veldig under f.eks 3200 meter naar du skal spurte paa slutten.

 

Gjoer du noen sport, eller vil du bare vaere i form?

Lenke til kommentar

Jeg driver ikke med noe sport aktivt, men spilte fotball til senest i høst etter å ha spilt det siden jeg var 4 år så jeg er/har alltid vært i relativt god form kondisjonsmessig, men dette begynner nå å falme.

 

Jeg trener stort sett for å holde meg i form, og i og med at jeg har hatt god kondis er det veldig leit å gi slipp på det nå som jeg trener mest styrke. Så derfor vil jeg trene mer.

Lenke til kommentar

Intervalltrening er det som er mest tidseffektivt (under timen). Langkjøring (et par timer) er tungt på en helt annen måte; Dette krever snarere litt "kunnskap". (Her må man være taktisk og ligge på et nivå man kan klare å holde ettersom man blir sliten).

 

To fine opplegg (selv kjører jeg kun 45 min for tiden)

- 15 min: Gerilja kardio.

- 45 min: 10 min gradvis oppvarming. Så fire ettapper med 4min med over 90% (etter 1 min bør du ligge på over 90)+ så 3 min 70%+ så 6min nedtrapping. (Veldig viktig at man ikke faller for lavt ned i puls i lav intensitets draget - dette er psykisk hardt. Press deg ;))

Lenke til kommentar

Hmmm... Høres bra ut :thumbup:

 

Jeg tenkte jeg skulle ta meg en løpetur for skolen i morra (stå opp halv 6, gah) og lurer på hva som er lurest å spise rett før en hard løpetur som gir meg nok energi.

 

MERK: Jeg løper/trener for å bygge muskler/holde meg i form, ikke slanke meg.

Endret av hakhag
Lenke til kommentar

Skulle gjerne sagt et stort godt måltid. Men svaret blir nok desverre: Ingenting. (Grunnen er enkel: De fleste klarer ikke å innta mat såpass kort tid før treningen (de blir bare kvalm) - dessuten så klarer kroppen uansett ikke å utnytte energien med en gang etter du sender varene ned i magen ;))

Anbefaler deg heller å legge treningen mot kvelden eller etter frokost. Evt. å kjøre det kortere 15 min programmet som du godt kan kjøre.

 

Du uansett bygger heller lite muskler med jogging/sykling alene (:

Lenke til kommentar

Kan kanskje stå opp, spise frokost og så gå ut og løpe da? Men da må jeg vel vente en stund for at maten skal komme ned i magen? Jeg har ca bare 1.5 time å gjøre dette på om morgenen, og om ettermiddagen/kvelden har jeg andre ting å gjøre...

Lenke til kommentar

Kom nettopp ut av dusjen etter en joggetur på ca. 1 time + litt sithups o.s.v. Jeg kjenner at jeg må ta den turen litt oftere, motivasjonen har ikke vært der i vinter :hrm: Men nå er det jo (snart) sommer, og jeg løp i t-sjorte og shorts. Jeg har satt meg som mål å klare å springe minst annen hver dag fra nå av :D

Edit: Som om jeg klarer å holde det lengre enn en uke :p

Lenke til kommentar

Hehe, bedre å starte med et mål på 2 ganger per uke da, for så å øke så fort du klarer å holde det.... Jeg kjenner selv til det kicket du får når du ikke pleier å trene og bare "omg dette skal jeg gjøre hver dag, MINST" :D

 

Prøver selv å få rutine på kondistreninga mi nå, men det er ikke lett... blir fort 1 gang en uke, så 4 ganger neste uke, huff....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Eller, altså det var 45 minutter med veksling mellom spurt og normaltempo. Kan kanskje ikke kalle det gerilja kardio, men faen som det svei...

8267488[/snapback]

 

Intervalltrening på godt norsk, altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...