Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

:!: Haha, det hører med at jeg tryner fordi det er snø og is i bakken for tiden.. ellers hadde jeg presset meg opp den.

Viktig poeng å få med seg.

7834576[/snapback]

 

Sliter med det samme på bakkeløpene selv, et lite lag med brunaktig gammel snø som er glatt som f***, har ikke fått noe særlig feste de siste gangene, men klarer likevell å få presset meg opp. I de bratteste partiene blir det nesten til at jeg løper i fiskebein :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langkjøring er rekreasjon for meg, forstår ikke hvorfor det er slik, men jeg elsker å jogge. Ut i all slags vær med shufflen under jakka. Det er avkobling, det.

 

Når jeg skal presse meg, gå ned i kjelleren, tar jeg 4 x 4 min på 75 - 95% av maks hjertefrekvens, prøver selv å ligge over 80%. Framgang merkes godt med et par slike i uka. Det skal være innslag av motbakke i draga.

Lenke til kommentar
Langkjøring er rekreasjon for meg, forstår ikke hvorfor det er slik, men jeg elsker å jogge. Ut i all slags vær med shufflen under jakka. Det er avkobling, det.

 

Når jeg skal presse meg, gå ned i kjelleren, tar jeg 4 x 4 min på 75 - 95% av maks hjertefrekvens, prøver selv å ligge over 80%. Framgang merkes godt med et par slike i uka. Det skal være innslag av motbakke i draga.

7835073[/snapback]

 

4x4 min er en type trening jeg har gode erfaringer med, brukte det mye før når kondisen var hakket lavere. Nå følger jeg utdelt program fra måndte til måndte, der går det mer i bakkeløp og 20/10...

Endret av Termometer
Lenke til kommentar
Det ble liksom aldri tatt tiden fordi jeg kom ikke lenger enn ned til skauen, fordi hele stien var isete... men jeg har fått lagd nytt treningsprogram ihvertfall, så det er planlagt å jogge på mandag, da skal man få tatt tiden.,. så sant ikke isen bestemmer seg for å komme tilbake, men det håper vi ikke skjer.

7863808[/snapback]

 

Krysser fingrene for at det er bar bakke på mandag ;) Hvordan er forresten løypa? Jevn , småkupert eller tung?

Lenke til kommentar

Den består av:

 

300m asfalt rett frem

1,7km asfalt nedover, litt bratt

1,3km sånn ca rett frem, grusvei/sti

1km oppover, litt bratt

300m, litt variert

700m, litt variert, men for det meste bratte nedoverbakker

400m, rett frem(Jeg har nå kommet inn på den 1,3km veien igjen)

300m, ekstremt bratt(her kom jeg meg ikke opp tidligere, grunnet snø og is)

100m, omtrent rett frem.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Den består av:

 

300m asfalt rett frem

1,7km asfalt nedover, litt bratt

1,3km sånn ca rett frem, grusvei/sti

1km oppover, litt bratt

300m, litt variert

700m, litt variert, men for det meste bratte nedoverbakker

400m, rett frem(Jeg har nå kommet inn på den 1,3km veien igjen)

300m, ekstremt bratt(her kom jeg meg ikke opp tidligere, grunnet snø og is)

100m, omtrent rett frem.

7863877[/snapback]

 

Ikke dårlig, hjelper nok bra på kondisen å kjøre den med litt tempo ;)

Lenke til kommentar

Varier hvilken type kondistrening jeg kjører. Noe forskjellig kan jeg vel si.

kjører intervalltreninger for kondisjon løpstrening blir stort sett 4x4 klikky, men kjører også mye intervalltrening på sekk.

 

 

Jogging kjører jeg kun hvis jeg skal ned i vekt, da det for min del er :

1 : Møkk kjedelig

2 : Ganske unyttig, da jeg opplever å få mye, mye bedre kondisjon med intervalltrening.

3 : For mye intervall/løpstrening er muskenedbrytende, noe jeg ivertfall ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Driver og skal gå ned endel kilo, men løper ingen spesifik lengde. Løper så langt jeg gidder og har lyst der og da. Men siden kondisen er så driite dårlig for tiden blir det ikke jogging 100% av tida. Men det skal forbedre seg.

 

Tror jeg skal legge en fast rute når jeg har flytta meg ferdig.

 

 

Edit: Gi meg GJERNE tips! Er så fersk det går an å bli.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Svennandre, om du skal jogge mye på asfalt bør du sørge for å ha gode sko, du får det du betaler for.

 

Om du syns det er kjedelig å høre på fuglesang og biler bør du absolutt skaffe deg en liten og nett musikkspiller, det hjelper også på intensiviteten om du hører på noe som går raskt.

 

For guds skyld, kle deg godt. Jeg jogget ute i 7- uten å ha stilongs/super-undertøy under, og selv om jeg ikke kjente det når jeg jogget så kjente jeg det godt når jeg kom i hus. Det aller helligste var såp kaldt at jeg kunne lagd en dypfryser nedentil. Så om du er interissert i barn senere i livet: Kle deg godt.

Lenke til kommentar

PatrickM, takk for tipsene.

 

De gangen jeg har vært ute prøver jeg å jogge mest mulig på jord og gress underlag. Har skjønt dealen der. Samme med musikk, psp'en er fast følgevenn. Har faktisk klart å kle meg godt og, bruker som regel å kjøre syntetisk slækkis bukse og flisgenser over noe tynt under. Går fint det.

 

Noe gode tips til lengder/måter/variasjoner av noe slag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jogge med PSP? Damn! Og jeg som synes iPod Shuffle 2gen og lypsyl er for mye bagasje...

 

Mitt favorittopplegg for kondisjon er som følger:

 

200m (pause)

400m (pause)

600m (pause)

800m (pause)

1000m (pause)

1000m (pause)

800m (pause)

600m (pause)

400m (pause)

200m (pause)

 

Pausene styres av pulsen. Man venter med å starte på neste distanse før pulsen har dalt ned i 135. Desto bedre form man er desto tyngre er det. Genial økt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men uansett, har du noe metermåling eller bare tar du det sånn ca distanse? Det jeg vil frem til, hvordan vet du at du har jogget 200m feks?

7869996[/snapback]

 

Jeg løper på bane :)

Lenke til kommentar

1 gang i uken drar jeg i gang med en lett joggetur på ca 7 km. Som oftest trener jeg også 2 timer med sykling (ute på landeveissykkel eller offroad om sommeren, spinning om vinteren) Mandager og Torsdager. Spinning inne består av intervalltrening, 7-8 minutter x 4-5 + noen spurter. Sykler jeg ute sykler jeg etter terrenget, men passer på å ligge noen drag i overkant av terskel.

 

Kan anbefale Polar sine pulsklokker. Veldig gode klokker. Hadde en i 1 år før jeg solgte den. Han som har den nå har hatt den i 3 år å har ikke opplevd problemer med den. Selv kjøpte jeg en ny polar klokke i fjor. Her gjør du som alt annet, får det du betaler for! :thumbup:

Endret av Buxa
Lenke til kommentar
Jogge med PSP? Damn! Og jeg som synes iPod Shuffle 2gen og lypsyl er for mye bagasje...

 

Mitt favorittopplegg for kondisjon er som følger:

 

200m (pause)

400m (pause)

600m (pause)

800m (pause)

1000m (pause)

1000m (pause)

800m (pause)

600m (pause)

400m (pause)

200m (pause)

 

Pausene styres av pulsen. Man venter med å starte på neste distanse før pulsen har dalt ned i 135. Desto bedre form man er desto tyngre er det. Genial økt.

7869970[/snapback]

 

Den skal jeg prøve en gang :)

Lenke til kommentar

På alle treningsmaskinene på senteret hvor jeg trener har de en tv festet hvor man kan stikke inn ørepluggene sine. Dr Phil, MTV og annet formiddagstv gjør at 40 minutter på tredemølle eller andre maskiner går så fort at jeg blir forundret når jeg er ferdig.

 

40 minutter dagen, 3-4 ganger i uka trener jeg kondisjon. Resten av tiden trener jeg styrke, balanse og smidighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...