Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det bare jeg som synes det er bedritent å bli anpusten når det er kaldt ute?

8026291[/snapback]

Kan heller ikke si at dette plager meg noe særlig. Hva legger du i bedritent? :hmm:

8028765[/snapback]

All kondisjonsrettet trening fungerer greit, så lenge temperaturene holder seg over -10 synes jeg. Mulig andre kan drive på i kaldere temperaturer uten å merke noe, men som eks-astmatiker liker jeg å ha litt sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar
Først varmer jeg godt opp, så finner jeg en lang oppoverbakke (ikke for bratt), og løper 80% av maks i fire minutter, så går jeg i tre minutter, og gjentar denne prosedyren fire ganger. Det er hardt, særlig med tanke på at jeg oppnår makspuls etter rundt to min.

8023515[/snapback]

Kjører selv 2 min i bakke med jogg ned igjen. 10/12/14 repitisjoner. Har andre økter også, men det er reine syreøkter og blir noe annet igjen.

 

Jeg kjører også noen to minutters intervaller innimellom, men som oftest bare seks ganger. Men kanskje man får bedre trening ved å kjøre 10 eller 12 sånn som du gjør?

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes det er bedritent å bli anpusten når det er kaldt ute?

8026291[/snapback]

Har du astma?

Jeg har astma og jeg kjenner at dersom jeg går hardt ut i starten av en utendørs treningsøkt når det kaldt, vil jeg raskt møte veggen. Vet ikke om det har noe med astma å gjøre i det hele tatt, men det er ikke noe kult i det hele tatt! :(

Er jo reine funksjonshemmingen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fin tråd dette, men er den ikke litt for generell? Det er vel forskjell på å løpe maraton og 3000 meter? Selv vil jeg ha kondis for en 2,7 km løype i terreng, samt brukbar langkjøringskondis til skiturer og fotballkamper. Er 14 og løp halvmaraton på 1 time og 27 min igår, i relativt lett terreng. Noen ideer om intervaller som passer til 2,7kilometersløypa? Skjønner at halvmaraton ikke er veien å gå, men der er så deilig å løpe langt!

 

Back OT: Hvor lange intervaller bør jeg trene i for en 2,7km lang løype uten å ødelegge langkjøringkondisen helt? Trener fotball 5 ganger i uka, så får ikke så mye tid til spesifikk kondistrening. Noen tips?? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det bare jeg som synes det er bedritent å bli anpusten når det er kaldt ute?

8026291[/snapback]

 

Jeg hater det. Fikk så vondt i vinter at jeg måtte astmateste meg, men det var bare kulden, hadde ikke astma.

Lenke til kommentar
Fin tråd dette, men er den ikke litt for generell? Det er vel forskjell på å løpe maraton og 3000 meter? Selv vil jeg ha kondis for en 2,7 km løype i terreng, samt brukbar langkjøringskondis til skiturer og fotballkamper. Er 14 og løp halvmaraton på 1 time og 27 min igår, i relativt lett terreng. Noen ideer om intervaller som passer til 2,7kilometersløypa? Skjønner at halvmaraton ikke er veien å gå, men der er så deilig å løpe langt!

 

Back OT: Hvor lange intervaller bør jeg trene i for en 2,7km lang løype uten å ødelegge langkjøringkondisen helt? Trener fotball 5 ganger i uka, så får ikke så mye tid til spesifikk kondistrening. Noen tips?? :hmm:

8184215[/snapback]

 

Utholdenheten i denne sammenhengen er jo tredelt

 

- arbeidsøkonomi (hvor lite energi du bruker på løpebevegelsene dine)

- oksygenopptak (hvor mye oksygen kroppen din tar opp av hvert åndedrag)

- melkesyreterskel (intensitetsnivået hvor kroppen din ikke lenger får nok oksygen til å forbrenne på vanlig måte)

 

Siden du har en bra tid på halvmaraton, er det rimelig å anta at du ihvertfall har en god arbeidsøkonomi. På 2,7 kilometer tør jeg påstå at de to siste punktene vil gjøre seg mer gjeldende enn på halvmaraton, og det letteste å direkte trene opp er oksygenopptaket.

 

Den aller mest effektive metoden for å øke oksygenopptaket sitt er å løpe 4 intervaller på 4 minutter hver, med 3 minutter rolig arbeid (ikke hvile) innimellom. Intensiteten kan for din del være på 80-95% av maks hjertefrekvens. Det er i dette området hjertet fyller seg aller mest i hvert slag.

 

Den beste måten å utføre treninga på er på tredemølle, med minimum 5% stigning. Syns selv tredmølle er ufattelig kjedelig kontra å løpe i terreng eller i gata, men det går utrolig fort når du må presse deg.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg og en kamerat løper omtrent en mil en gang i uka. Er en veldig tøff løype med nedoverbakker i starten, så rett fram med småbakker på skogsvei, og til slutt knallharde oppoverbakker tilbake til starten.

 

Da kjenner du det svi i leggene... Vi ligger vel omtrent på 70% hele tiden og de siste 400 meterene er det 100%.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes det er bedritent å bli anpusten når det er kaldt ute?

8026291[/snapback]

Har du astma?

Jeg har astma og jeg kjenner at dersom jeg går hardt ut i starten av en utendørs treningsøkt når det kaldt, vil jeg raskt møte veggen. Vet ikke om det har noe med astma å gjøre i det hele tatt, men det er ikke noe kult i det hele tatt! :(

Er jo reine funksjonshemmingen.

8033251[/snapback]

Har ikke astma, men får bare usannsynelig vondt i halsen når jeg blir anpusten når det er kaldt ute.

Lenke til kommentar

Woho, jeg har selvfølgelig sagt for mange måneder siden at jeg skulle gjøre "comeback" under klubbmesterskapet på ski, ventet kanskje ikke at noen skulle huske det et halvt år senere.

 

3,5 km fristil blir gøy for en som har hatt 7 økter på ski i løpet av vinteren hvorav 6 av dem var før nyttår :w00t:

Lenke til kommentar
Woho, jeg har selvfølgelig sagt for mange måneder siden at jeg skulle gjøre "comeback" under klubbmesterskapet på ski, ventet kanskje ikke at noen skulle huske det et halvt år senere.

 

3,5 km fristil blir gøy for en som har hatt 7 økter på ski i løpet av vinteren hvorav 6 av dem var før nyttår :w00t:

8194946[/snapback]

 

3,5 km var jo ikke så mye da:P.. æ har 5,2 mil foran meg på søndag... Har gått 4 turer på ski dette året:O

Lenke til kommentar
Woho, jeg har selvfølgelig sagt for mange måneder siden at jeg skulle gjøre "comeback" under klubbmesterskapet på ski, ventet kanskje ikke at noen skulle huske det et halvt år senere.

 

3,5 km fristil blir gøy for en som har hatt 7 økter på ski i løpet av vinteren hvorav 6 av dem var før nyttår :w00t:

8194946[/snapback]

 

3,5 km var jo ikke så mye da:P.. æ har 5,2 mil foran meg på søndag... Har gått 4 turer på ski dette året:O

8197535[/snapback]

 

Hehe, kan trøste deg med at det gikk overraskende bra for undertegnede :thumbup:

Lenke til kommentar
Fin tråd dette, men er den ikke litt for generell? Det er vel forskjell på å løpe maraton og 3000 meter? Selv vil jeg ha kondis for en 2,7 km løype i terreng, samt brukbar langkjøringskondis til skiturer og fotballkamper. Er 14 og løp halvmaraton på 1 time og 27 min igår, i relativt lett terreng. Noen ideer om intervaller som passer til 2,7kilometersløypa? Skjønner at halvmaraton ikke er veien å gå, men der er så deilig å løpe langt!

 

Back OT: Hvor lange intervaller bør jeg trene i for en 2,7km lang løype uten å ødelegge langkjøringkondisen helt? Trener fotball 5 ganger i uka, så får ikke så mye tid til spesifikk kondistrening. Noen tips?? :hmm:

8184215[/snapback]

 

Utholdenheten i denne sammenhengen er jo tredelt

 

- arbeidsøkonomi (hvor lite energi du bruker på løpebevegelsene dine)

- oksygenopptak (hvor mye oksygen kroppen din tar opp av hvert åndedrag)

- melkesyreterskel (intensitetsnivået hvor kroppen din ikke lenger får nok oksygen til å forbrenne på vanlig måte)

 

Siden du har en bra tid på halvmaraton, er det rimelig å anta at du ihvertfall har en god arbeidsøkonomi. På 2,7 kilometer tør jeg påstå at de to siste punktene vil gjøre seg mer gjeldende enn på halvmaraton, og det letteste å direkte trene opp er oksygenopptaket.

 

Den aller mest effektive metoden for å øke oksygenopptaket sitt er å løpe 4 intervaller på 4 minutter hver, med 3 minutter rolig arbeid (ikke hvile) innimellom. Intensiteten kan for din del være på 80-95% av maks hjertefrekvens. Det er i dette området hjertet fyller seg aller mest i hvert slag.

 

Den beste måten å utføre treninga på er på tredemølle, med minimum 5% stigning. Syns selv tredmølle er ufattelig kjedelig kontra å løpe i terreng eller i gata, men det går utrolig fort når du må presse deg.

 

Lykke til

8187332[/snapback]

 

Tusen takk, har allerede hatt to økter med disse intervallene og det virker supert... En liten ting bare; kan melkesyreterskelen trenes, eller er den genetisk bestemt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
kan melkesyreterskelen trenes, eller er den genetisk bestemt?

8203999[/snapback]

Den ligger på 85-90% av HRmax og kan ikke forbedres.

8209571[/snapback]

 

Selvsagt kan melkesyreterskel forbedres. Hva er det du trener når du trener utholdenhet trodde du? Det er kun makspuls som ikke kan påvirkes.

 

Anaerob terskel er den høyeste intensitet i en bestemt aktivitetsform der utøveren har balanse mellom produksjon og eliminasjon av laktat (melkesyre). Dette innebærer at laktatkonsentrasjonen i blodet ikke fortsetter å stige ved arbeid på denne intensiteten. Anaerob terskel er ikke et bestemt punkt, men et område. Anaerob terskel er blant annet avhengig av VO2-maks, utnyttingsgrad og arbeidsøkonomi. Forskning har vist at det er bedre korrelasjon mellom anaerob terskel og prestasjon i konkurranser, enn mellom VO2-maks og prestasjon.
Lenke til kommentar

Hadde en skikkelig ekkel opplevelse i går. Jeg hadde kjørt et terskeldrag på nesten 30 minutter opp lang stigning. Når jeg hadde fått tilbake pusten hadde jeg sikkert 110 i puls. Med in-ear headset hørte jeg pulsen tydelig i hodet, og ble stående å lytte litt mens jeg holdt pusten (for å høre bedre på pulsen). Da var det at jeg oppdaget at pulsen sank veldig, og det var ekkelt lenge mellom hvert slag. Pulsklokka viste 51 og jeg måtte puste litt intensivt for å se om det hjalp. Da spratt pulsen tilbake rundt 100.

 

Noen som har en forklaring? Det er selvsagt ikke ideelt å holde pusten mens kroppen fremdeles prøver å skaffe oksygen, men like vel...

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...