Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Begynt å løpe på tredemølle, så da bruker jeg bare helning på dragene. Det fungerer fint. Jeg leste et sted hvor de som satt sammen programmet sa at en skulle være i stand til å løpe et intervall til etter det siste. Så kanskje en ikke skal kjøre det altfor hardt.

Det bør vel være på 80 - 90% av max. Er du utrent, vil nok dette føles mye tyngre enn om du er godt trent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fettforbrenningen er avhengig av hvor mye du spiser igrunn. Det er klart det har en effekt at du sykler 40 minutter. Det kan være rimelig trening, om du belaster deg litt. Jeg vet at jeg ikke ville belastet meg så veldig på vei til skolen.

 

Begynt å løpe på tredemølle, så da bruker jeg bare helning på dragene. Det fungerer fint. Jeg leste et sted hvor de som satt sammen programmet sa at en skulle være i stand til å løpe et intervall til etter det siste. Så kanskje en ikke skal kjøre det altfor hardt.

Det bør vel være på 80 - 90% av max. Er du utrent, vil nok dette føles mye tyngre enn om du er godt trent.

Ja, det er rundt der jeg ligger. Utrent er jeg nok ikke. I dag følte jeg at jeg fint kunne klart et drag til, men jeg la egoet mitt hjemme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Øynene mine har blitt litt åpnet for kondisjonstrening i det siste. Har drevet med styrketrening av/på i snart to år, og har litt peiling på det. Men kondisjonen er dårlig. Har i det siste begynt å gå med sekk i ulendt terreng/oppoverbakke, da dette er en treningsform som appellerer til meg og som er aktuell som før-militær trening.

 

I dag jogget jeg hjem fra busstoppet helt uten å ta pauser, etter å ha vært våken en hel natt. Fjellsko og dongeri. Er ingen lang strekning, men for meg var dette en stor bragd. Dette er en tur som vanligvis tar ca. 15 min å gå, en strekning på ca. 1,5km i følge google earth. Som dere ser er kondisen dårlig, jeg holdt jo på å dø her. Hard mental trening å ikke ta noen pauser.

 

Vil det være ok som kondisjonstrening å gå f.eks. 2 ganger i uken med sekk rundt omkring, eller burde jeg sykle/løpe intervaller etc?

Lenke til kommentar

Har lest litt om 4x4 intervaller, blant annet på TN sine sider. Kanskje en økt med 4x4 og én økt med gåing med sekk i uken? Skal prøve å få til klatring/styrketrening ved siden av, så kan ikke slite meg helt ut. Trener styrke tre ganger hver uke. Egentlig burde jeg prioritert kondisjon.

 

Kanskje begynne med 2 styrkeøkter i uken og 2-3 kondisjonsøkter? Vet ikke hva som trengs for å få fremgang, hva som er nok etc. F.eks:

 

Mandag: hvile/klatre

Tirsdag: Styrke + 4x4 intervalltrening tredemølle (gå/jogge i oppoverbakke)

Onsdag: Hvile/klatre

Torsdag: Gå med sekk ute i det fri

Fredag: Styrke

Lørdag: Hvile/klatre

Søndag: Styrke + intervalltrening tredemølle (gå/jogge i oppoverbakke)

 

Dette er et forslag. Kan det virke fornuftig? "Hvile/klatre" betyr at det er en hviledag, men om jeg skal klatre (som skjer relativt sjeldent per i dag, et par ganger i måneden maks) kan dette skje på en av disse hviledagene. Tror ikke klatring har så mye å si for restitusjon etter eksplosiv styrketrening.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg elsker intervalltrening! Alle de timene med jogging føles så utrolig bortkastet og unødvendig strevsomme, nå som jeg ser hvor UTROLIG mye bedre og raskere resultat jeg får av 4x4 hver tredje dag. Og så mye mer positiv treningen oppleves når det er MENINGEN at man skal ta pauser, og én bra økt inneholder bare 16 slitsomme minutter :D Intervall in my heart :love:

Lenke til kommentar

Lest i VG? Jeg har veldig lyst til å kjøpe slike selv! Det er vel kanskje som å løpe barbent med sko?

 

Har du link til den artikkelen? Nei jeg har bare hørt om andre som har brukt dem, og har kikket litt rundt på dette, virker gøy!

 

Og intervalltrening er gøy, og skithardt. Har dere prøvd bakkeintervall? Det er haardt!

Lenke til kommentar

4x4-intervall er ganske deilig. Tror jeg skal løpe det selv i morgen. Hvor ofte løper du det, og hvor lenge har du holdt på? Merket gode resultater?

 

 

Og intervalltrening er gøy, og skithardt. Har dere prøvd bakkeintervall? Det er haardt!

 

Jeg løper (går) bare bakkeintervall, kan ikke jogge pga kronisk beinhinnebetennelse. Men oppoverbakker går greit! Har en skitlang, skitbratt, skithard bakke rett ved der jeg bor, kommer lett opp i 180-190 i puls bare ved å gå raskt oppover.

 

Startet noen uker før påske med to ganger i uken, så ble det nesten bare rolige gåturer i påsken (siden jeg var hjemme på besøk og ikke hadde bakken min i nærheten), og etter påske, hver tredje dag SHARP.

 

Merker allerede forbedring, har alltid tatt tiden, og da jeg startet brukte jeg som regel 5 minutter + litt oppover. Nå kommer jeg opp på 4 minutter hver gang, så det er 20% forbedring :) Synes også det er lettere å ligge høyere i puls, kanskje pga sterkere muskler? Vet ikke. Men jeg ELSKER intervalltrening! Merket aldri så fort, eller så gode, resultater med jogging eller sykling! :)

Lenke til kommentar

For min del føler jeg faktisk at det er bedre med lett jogg enn rask gange med tanke på beinhinnebetennelse. Vet ikke om det bare er meg, men.

Haha. Er det brubakken du snakker om?

 

Jeg er spent på hvordan en utvikler seg over tid. Om det kan bli for mye, e.l. Fortsett gjerne og oppdater med din fremgang!

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til brubakken, jeg bruker Bergsbakken. I Trondheim altså. Men hvis framgangen fortsetter må jeg finne en lengre bakke etterhvert :p

Angående beinhinnebetennelse er det sikkert mange faktorer som spiller inn, så det er nok veldig individuelt hva som oppleves som den beste treningen. Kan nok også ha noe å gjøre med at når jeg først jogger, jogger jeg alt for fort, hardt og lenge. Men intervalltreningen er jo tidsbegrenset, så jeg unngår å overtrene :)

 

Kan godt oppdatere utviklingen! Hadde vært fint med litt mer aktivitet i den tråden her, om andre også har noe å dele :)

Lenke til kommentar

Hm. Den er kanskje ikke lang nok. Det er den monsterbratte bakken ved den gamle bybroa. Den med sykkelheis.

Det kan være. Det kan også være løpsteknikken din?

 

Jeg løp 4x4-intervall i dag. Kjenner at en blir sliten, for å si det slik. Tok også hvilepulsen min her for en stund siden. Merkelig nok har den ikke forfalt noe særlig og ligger fortsatt på rundt 55. Ganske rart siden jeg ikke har trent målrettet kondisjon på over 5-6 måneder. Kanskje styrketreningen hjelper på vedlikehold?

Lenke til kommentar

Jeg løp 4x4-intervall i dag. Kjenner at en blir sliten, for å si det slik. Tok også hvilepulsen min her for en stund siden. Merkelig nok har den ikke forfalt noe særlig og ligger fortsatt på rundt 55. Ganske rart siden jeg ikke har trent målrettet kondisjon på over 5-6 måneder. Kanskje styrketreningen hjelper på vedlikehold?

 

Styrketreningen tror jeg har gjort endel for meg når det gjelder min kondisjon. Forbedret min persnlogie beste på cooper-testen, samt jeg virkelig burde ha startet tidligere å trene kondisjon.

 

Jeg lurer på en ting når det gjelder intervall drag. Det har jog seg slik at "arbeidet" eller treningen bør være lengre enn pausene. Jeg springer i trappene ved en hoppbakke og da blir trengingen på ett sett på rundt 20-30sekunder. Pausen som på er på ca 60 sekunder består av å gå ned å evt drikke litt vann, så for å springe opp igjen. Opp trappene så tar jeg dobbeltsteg og jeg kjenner virkelig melkesyre i lårene jeg kommer på toppen. Men mitt spørsmål er hvordan fungerer egentlig slik intervalltrening i forhold til både kondisjonstrening og det å bygge lår-muskulatur?

Lenke til kommentar

4x4-intervall er vel mer "seig" intervall og går kanskje mest på aerob utholdenhet. Hvertfall hvis en sammenligner det med typisk anaerob trening. Kan en si at det danner seg et naturlig skille avgrenset av melkesyre? I.e. intervalltrening hvor en kjører drag lenger enn pauser (4x4 da jeg kjører 4min drag og 3min "pause") og som akkurat ikke er så hardt at en konstant ligger under melkesyreterskelen går mer på aerob utholdenhet enn intervalltrening hvor en presser seg til nevnte terskel i samtlige drag?

Angående muskelbygging vil jeg ikke tro det har noen negativ effekt å løpe i trapper. Jeg vet at bakkespurt gir god trening i leggmuskulaturen, blandt annet. Om en derimot bygger større muskler skal jeg ikke uttale meg om, men jeg mistenker at det snarere går mer på utholden styrke. Litt som å kjøre knebøy med lav vekt over mange, mange repetisjoner.

Dette er bare spekulasjoner fra min side, så om dette er veldig feil håper jeg noen sier ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...