Gå til innhold

Hver femte Windows er piratkopi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok at I alle fall I europeiske land så har de fleste nå en original kopi av Xp, grunnen til dette er enkel, når du kjøper deg ny pc så kommer mange av disse med xp som default.

 

Mange som har kjøpt seg orginalvare også i frykt for at det skal være noe tull med piratversjonen og at den gjør pcen til en zombie mail spam maskin eller verre.

 

Men denne statistikken er nok på trynet ja.

Lenke til kommentar
Kostnaden tilknyttet OS fra microsoft er liten kontra hardware "investeringene" til gutta her på forumet. Folk her som gladelig betaler 5-6000 kroner for et GTX8800, men xp vil de ikke betale for?

 

Nå skal ikke jeg starten en stor diskjusjon, men jeg betaler gladelig en tusenlapp til MS for OS.

7780552[/snapback]

 

Det kan jo hende at de fleste ikke er så fornøyd med Windows at de gidder.

Lenke til kommentar
Det kan jo hende at de fleste ikke er så fornøyd med Windows at de gidder.

7780646[/snapback]

Ja, det er jo en høyst relevant diskusjon.. Skal man bare betale for ting man er fornøyd med eller bør man også betale for ting man faktisk bruker. Jeg er f.eks ikke spesielt fornøyd med bilen jeg har nå, men jeg må betale for den, kanskje jeg skulle sluppet å betale for den? Nå innser jeg at software er litt spesielt på den måten at det er "enkelt" å kopiere og dermed å få tak i en gratisversjon(les: pirat), det er ikke like lett å få tak i en piratkopiert bil gratis...

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg selv har brukt piratversjoner av Windows, men jeg tror alltid at jeg har hatt Windows lisens. Da jeg studerte kjøpte jeg en bærbar med Windows XP Home Edition på, den ble raskt byttet ut med en Windows XP Pro, jeg følte vel at jeg hadde ett "belegg", men i følge lisensavtalen var jeg nok like kriminell som alle andre pirater. Når jeg nå er i fast jobb føler jeg at det alibiet jeg hadde for å kopiere programvare har falt litt bort og er derfor mer nøye med å ha lisensiert programvare.

Lenke til kommentar
Softwaremessig, så betaler jeg bare for det om jeg er fornøyd med det.

 

 

Uten å gå offtopic, tror jeg flere tenker slik.

7780734[/snapback]

Vel, om du ikke er fornøyd med det bør du vel strengt tatt ikke bruke det heller? ;)

 

Hjelper ikke at du sier at du ikke er fornøyd med et program/OS, og derfor ikke vil betale, om du fremdeles bruker programvaren. Om du ikke er fornøyd burde man da finne noe annet man er fornøyd med (og betale lisens).

 

Vet ikke om det gjelder deg, men var litt sånn generelt.

Lenke til kommentar

Jeg har orginal xp, men jeg bruker pirat pga jeg hadde så mye problemer med den andre. Brukervenligheten er nesten ikke eksisterende pga de gjør alt for å ta knekken på piratvirksomhet...

 

Tviler på at jeg noen gang kommer til å kjøpe orginalt igjen av microsoft pga etter jeg gikk over til pirat så har jeg hatt 0 problemer og alt fungerer 100%.

Viss jeg skal kjøpe produkter av de igjen bør de skifte taktikk, og gjør det meir brukervenlig for lovlydige kunder som faktisk betaler for produktene de lager...

Lenke til kommentar
Vel, om du ikke er fornøyd med det bør du vel strengt tatt ikke bruke det heller?   ;)

7780772[/snapback]

 

 

Vel, hvis pris hadde vært 15.000 for lisensen og jeg var fornøyd med det, så hadde jeg ikke betalt for det.

 

MEN, hadde jeg kunne fått det for 500,- , så hadde jeg kjøpt det med en gang!

Edit: for å svare på spørsmålet ditt:

 

Nei, jeg er ikke 100% fornøyd med det, men hva skal en bruke istedenfor ?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

jeg fatter bare ikke at enkelte gidder å kjøre ulovlige versjoner av windows og annen programvare. det er ikke prisen det står på i allefall. i de fleste tilfeller er prisen på ett operativsystem tilsvarende 1gb halvgodt minne, ett middlelmådig hovedkort eller tre flasker whiskey (som i tillegg skader leveren)..

 

edit=skrivefeil

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Tror tallet er mye høyere. For denne statestikken viser bare hvem som ikke kommer igjenom den der...

Tenker på at læreren vår la ut lisensnøkkelen til windows xp norsk på itsl til alle i klassen i fjord, slik at vi hadde den til bruk av innstalasjon på skolen i fjord... jeg tror alle som viste hva de gikk på skolen brukte den og bruker den ennda...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
jeg fatter bare ikke at enkelte gidder å kjøre ulovlige versjoner av windows og annen programvare. det er ikke prisen det står på i allefall. i de fleste tilfeller er prisen på ett operativsystem tilsvarende 1gb halvgodt minne, ett middlelmådig hovedkort eller tre flasker whiskey (som i tillegg skader leveren)..

 

edit=skrivefeil

7780874[/snapback]

Ikke en quote, men en litt annen vinkel på det:

 

 

"Jeg fatter bare ikke at enkelte gidder å bruke nærmere 3500,- på noe de allerede har."

Lenke til kommentar

Det genuine tingen er kansje ikke helt stobart nei..

 

mange som har ekte og får beskjed om at det ikke er det..

 

å jeg "vet" om en som har falsk key, mens alltid klarer fint gjennom geniune advantage, uten å ha rørt noe :)

 

Dessuten, er det vel utrolig mange som ikke bruker ting som krever geniune advantage siden de vet at de ikke har ekte windows, så det er nokk flere enn det der som ikke har kjøpt sin lisens..

Lenke til kommentar
Nei, jeg er ikke 100% fornøyd med det, men hva skal en bruke istedenfor ?

7780836[/snapback]

Det er jo ingen mangel på alternativer da, men alternativer som er bedre er det relativt langt mellom. Det er f.eks ikke spesielt kult med Linux dersom du digger NFS Carbon eller noe slikt, dvs man ville neppe vært fornøyd med det heller :)

 

Spørsmålet er da hvor fornøyd man skal være for å være villig til å betale? Tror vi kan være enige om at 100% er uoppnåelig, dvs dersom det er kriteriet så er kravet til MS urealistisk høyt. Tror neppe det finnes ett eneste produkt i verden som kundene er 100% fornøyd med. Jeg er btw enig om at prisen på en fullversjon av Windows er noe høy, OEM er derimot oppnåelig for de fleste. På den annen side er det ett relativt omfattende produkt som vi forventer skal fungere 100% med alle typer hw og software kombinasjoner, det er vel neppe noen andre produkt som man stiller samme kravene til. Mac OSX trenger ikke å fungere med mer enn en håndfull kombinasjoner og egne erfaringer tilsier at det ikke er rett frem å få all hw til å fungere med Linux heller, dvs folk som kjører Linux og andre OS sjekker gjerne kompatibilitet på forhånd....

Lenke til kommentar
jeg fatter bare ikke at enkelte gidder å kjøre ulovlige versjoner av windows og annen programvare. det er ikke prisen det står på i allefall. i de fleste tilfeller er prisen på ett operativsystem tilsvarende 1gb halvgodt minne, ett middlelmådig hovedkort eller tre flasker whiskey (som i tillegg skader leveren)..

 

edit=skrivefeil

7780874[/snapback]

 

 

For og si det sånn så er det lettere og laste ned en piratverson av Windows enn og kopiere en ram brikke, hk eller Whiskey for den saks skyld...

 

Så lenge prisen er over 3 tusen for en XP pro utgave så er det helt uaktuelt for meg og kjøpe en utgave av den så lenge jeg kan få den gratis på internett..Tar under 2 minutter og validere den og da blir den validert som en ekte utgave og man kan laste ned absolutt alle oppdateringene med den...

 

Hadde prisen på en Windows XP pro utgave kostet 1000 kr ca så tror jeg at mange heller hadde kjøpt en egen utgave men tror nok det er fåtallet som gjør det så lenge prisen er så stiv...HomeEdition er ikke noe alternativ for meg...

Lenke til kommentar

Tipper det er flere pirat versjoner der ute, noe jeg ikke synes er særlig rart.

 

OEM versjonene (se her for mer info) er helt uaktuelle for min del.

Her kjøper man i praksis datamaskinen sin rett til å bruke programvaren, dette burde være ulovelig av MS!

 

Skal lisensen være bundet til MEG, må man plutselig opp i? (4000-6000+ kr?)

 

 

So.... 1000kr latterlig versjon av vista vs 4000kr skjermkort? NEI

 

4000-6000+ kr vista, med latterlig lav produksjon/distrubisjons kostnad vs 4000kr skjermkort med høy produksjon/distrubisjons kostnad!

 

Der har man en mer rettferdig sammenligning!?

 

 

 

Husk også at mange av de som sitter på piratversjoner også sitter med en gyldig lisens, men ikke gidder å ta den i bruk pga. "ting" de ikke liker ved den.

 

 

edit_

Har ikke peiling hvor mye Retail versjonen av Vista koster med jeg tipper altså

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Vista ultimate selges for 1650kr på netshop med oem lisens

Også denne gangen er jeg litt mer pengesterk enn da jeg skaffa meg xp, det er trosalt 6 år siden xp kom: 19 - 6 = 13 år var jeg da... ikke mange 13åringer som har råd til windows...

Først må kjøpe seg en pc til 5000kr også kjøpe alt annet rart i etterkant...

Men det forandrer seg med årene... jeg kjøper det jeg føler for... må også huske at du har 14dagers angrerett viss du handler vista på nett... er du missfornøyd så er det bare og sende til bake skiten :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...