Gå til innhold

Hver femte Windows er piratkopi


Anbefalte innlegg

det er mange som klager på prisen på applikasjonene. hvorfor? xp, som nå er aldrende, har hatt en veldig lang avskrivingstid. ett skjermkort derimot byttes gjerne hvert år.. så ikke fortell meg det er pris som er avgjørende for å bruke piratversjoner av OS'et..

 

eksempelvis har jeg fremdeles en W2k maskin stående. og ettersom den fremdeles fungerer lytefritt blir avskrivingstiden enda lengre. personlig har jeg ikke noe løsøre i huset, foruten komfyr og tv, som faktisk har lengre avskrivingstid..

7783182[/snapback]

Du har misforstått. Folk klager ikke på at prisen er høy, men at det ikke finnes noen reell konkurranse i markedet.

 

- Som fører til at prisen er langt høyere enn den ville vært dersom det ikke var monopol. Det er bare en poengtering.

 

Når kan man begynne å konkurrere på kvalitet isteden for hvem som utvikler og patenterer nye lukkede og krypterte standarder raskest mulig?

 

Du kan for eksempel dra parallellen tilbake til da IBM hadde monopol på PC'er - prisen var ikke akkurat hyggelig i forhold til den er i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha. Latterlig å lese innleggene til folk som tror at det å lage et operativsystem er billigere enn å lage et skjermkort, fordi det ikke er en fysisk vare som må produseres. :lol:

7781437[/snapback]

 

(Ikke direkte til deg som poster, men mer et generelt svar)

 

Det er samtidig ganske latterlig å tro at MS får sin inntjening av privatpersoner. MS tjener penger på OEM avtaler; det er her de STORE pengene ligger. Tenk dere alle de bedriter, offentlige etater o.l. som bruker MS produkter.

Lenke til kommentar
det er mange som klager på prisen på applikasjonene. hvorfor? xp, som nå er aldrende, har hatt en veldig lang avskrivingstid. ett skjermkort derimot byttes gjerne hvert år.. så ikke fortell meg det er pris som er avgjørende for å bruke piratversjoner av OS'et..

Det er artig hvordan enkelte tror at det er helt greit å betale blodpris for et produkt bare fordi man bruker mye på andre ting. Så bare fordi en person kjøper en dyr bil, så er det helt greit å måtte betale 100.000,- for en sydentur?

 

Normale databrukere bytter heller ikke skjermkort hvert år, det er kun hardcore-gamere som har noen grunn til slikt. Og da kaster man vel heller ikke det gamle, men kan selge det for en grei pris. Noe som er generelt mye vanskeligere med software pga diverse restriksjoner (OEM-versjoner får hvertfall ikke videreselges).

 

Jeg kan nevne at foreldrene mine fortsatt bruker min gamle PC fra 1999 som funker kjempefint den dag i dag med det orginale nVIDIA RivaTNT kortet som satt i - selvsagt ingen grunn til å bytte for deres bruk :)

 

OSene til MS er altfor dyre når man sammenlikner med hva andre OS koster, og dessverre ser mange bare på OEM-priser, men de har altså en veldig begrenset lisens, og får kun brukes på maskinen de ble kjøpt sammen med. Mao blir det vanskelig for folk som bygger selv, og liker å bytte HW fra tid til annen. Disse må nesten kjøpe retail for å følge loven, og det er svindyrt.

Lenke til kommentar
Bullshit.

Igjen bruker dere hw.no brukere som "normen" når dere kjører deres bisarre statistikk. Folk flest vet knapt hva som er hva på en datamaskin og kjører lovlig xp.

 

At en del av gutteklubben grei med kviser på tissen kjører piratkopier er ikke noe nytt, men man trenger ikke å overdrive utspredelsen.

7780449[/snapback]

 

Jeg er helt enig med deg hvis vi snakker om her i vesten, at de som bruker piratkopier tilhører en liten minoritet. Om de har kviser på tissen vitner vel heller om litt steroetypisk bilde av folk som driver med data.

 

Piratkopiering i virkelig stor skala finner vi derimot, i østen og i Latin Amerika og andre steder i den 2. verden. Her vil man fine piratlisenser hos piratperson, organisasjoner og til og med i noen komersielle selskaper. Av den grunn virker prosent andelen til microsoft relativt lave, da man finner andre markeder enn det vestlige hvor piratkopiering er mer utbredt.

Lenke til kommentar

Du får en finfin utgave av Windows til 1000kr - i forhold til annen software, og hardware i PC'en som er like essensielt som OS'et, er dette utrolig billig.

7782382[/snapback]

Er det? Hva koster konkurrentene til PC?

7782440[/snapback]

På desktop-markedet, som vi tross alt diskuterer her, er det vel kun Apple som er konkurrent til PC. Og en Apple maskin koster i alle fall alt for mye til at jeg har tatt meg råd til å prøve det. Om det er OS'et eller hardwaren som er årsaken til den høye prisen vet jeg ikke - men en titt på apple.no avslører at en oppgradering koster NOK 1190,- - dvs, minst like mye som Windows.

 

 

Selv skjønner jeg ikke hvorfor noen skulle ønske å piratkopiere hverken windows eller noen annen programvare. Det er jo helt unødvendig når det finnes fullgode frie og gratis alternativer.

7783040[/snapback]

Nei, det finnes ingen fullverdige alternativer for meg. Jeg har prøvd x antall linux distribusjoner, uten at noen har vært i nærheten av et fullgodt alternativ til windows. Og det skyldes IKKE bare software (hardware)-kompabilitet.

 

Linux er for spesielt interesserte/spesielt bruk. Det er jo ypperlig til serveroppgaver, og er nok et fullverdig alternativ til windows på skoler f.eks.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Du får en finfin utgave av Windows til 1000kr - i forhold til annen software, og hardware i PC'en som er like essensielt som OS'et, er dette utrolig billig.

7782382[/snapback]

Er det? Hva koster konkurrentene til PC?

7782440[/snapback]

Alt for mye til at jeg har tatt meg råd til å prøve det i alle fall. Om det er OS eller hardwaren som er årsaken til den høye prisen vet jeg ikke - men en titt på apple.no avslører at en oppgradering koster NOK 1190,- - dvs, minst like mye som Windows.

 

 

OSX kan man vel ikke installere på en "vanlig PC", konkurrenten Linux er jo stort sett gratis.

 

AtW

Lenke til kommentar
OSX kan man vel ikke installere på en "vanlig PC", konkurrenten Linux er jo stort sett gratis.

7784218[/snapback]

Du spurte konkurentene til PC - mente du konkurentene til Windows?

 

I så fall er det vel i praksis bare linux på PC, som finnes i gratis-utgaver, og utgaver som er minst like dyre som windows.

 

Kunne vært interessant med en poll i windows forumet, med spørsmål om de mener Windows er verd pengene i forhold til linux.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Fader ikke rart mange "ser seg nødt" til å piratkopiere. Jeg eier vel 5-6 lisenser til XP Pro, fra skole, jobb, privat osv. Når jeg så laster ned en ferdig slipstreamed versjon slik at jeg slipper å bruke "én uke" på windows update ve reinstallering er det jo selvfølgelig ingen av mine lovlige lisenser som fungerer, og for moro skyld testet jeg piratnøkkelen. Denne funka fint. Ikke rart at man ser tall som dette, sier jeg bare.

7783560[/snapback]

Slipstream disken selv da vel.
Lenke til kommentar
OSX kan man vel ikke installere på en "vanlig PC", konkurrenten Linux er jo stort sett gratis.

7784218[/snapback]

Du spurte konkurentene til PC - mente du konkurentene til Windows?

 

I så fall er det vel i praksis bare linux på PC, som finnes i gratis-utgaver, og utgaver som er minst like dyre som windows.

 

Kunne vært interessant med en poll i windows forumet, med spørsmål om de mener Windows er verd pengene i forhold til linux.

7784330[/snapback]

 

FEIL!

i praksis så er det mange flere alternativer til Windows enn Linux, du må ikke glemme alle de forskjellige Unix distroene der ute!

Lenke til kommentar
OSX kan man vel ikke installere på en "vanlig PC", konkurrenten Linux er jo stort sett gratis.

7784218[/snapback]

Du spurte konkurentene til PC - mente du konkurentene til Windows?

 

I så fall er det vel i praksis bare linux på PC, som finnes i gratis-utgaver, og utgaver som er minst like dyre som windows.

 

Kunne vært interessant med en poll i windows forumet, med spørsmål om de mener Windows er verd pengene i forhold til linux.

7784330[/snapback]

 

Ja, hva er OS-konkurrentene til PC, jeg kan være enig at det var litt kort formulert, det jeg ville spørre om var prisene på konkurrende OS beregnet til PC. Det er lite blant konkurrentenes priser som tyder på at windows er utrolig billig i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
i praksis så er det mange flere alternativer til Windows enn Linux, du må ikke glemme alle de forskjellige Unix distroene der ute!

7784656[/snapback]

Jeg har ikke glemt unix distroer. Nevn én unix distro som er konkurrent til Windows XP. En unix-distro din mor (:p) kunne installert og brukt.

 

ATWindsor:

Når jeg skrev at Windows var billig i forhold til annen software, tenkte jeg ikke på andre OS som f.eks. linux. Jeg tenkte på spill, og andre programmer du bruker i windows.

 

Men det går jo strengt tatt ikke an å sammenligne prisen på operativsystemer pga konkurransen er så liten/spesiell. Derfor må du heller tenke over hvor viktig det er for maskinen, hvor nyttig det er og hvor mye du bruker det.

Lenke til kommentar

Men i disse dager som dollar kursen er 4.50 ca. så kan man kjøpe vista ultimate for mindre enn 400 dollar noe som er under 2000 for full versjonen :D

 

Eneste jeg har ikke sett 64 bits vista til forhåndsbestilling enda, håper dollar kursen er like lav når vista blir tilgjenglig.

 

Da kan man jo velge å kjøpe oem til ca.1700 her i norge eller bestille fullversjon til ca. 1800 + - fra et sted som selger i dollar :D

 

Sorry, men dette ble vel litt o.t da :blush:

Lenke til kommentar

Bare jeg roter meg til å reinstallere OS'et så kommer jeg til å ha lovlig versjon gjennom MSDNAA, helt gratis. Vista, XP hva jeg vil :)

 

Det som er litt trist er at de alternativene som er gratis for alle ikke lokker til seg flere brukere, det virker som at det enda er en "sperre" ved å gå over til Linux for mannen i gata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...