Gå til innhold

Hver femte Windows er piratkopi


Anbefalte innlegg

Jeg må bare si meg enig med Ozelot, jeg betaler ikke for noe jeg ikke er fornøyd med når det gjelder programmer.

 

Jeg tester fullversjonen først, og da spiller det ingen rolle om jeg bruker en piratkopi eller 30 dagers trial med alle muligheter. Deretter bestemmer jeg meg for om jeg har nytte av programmet, eller om jeg bruker det så lite at jeg ikke er interessert i å betale for det. Slik jeg tenker det ville det ultimate vært om en betalte for hver dag et program ble brukt, etter en gratis 30 dagers trial først så klart:) og jo mer programmet ble brukt (dager), jo billigere ble det å bruke. når fullprisen på et produkt var nådd, for eksempel 500,- etter 1 1/2 år, ble programmet gratis.

 

dette ville gjort at der man står mellom 2 eller fler programmer å velge mellom som gjlør samme jobben, kunne teste alle i full versjonen for så å bestemme seg for det som var det beste, eventuelt om det kom et bedre produkt på markedet kunne man lett skifte uten å måtte betale full pris 2 ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er da hvor fornøyd man skal være for å være villig til å betale? Tror vi kan være enige om at 100% er uoppnåelig, dvs dersom det er kriteriet så er kravet til MS urealistisk høyt. Tror neppe det finnes ett eneste produkt i verden som kundene er 100% fornøyd med. Jeg er btw enig om at prisen på en fullversjon av Windows er noe høy, OEM er derimot oppnåelig for de fleste. På den annen side er det ett relativt omfattende produkt som vi forventer skal fungere 100% med alle typer hw og software kombinasjoner, det er vel neppe noen andre produkt som man stiller samme kravene til. Mac OSX trenger ikke å fungere med mer enn en håndfull kombinasjoner og egne erfaringer tilsier at det ikke er rett frem å få all hw til å fungere med Linux heller, dvs folk som kjører Linux og andre OS sjekker gjerne kompatibilitet på forhånd....

7780979[/snapback]

 

Jeg trenger ikke å være 100% fornøyd for å kjøpe Windows.

Det jeg leter etter, er at pris og kvalitet bør henge sammen.

Lenke til kommentar

Jeg skulle like å se Microsoft offentligjøre hvor mange lisenser som faktisk er i bruk i forhold til antall solgte lisenser. Ddet skulle ikke forundre meg om antallet lisenser som ikke lenger er i bruk er like stort som antallet piratkopier.

 

At antallet ubrukte lisenser er stort har dels med (de motbydlige) OEM avtalene, dels at fysisk overføring fra pc til pcog ikke minst handel med lisenser er meningsløst tungvindt.

 

Om vi ikke alt har det burde få lover som overstyrer de OEM avtalene. At en lisens skal være knyttet til et stykke hovedkort/CPU som kanskje dør alt for tidlig er meningsløst og etisk tvilsommt.

Lenke til kommentar
Tallet er LANGT større. 90% av de med piratkopier har jo blinders for å blokkere WGA fra å rapportere i det hele tatt. Så det sier litt om hvor omfattende det virkelig er.

7780298[/snapback]

 

Glem ikke at det også, som Sweet sier, er mange med gyldig lisens som feiler på WGA-aktivering. Om tallet er for høyt eller for lavt blir bare spekulasjon, men det er neppe helt reelt.

7780325[/snapback]

Så sant, så sant, enig med dere begge.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Jeg fikk xp home med min dell. Pga. diverse programmer har jeg måttet formatert og aktivert XP endel ganger. Her om dagen fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne aktivere den fordi jeg hadde gjort det for mange ganger. Nå gidder jeg ikke mer. Er for mye krøll med det WGA styret.

 

Jeg har betalt for maskin med OS. At jeg må sulle med Microsoft for å få skeiten til å funke er bortkastet tid. Ergo bruker jeg hack på noe jeg faktisk har betalt for.

Lenke til kommentar
Jeg skulle like å se Microsoft offentligjøre hvor mange lisenser som faktisk er i bruk i forhold til antall solgte lisenser. Ddet skulle ikke forundre meg om antallet lisenser som ikke lenger er i bruk er like stort som antallet piratkopier.

 

At antallet ubrukte lisenser er stort har dels med (de motbydlige) OEM avtalene, dels at fysisk overføring fra pc til pcog ikke minst handel med lisenser er meningsløst tungvindt.

 

Om vi ikke alt har det burde få lover som overstyrer de OEM avtalene. At en lisens skal være knyttet til et stykke hovedkort/CPU som kanskje dør alt for tidlig er meningsløst og etisk tvilsommt.

7781181[/snapback]

 

Det er vell ikke så meningsløst når OEM avtalene gjør at du får windows billigere ;) Og viss avtalen er så etisk tvilsom, ja, så treng du vell strengt tatt ikke inngå den? :)

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar

Rugboy, han er jo uenig i at så dårlige avtaler som disse i det hele tatt burde være mulig å inngå...

 

Det er jeg også.

 

Og at OEM avtalene "gjør at du får billigere windows".....

Hvor mye hadde MS tapt på å gi skikkelige lisensavtaler isdete?

 

Bare nok ett push fra MS sin side, på sin vei mot verdensherredømme!

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Kostnaden tilknyttet OS fra microsoft er liten kontra hardware "investeringene" til gutta her på forumet. Folk her som gladelig betaler 5-6000 kroner for et GTX8800, men xp vil de ikke betale for?

 

Nå skal ikke jeg starten en stor diskjusjon, men jeg betaler gladelig en tusenlapp til MS for OS.

7780552[/snapback]

 

Jeg vil informere om at Windows Vista Ultimate (som skal være den beste for gamere og de som krever litt av maskinen sin) kommer til å koste mellom 4500-5000. For disse pengene kan man få en ganske alright pc. Nei, Microsoft er altfor gråde; og ærlig talt, hvem hadde giddet styret med piratkopiering hvis windows f.eks. kostet 499,- for en 1-bruker lisens?

Lenke til kommentar
Kostnaden tilknyttet OS fra microsoft er liten kontra hardware "investeringene" til gutta her på forumet. Folk her som gladelig betaler 5-6000 kroner for et GTX8800, men xp vil de ikke betale for?

 

Nå skal ikke jeg starten en stor diskjusjon, men jeg betaler gladelig en tusenlapp til MS for OS.

7780552[/snapback]

Må være det dummeste jeg har hørt på lenge.

Man kan ikke laste ned skjermkort med god ytelse, HELT problemfritt. Og folk gjør jo faktisk alt de kan for å øke ytelsen på hardwaren sin (overklokking). En annen ting som gjør utsagnet ditt helt bak mål, er at hardware koster penger å lage (ikke bare utvikle). Man får noe fast, ikke en cd man kan lage selv, og en eske med bruksanvisning ingen av oss trenger.

Lenke til kommentar
Kostnaden tilknyttet OS fra microsoft er liten kontra hardware "investeringene" til gutta her på forumet. Folk her som gladelig betaler 5-6000 kroner for et GTX8800, men xp vil de ikke betale for?

 

Nå skal ikke jeg starten en stor diskjusjon, men jeg betaler gladelig en tusenlapp til MS for OS.

7780552[/snapback]

 

Jeg vil informere om at Windows Vista Ultimate (som skal være den beste for gamere og de som krever litt av maskinen sin) kommer til å koste mellom 4500-5000. For disse pengene kan man få en ganske alright pc. Nei, Microsoft er altfor gråde; og ærlig talt, hvem hadde giddet styret med piratkopiering hvis windows f.eks. kostet 499,- for en 1-bruker lisens?

7781335[/snapback]

 

Hvis prisen blir som det står over så er det vel ikke tvil om hva menge med meg vil gjøre...Er aldri i verden interessert i og hive så mye penger ut av vinduet for en Windows Vista Ultimate...Helt enig i at det er for grådig av MS...Tror nok at MS hadde tjent på at en lovlig lisens hadde kostet 400-1000 kroner ja...

 

Kommer nok til og gå for en piratverson på Windows Vista Ultimate også... :thumbup:

Lenke til kommentar

dere burde lese dette:

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

 

hvis dere graver opp enda mer informasjon, så vil dere oppleve at i et forsøk på å beskytte seg selv, så bekrefter faktisk microsoft det som står i den artikkelen! (the inquirer for mer informasjon)

 

jeg har hatt planer om å teste vista, og etter å ha lest den artikkelen så ble jeg faktisk redd! jeg skal fortsatt teste vista, men det blir på en isolert datamaskin, muligens med tilgang på nett, ikke faen om mine private data skal komme i nærheten av et vista operativsystem!

Lenke til kommentar
Haha. Latterlig å lese innleggene til folk som tror at det å lage et operativsystem er billigere enn å lage et skjermkort, fordi det ikke er en fysisk vare som må produseres. :lol:

7781437[/snapback]

 

er det virkelig mange som tror det?

jeg tror det egentlig er det at det har mindre verdi for en person, enn at han tror det er billigere å produsere.

 

vi må heller ikke glemme at både kundeservice og reklame koster masse penger, og da må det koste mindre å utvikle OS.

 

det er uansett åpenbart at kostnadene er skyhøye, og DRM implementasjonene går det mye dyrere igjen, hvis dere leser den linken jeg gav så burde dere forstå litt mer.

Lenke til kommentar
Haha. Latterlig å lese innleggene til folk som tror at det å lage et operativsystem er billigere enn å lage et skjermkort, fordi det ikke er en fysisk vare som må produseres. :lol:

7781437[/snapback]

Poenget er at MS selger i skyhøye volum av både Windows, Office og sikkert også noen andre programmer. Dermed blir utviklingskostnadene fordelt på veldig mange kunder, og stykkpriskostnaden er omtrent lik null. Det koster tross alt ikke mye å trykke opp en cd-rom og generere en key. Support er det også dårlig med, f.eks får man ingen support overhodet på OEM-utgaver, da slike kunder isteden må henvende seg til PC-leverandøren. MS har derfor ingen utgifter.

 

Derfor er det litt rart at MS også har de desidert høyeste prisene på både OS og kontorpakke, når de kanskje har rundt 90% markedsandel :nei:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Eg har vert pirat siden XP ankom markedet, hurra for meg.Brukte windows 98 som kom sammen med PB PC`en min før det :wee: Men no som eg har penger på bok, i motsetning til den gangen, blir det nok kjøp av Vista. Ikkje sikkert det blir det dyreste versjonen, men noen lapper er eg villig til å betale fo eit OS som etter langt tids bruk i eime ser ut til å fungere ganske så bra :)

 

Noen som kan hoset opp norske priser for de ulike Vista løsningene?

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Eg har vert pirat siden XP ankom markedet, hurra for meg.Brukte windows 98 som kom sammen med PB PC`en min før det :wee: Men no som eg har penger på bok, i motsetning til den gangen, blir det nok kjøp av Vista. Ikkje sikkert det blir det dyreste versjonen, men noen lapper er eg villig til å betale fo eit OS som etter langt tids bruk i eime ser ut til å fungere ganske så bra :)

 

Noen som kan hoset opp norske priser for de ulike Vista løsningene?

7781536[/snapback]

Fra www.psdata.no fant jeg disse prisene

Home Basic OEM 895,-
Home Premium OEM 1195,-
Business OEM 1495
Ultimate OEM 1995,-

Må jo si at Ultimate som OEM ikke var så kjemedyr som jeg fryktet. Ultimate koster veilendene over 5000 om en skal ha ikke-OEM. Mulig det blir Ultimate OEM på meg da :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...