Gå til innhold

Dream Theater - verdens beste musikk?


loathsome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg syneste Dream Theater har veldig mykje bra musikk, men personlig vart eg fort lei den, kvifor veit eg ikkje. Favorittalbum er Images and Words og Six Degrees of Inner Turbulence.

 

Dream Theater er i stort grad eit instrumentalband og det er akkurat den instrumentale delen eg har sansen for, mens vokalisten Kevin James LaBrie er den som trekker ned, synest han til tider syng dårleg og surt. Enkelte låter fungerer bra, men ikkje alltid.

 

Dei er alle teknisk dyktige, men musikken treng ikkje være god av den grunn, hadde dei laga betre låter kunne det blitt endå betre.

 

Edit: Sjå der ja, er kome retningslinjer i Musikk-kategorien, det var på høg tid, har lenge irritert meg over ein del som er nevnt i reglane. :thumbup:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
DT er greit nok, men jeg synes det fort kan bli kjedelig. I tillegg så takler jeg ikke skrikinga til LaBrie.

7705970[/snapback]

Helt enig. DT er til tider kjedelige greier og a LaBri ikke er allverden av en vokalist er det ingen tvil om.

 

Jeg synes forresten at trådstarter burde endre tittelen på tråden sin. Å kalle den noe som det der oppmuntrer til hissige argumentasjoner eller krangling/uthening.

Lenke til kommentar

Jeg hører litt på DT, et ganske bra band etter min mening. Men jeg kan ikke fordra LaBrie, stemmen hans er helt forjævelig. Petrucci er en veldig dyktig gitarist, og det er ikke bare shredding-omfg-skillzhaxx0r ifra hans side - selv om at han er relativt kjapp i fingrene :p Portnoy, Myung og Rudess er også veldig dyktige musikere, og kan sine instrumenter veldig godt for å si det mildt.

 

Octavarium er min favoritt DT sang. Fantastiske greier.

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Jeg synes forresten at trådstarter burde endre tittelen på tråden sin. Å kalle den noe som det der oppmuntrer til hissige argumentasjoner eller krangling/uthening.

7706592[/snapback]

Kvifor kan ikkje han opprette ein tråd med det emnefeltet utan at x antal forummedlemmer går heilt bananas og prøver å overbevise oss alle om at Dream Theater ikkje er verdas beste band. Det ender alltid med den konklusjon at det er musikksmaken som bestemmer, og om trådstarter synast DT er verdas beste band ser eg ikkje problemet med dette.

 

Beklagar dette innlegget, heilt off-topic, men eg blir så provosert av den slags.

Lenke til kommentar

Når LaBrie framførte «The Spiri Carries On» i Miami (tror jeg?), var i hvert fall vokalen helt på trynet. Hørtes ikke ut i måneskinn. På albumversjonen (Scenes From A Memory) derimot, er den helt nydelig. Han har vel en variabel stemme :p

 

DT er et instrumentalband, ja - men det funker også som mye annet. «Stream of Consciousness» er forresten en kongebra instrumental-låt.

 

Når vi er inne på DT og instrumentalitet (ord?), så regner jeg med dere har hørt LTE; Liquid Tension Experiment.

 

LTE_band_photo.jpg

 

Det er John Petrucci, Jordan Rudess, Mike Portnoy og Tony Levins (som for øvrig regnes for å være et progressivt rock-ikon) "sideprosjekt" til DT. Virkelig verdt å sjekke ut!

 

redigert:

«!» gjort om til «?» i emnetittelen.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kritisere mine egne favoritter litt, så må det være at de av og til glemmer at musikk ikke nødvendigvis handler om å presse inn flest mulig toner på kortest mulig tid. Spesielt Rudess har en tendens til å la fingrene løpe løpsk.

 

Spilles nå: DT - I Walk Beside You

- at ikke radio plukket opp denne er uforståelig. U2 blir jo spilt?!?

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal kritisere mine egne favoritter litt, så må det være at de av og til glemmer at musikk ikke nødvendigvis handler om å presse inn flest mulig toner på kortest mulig tid. Spesielt Rudess har en tendens til å la fingrene løpe løpsk.

 

Spilles nå: DT - I Walk Beside You

- at ikke radio plukket opp denne er uforståelig. U2 blir jo spilt?!?

7706638[/snapback]

DT har ikkje Bono. :D

 

Kva musikk dei spelar på radioen bryr meg like mykje som kven som er Sultan i Oman.

Lenke til kommentar
Jeg synes forresten at trådstarter burde endre tittelen på tråden sin. Å kalle den noe som det der oppmuntrer til hissige argumentasjoner eller krangling/uthening.

7706592[/snapback]

Kvifor kan ikkje han opprette ein tråd med det emnefeltet utan at x antal forummedlemmer går heilt bananas og prøver å overbevise oss alle om at Dream Theater ikkje er verdas beste band. Det ender alltid med den konklusjon at det er musikksmaken som bestemmer, og om trådstarter synast DT er verdas beste band ser eg ikkje problemet med dette.

7706611[/snapback]

Jeg er enig med deg. Men musikk er så personlig som det kan bli, og da fungerer normalt ikke slike trådnavn

Lenke til kommentar
Rudess' løpske fingre er som oftest helt genialt. Første gang jeg hørte ragtime-soloen i «The Dance Of Eternity» fikk jeg frysninger - og det får jeg utrolig sjeldent av musikk.

7706655[/snapback]

Ikke det jeg siktet til (sånt er jo kult!), men derimot når han klikker i låter som One Last Time, The Spirit Carries On, etc.. Ikke så ofte i studioutgaver, men live. Når melodien er rolig og fin må det gå an å begrense seg litt, ikke alt trenger å være ørtifjortendeler..

 

Og nå hører man DT - The Root of All Evil. Barsk.

Lenke til kommentar
Gidder du nevne noen av bandene som "blåser deg avgårde" på samme måte? :)

7706515[/snapback]

Kanskje var "har blåst meg avgårde" et mer korrekt utsagn, iom at jeg ofte går igjennom en periode, og at det senere mister litt av gnisten. På samme måte som at jeg digger Awake og Images of Words mer, og Ocatavarium mindre med DT er det alltid ting som gir meg mer enn annet, så jeg nevner det som er viktigst for meg.

 

Frost* (har kun et album :\\, nydelige saker fra gutta i IQ m.m.)

Riverside (skiva Second Life Syndrome er mest elsk, men meget bra debut også)

Pain of Salvation (gutter som veit å bruke det meste av virkemidler)

Pagan's Mind (ja, jeg er litt svak for powra progga shit)

Queensrÿche (Empire og Operation Mindcrime)

Porcupine Tree (In Absentia og Lightbulb Sun)

 

Hvorfor lurte du?

 

EDIT: tegnsetting

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

De er flink instrumentalt uten tvil og kan å lage musikk. Men jeg synes personlig de kan bli kjedelige, vokalisten er litt plagsom ja ,og kan noen ganger bli for mye "skill briefing" eller hva man skal si.

 

Best? Går vell ikke ann å kåre beste band i musikk etter som alt er så personlig, musikk er ikke som 60 meter at man skal väre så rask som mulig.

 

Helt O.K Band sier jeg ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...