Gå til innhold

Dream Theater - verdens beste musikk?


loathsome

Anbefalte innlegg

Finnes det ikke to versjoner av denne sangen? Originalen (som er med på Octavarium-albumet om jeg husker rett) er i hvert fall utrolig stilig. :thumbup:

7706887[/snapback]

Neeeei..? Men soloalbumet til James LaBrie kom ut omtrent på samme tid som Octavarium, kan hende du har fått tak i en låt derfra; tagget med gal tittel..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dream Theater er helt kurant musikk, og det er liten tvil om at bandet inneholder ekstremt dyktige musikere. Likevel synes jeg som mange andre at det blir litt for kjedelig til tider. Vokalen treffer meg ikke i det hele tatt, i tillegg til at jeg syns mange av melodiene bærer litt mye preg av at "vi er verdens beste musikere, la oss gjøre alle de vanskelige tingene vi kan i en sang".

Jeg liker prog, men foretrekker Tool, Opeth og Pagan's Mind framfor DT.

Lenke til kommentar

Åkerfeldt er forresten gud. En helt utrolig vokal både clean og growl. Angående Pagan's Mind så foretrekker jeg dem fremfor DT av den enkle grunn at de ikke "tar det like mye ut". Jeg synes det blir litt vel mye briefing av instrumentskills fra Dream Theaters side. Dessuten liker jeg vokalen til Pagan's Mind mye bedre.

Lenke til kommentar

Smak og behag, ser jeg. Selv syns jeg instrument"briefinga" er stilig (stort sett), og foretrekker absolutt LaBrie over Nils Rue.

 

Men artig at vi har fått fram et såpass dyktig band (ikke til å stikke under en stol, PM er flinke folk) i Norge. Liknende stil; hørt Circus Maximus? Instrumentalen "Biosfear" er noe av det villeste..knall!

Lenke til kommentar

Har en kompis som hører mye på Dream Theater og legger ut om hvor fantastisk dyktige de er, og hvordan de er verdens beste band osv. Selv synes jeg de er ekstremt oppskrytt og relativt kjedelig musikk å høre på. Vokalen gnager langt inne i ryggmargen, og da hjelper det ikke at "verdens beste gitarist" spiller i bakgrunnen når alt det man klarer å konsentrere seg om er er den gnålete vokalisten. Nei, takker meg til Opeth, som etter min mening gjør det Dream Theater gjør, bare så ufattelig mye bedre. For dere fanboys som aldri har hørt et annet prog-band enn DT, jeg anbefaler dere på det sterkeste å sjekke ut Opeth's Blackwater Park, som kanskje er et av tidenes metal album.

Lenke til kommentar

Aldri skjønt hvorfor LaBrie får SÅ mye pepper.

 

"plager vettet av meg"

"skriking"

"brølte"

"dårleg og surt"

"stemmen hans er helt forjævlig"

"helt på trynet"

 

...for å ta noen kommentarer bare i denne tråden. Mannen kan jo! Hørt "Vacant", noen? "One Last Time"? "Hollow Years"? "Blind Faith"?

 

Sier ikke at han ikke gjør noen bom av og til (livesituasjon), men...Petrucci spiller sikkert fire-fem sure noter i en konsert han også, ingen som hakker på han? Det krever sin mann å synge de sinnssykt lyse vokalmelodiene i tre timer hver kveld.

 

Syns James er flink, jeg. :)

Lenke til kommentar
Aldri skjønt hvorfor LaBrie får SÅ mye pepper.

 

"plager vettet av meg"

"skriking"

"brølte"

"dårleg og surt"

"stemmen hans er helt forjævlig"

"helt på trynet"

 

...for å ta noen kommentarer bare i denne tråden. Mannen kan jo! Hørt "Vacant", noen? "One Last Time"? "Hollow Years"? "Blind Faith"?

 

Sier ikke at han ikke gjør noen bom av og til (livesituasjon), men...Petrucci spiller sikkert fire-fem sure noter i en konsert han også, ingen som hakker på han? Det krever sin mann å synge de sinnssykt lyse vokalmelodiene i tre timer hver kveld.

 

Syns James er flink, jeg. :)

7709146[/snapback]

 

James er hva som gjør Dream Theater til Dream Theater! Selvfølgelig kan han ha dårlige dager, men når han har gode - Ja, da er de *virkelig* gode!

 

Har en kompis som hører mye på Dream Theater og legger ut om hvor fantastisk dyktige de er, og hvordan de er verdens beste band osv. Selv synes jeg de er ekstremt oppskrytt og relativt kjedelig musikk å høre på. Vokalen gnager langt inne i ryggmargen, og da hjelper det ikke at "verdens beste gitarist" spiller i bakgrunnen når alt det man klarer å konsentrere seg om er er den gnålete vokalisten. Nei, takker meg til Opeth, som etter min mening gjør det Dream Theater gjør, bare så ufattelig mye bedre. For dere fanboys som aldri har hørt et annet prog-band enn DT, jeg anbefaler dere på det sterkeste å sjekke ut Opeth's Blackwater Park, som kanskje er et av tidenes metal album.

7709096[/snapback]

 

Dersom du sammenligner Opeth med DT kan du ikke ha særlig mye peiling på musikk. Blir som å sammenligne løk og tomat.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke DT. Jeg likte dem for to år siden eller noe. Hørte hyppig, og hørte at de faktisk var gode musikere. Men musikken kjedet meg, og til slutt gikk lei. Enten fordi musikken rett og slett var slik, eller fordi metal ikke egentlig er min form for musikk. Jeg hører ihvertfall på mange band som jeg har hørt i en årrekke, og som den dag i dag fortsatt klarer å gi meg frysninger på ryggen, noe som DT ikke lenger gjør.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
LaBries vokal er unik og jeg liker den bare mer og mer.

No offense, men vokalen til LaBrie er alt annet enn unik. Den er gjennomsnittelig og kjedelig. (Og svært dårlig vil noen kanskje mene.)

Så over til resten av bandmedlemmene, joda, de har noe inni granskauen mye talent, men utover at de klarer å spille 64545 toner på en gang synes jeg ikke det er så imponerende det de spiller.

 

Det kan nesten virke som om de er opptatt av å vise hvor sinnsykt raskt de spiller.

 

DT er derfor ikke verdens beste musikk hvis du spør meg.

Unik prog-vokal: Cedric Bixler-Zavala fra the Mars Volta. (selv om musikken til TMV ikke er prog-metal.)

Lenke til kommentar
Dersom du sammenligner Opeth med DT kan du ikke ha særlig mye peiling på musikk. Blir som å sammenligne løk og tomat.

7709184[/snapback]

 

Ikke det at jeg trenger kilder for å bekrefte at jeg har rett, men bare for at du også kanskje kan lære noe, så siterer jeg wikipedia.org:

 

"Dream Theater is a progressive metal band..."

 

"Opeth is a progressive death metal band..."

 

Det som skiller Opeth å DT mest er så klart bruk av vokalen. Der Opeth bruker "growls" (eller "kakemonster vokal" som noen liker å kalle det), bruker DT en renere, mer "opera aktig" vokaltype, og derfor får Opeth "death metal" stempelet. Begge band ligger i samme sjanger, men det er da nevnte ting som gjør at de skiller seg litt fra hverandre.

Lenke til kommentar

Opeth og Dream Theater ligger overhodet ikke i samme sjanger desverre. DT er i utgangspunktet progmetal, Opeth er i utgangspunktet deathmetal. Det som gjør at Opeth betegnes som et progressivt band er progROCK (ikke progmetal) elementene. Man hører klart og tydelig at Mikael Åkerfeldt er 70-talls progrock fan til tusen, noe han selv også legger ut om i mange intervjuer.

 

"progressive death metal" er bare en underkategori av deathmetal generelt, og har ikke noe med "progressive metal" sjangeren å gjøre sånn sett.

Lenke til kommentar

Det største problemet til DT er vel at det på en måte er litt 'flinkismusikk'.

 

Altså musikk som helst settes pris på av folk som spiller selv og som 'vanlige' folk synes blir litt vel i overkant når det gjelder intrikat instrumentbruk. Erotomania f.eks. er vel noe som omtrent alle litt unge mennesker med el-gitar har prøvd seg på med vekslende hell. Teknisk vrient, men ikke nødvendigvis noen låt for massene...

 

Jeg har en håndfull skiver med dem og har sett dem live 2 ganger, men innrømmer gjerne at et album av gangen holder på en måte :)

 

Ellers så er jeg en av dem som tror de hadde hevet seg betraktelig med en annen vokalist.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Opeth og Dream Theater ligger overhodet ikke i samme sjanger desverre. DT er i utgangspunktet progmetal, Opeth er i utgangspunktet deathmetal. Det som gjør at Opeth betegnes som et progressivt band er progROCK (ikke progmetal) elementene. Man hører klart og tydelig at Mikael Åkerfeldt er 70-talls progrock fan til tusen, noe han selv også legger ut om i mange intervjuer.

 

"progressive death metal" er bare en underkategori av deathmetal generelt, og har ikke noe med "progressive metal" sjangeren å gjøre sånn sett.

7709385[/snapback]

 

Og deathmetal er igjen en underkategori av metal. Skal man drive med slik sjanger wanking så blir man aldri enig. Poenget mitt var egentlig å få fram at Opeth og DT ikke er så forskjellige som loathsome vil ha det til. Måten han kommenterte innlegget mitt på fikk det til å virke som at Opeth og DT kom fra to forskjellige planeter.

Lenke til kommentar

DT har vært et av mine absolutte favorittband i rundt 10 år nå. Synes de klarer fint å holde en god balanse mellom melodi og det mer tekniske og intrikate. De har på en måte blitt A4-formatet på progmetal etterhvert.

 

Har spilt i DT coverband i noen år også, og har lært utrolig mye av det (spesielt siden jeg både er vokalist og bassist, litt å bryne seg på da hehe).

 

Det eneste negative jeg egentlig kan si om DT er at de (for min del) er forferdelig kjedelige live. Har sett dem 3 ganger, og det holder for min del. I min mening skal konserter helst inneholde noe mer enn bare sangene spilt slik de er på skivene, og akkurat der synes jeg DT feiler totalt. Kan like gjerne sette på en dvd og nyte musikken hjemme i godstolen (det hjelper heller ikke at de vanligvis spiller i Oslo Spektrum heller, jeg hater det stedet som pesten).

 

Gutta er vel i studio as we speak også, så spenningen er der foran den neste skiva. Synes Octavarium var beste skiva siden Metropolis Pt. 2, så det gjenstår å se om de klarer og følge opp den...

Lenke til kommentar
Og deathmetal er igjen en underkategori av metal. Skal man drive med slik sjanger wanking så blir man aldri enig. Poenget mitt var egentlig å få fram at Opeth og DT ikke er så forskjellige som loathsome vil ha det til. Måten han kommenterte innlegget mitt på fikk det til å virke som at Opeth og DT kom fra to forskjellige planeter.

 

Joda, sant nok. Begge er metalband. Jeg bare reagerte litt på "Begge band ligger i samme sjanger" kommentaren jeg.

Lenke til kommentar

Fant dette på DT.net;

Dream Theater finished recording the new album!

Added on 02-26-2005

 

    On Friday February 25th 2005, Dream Theater wrapped up recording on their latest album. Mixing will be begin on Monday February 28th and the record will be delivered to the label in Mid-March. A release is expected for sometime around May/June through Atlantic Records.

 

    Dream Theater began writing and recording their latest album last November at the world famous Hit Factory studios in New York City. (everybody from Michael Jackson, John Lennon, Bruce Springsteen, Madonna, Britney Spears, U2, Mariah Carey, REM, etc. etc. have all recorded at the legendary studio) As has been reported in the media several weeks ago, the famous recording studio is closing down upon the completion of Dream Theater's recording session.

 

    This album will hold the distinction of being the VERY LAST album ever recorded at the Hit Factory in NYC. (the first was Stevie Wonder's "Songs In The Key Of Life") After the Dream Theater sessions ended on Friday night, the lights were turned off and doors were locked to the world famous studio - ending an era in the music industry....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...