Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Visste ikke dette med "margin call", men jeg hadde tenkt til å ta et vanlig brukslån som jeg kun betaler renter på. Om jeg får dette lånet og så setter alt inn i aksjer, så vil vel ikke de blande seg i det?

 

Jeg vet jo at det er risky å låne penger for å invistere, men pr i dag er det eneste muligheten om jeg skal kjøpe aksjer. Det jeg har spart opp er såpass lite at det må et mirakel til om jeg skal kunne tjene noe særlig på de. Dva at jeg vil jo tjene på de uansett om aksjene stiger, men summen blir veeldig liten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Visste ikke dette med "margin call", men jeg hadde tenkt til å ta et vanlig brukslån som jeg kun betaler renter på. Om jeg får dette lånet og så setter alt inn i aksjer, så vil vel ikke de blande seg i det?

 

Jeg vet jo at det er risky å låne penger for å invistere, men pr i dag er det eneste muligheten om jeg skal kjøpe aksjer. Det jeg har spart opp er såpass lite at det må et mirakel til om jeg skal kunne tjene noe særlig på de. Dva at jeg vil jo tjene på de uansett om aksjene stiger, men summen blir veeldig liten...

Så lenge du betaler renter og avdrag vil ikke långiver blande seg inn nei, men hvor høy rente er det på brukslånet ditt? Tror renten fort spiser opp alt av avkastningen. Putter du penger i f.eks REC kan du fort tape iallfall halvparten. Putter du penger i noe sikrere som f.eks STL eller NHY, er både oppsiden og nedsiden begrensede. Ville heller ventet noen år til renten ble lavere med å låne penger for å kjøpe aksjer, med lavere renter går gjerne børsen bedre også.

 

Nå må aksjene stige minst 5-6 % for at det skal lønne seg å ha aksjer istedenfor pengene i banken. Jeg må innrømme at jeg har det meste av midlene mine på børsen, men har planer om å bevege meg mot en 50 - 50 fordeling, med halvparten av pengene i banken. Aksjemarkedet har blitt mer usikkert i det siste.

Lenke til kommentar
Visste ikke dette med "margin call", men jeg hadde tenkt til å ta et vanlig brukslån som jeg kun betaler renter på. Om jeg får dette lånet og så setter alt inn i aksjer, så vil vel ikke de blande seg i det?

Hvis du mener forbrukslån er det en nokså dårlig ide, siden renten er altfor høy. Du vil måtte ha nokså mye flaks for å gå i overskudd.

Lenke til kommentar
I banken er jeg med på noe som heter Spar-X. Man kjøper for et visst beløp også er det banken som kjøper og selger for deg. Har 100.000kr der og det koster ca 500,- i mnd i renter. Men dette er kanskje mye lavere rente på dette kontra et vanlig lån?

 

hva er et vanlig lån?

 

Ser ut som du betaler ca 6% rente på Spar-X. Et forbrukslån ligger på over 20% og et "huslån" på mellom 6-7%.

Lenke til kommentar

Spar-X ser ut til å være det samme som dette bankinnskudd-med-aksjeavkastning-opplegget (BMA) som har blitt så kritisert i nyhetene i det siste. De kan gi deg veldig lav rente på det fordi de ikke risikerer noe selv, og jo flere andeler de får deg til å kjøpe, jo mer får de i årlig forvaltningsgebyr av det investerte beløpet.

Lenke til kommentar
Jepp.. Endelig..

Som jeg har sagt hele tiden, det som går ned, kommer opp ;)

 

Jeg var nede i -35% på det meste, og nå er jeg på +23% igjen :) Herlig..

 

-Det var bare en børspost, men det var da gøy fordet... ;)

 

Det stemmer så absolutt ikke, alt som går opp kommer ned igjen derimot. Ingen tre vokser opp i himmelen.

Lenke til kommentar

Tror aldri jeg har tapt så mye på hele portføljen som idag :(

- 8,6 % 15 minutter før stengetid.. Rødeste dagen min hittil.

Men er imponert over Yara som leverer blå tall svært ofte når resten av børsen går i rødt.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Det som kommer ned kommer opp, mest tøvete jeg har hørt. Fast var styrt av noen idioter som ville kjørt selskapet i grøfta. At det endte som det gjorde bør du og dine med aksjonærer prise dere lykkelige for.

 

Hehe, er du bitter? Jeg ser at favorittselskapet ditt GOGL gikk på en skikkelig smell i dag. Topper taperliste på OSEBX ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...