Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er optimistisk til spillet, det kan jeg si. Hadde fint satt noen kroner her om Funcom hadde en ledelse man kunne stolt på med god trackrecord alà J.F. de rekker ikke engang J.F. til tåneglen engang. Selskapet gir ikke utbytte ergo ikke noe for meg eller min investeringsprofil. Oppsiden er stor om AoC skulle slå til, som ex-mmorpgèr vet jeg de vil tjene mye penger om de får ca. 300-400k abb. Bekrymringsverdig med ledelse og eierskap slik er at du aldri vet hvilke krumspring ledelsen finner på..

 

Da kan man likegjerne bette på ITX, CRU, IGE, eller noe annet ræl som kanskje engang i fremtiden tjener masse penger.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

De tvar en artikkel i DN om Funcom, og AoC nå på lørdag.. leste ikke så nøye, for jeg var på jobb.. Men han sa vel noe om at med 100k abb. gikk det rundt, og med 1mill. så var det noe stort.. så hvis de ser på 100-1000k, så er nok ikke 300-400k abb. noen vill gjetting.. kan regne med at alle som vil selge en aksje, fort kan legge på noen tall når de blir intervjuet av DN ;)

Lenke til kommentar

Det tør jeg vedde i mot. To nye fabrikker på gang på Herøya og mye aktivitet i selskapet ellers. Solenergi er fortsatt veldig populært og det blir bare mer og mer fokus på dette. Sjekk trenden fra de gikk på børs. De har gått opp og ned flere ganger, men går sakte men sikkert oppover. 300kr i løpet av 2008 har jeg hørt...

Lenke til kommentar
Det tør jeg vedde i mot. To nye fabrikker på gang på Herøya og mye aktivitet i selskapet ellers. Solenergi er fortsatt veldig populært og det blir bare mer og mer fokus på dette. Sjekk trenden fra de gikk på børs. De har gått opp og ned flere ganger, men går sakte men sikkert oppover. 300kr i løpet av 2008 har jeg hørt...

 

Hvem har ikke hørt det. Jeg er mer opptatt av P/E. Sammenlign REC med STL på dette området og du vil bli skremt.

Lenke til kommentar

Får med meg at det går litt dårlig med REC om dagen, men det har jo vært svingninger der tidligere, med de stiger jo sakte med sikkert. Frister litt å låne noen kroner i banken å investere i REC, men syntes det er litt vanskelig siden dette tross alt er penger jeg må låne. Har trua på de, men alltid litt ekkelt siden jeg egentlig ikke har pengene. :)

Lenke til kommentar
Får med meg at det går litt dårlig med REC om dagen, men det har jo vært svingninger der tidligere, med de stiger jo sakte med sikkert. Frister litt å låne noen kroner i banken å investere i REC, men syntes det er litt vanskelig siden dette tross alt er penger jeg må låne. Har trua på de, men alltid litt ekkelt siden jeg egentlig ikke har pengene. :)

Sant nok, men det er ofte da de store gevinstene kommer.

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting så grønn som jeg er:P Hvis man kjøper en aksje, den synker ned på ett bunnivå for så å ryke til himmels senere, så rent hypotetisk :p Har man da tjent mer på den aksjen eller har man tapt da den gikk på "bunn" ?

Hvis noen forstår..

Lenke til kommentar
Nok en rød dag.. sukk.

Kjipt å sitte i REC og GOGL.

Kjipt å sitte i GOGL? Forklar :)

Det har gått ned de siste dagene. Ligger et godt stykke unna toppen på 40 kroner.

Men så i DN rett over nyttår at flere meglere oppsumerte året og kom med anbefalinger.

Så at par av de anbefalte å selge seg ut av gogl som et resultat av utrolig avkastning forrige år.

Lenke til kommentar
Bare lurer på en ting så grønn som jeg er:P Hvis man kjøper en aksje, den synker ned på ett bunnivå for så å ryke til himmels senere, så rent hypotetisk :p Har man da tjent mer på den aksjen eller har man tapt da den gikk på "bunn" ?

Hvis noen forstår..

Derom du går inn i en aksje på en kurs til foreksempel 20,50 og den synker til 6,50 og deretter stige til 35,- så vil nå det være en fin avkastning. En taper ikke penger på en aksjer før man selger den for mindre enn man kjøpte den for.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Nok en rød dag.. sukk.

Kjipt å sitte i REC og GOGL.

Kjipt å sitte i GOGL? Forklar :)

Det har gått ned de siste dagene. Ligger et godt stykke unna toppen på 40 kroner.

Men så i DN rett over nyttår at flere meglere oppsumerte året og kom med anbefalinger.

Så at par av de anbefalte å selge seg ut av gogl som et resultat av utrolig avkastning forrige år.

Dersom du sitter long er ikke slike svingninger fra dag til dag noe å bry seg om :)

Selge seg ut fordi GOGL steg såpass i fjor..... Det er aldeles ingen grunn til å selge! Se feks på JIN

Lenke til kommentar
Bare lurer på en ting så grønn som jeg er:P Hvis man kjøper en aksje, den synker ned på ett bunnivå for så å ryke til himmels senere, så rent hypotetisk :p Har man da tjent mer på den aksjen eller har man tapt da den gikk på "bunn" ?

Hvis noen forstår..

Derom du går inn i en aksje på en kurs til foreksempel 20,50 og den synker til 6,50 og deretter stige til 35,- så vil nå det være en fin avkastning. En taper ikke penger på en aksjer før man selger den for mindre enn man kjøpte den for.

Alt i alt har man tjent ja, men når den er på bunn har man tapt penger, men beholder man aksjen til den har steget så har man tjent opp det tapte pluss litt til. Når du ikke selger en aksje som har sunket kalles det gjerne urealisert tap. Selv om du ikke kan trekke fra urealisert tap på selvangivelsen vil nå jeg si at pengene som er investert er like mye tapt som om de hadde vært realisert.

 

Har skjønt at GOGL er verdt å sette noen kroner på. Kan det være lurt å kanskje satse på disse i tillegg til REC? Noen råd til en nybegynner hva aksjer angår? :)

Et råd jeg iallfall vil gi til en nybegynner er å ikke låne penger for å investere på børsen. Joda du kan tjene mye penger på det, men kalkulerer du inn avkastning, risiko og lånerenten vil ofte investeringen ikke være så bra. Hvis kursen svinger kraftig vil du også kunne risikere "Margin Call", dvs. banken tvangsselger alle aksjene dine fordi kursen har sunket og banken er redd for at sikkerheten de har for lånet dvs. aksjene dine skal bli mindre verdt enn lånet. Da hjelper det fint lite om kursen skulle gå opp igjen, for du har ikke lenger noen aksjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...