Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Du vet at børsen stenger 16.30?

 

Nei sier du det? Det visste jeg ikke (ironi her altså)

 

Hos meg blir ihvertfall ingen av ordrene lagt inn etter 1600 "aktive" før dagen etterpå, selv om betingelsene angående pris blir gjeldene. Hvis dette kun er et problem hos meg så skal jeg ta en telefon til Nordnet å forhøre meg hva dette problemet skyldes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes sikkert en god del her i landet som har aksjehandel som eneste inntekt, men er dette noe som bare de superrike kan gjøre, eller er det også mulig for mannen i gata å skrape sammen nok egenkapital til å få en ganske brukbar årslønn med bare aksjehandel? Ikke at jeg har spesielt lyst til å slutte og jobbe, men antar at de fleste er enige i at det hadde vært deilig å blitt litt mer økonomisk uavhengig. :)

 

Hvis en regner med inflasjon, skatt, og slike ting, hvor mye egenkapital ville en vanlig person trenge for å få en brukbar årslønn? Det er sikkert delte meninger for hva "en brukbar årslønn" er, men 300k er vel noe de fleste kunne overleve med?

 

Hvis vi også sier at en gjennomsnittlig årlig fortjeneste på 20% er mulig, så ville jo 2 millioner holde i lange baner selv med ganske høy inflasjon. Nå har jeg selvfølgelig ikke på langt nær 2 mill på kontoen, men en slik sum er iallfall ikke helt uten rekkevidde for en vanlig småsparer.

 

Flere enn meg som har regnet litt på dette, og synes jeg er alt for opptimistisk/pessimistisk med dette regnestykket?

Lenke til kommentar

20% er litt vel optimistisk. Ikke at det er umulig, mange som har over 20% årlig økning, men du kan jo også tape store summer på børsen. Dersom en sprer risikoen på solide selskap og sitter long kan en regne med å holde følge nær oslo indeksene, jeg ville sagt noe under 10% ville vært realistisk, men alt etter markedet, det varierer fra år til år.

 

For å få netto årsinntekt på 300 000 må du stå da altså inne med rundt 3-4 000 000. Og en inntekt før skatt på 300 000 er ikke fryktelig mye.

Lenke til kommentar
Hvis vi også sier at en gjennomsnittlig årlig fortjeneste på 20% er mulig, så ville jo 2 millioner holde i lange baner selv med ganske høy inflasjon. Nå har jeg selvfølgelig ikke på langt nær 2 mill på kontoen, men en slik sum er iallfall ikke helt uten rekkevidde for en vanlig småsparer.

 

Flere enn meg som har regnet litt på dette, og synes jeg er alt for opptimistisk/pessimistisk med dette regnestykket?

Har lest at hvis du hadde investert 1$ i 1802 i det amerikanske aksjemarkedet, så ville den justert for inflasjon, blitt 599.605$ i 2001. Det tilsvarer en rente på 6,88% Hvis man ikke justerer for inflasjon får man 8,8 millioner $ noe som tilsvarer en rente på 8,32% (Kilde: Jeremy J. Siegel: Stocks for the long run)

 

Jeg skal ikke hevde at aksjemarkedet vil utvikle seg slik i framtiden også, og er du dyktig kan du sikkert tjene mer enn 6,88% Så tar staten noe i skatt, det er vanskelig å vite akkurat hvor mye, siden skjermingsfradraget varierer, men om vi antar at man sitter igjen med 5,5% etter skatt må man ha 5,5 millioner for å få 300.000 i realavkastning hvert år.

 

Når det er sagt er dette ikke noe alle kan gjøre, noen må jo stå for den underliggende verdiskapningen, og en formue kan uansett ikke vokse inn i himmelen. Hvis Jesus hadde satt 1 krone i banken til 2% rente hadde han kunnet dele ut 26 millioner til hver person i verden i dag. Det sier seg da selv at det ville være umulig å få gjennomsnittlig 2% rente de siste 2000 årene.

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at for å overleve som trader må en enten være utrolig flink/heldig, eller ha veldig mange penger til rådighet. Trodde faktisk 20% var ganske realistisk, men mulig jeg har blitt litt bortskjemt med GOGL. :p
Om man driver med daytrading og satser store summer skulle det ikke være noe særlig hokus pokus å oppnå 20% årlig, uten at jeg, som har vært på børs i et par måneder, skal uttale meg for mye om det. Men, plutselig kan man tape 20% på en dag. Se bare hva som skjedde med store, trygge StatoilHydro i går. Mange tradere som tapte noen ukelønner der.

 

Kan noen regne ut dette? Man starter med 100 000 kr, og øker dette med 1% hver eneste uke. Altså, man satser også det man tjener, og bruker ingenting. Hvor mye har man etter et år? Ganske mye. 1% i uka, er det så vanskelig da? Hehe...

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at for å overleve som trader må en enten være utrolig flink/heldig, eller ha veldig mange penger til rådighet. Trodde faktisk 20% var ganske realistisk, men mulig jeg har blitt litt bortskjemt med GOGL. :p
Om man driver med daytrading og satser store summer skulle det ikke være noe særlig hokus pokus å oppnå 20% årlig, uten at jeg, som har vært på børs i et par måneder, skal uttale meg for mye om det. Men, plutselig kan man tape 20% på en dag. Se bare hva som skjedde med store, trygge StatoilHydro i går. Mange tradere som tapte noen ukelønner der.

 

Kan noen regne ut dette? Man starter med 100 000 kr, og øker dette med 1% hver eneste uke. Altså, man satser også det man tjener, og bruker ingenting. Hvor mye har man etter et år? Ganske mye. 1% i uka, er det så vanskelig da? Hehe...

 

100000* 1,01^52 skulle vel bli svaret på posten din ;)

 

For dere som ikke gidder å finne frem kalkulatoren så blir svaret 167769kr.

 

Vi ser her at brt gevinst er 67769kr av dette skal det skattest 28%, du sitter da igjen med 48794kr. Husk at dette blir mye mindre hvis du skal trade på daglig plan, da kommer kurtasje for kjøp/salg i tillegg.

 

Med andre ord, du trenger et par millioner for å kunne leve av å trade på børsen, med mindre du sitter på innsideinformasjon :devil:

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

hadde det vært så enkelt så hadde vel alle investert i slike selskap. Realiteten er at det innebærer større risiko. Markedet er ikke lett å forutse. Spesielt hypen rundt GOGL har vært noe ekstrem, med litt for skråsikre kursmål fremover. De med inngang på 40+ kr f.eks. står med et solit tap på 20%+ til nå, og ingen vet for sikkert om det vil fortsette den veien.

 

Jeg har satt meg som mål å tjene 8+% på børsen p.a., Om det går greit får jeg bare vente å se.

Lenke til kommentar
Det ble visst en god dag allikevel. Fikk kjøpt 2000STL aksjer med et snitt på 163,25. Tok også et par børsposter i TST og TAD (istedenfor Flaxlodd)

 

haha.. Tror det er letter å vinne på flaxlodd ;)

 

Jeg sitter ihvertfall i TAD klemma på min gammle depotkonto.. Men det er kanskje fordi jeg kjøpte i mars eller noe.. -Så jeg sitter noe dypere enn hva du kommer til å gjøre noen gang.. :roll:

Lenke til kommentar
hadde det vært så enkelt så hadde vel alle investert i slike selskap. Realiteten er at det innebærer større risiko. Markedet er ikke lett å forutse. Spesielt hypen rundt GOGL har vært noe ekstrem, med litt for skråsikre kursmål fremover. De med inngang på 40+ kr f.eks. står med et solit tap på 20%+ til nå, og ingen vet for sikkert om det vil fortsette den veien.

 

Jeg har satt meg som mål å tjene 8+% på børsen p.a., Om det går greit får jeg bare vente å se.

Jeg har som mål ha 1.000.000 i formue innen alder av 23. Jeg er 20 nu og har 15000 GOGL (5000 på belåning), altså det skal litt til, men mulighetene er tilstedet og om GOGL ledelsen får rett i sitt veddemål ved obligasjonslånet er målet mitt nådd med en god margin. Utbytte caser har i alle fall mye lavere nedside enn f. eks IGE CRU og annet dritt. Så det du snakker om at realiteten er et caser som dette innebærer større risk er sprøyt, utbyttecaser har vist seg tidligere og vil vise seg til å være meget bra i nedgangstider.

 

De med inngang på 40,- står med et tap ja, men de som fortsatt holder på disse er ikke tradere men longere vil jeg tro. De bryr seg nok ikke nevneverdig stort om dette, i alle fall ville ikke jeg gjort det. Longere i GOGL bryr seg mest om utbyttet og når man får typ 30% årlig tilbake på dagens nivå så er det ikke fornuftig henge seg for mye opp i kursen på aksjen. Har selv inngang på 39,9 på deler av gearingen min, ingenting jeg depper over.

 

 

GOGL hype: Dette er kanskje det mest tullete jeg har hørt på en stund. Et selskap med ledelse & eierskap i verdenstoppen (tro meg JF er STOR i shipping / offshore verden) du har heftig utbyttet som gjør at investeringsbeløpet ditt blir tilbakebetalt innen 3 år. Ingenting tilsier at slike selskaper skal være priset under 20% av stålverdiene, det er så langtifra priset inn i aksjen at selskapet har eminent lederskap/eierskap og gir gode utbytter.

 

Safe case om du er redd både morgage samt det ene og det andre. Nedsiden er i alle fall lav, hype kan du lete etter andre steder.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

hei hei.

ser skandiabanken har et slags tilbud med gratis handel. som vil vel si null i kurtasje.

har egentlig null peiling på aksjehandel og vet ikke om jeg skal kjøpe noe.

men kunne noen gi meg korte forklaringer på disse ordene i skandiabankens kjøp grensesnitt:

Kurslimit, Best og gyldighetstid. (ser de også har en avansert ordre side, men det er vel ikke noe jeg trenger å vite nå)

har ikke satt meg så veldig inn i det. har bare skumlest vilkårene

Lenke til kommentar
hei hei.

ser skandiabanken har et slags tilbud med gratis handel. som vil vel si null i kurtasje.

har egentlig null peiling på aksjehandel og vet ikke om jeg skal kjøpe noe.

men kunne noen gi meg korte forklaringer på disse ordene i skandiabankens kjøp grensesnitt:

Kurslimit, Best og gyldighetstid. (ser de også har en avansert ordre side, men det er vel ikke noe jeg trenger å vite nå)

har ikke satt meg så veldig inn i det. har bare skumlest vilkårene

Hvis du legger inn en kjøpsordre med limit 100, er det det samme som å si: "Jeg vil kjøpe aksjer, men jeg vil ikke uansett ikke kjøpe de for mer enn 100,- per stykk." Hvis kursen da er lik eller lavere, vil du få gjennomført handelen til den kursen megleren din klarer å oppnå, men er den høyere vil ikke handelen bli gjennomført.

 

Nesten samme med salgsordre med limit 100, det er det samme som å si: "Jeg vil selge aksjer, men jeg vil uansett ikke selge de for mindre enn 100,- per stykk." Hvis kursen da er lik eller høyere, vil du få gjennomført handelen til den kursen megleren din klarer å oppnå, men er den lavere vil handelen ikke bli gjennomført.

 

Hvis du istedenfor limit sier "best", så vil det si at du vil kjøpe og selge aksjen uansett kurs. Da vil det bare bli opptil megleren å skaffe deg den beste kursen han klarer. Dette bør man være veldig forsiktig med i lite likvide aksjer, dvs. aksjer som det handles lite av på børsen.

 

Men skal du kjøpe i de 10 mest omsatte selskapene på Oslo Børs, som jeg tror tilbudet fra Skandiabanken dreide seg om, burde det ikke være noe problem å bruke "best".

 

Gyldighetstid dreier seg om hvor lenge ordren ligger på børsen. Hvis du legger inn en kjøpsordre på 100 aksjer med gyldighetstid 5 dager, og limit 100,- vil megleren din prøve å kjøpe 100 aksjer til 100,- eller mindre. Hvis kursen ikke går under 100,- i løpet av de neste 5 dagene vil ordren ikke bli effektuert og du vil ikke få kjøpt aksjene. Hadde du satt gyldighetstiden til 3 dager, ville mekleren stoppet å prøve å kjøpe aksjene etter 3 dager.

 

Når det gjelder aksjemarkedet generelt så vil jeg bare si at så lenge du bare har noen få kjøp i måneden vil det at det ikke er kurtasje på aksjer ha veldig lite for deg å si. Vet ikke hvor mye du planlegger å trade.

 

Av de aksjene skandiabanken ikke har kurtasje på tror jeg at både Orkla og Yara var med i Kapitals portefølje. Den er riktignok ikke hva den engang var, men begge disse aksjene er nok ikke de med høyest risiko selv om aksjemarkedet går usikre tider i møte. (Leste en teknisk analyse i Kapital som var ganske pessimistisk, worst case var nedgang på 40% for hovedindeksen.)

 

Så en påminnelse til meg selv og alle andre, som jeg ikke er helt sikker på, men jeg tror man bør kjøpe aksjer i litt god tid før nyttår hvis man skal få nytte av skjermingsfradraget fordi det tar 3 dager før man formelt sett blir eier av aksjene man kjøper, og jeg tror man må stå som eier 31.12.2007 for å nyttiggjøre seg skjermingsfradraget. Men skjermingsfradraget er bare nyttig dersom man får gevinst på aksjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...