Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Om JNJ : De har utviklet seg fra ca. en PE på 50 i 1972 til en PE på 12 i dag, inntjeningen har økt ca. 100 ganger i perioden, BNP har økt med litt over 10 ganger. Den gangen var de endel av det som het nifty 50 på Dow Jones. Selskaper med høy vekst som lignet det som var dot-com ved år 2000. I dag gir en investering på 1 million der ikke store utbyttet før skatt, men hvis de fortsetter den trend de har hatt med økende utbytter og økende inntjening vil aksjen ha en PE på 9 i løpet av bare 5 år om den fortsatt har dagens pris. Da er det nesten sikkert at det vil begynne et bull-marked i aksjen. Trolig vil det skje før Hvis inflasjonen dobler seg i løpet av en 10 års periode og JNJ øker utbyttene med 2,7 ganger i en slik periode, som det har vært de siste 10 årene blir det etterhvert penger av det. Det var gjennom å kjøpe slike aksjer de som investerte i et relativt dårlig aksjemarkedet i USA på 60 tallet likevel har blitt rike. Selv om aksjene den gangen var dyre ble det likevel penger av det. Gjennom den stadige økningen i utbytter som kan investeres tilbake inn i aksjemarkedet er det mulig å ha en veldig god sparing over tid med å velge slike aksjer (aksjer som har økt utbyttene i 25 år på rad eller mer) fremfor fond.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får litt Jinx feeling når alle er å spår Oslobørs opp i mente i 2011.

 

Det ekspertene ser ut til å spå er noe tilsvarende oppgangen fra 2003-2007, men ikke like sterk som skal slå ut i en høykonjunktur i 2013. Alternativet er at noen av teoriene til James Chanos som spådde og tjente på enron kollapsen skulle ha rett om Kina. Han har spådd at Kina vil kollapse og dra med seg råvareprodusenter ved slutten av 2010 eller starten av 2011.

 

http://www.gurufocus.com/news.php?id=116658

Lenke til kommentar

Sånn som markedet har utviklet seg i 09 og 10, kan jeg vanskelig se vi skal starte på noe ala 03-07 nå. Enig?

Jeg forventer en relativt kraftig korreksjon i slutten av mars eller i April 2011, men ikke i nærheten av finanskrise krakket.

 

Dog har jeg tro på oppgang i 2011, men ikke i de former som blir spådd av ekspertene. Skal jeg annslå noe, så må det bli et sted rundt 520 for Oslo børs nyttår neste år, da har jeg tatt høyde for at korreksjonen kommer.

 

Litt usikker på om jeg skal selge meg ut, eller om jeg skal bli med ned. Jeg er selvsagt ikke 100% sikker på at korreksjonen kommer. Har lenge tenkt på å flytte en del jeg har i fond, fra flere forskjellige til Kontiki. Det kan være et bra tidspunkt å ta denne flyttingen, men ikke om spådommene til James Chanos stemmer :p

Lenke til kommentar

OB har falt kraftig hvert 5. år siden 1987, så det vil være mer spesielt hvis *ikke* den faller i 2012.

Det er vel heller sånn at kraftige korreksjoner forekommer omtrent hvert femte år enn nøyaktig hvert femte år. Så å si at det vil komme i 2012 blir litt for kategorisk. Forøvrig er P/B for børsen som helhet en annen ting man burde se på i tillegg til tidsperspektivet. Alle store nedganger i nyere tid har skjedd etter at P/B'en har oversteget 2,1.

Lenke til kommentar

I perioden 1982-2000 var det et bull-marked i amerikanske aksjer. De oppgangene som hadde store bobler i shipping (i 1973, og 1918) og på oslo børs skjedde mens det var et bear-marked i amerikanske aksjer. De lange oppgangene. 1982-1987 og 1992-1998 var endel av et lengre bull-marked. Likheten er kanskje at perioden 2008-2013 kunne blitt som perioden 1987-1992 og 1998-2003. Egentlig stemmer det ganske bra med det fundamentale også. Kina fikk problemer i 2008, stimulerte økonomien, og har problemer med inflasjonen. Sett i forhold til grafene fra 1998-2001, burde det gi et bear-marked på Oslo Børs fra slutten av 2011, basert på svakhet i Kina. Gull nå er tilsvarende det dot-com var i perioden 1990-2000

LB__Oslo_B_rs_krakk_168995c.jpg

 

En annen likhet er til perioden 1932-1946. Da var det to oppganger på oslo børs som kanskje kunne lignet 2003-2007 og 2009-2013.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvis noen er interessert i en aksje med interessant R/R, kan man sjekke ut IGE på disse nivåene. Det er en aksje som det er en veldig reell sjanse for at halveres i det kortsiktige perspektivet, men like stor sjanse for at den dobles. På lengre sikt (type et par år) tror jeg det er større sjanser for en mangedobling fra dagens nivåer enn konkurs (man kan regne litt enkelt på hvilke ressurser de sitter på iforhold til MC for å se hva jeg sikter til). Nylig var det også innsidekjøp på 160 000 kroner fra styremedlem. Den store bøygen er et snarlig kapitalbehov, så vil man være på den sikre siden kan man vente på inngang til de har fått inn mer kapital, men da kan man også risikere å måtte betale en del mer for den. Ikke akkurat en aksje man burde sette alle sparepengene sine inn i, men er du på utkikk etter en neglebiter med stort potensial i porteføljen er nok dette være en av de bedre kandidatene på Oslo Børs.

 

Jeg er ihvertfall inne.

Lenke til kommentar

Jeg skal svi av et mindre beløp på børsen nå i disse dager, før nyttår.

Er det noen som har noen anbefalinger? Har sett litt på Bionor, og mulig Eltek. Disse er vel forholdsvis "trygge" kjøp men likevel med bra oppsidemulighet.

Green reefers og IGE er vel i andre enden av skalaen, høyrisiko, men mulighet for svært kjappe penger om det plutselig snur for dem.

Syns det er mange overprisede selskaper på børsen nå, og vil helst unngå de med høy kurs da det er vanskeligere å tjene penger på disse. Da spesielt i forhold til at kursene går raskere opp og ned mange prosenter på de med lav kurs, og dermed bedre avkastning på kort sikt enn en aksje med høy kurs (spesielt Yara som har gått noe hinsides i de siste måneder).

Tidsmessig aspekt er vel for de fleste andre på børsen det man kan kalle mellomkort sikt, kanskje 1/2 år til 1 år.

Lenke til kommentar

Jeg skal svi av et mindre beløp på børsen nå i disse dager, før nyttår.

Er det noen som har noen anbefalinger? Har sett litt på Bionor, og mulig Eltek. Disse er vel forholdsvis "trygge" kjøp men likevel med bra oppsidemulighet.

Green reefers og IGE er vel i andre enden av skalaen, høyrisiko, men mulighet for svært kjappe penger om det plutselig snur for dem.

Syns det er mange overprisede selskaper på børsen nå, og vil helst unngå de med høy kurs da det er vanskeligere å tjene penger på disse. Da spesielt i forhold til at kursene går raskere opp og ned mange prosenter på de med lav kurs, og dermed bedre avkastning på kort sikt enn en aksje med høy kurs (spesielt Yara som har gått noe hinsides i de siste måneder).

Tidsmessig aspekt er vel for de fleste andre på børsen det man kan kalle mellomkort sikt, kanskje 1/2 år til 1 år.

Eltek kan jeg ingenting om, men BIONOR vil jeg ikke kalle noen trygg aksje. I kursen selskapet har nå er det innbakt forventninger om at vaksine-teknologien deres fungerer, så får man kontrabeskjeder kan kursen lett gruses (se kursutviklingen i høst for eksempel). Jeg sier ikke nødvendigvis at BIONOR er noe dårlig bet, men ikke gå inn uten å være bevisst på risikoen. Den er veldig reell. Ser du etter tryggere aksjer burde du se på OBX-aksjene. Disse er grunnet størrelsen generelt sett tryggere og de er likvide hvis du skulle trenge å selge deg ut fort.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på Sevan Marine, men denne er vel heller ustabil den også. Store likviditetsproblemer i det siste blant annet. Men den ligger jo under OBX. Imidlertid har de vel fått på plass og i drift igjen den ene av riggene som de har nede i Brasil. Primært ser jeg etter aksjer som har fått juling i år, noe Sevan har da de er ned 40 prosent hittil i år. Dette er kanskje ikke noe godt tegn å styre etter, da det som regel er en grunn til at de er så mye ned som de er. Men på den annen side, er det jo som regel begrenset hvor mye slike aksjer kan gå ned i hele tatt, før det en eller annen gang snur oppover igjen. Er ikke store optimismen eller nyheten som fører til kjøpsrus, se bare på dagens hendelser og SAS, opp 12 prosent i dag. Og jeg som spekulerte på å gå inn i SAS nettopp, det var den oppgangen forbi. Nei det er vanskelig dette, virkelig. Andre jeg har tittet litt på er Marine Harvest, Codfarmers, mulig Hurtigruten.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på Sevan Marine, men denne er vel heller ustabil den også. Store likviditetsproblemer i det siste blant annet. Men den ligger jo under OBX. Imidlertid har de vel fått på plass og i drift igjen den ene av riggene som de har nede i Brasil. Primært ser jeg etter aksjer som har fått juling i år, noe Sevan har da de er ned 40 prosent hittil i år. Dette er kanskje ikke noe godt tegn å styre etter, da det som regel er en grunn til at de er så mye ned som de er. Men på den annen side, er det jo som regel begrenset hvor mye slike aksjer kan gå ned i hele tatt, før det en eller annen gang snur oppover igjen. Er ikke store optimismen eller nyheten som fører til kjøpsrus, se bare på dagens hendelser og SAS, opp 12 prosent i dag. Og jeg som spekulerte på å gå inn i SAS nettopp, det var den oppgangen forbi. Nei det er vanskelig dette, virkelig. Andre jeg har tittet litt på er Marine Harvest, Codfarmers, mulig Hurtigruten.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på Sevan Marine, men denne er vel heller ustabil den også. Store likviditetsproblemer i det siste blant annet. Men den ligger jo under OBX. Imidlertid har de vel fått på plass og i drift igjen den ene av riggene som de har nede i Brasil. Primært ser jeg etter aksjer som har fått juling i år, noe Sevan har da de er ned 40 prosent hittil i år.

Jeg pleier også å se etter aksjer som har fått juling. I sommer i forbindelse med korreksjonen var det masse gode kandidater. PEN, NEC, NSG, RGT blant annet har vært gull i porteføljen de siste månedene. Nå har det gått rett oppover en stund, da er det vanskeligere å finne gode kandidater når man er kontrær.

 

Har også sett på SEVAN, men her venter jeg med inngang til de har fått has på kapitalproblemet evnt. at kursen synker betraktelig og den er veldig klart underpriset. De alternativene de har nå med tanke på kapital er vel hovedsaklig lån til avsindige renter eller emisjon, og markedet straffer begge deler hardt.

Lenke til kommentar

Angående Sevan så vet jeg grunnen til at det ble tatt opp et usikret lån på 700 millioner til 14 % rente. Og det er vel at en del av de ansatte har forholdsvis store aksjeposter i selskapet som de ikke ønsket å svekke ved å foreta en rettet emisjon. Faktisk tror jeg Sevan kommer til å holde seg forholdsvis horisontalt fremover, med mindre noen overraskende nyheter. Jeg kommer til å følge med alle disse kandidatene fremover nå etter nyttår. Men tror jeg satser noen kroner på Hurtigruten i denne omgang. Forholdsvis stabilt selskap med 4 milliarder i omsetning, 2400 ansatte, slikt går ikke over ende sånn uten videre. Dessuten hatt en forholdsvis flat utvikling dette året.

Lenke til kommentar

Om: gullpris

 

Ønsker tilbakemeldinger på mitt syn på gullprisens utvikling.

La oss si at det kommer en double dip i 2011, vil gullprisen da fortsette å stige? (Jeg vil si; ja). Men, når markedet da har nådd en form for bunn, og investorene ser at det er attraktivt å forlate gullmarkedet til fordel for å investere i småselskaper/røverkjøp/selskaper som har sunket massivt i verdi under korreksjonen, da vil samtidig gullprisen falle. Hva tror dere om gullprisen? Har den noen "topp"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...