Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God stigning så langt i USA i kveld. Oljeprisen stiger og pengemarkedsrenten har gått ned de siste dagene. Ser vi tegn på at frykten har begynt å legge seg igjenn?

 

Jeg tror vi Oslo børs vil ligge og vingle mellom 300 og 400 utover sommern og bikke 400 på høsten en gang.

Lenke til kommentar

Det ser ut som frykten for dobbelt dip er avtagende. Nå var den risikoen rundt 10 % fra før av, og om yield kurven blir litt brattere nå vil den risikoen bli enda lavere. Det har vært en klar tendens i det siste at renten på 10 års stats obligasjoner har falt mye relativt til 30 års obligasjoner, det er positivt for en bratt yield kurve, dessuten har 30 års rentene det meste av tiden gitt en høyere rente (ca 4 % vs 3 % på 10 års), på slutten av 70 tallet og utover 80 tallet var det motsatt, da ga 10 års obligasjonene høyest rente, og nettop det signaliserer jo at markedet både forventer økende inflasjon og begynner å prise inn et bear-marked i obligasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en ting som er interessant er at det ser ut som noen tror dette er som 1990-1992 engang i Japan, og at det er mange gode år igjen for statsobligasjoner. Der har rentene på 10 års obligasjonene vært helt nede i 1 %. Jeg tror den tankegangen er feil, hovedsaklig på grunn av trenden i inflasjonen de siste 7 årene, med negative realrenter ,trenden i gull og også råvarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EMGS? sitter long i de jeg, men ser ikke hvorfor de skal skyte ivei imorgen.. Men OSE i sin helhet får nok et flott løft.

 

Bare jeg som trodde de hadde fått nok en kontrakt, men jeg har vist lest feil. Ja du traff vell spikeren på hodet der. Uansett, kursen er vell forsatt relativ lav.

Forøvrig litt overasket over at oppsvingen ikke ble større totatl sett, selv om det startet bra i dag.

Lenke til kommentar

Da er jeg godt inne PEN, lastet opp idag med snitt rundt 5. Jeg har trua på en eksplosiv oppside her på noen måneders sikt, selskapet er latterlig lavt priset. Prisingen er halvert siden børsintroduksjon, uten at negative selskapsspesifikke nyheter er blitt meddelt markedet. Innsiderne har forskynt seg i to omganger, noe som også har medført at den er blitt tatt inn i FAs innsideportefølje.

 

Selskapet er i skrivende stund priset rundt 5,5, noe som gir en marketcap på rundt 375 millioner kroner. Jeg har hørt fra kilder som jeg anser for å være kritiske og godt informerte at inntjening fra det gassproduksjonsfeltet de har som allerede har kommet i produksjon kan gi 400 millioner i inntekter år. I tillegg til dette sitter de på en rekke lisenser i Afrika og Brasil hvor de ikke har startet å produsere ennå. Aksjen topper forøvrig vinnerlisten idag, uten at det skal brukes som noe argument for kjøp.

 

Jeg skrev forøvrig mer om PEN et par sider tilbake, hvis noen skulle være interesserte.

Lenke til kommentar

Når man nå engang har en dedikert fondstråd på dette forumet er det like greit å spørre der. Dessuten virker det som om du er ute etter at noen skal fortelle deg hvor du skal putte pengene dine. Det er DU som må sette deg inn i de fondene som er aktuelle og det er DU som må ta avgjørelsen om hvor du skal sette inn pengene dine. Nå spammer du bare ned denne tråden med difuse spørsmål som hører hjemme i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Vel, det tekniske bildet er mildt sagt dystert. At vi skal ned mot 300 i løpet av et par uker, virker veldig sannsynlig. Samtidig vet vi at markedet jevnt over forventer gode selskapstall i Q2, så det skal en del til for å overraske positivt. Jeg tror det er langt mer sannsynlig at vi får se negative overraskelser, og da kanskje spesielt når det gjelder selskapenes guiding og utsiktene for Q3 og Q4.

 

I tillegg er det i disse tider rimelig å forvente en del markedsuro av ulik styrke, lik den vi opplevde i mai. Forskjellen er at myndighetene har stadig mindre midler tilgjengelig for å bekjempe den type markedsuro, slik at vi fort kan få alvorlige kollapser av typen Lehman Brothers (eller verre, f.eks. en hel stat).

 

Jeg synes dagens nivå (350-nivået) virker som et meget godt tidspunkt for å komme seg ut av markedet på ganske gode kurser.

Endret av Romanus
Lenke til kommentar

Godt driv i både BIONOR og PEN for tiden. Hvis disse fortsetter i samme tempo er jeg snart i null etter korreksjonen. Men jeg holder det fortsatt for sannsynlig at vi kan falle mer nedover nå, så ingenting er tatt på forskudd. De to gullguttene i porteføljen min kommer jeg nok ikke til å selge med det første, uanzzzz.

 

GOD HELG.

Lenke til kommentar

Det kunne vært litt interesangt å vist hvor mye hver enkelt her i tråden sjonglere med av penger, men vi kunne jo laget en poll sånn at det blir anonymt.

 

Jeg tror vi kommer til å se svinginger ut sommern av samme type som vi har hatt Romanus. Tipper børsen kan komme opp i underkant av 380 før den faller igjenn, til 315-320 nivå.

Selvsagt bare synsing fra min side, men det er altså det jeg tror.

Lenke til kommentar

Jeg tror veldig lite på dobbelt dip for tiden, fed operer med 12 % risiko, goldman rundt 1,6 %, paulson ca. 10 %, mens flertallet på cnbc av de som tok avstemming trodde på dobbelt dip. Yield kurven er veldig bratt, som i 1977, eller i 1992. Yield kurven har vært mindre stimulerende enn nå før store oppganger. Slik den ser ut nå er slik den har sett ut før betydelige oppganger. Det er en indikasjon på at det ikke kommer noen dobbelt dip. Sterkere RMB, mer inflasjon, mer solboble, inflasjon, boble i gull, stagflasjon, flat amerikansk børs, det ser ut som å være stikkord for det som kommer.

 

Mish, en spåmann som jeg har observert har det med å se ting med veldig pessimistiske øyne ( etter min intuisjon en kronisk negativ person som kun ser feil og ikke muligheter til noe positivt, og ville vært akkurat like negativ som nå på et tidspunkt som 1982) begynner også å bli litt desperat i dette intervjuet, det er et tegn på oppgang. Han prøver å bortforklare yield kurven, han har historien mot seg. Han har bestemt seg om hva som skal skje og søker etter data som bekrefter sine antagelser fremfor å være objektiv. En kjempetabbe. Noe av det viktigste for en investor er å ha et åpent sinn og en ydmyk, kanskje agnostisk holdning.

 

http://finance.yahoo.com/tech-ticker/article/518065/Dont-Believe-the-Hype%3A-Retailers-Will-Struggle-in-Jobless-Recovery%2C-Says-Mish

 

http://finance.yahoo.com/tech-ticker/mish-say-no-to-stocks-because-optimism-is-%22insane%22-518098.html?tickers=tlt,gld,gdx,spy,^gspc,^dji,qqqq

 

på 80 tallet var det store demonstrasjoner mot arbeidsledigheten i 1982. Det var få da som visste noe om oppgangsperioden som kom. Mediebildet den gangen i 82 er ikke helt ulikt nå.

Endret av festen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...