Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sittet på den andre siden av jorden og fulgt markedet nå i hele 2010. Det er akkurat det samme som gjelder nå som når kongressen kranglet om bilpakkene eller stimulipakkene. Det er helt ufattelig nesten hvordan det ikke merkes noen krise her overhodet. Snakker jeg med noen folk rundt omkring her så er det ikke sikkert de har hørt om finanskrisen engang. Det er i vesten og europa problemene finnes, her i Asia er det bare Japan som har problemer. Jeg tror hovedproblemet rett og slett er baby boomer generasjonen og hvordan hele systemet hele tiden har vært rigget for dem.

Lenke til kommentar

Jeg synes du ikke bør legge mye vekt på den tabloide artikkelen der.

 

"Midtveis i 2010 har Oslo Børs gjort det klart dårligere enn sine nordiske venner.

 

En sammenligning som Holberg Fondene har gjort, viser at Danmark troner øverst med en avkastning på 15 prosent mens Norge er på bunnen med en negativ avkastning på 12 prosent (se bilde)."

 

Forflytt utsnittet med 2 måneder og svarene blir totalt forskjellig. Og som en helst bør gjøre når det gjelder aksjer; utvid utsnittet til f.eks. 1år eller 2år og se hva forskjellen blir da.

 

"Norge pekes ofte på som en av vinnerne etter finanskrisen, og dermed er den svake utviklingen i aksjemarkedet noe overraskende. Slyngstadli tror en av årsakene er at Oslo Børs ofte er litt for liten i den globale sammenhengen.

 

- Norge er også så lite at det faller under radaren for utenlandske investorer, man går heller til Sverige når man skal investere i Norden. Særlig om man er på mer jakt etter sterke signaturer enn råvareeksponering, sier porteføljeforvalteren."

 

EN porteføljeforvalter som har mistet gangsynet, hva var avkastningen på Oslo børs forrige år i forhold til verden? En bør forlange litt større perspektiv når en skal være finansanalytiker...

Lenke til kommentar

Det er nok litt penger å hente på XACT Derivat BEAR fondet i nærmeste framtid! Gjeldskrise kombinert med dårlige nøkkeltall fra USA og Kina styrker interessen min for dette fondet.

 

Er vi inne i en resesjon?

 

Jeg har en viss tro på at det kan gå litt oppover igjen, men at oppgangen ikke vil ha samme styrke og V form, men gå mer sideveis og forsiktig.

Lenke til kommentar

Nytt perspektiv for min del:

 

I dagens rapport fra Terra Markets ser analysesjef Stig Myrseth nok en gang på utviklingen på Oslo Børs. Denne gang slår han fast at nervøse investorer bør ta en titt på hva som skjer på Shanghai-børsen.

 

–Er kinesiske aksjer en god ledende indikator for Oslo Børs? Tilsynelatende ja. Shanghai-børsen innledet sensommeren 2007 et bratt nedgangsmarked. Ett år senere slo Oslo Børs følge. Videre bunnet kinesiske aksjer ut knapt en måned før norske mot slutten av 2008. Det forannevnte mønsteret synes nå å gjenta seg, sier Myrseth.

 

–Shanghai-børsen toppet ut i fjor sommer, mens Oslo Børs gjorde det samme i vår. Skal vi dømme etter historien, vil hovedindeksen neppe finne en varig bunn før kinesiske aksjer gjør det. Dessverre er det foreløpig få tegn til det sistnevnte ettersom pilene fortsatt peker bratt nedover i Østens rike, sier analysesjefen.

 

–Hvorfor er kinesiske aksjer en bjellesau for Oslo Børs? Tilfeldigheter er en mulighet. En annen er at Shanghai-børsen er en ledende indikator på kinesisk økonomi som igjen styrer råvaremarkedet og råvaretunge børser som vår hjemlige, avslutter Myrseth.

osebx, shanghai composite, dow jones

 

Et villt gjett fra analysesjefen, spør du meg. Dersom han baserte den tanken på argumentene over, skulle jeg klart å finne minst 1000 tilsvarende grafer med korrelasjoner til OSE.

Lenke til kommentar

Jeg tror revalueringen av den kinesiske RMB, selv om det kanskje gir lavere trykk på industriproduksjonen vil gi en økt etterspørsel etter råvarer slikt som sukker, og generelt dra konsumpriser oppover. Trolig vil mer fundamentale forhold begynne å vise seg, og overstyre den styrke som er i statsobligasjoner.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=SGG+Interactive#chart1:symbol=sgg;range=2y;compare=^tnx;indicator=sma%2850,200%29+volume+rsi;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Lenke til kommentar

Nytt perspektiv for min del:

 

I dagens rapport fra Terra Markets ser analysesjef Stig Myrseth nok en gang på utviklingen på Oslo Børs. Denne gang slår han fast at nervøse investorer bør ta en titt på hva som skjer på Shanghai-børsen.

 

–Er kinesiske aksjer en god ledende indikator for Oslo Børs? Tilsynelatende ja. Shanghai-børsen innledet sensommeren 2007 et bratt nedgangsmarked. Ett år senere slo Oslo Børs følge. Videre bunnet kinesiske aksjer ut knapt en måned før norske mot slutten av 2008. Det forannevnte mønsteret synes nå å gjenta seg, sier Myrseth.

 

–Shanghai-børsen toppet ut i fjor sommer, mens Oslo Børs gjorde det samme i vår. Skal vi dømme etter historien, vil hovedindeksen neppe finne en varig bunn før kinesiske aksjer gjør det. Dessverre er det foreløpig få tegn til det sistnevnte ettersom pilene fortsatt peker bratt nedover i Østens rike, sier analysesjefen.

 

–Hvorfor er kinesiske aksjer en bjellesau for Oslo Børs? Tilfeldigheter er en mulighet. En annen er at Shanghai-børsen er en ledende indikator på kinesisk økonomi som igjen styrer råvaremarkedet og råvaretunge børser som vår hjemlige, avslutter Myrseth.

osebx, shanghai composite, dow jones

 

Et villt gjett fra analysesjefen, spør du meg. Dersom han baserte den tanken på argumentene over, skulle jeg klart å finne minst 1000 tilsvarende grafer med korrelasjoner til OSE.

Jeg stusset også litt over deler av argumentasjonen, men jeg tror det kan være hold i at Kinas etterspørsel etter råvarer påvirker Oslo Børs i stor grad. Husker forøvrig at jeg så en graf over korrelasjonen mellom OSE og oljeprisen og der var det etter hva jeg husker veldig stor korrelasjon.

 

Forresten, fungerer grafen du linket til hos deg? Når jeg prøver å bruke grafene til Yahoo Finance får jeg som oftest feilen "oops! No data availiable for [index/aksjen jeg er på utkikk etter]". Mulig det er fordi jeg bruker Firefox? Irriterende, fordi det kan ofte være interessant å sammenlikne utviklingen av flere indekser/aksjer.

Lenke til kommentar

Den fungerte, ja.

 

Når jeg titter gjennom her virker det som om det er langt større korrelans mellom Dow Jones og Oslo enn Shanghai og Oslo. I 3 mnds-perspektivet og 1 års-perspektivet er korrelansen påfallende. Interessant nok ikke når man ser på 10-årsperspektivet (max).

 

---------------

 

Vurderer forresten inngang i PEN nå. Dette er en aksje som er blitt utfisjonert fra NEC for noen uker siden. Har en liten post der som jeg fikk da, men tenker altså på å kjøpe for atskillig mer. Etter utskilningen har aksjen falt som en stein. Regnskapsmessig kurs når man fikk aksjene i det nye selskapet var 13,40, det var altså det verdien av selskapet ble regnet til da man splittet de to selskapene. Den handles ved børsslutt fredag på 5 blank. Dette uten at noen negative selskapsspesifikke nyheter har blitt meddelt markedet.

 

En rekke innsidere har forskynt seg i to omganger, først på kurser rundt 9 og nå sist kurser mellom 5 og 6. Kommer til å sette meg mer inn i det fundamentale grunnlaget når jeg får tid.

 

Jeg tror uansett fallet er en overreaksjon. Jeg tror mange av aksjonærene i gamle NEC ikke har hatt noe særlig forhold til PEN og derfor har dumpet selskapet ukritisk når de ser kursutviklingen. Det har ikke vært nevneverdig oppmerksomhet rundt det nye selskapet i finansmediene, så det har ikke kommet nye investorer strømmende til som kan balansere ut dumpingen. I tillegg har vi fått de senere tiders sterke børsfall som har forsterket den nedadgående trenden.

 

PAS hadde følgende analyse av selskapet i 31.05.:

31.05.10 - Company Update PEN

South Atlantic growth story

Panoro Energy has built a well balanced and diversified asset portfolio with exposure to two of the most prospective hydrocarbon regions in the world, Brazil and West Africa. The company will have a significant production growth over the next years, with most of it coming as oil, while current production is primarily gas. We initiate coverage with BUY, TP NOK 20/share

BUY NOK 20.0

 

Avventer nok inngang til jeg får tittet mer over det fundamentale, men mulig denne kan være verdt å merke seg. Er nok blitt hakket mer ydmyk etter de siste dagers fall, så hopper ikke på denne umiddelbart. Klok av skade blir det nok med stop-loss.

Lenke til kommentar

Jeg tror markedet kommer til å ende i pluss i dag selv om det er ned en halv prosent en 40 min før stengetid. Det er fordi markedet er billig. Mange enkeltaksjer ligger på dobbelt bunn nivåer selv om børsene ser ut som de fortsatt har langt ned. Derfor, fordi disse aksjene ligger teknisk sett an til å gå oppover, tror jeg det burde gå opp nå, ikke ned.

Lenke til kommentar

Den sjuende dagen på rad med fall i USA, og flere og flere såkalte eksperter hyler i kor om ny depresjon. Har egentlig ingen tro på noen depresjon, men hvis vi skal se alvorlig på muligheten av en ny depresjon, hva ville være den beste måten for å takle det? Holde seg unna alt som heter lån, og ta ut pengene i banken og stappe dem i madrassen? :dontgetit:

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Historisk sett er mange aksjer nå på billigsalg, ikke noe tvil om det. Ser at endel av mine har gått ned endel, men jeg fortsetter uansett å investere. Har tro på at om en fem år+ så vil jeg anse disse kjøpene som forferdelig billig. Men en kan selvfølgelig ta feil, jeg går uansett ikke inn med mer enn hva jeg har råd til å tape som gjør at nervene mine er ganske rolige.

 

Edit: Oppsummert - En skal kjøpe når andre selger og omvendt. Basic etterspørsel/pris-teori.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Om USA virkelig flørter med dobbel dip nå tror jeg det vil gå ned igjen til 8000-8500. Da vil kina og muligens RMB knekke sammen på grunn av styrken i dollaren og aksjer som Wallmart vil gå rett oppover på grunn av økte profittmarginer når dollaren virkelig kommer i siget. Det ligner litt på oppgangsperioden som startet i 1982, spesielt på utviklingen i aksjer som Ford.

Lenke til kommentar

jeg tror apple er inne i en slags trend som spiller veldig på økt kjøpekraft i utviklende økonomier. Statusen til apple er helt utrolig i de markedene. Det finnes ikke noe merke som har høyere status. Derfor er apple som et giret veddemål på utviklende økonomier. APPLE VS BIDU

 

Se også BIDU. Apple og Bidu har en veldig lik utvikling. Jeg trodde solenergi også skulle være endel av denne trenden, det samme med gjødsel og landbruksråvarer men det har falt av. Tørrbulk har også vært endel av trenden, men ikke lenger.

 

Apple har en PEG på såvidt over 1, ROE på 35 %. Det ser veldig bra ut, men jeg tror de er sårbare for en eventuell dobbel dip.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...