Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det som virker bekymringsfullt for meg er dette:

 

Kina, som nå er verdens største eksportør, står overfor "sterk motvind" i andre halvår i år på grunn av innstrammingspolitikk og den europeiske gjeldskrisen, ifølge Citigroup, skriver Bloomberg News. Samtidig falt den ledende indikatoren for Europa med 0,5 prosent i april. Den viser mest sannsynlig at veksten toppet seg i inneværende kvartal.

 

Og uttalelsene til Paul Krugman som jeg synes virker ganske illevarslende:

 

- Vi er nå, frykter jeg, i de innledende fasene av en tredje depresjon, skriver Krugman. Og denne tredje depresjonen vil primært skyldes politisk feilstyring. Verden rundt er regjeringene bekymret for inflasjon, mens den virkelige trusselen er deflasjon, samtidig som de snakker om å stramme livreimen når det virkelige problemet er utilstrekkelige utgifter.

 

Grunnen til at jeg ikke bekymret meg nevneverdig for gjeldsproblemene til Europa var at vekstlandene fortsatt hadde god vekst. Hvis ikke engang disse har positiv vekst blir det vanskelig å se hvem som skal være motoren i verdensøkonomien. Såvidt jeg kan se ble stimulien trukket tilbake for tidlig, man burde fortsatt stimulere så man unngår "en japan-liknende deflasjonsfelle" som Krugman kaller det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror aksjer nå i vesten er veldig billig priset sammenlignet med japan i 1989. Det amerikanske markedet og Nikkei har gått omtrendt i synch etter 2003, det er ihvertfall et signal om at situasjonen ikke er den samme. Jeg tror det er endel slike ting som krugman lett overser, han vil gjerne at det skal være akkurat samme sitasjon som Japan hadde. Men han kan nok ha rett i at politikken som føres er nok helt feil.

 

dow-nikkei_4.png

 

På midten av 60 tallet var Dow Jones og Nikkei ganske likt, og fra Dow Jones i 65-82 var japan "emerging market", med en blow off fra 82-89, Det amerikanske markedet var relativt dyrt i 65, ekstremt billig i 82, og hadde en blow off fra 95-2000. Jeg tror Krugman ignorerer at det nå er 10 år siden år 2000, og at det amerikanske aksjemarkedet altså målt relativt til gull eller utbytter er minst bare 1/4 del så dyrt som nikkei var i 89. Det at nikkei ekspanderte mer i perioden 2003-2007 sammenlignet med Dow Jones er fordi Nikkei blir mindre rammet av høyere amerikanske renter. Det Kinesiske markedet nå må være dagens svar på Nikkei, midt på 70 tallet engang. Hvis det kinesiske markedet og økonomien er som et slags førerløst lokomotiv, er det ikke sikkert det er noen grunn til beskymring. Alle store bullmarkeder har skjedd når veksten har ligget på 4 %, når nikkei tok av i 82 var veksten bare rundt 4 prosent etter å ha vært mye høyere tidligere på 70 tallet. Det er lenge før veksten i Kina er nede på et så lavt nivå. Og det da det store bull-markedet i Kina vil komme.

nikkei-225.png

 

Se på LFC

 

China Life insurance.

 

Jeg tipper de er et selskap som nå tilsvarer Nikkei engang midt på 70 tallet.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=LFC+Interactive#symbol=LFC;range=my, Gjentar historien seg går disse aksjene minst 10 gangen fra dagens nivåer i løpet av de neste 15 årene.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen tall på hvilke prisingsmultipler Nikkei-markedet ble handlet til da det var på toppen, Festen? Jeg har vanskelig for å tro at man ikke kunne få et forvarsel på at denne prisingen var uforsvarlig ved å se på enten P/B eller P/E.

 

P/E'en i Kina har ihvertfall vært ganske uanstendig lenge i de siste årene, men jeg har ikke sett noen oppdaterte tall på lenge, så kan ikke si om det fortsatt er tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen tall fra Japan på P/E fra 1989, uten gode referanser mener jeg at det var på rundt 80. Jeg tror luften gikk ut boblen fordi de ikke hadde mulighet til å la YEN styrke seg videre etter devalueringen i 1985 (plaza accord). Det som hadde drevet det var en lang periode med undervurdert YEN.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se også eiendomspriser i Japan.

 

http://www.statusireland.com/statistics/property-house-price-statistics-for-ireland/26/Japan-Urban-Land-Index.html

 

Jeg tror det er slik markedet i Kina kanskje også vil gå. Rett oppover i 15 år til. Jeg tror ikke eiendomsmarkedet i Shanghai burde sprekke før prisene der er betydelig høyere enn i London, Tokyo og New York (og byen er renset opp og stygge strøk har blitt pene). Det er sikkert 15 år til også.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aksjene mine er ned ca 2,9 % nå, mens børsen er ned 5,3 %. Det ser ganske stygt ut for øyeblikket. Markedet kan tvinge frem fler tiltak fra myndighetene gjennom å falle markant fremover. Det er en slags utpressing der markedet tilslutt vinner gjennom at de får tilbakene og pengene som behøves. Jeg er bortimot sikker på at Dow Jones nå er i en flat trend, og det er som kan forventes fremover stort sett er turbulens, mens det må til inflasjon bare for å holde skuta rett, eller flatt.

 

En aksje som har holdt seg bra i det siste er selskapet til Warren Buffet, ned 0,4 %. Den aksjen pleier å være en indikasjon på retningen i markedet, derfor tror jeg ikke det skal så veldig ned egentlig. Gull holder seg også bra. Ned 0,3 % (det betyr at gull er opp målt i kroner)

 

- 5,44

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser stygt ut nå ja, men jeg har ikke tro på videre fall av en eller annen grunn. Sånn som sist vil markedet riste nervøsiteten av seg og se kjøps muligheter, dermed får vi en oppgang igjenn. Dog tror jeg det vil bølge veldig gjennom sommeren. Det er fullt mulig å tjene gode penger på dette, men litt is i magen må en ha.

Lenke til kommentar

Det ser ut som markedet har tatt konkursen til nasjonalbanken i hellas på forskudd. Jeg er slett ikke sikker på at de vil gå konkurs. Jeg tror ulveflokken av hedgefond presser kursene ned på kunstig lave nivåer uten at det egentlig ligger så mye fundamentalt bak, bortsett fra en midlertidig frykt og nå som det er helt nede på nivåene fra det laveste i fjor, og det dannes en dobbel bunn tror jeg godt det kan komme en rekyl oppover igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser stygt ut nå ja, men jeg har ikke tro på videre fall av en eller annen grunn. Sånn som sist vil markedet riste nervøsiteten av seg og se kjøps muligheter, dermed får vi en oppgang igjenn.

Markedet kan både være dyrt og billig priset nå; alt ettersom hvilket scenario som slår til. Det jeg tror vi ser med disse bevegelsene nå er at markedet begynner å prise inn en dobbel-dip-resesjon. Hvis scenarioet med dobbel-dip slår til er markedet nå fortsatt dyrt priset og har betydelig nedside igjen, men hvis veksten skulle snu opp igjen og det ville bli mer optimisme igjen vil vi se tilbake på disse nivåene som flotte kjøpsmuligheter. Uansett; i det virkelig lange perspektivet tror jeg ikke vi er spesielt høyt priset for tiden, men det kan potensielt ta lang tid før vi kommer tilbake til den historiske gjennomsnittsprisingen.

 

Jeg tror at vi godt kan gå lengre nedover nå, men da tror jeg også at vi vil se mer økonomisk stimuli fra myndighetenes side som vil trekke oss oppover igjen. Det vi har sett nå er, såvidt jeg kan se det, at stimulansepakkene er blitt trukket for tidlig tilbake og at vi nå ser konsekvensene av dette med en vekst som stagger og at pessimismen returnerer til finansmarkedene.

Lenke til kommentar

For å sette det hele litt i perspektiv:

 

Dette er ikke i nærheten av de verste børsdagene noensinne som jeg spekulerte i tidligere. 20. oktober 1987 var børsen ned hele 19,12% på en dag og i 16. oktober 1987 var børsen ned 10,7%. Vi skal heller ikke lenger enn til 6. oktober 2008 før vi ser kursfall på hovedindeksen oppimot 10% intradag, da sank den 9,71%.

 

Så denne dagen er helt klart en veldig volatil dag, men hovedindeksen har hatt betydelig større negative intradagssvingniger før.

Lenke til kommentar

Jesus Kristus for en dag.

 

Ved nærmere øyesyn ser jeg at godt over halvparten av aksjene i porteføljen min synker 9% eller mer. Godt at jeg fortsatt er godt i pluss når man ser året totalt sett. ^^

 

 

Godt oppsummert over. Jeg er heldigere, ingenting er ned over 6 %. Det jeg er veldig usikker på er hvordan en sterkere RMB vil slå inn på verdensøkonomien. Det er også en slags stimuli, som bidro til å forlenge boomen etter at amerikanske boligpriser alt i juni 2005 nådde et slags klimaks. Sist kina revaluerte mener jeg shadow banking systemet bidro til å trykke opp penger gjennon en sinnsyk spekulasjon i alt mulig som da bidro til å svekke dollaren og styrke alt annet. Det er litt typisk at Kina begynte sin revaluering, samtidig med at gull be begynte en brattere stigningstakt samtidig som den forrige boblen bolig hadde nådd førstesiden på times. Det har vært vanlig at den neste boblen starter akkurat når den forrige er på sitt maksimum. Jeg er litt usikker på om de samme mekanismene er på plass denne gangen.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde jeg handlet billig sist vi var "nede". Jaja, tenke på å selge, hadde jo nesten 10 % avkastning på under en måned. Grådigheten lenge leve.

Jeg kjøpte aksjer i Funcom for et par uker siden, BOM! rett ned fra 5 til under 4 kroner nå.

 

Men jeg tenker positivt! Fortsetter det å rase nedover så kjøper jeg bare mer etterhvert og satser på en ny oppgang. Har hvertfall ikke tenkt å selge med tap siden jeg bare er inne med smårusk i aksjesammenheng.

 

Må bare finne ut når jeg skal hoppe inn med litt mer i de.

Lenke til kommentar

Den funcom aksjen er en litt artig aksje. Har fulgt med på den en stund. Og for hver gang den går ned i løpet av en dag så går den nesten alltid opp like mye neste dag.

 

Det var en stund den bare svevet mellom 5,75 og 6,15 annenhver dag. Synd jeg ikke hoppet på det forutsigbare mønsteret når jeg kunne.

 

Men generelt sett har den gått sakte, men sikkert ned siden Rise of the Godslayer ble gitt ut.

 

 

 

Glad jeg bare har sittet på sidelinjen gjennom all denne nedgangen, gleder meg til å se en bunn.

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...