Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I et scenario inflasjonen øker samtidig som endel indikatorer går ned er det ikke opplagt at markedet skal ned. Det kan bli spennende å se om data for inflasjonen peker i samme retning som de svake dataene fra økonomien i det siste.

 

Utviklingen på gull og TIPS obligasjoner kan tyde på at inflasjonen og de økonomiske indikatorene ikke peker i samme retning.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=TIP+Interactive#symbol=TIP;range=my

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noe som er fascinerende er hvordan den greske nasjonalbanken har holdt tekniske støttenivåer, og det også ble utløst et kraftig kjøpssignal (gikk plutselig fra 2.12 til 2.23) den dagen aksjen var nede på en dobbelt bunn fra bunnen i 2009, selv om markedet var ned den dagen. Jeg tror kanskje hellas vil gå bedre enn det som forventes.

 

Jeg har snakket med folk fra Italia hvor det er mye av det samme og de unge der klager veldig over hvor vanskelig det er å få jobb. Problemet i alle de landene er Euroen. De trenger de gamle valutaene de hadde før. Det er egentlig ingen som vil ha Euroen. De eneste som tjener på Euroen er tyske eksportbedrifter som ville hatt det verre med Mark.

 

http://finance.yahoo.com/q?s=NBG

Lenke til kommentar

Noe som er til beskymring er hvordan boligmarkedene i land som australia, norge and canada bare har fortsatt fra nivåer det amerikanske markedet var på i 2005 når boblen der var på topp, til stadig høyere nivåer. Jeg har prøvd å se forklaringen og det må være at konsumentene på grunn av trenden i råvarer og inflasjon ikke har blitt rammet av et fall i kjøpekraften i samme grad og at økonomiene også har gått bedre. Alikevel burde det som har gått opp komme ned igjen. Det som i så fall skulle trigge det måtte vært et betydelig fall i kronekursen, økende renter og en svekket oljepris.

Lenke til kommentar

Dumt å si at jeg håper at det skjer noe drastisk på boligmarkedet da jeg selv har tjent litt penger på det, men det er veldig vanskelig for unge i dag å komme seg inn uten hjelp og få en grei leilighet i byene rundt om. Taperne er de som er single, barnefamiliene får alltid nok støtte.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor mye tid du har lyst til å bruke på det. Har du lyst til å sette deg inn i grunnleggende analyse og økonomi for å kunne velge ut aksjer du har tro på selv gjør du det.

 

Har du ikke tiden eller interessen til å følge opp dette kan du f.eks. velge å sette pengene inn i to eller flere passive indeksfond med eksponering mot forskjellige geografiske områder, f.eks. et mot Norge, et mot verden og et mot vekstmarkedene. Siden du har så lang horisont (antar at du er langt unna pensjonsalder nå) kan du ha stor eksponering mot aksjer, men du bør nok gradvis gå over i mindre risikofylte investeringer når du snart skal begynne å bruke pengene. Da minsker du risikoen for at pengene dine plutselig blir halvert rett før du skal begynne å bruke dem. Det kan være en fordel å sette inn beløpet over f.eks. et år, da minsker du risikoen for at dårlig timing gir deg dårlig avkastning. Nå skal det sies at markedet nå historisk sett er relativt lavt priset, uten at jeg har noen eksakte tall å vise til, så dette er nok ikke det verste tidspunktet å gå inn med alt på, men mye mulig det fortsatt blir billigere fremover.

Lenke til kommentar

Dumt å si at jeg håper at det skjer noe drastisk på boligmarkedet da jeg selv har tjent litt penger på det, men det er veldig vanskelig for unge i dag å komme seg inn uten hjelp og få en grei leilighet i byene rundt om. Taperne er de som er single, barnefamiliene får alltid nok støtte.

Det er normalt bra for eiendom når realrentene er negative. Så lenge det fortsetter og det muligens kommer en dose inflasjon slik at de nominelle husleiene kan øke mer enn de nominelle boligprisene øker vil markedet i praksis bli mindre kostbart selv om det stiger nominelt. Jeg tror det er relativt sannsynlig at akkurat det vil skje. Skal det bli et krakk må det komme en trigger som gjør at rentene øker mye på kort tid, men hvis inflasjonen avtar og er lav over en lengre periode slik at husleiene blir flate tror jeg en langvarig nedgang er mulig, for uten inflasjon og negative realrenter vil det bli umulig å holde trykket i markedet oppe fordi jeg tror det er usannsynlig at P/E vil ekspandere og bli høyere enn nå. Skal prisene oppover må det skje samtidig som P/E går nedover, f.eks ved at prisene stiger svakt samtidig som husleiene stiger ganske betydelig.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hva tror dere om langtidsinvisteringer til pensjonstiden? Investere 100.000 + - i hva?

 

Amerikanske aksjer som Coca Cola og Johnson & Johnson er eksempler. Det er bare å kjøpe og glemme, selv om det amerikanske markedet har gjort det dårlig lenge tilsier prisingen at neste langvarige oppgangsmarked ikke er så veldig langt unna, og at markedet ikke er så veldig dyrt heller. Det amerikanske markedet er ofte motsyklisk til utviklende økonomier. Dette er aksjer du kan holde på i 40 år uten å tenke på om firmaene skal gå konkurs eller slutte og betale utbytter. De regnes også som sikrere enn amerikanske statsobligasjoner. Disse selskapene er som statsobligasjoner hvor utbetalingene bare øker over tid. Selskapet til Buffet har gjort det bra. Tobakkaksjer er bra. jernbaneaksjer er bra. enkeltselskaper på oslo børs er ikke stabile nok over lengre tidshorsisonter til at de er verdt å satse på. Den type aksjer som de 2 første slår også indeksfond over tid. I 1981 var rentene ekstremt høye og det store utover 80 tallet var "junk bond". Nå er rentene helt på bunn og muligens på vei oppover, 1981 på hodet. Jeg tror det store nå kan bli det motsatte av "junk bond", kanskje høykvalitetsaksjer. Under finanskrisen gikk aksjer på oslo børs kraftig ned. Nasdaq gikk kraftig ned etter teknologiboblen. Det kinesiske markedet falt kraftig etter nov 2007. Samtidig hadde mange kvalitetsaksjer på NYSE veldig svake korreksjoner under finanskrisen og jeg tar det som et tegn på at aksjene ikke var så veldig dyre når finanskrisen skjedde, tenker du målt i kroner skjedde det ingen nedgang.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noe som er til beskymring er hvordan boligmarkedene i land som australia, norge and canada bare har fortsatt fra nivåer det amerikanske markedet var på i 2005 når boblen der var på topp, til stadig høyere nivåer. Jeg har prøvd å se forklaringen og det må være at konsumentene på grunn av trenden i råvarer og inflasjon ikke har blitt rammet av et fall i kjøpekraften i samme grad og at økonomiene også har gått bedre. Allikevel burde det som har gått opp komme ned igjen. Det som i så fall skulle trigge det måtte vært et betydelig fall i kronekursen, økende renter og en svekket oljepris.

 

Ja, situasjonen bekymrer meg mer og mer, gapet mellom realinntektsøkning og boligprisene har økt i siste 3-4 årene mer enn de aller fleste har råd til og det er vel en av grunnene til renteprognosen fra Norges bank. Relevante og justerte prognoser fra SSB har jeg lite tillit til nå for tiden.

 

Siste antydninger fra England lover ikke noe godt, enda en nasjon som må redusere bl.a offentlig forbruk så mye.

Lenke til kommentar

Vi er mange boligkjøpere som venter på fornuftige priser for å si det sånt. (Jeg er neppe den eneste som sitter på gjerdet)

 

Du er ikke alene der nei. Ser med gru på prisene for tiden. Liker ikke denne trenden heller:

Villa-gjennomtrekk med råteskader og halvt tak selges til 5 mill. Dette er tidenes priskupp hvis du er interessert i å rive denne driten og bygge deg et slott!

Lenke til kommentar

Jeg håper bare ikke boligboblen sprekker lenge før jeg blir klar for å kjøpe noe. Foreløpig er det en del år før det er aktuelt for meg å kjøpe noe, men hadde jeg blitt klar idet boligboblen hadde sprukket hadde det vært deilig. Da kan man bare sitte å vente på at fallet avtar og man får en utflatning, før man kjøper seg inn på rabatterte priser.

Lenke til kommentar

Folk i byene blir fort den tapende part hvis vi får den nedgangen dere antyder at kan komme i fremtiden. Ser at i utkantstrøk er ikke boligene så kunstig høye.

 

Har tenkt på å invester i aksjer for lengre perioder, men hittil har det vært så stabilt og god investering å investere i bolig.

Pr i dag betaler jeg ca 10000 mer enn jeg trenger på boliglånet for å få mindre lån og ha det som en investering, men kanskje jeg burde sett litt rundt meg og heller investert i aksjer i stedet?

Lenke til kommentar

Jeg håper bare ikke boligboblen sprekker lenge før jeg blir klar for å kjøpe noe.

 

På en måte ble USA sin boble devaluert gjennom både et fall i de nominelle prisene men også en stor økning i inflasjonen i råvarer fra 2005 og utover. Det er USA sin måte å takle sin egen boble på gjennom en svak dollar som har holdt vår boble oppe.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se noen boligsprekk i nærmeste fremtid. Det bygges, salget går strykende igjenn, og det er behov for boliger. Så lenge renten er lav vil dette vedvare, jeg har mer tro på at prisøkningene stagnerer i fremtiden, sånn som under finanskrisen, for deretter å forsette å stige.

Glad jeg kjøpte i 05.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...