Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Jeg tror gull skal ned på kort sikt og ut mot høsten, gitt at det ikke blir inflasjon av noen stor sort. IMF mangler bare at kongressen i USA sier ja for å selge gull. Dessuten til høsten går en del avtaler til land i EU ut slik at de fritt kan selge gull hvis de ønsker.

 

Jeg ser to ulike muligheter for gull. Jeg tror ikke salgene vil påvirke prisen så mye, fordi jeg også tror det er hele land, som i Asia som kan være intressert i å kjøpe opp større partier med gull.

1930-1932 scenarioet (det fortutsetter at dette er som 1930), her vil gull gå opp (samtidig som det er lav inflasjon), mens alt annet (bortsett fra statsobligasjoner) går ned.

1975-1976 (da er dette som 1975), gull vil trekke seg tilbake, aksjer vil gå opp og gull vil komme tilbake i siget etter at stagflasjon blir et problem. Fra da , vil aksjer flate ut.

 

I det ene scenarioet er det det at gull ikke har noen motpart, og i det andre scenarioet er det inflasjon som er en beskymring. Gull fungerer i begge scenarioer. Både deflasjon med massive konkurser, og inflasjon kombinert med boom. Trygg og forsiktig deflasjon, slik Japan hadde er ikke bra for gull, men slik ukontrollert deflasjon med massevis av konkurser slik som skjedde mellom 1929-1932 er bra for gull.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Festen, hvordan forholder du deg til aksjeselskaper med kurser som utvikler seg uavhengig av svingningene på børsen?

 

Nettopp dette jeg hadde i tankene ved mitt kjøp av Opera aksjer, i tillegg har jeg grei kompetanse på IT relaterte sluttforbruker produkter (dessverre er det ikke mange norske selskaper innen den kategorien). Per i dag har jeg en avkastning på Opera aksjene med 34.3%.

Lenke til kommentar
Festen, hvordan forholder du deg til aksjeselskaper med kurser som utvikler seg uavhengig av svingningene på børsen?

 

Nettopp dette jeg hadde i tankene ved mitt kjøp av Opera aksjer, i tillegg har jeg grei kompetanse på IT relaterte sluttforbruker produkter (dessverre er det ikke mange norske selskaper innen den kategorien). Per i dag har jeg en avkastning på Opera aksjene med 34.3%.

Selskaper som Opera unngår jeg fordi jeg ikke skjønner noe av dem. Jeg hadde heller kjøpt aksjer i ebay, intel eller apple som jeg heller ikke skjønner noe av, enn å kjøpe i Opera, fordi jeg i det minste vet at det er bra produkter, som også har en mer fornuftig prising enn Opera (tror jeg.) Akkurat Apple, som jeg ikke har, har jeg tro på fordi det har en veldig god merkevare i utviklende markeder. I vesten har de fleste råd til fancy ting som apple lager, men i de utviklende landene er det status produkter.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Eg ligg på sofaen og skriv dette på ein Sony Ericsson W810i. Årsaka til at eg kan gjere det er at Opera har laga eit genialt program, Opera Mini, som lar ein surfe på vanlege heimesider på ein vanleg billeg telefon.

 

Dette må vere eit produkt som kan ha noko for seg i utviklingsland, sidan det sikkert er mange fleire som har mobil enn PC. Korleis Opera kan tene pengar på dette er vanskelegare å skjøne, sidan nettlesaren er heilt gratis.

 

Derimot tek Opera betalt for Opera Mobile, som er ein nettlesar for smarttelefonar.

Lenke til kommentar

Hvis du lurer på noe ang ett selskap så ta deg gjerne tid til å gå gjennom selskapet og se hva de driver med. Det vil gi deg mer data enn å bare gjette seg til at ting kanskje går bra om du tenker på å kjøpe aksjer.

 

http://www.opera.com/company/investors/fin...9/corp_pres.pdf

http://www.opera.com/company/investors/fin...resentation.pdf

Suppler det mer litt uavhengige kilder så begynner du å få litt innblikk i hvordan det går med selskapet.

Lenke til kommentar
REC har blitt billig, Hydro også. Det blir en bra børsdag snart:)

I forhold til de siste situasjonene i REC, ville jeg sagt meg usikker på den påstanden.

 

Det var solenergi som var "hot". Om det ikke skjer et trendskifte vil det være noe av det beste når økonomien i USA tar seg opp igjen.

Lenke til kommentar

Det er mange mørke skyer foran oss. Det gjelder alltid å se på risikoen og realitetene. Noe av de store farene vi står overfor er:

- En krise i næringseiendom. Denne er høyst reell, men oversees. Aksjemarkedene synes å kun fokusere på noen få ting, heller enn å se det store bildet.

- Krasj i valutaer. Igjen, markedet fokuserer kun på noen få ting. Det sees på dårlige papir og selskaper, mens valutaer glemmes helt. Med all pengetrykkingen vi har i dag, vil penger miste sin verdi. Sannheten er jo at penger kun er papir, og står og faller på tillit. Den tilliten vil forsvinne. Dette skjer fort nå til høsten.

- En massiv inflasjon. Igjen grunnet pengetrykkingen.

- En krise i prime-lån. I USA har man hatt en sub-prime krise. Men ettersom folk nå mister jobbene sine i hopetall, kan man få en krise i prime-lån. Med andre ord, alminnelige lån. Bær i tankene hva som er realiteten. Jobless-claimsene vi får servert er ikke reelle tall! Man har ikke med folk som har gitt opp jobbsøkingen, folk tvunget over i deltids-stillinger og en del andre. Reelle arbeidsledighetstall er langt høyere enn mange tror.

- Proteksjonisme. Dette er noe som rammer spesielt Norge hardt. Sannheten er at vi på mange måter er et u-land. Selv om G20 møtet nærmest bare gikk ut på å gjøre mer av det samme, og ikke hadde noe særlig for seg, så vil jeg allikevel påstå at vi i Norge ble en av de aller største vinnerne. Fokuset mot proteksjonisme er positivt for oss. Men vil det bli noe mer enn bare tørr-prat?

 

Da har jeg nevnt noe. Hva som vil skje på aksjemarkedene framover i det mer korte løp, er det nok ingen som vet. Men på lang sikt er jeg meget negativ. Har man sett bunnen? Meget tvilsomt, men vanskelig å svare på. Man må ikke glemme inflasjonen. For å ta USA som eksempel, får man en ny low i høst-vinter - så vil dette være betydelig lavere enn den vi allerede har hatt. Grunnen er inflasjon.

 

Jeg ser det som fryktelig vanskelig å være long i aksjemarkedet i den verden som vi har i dag. Men dette er noe man selv må avgjøre selvsagt. Selv ser jeg klart på dette som et bearmarked-rally. Historisk sett er dette langt fra noe nytt.

Lenke til kommentar
- Krasj i valutaer. Igjen, markedet fokuserer kun på noen få ting. Det sees på dårlige papir og selskaper, mens valutaer glemmes helt. Med all pengetrykkingen vi har i dag, vil penger miste sin verdi. Sannheten er jo at penger kun er papir, og står og faller på tillit. Den tilliten vil forsvinne. Dette skjer fort nå til høsten.

- En massiv inflasjon. Igjen grunnet pengetrykkingen.

Jeg tror også vi vil få en betydelig høyere inflasjon, men hvor høy? Jeg tror ikke inflasjonen i USA vil gå over 20% og i Norge ikke over 10%, men dette er bare ukvalifisert gjetning fra min side. Nå er det jo også et spørsmål hvordan man skal måle inflasjon, så det er kanskje litt vanskelig å framsette noen tall, men mitt poeng er iallfall at tilliten til penger ikke vil forsvinne, men bare svekkes.

Lenke til kommentar
Det er mange mørke skyer foran oss. Det gjelder alltid å se på risikoen og realitetene. Noe av de store farene vi står overfor er:

- En krise i næringseiendom. Denne er høyst reell, men oversees. Aksjemarkedene synes å kun fokusere på noen få ting, heller enn å se det store bildet.

- Krasj i valutaer. Igjen, markedet fokuserer kun på noen få ting. Det sees på dårlige papir og selskaper, mens valutaer glemmes helt. Med all pengetrykkingen vi har i dag, vil penger miste sin verdi. Sannheten er jo at penger kun er papir, og står og faller på tillit. Den tilliten vil forsvinne. Dette skjer fort nå til høsten.

- En massiv inflasjon. Igjen grunnet pengetrykkingen.

- En krise i prime-lån. I USA har man hatt en sub-prime krise. Men ettersom folk nå mister jobbene sine i hopetall, kan man få en krise i prime-lån. Med andre ord, alminnelige lån. Bær i tankene hva som er realiteten. Jobless-claimsene vi får servert er ikke reelle tall! Man har ikke med folk som har gitt opp jobbsøkingen, folk tvunget over i deltids-stillinger og en del andre. Reelle arbeidsledighetstall er langt høyere enn mange tror.

- Proteksjonisme. Dette er noe som rammer spesielt Norge hardt. Sannheten er at vi på mange måter er et u-land. Selv om G20 møtet nærmest bare gikk ut på å gjøre mer av det samme, og ikke hadde noe særlig for seg, så vil jeg allikevel påstå at vi i Norge ble en av de aller største vinnerne. Fokuset mot proteksjonisme er positivt for oss. Men vil det bli noe mer enn bare tørr-prat?

 

Da har jeg nevnt noe. Hva som vil skje på aksjemarkedene framover i det mer korte løp, er det nok ingen som vet. Men på lang sikt er jeg meget negativ. Har man sett bunnen? Meget tvilsomt, men vanskelig å svare på. Man må ikke glemme inflasjonen. For å ta USA som eksempel, får man en ny low i høst-vinter - så vil dette være betydelig lavere enn den vi allerede har hatt. Grunnen er inflasjon.

 

Jeg ser det som fryktelig vanskelig å være long i aksjemarkedet i den verden som vi har i dag. Men dette er noe man selv må avgjøre selvsagt. Selv ser jeg klart på dette som et bearmarked-rally. Historisk sett er dette langt fra noe nytt.

 

 

Det mest spennende jeg ser er veksten i pengemengden i Kina. Det er helt ekstremt hvordan de pumper penger inn i økonomien. I 2007 var de beskymret for en boble i aksjemarkedet, nå gir de blaffen og jeg tror ikke det er noen vei tilbake for Kina nå.De har snart økt pengemengden like mye som de gjorde i hele fjor. Det burde gjøre at de får et problem med inflasjon etterhvert, sist de hadde høy inflasjon var i 2007, da var inflasjonen en liten stund oppe i 20 %, det samme problemet hadde også i 1994, og det vil da gjøre om de kommer i en klemme at de lar RMB bli sterkere mot dollar om de kan, måten det skjer på er at de slutter på kjøpe statsobligasjoner fra USA.

 

Kina nå, er som Japan i 1975. Jeg ser det på typen produkter de lager i Kina. Store og tunge, og rikelig med råvarer. Slik var det i Japan i 75. En stund ut på 80 tallet, hadde de gått over til å lage lette og mindre solide produkter. Det var fordi Yen hadde blitt for sterk, og at eksportbedriftene ikke lenger hadde råd til å ustyre produktene like bra. Etter 1975, hadde ikke Nikkei en eneste betydelig korreksjon før i 1989 når det kollapset.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Fikk denne her om dagen sammen med et digert papirhefte.

post-75225-1239731483_thumb.jpg

Synes dere jeg burde slå til? :!:

 

Lighthouse C. eh...

Har hørt noen bra saker om selskapet, og en del kjente investorer involvert der, men der igjen, er det ikke laks de driver med? Marine Harvest har ikke hatt en god tid i det siste, har disse et bedre opplegg/plan enn dem?

 

Jeg ville satt meg godt inn i saken, og jeg regner med at du vet en del om selskapet da du er aksjonær der, noe jeg ikke er, så den avgjørelsen er hard å ta for meg d ajeg vet litt lite. Hvis du ønsker å satse, så kan det sikkert lønne seg over tid, hvis du sitter gjennom nedgangstiden. (Bare pass på at de overlever nedgangstiden....)

Lenke til kommentar

Om markedet nå.

 

Her er litt definisjoner. Secular market trends er viktig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Market_trends

 

Jeg tror fortsatt utviklende markeder er i en bull fase mens dow er i en "bear" fase, men, alikevel er dow på vei oppover de neste 12-24 mnd. Og om 5-6 år tror jeg verdien av dow jones er lavere justert for inflasjon enn den er nå, men nominelt høyere.

 

Sensex gikk fra 3000 til 20000, ned igjen til ca 8000. Skal jeg tippe, skal det gå helt til 60000.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Hehe. Du leste ikke tilfeldigvis hvor mange aksjer det er snakk om?

Ti aksjer til ti øre stykket blir jo ikke mer enn 1,- :p

 

Og dette bruker de en formue i porto for å sende meg :nei:

Hehe, de har vel ikke noe valg, siden det er et pliktig tilbud, du kan jo vurdere om det lønner seg for deg å fakse svaret ;)

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...