Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det største problemet er lønninger. Skulle vi bli attraktive måtte vi ha større muligheter til å skamløst utnytte arbeidskraft i norge, slik de store multinasjonale selskapene gjør i andre land.

 

Lønninger er egentlig ikke noe problem i Norge. Ingeniør samt leder lønninger ligger lavere her enn i f.eks. Danmark, Tyskland, Frankrike og England. Inda er klart billigere (selv om timeprisen går opp der også), men det er ikke så mange selskaper som har så stor suksess med å sette ut arbeid dit (de bruker ofte mange flere timer enn i Eurpa på samme jobb, ihvertfall foreløpig).

 

Å tro Norge er komparative og tro vår teknologi er unik er å ta hardt i se hvor riggene i verden blir bygget...

singapore, thailand, kina osv... like gode verft der som her.. også billigere...

 

hvis du ikke tror de så sjekk selv feks seadrill bygger stort sett alle riggene i utlandet.

 

samme gjelder skip... og andre ting.. forspranget er hentet inn og det vil bli hardere i tiden som kommer

Endret av joakim1
Lenke til kommentar
Det største problemet er lønninger. Skulle vi bli attraktive måtte vi ha større muligheter til å skamløst utnytte arbeidskraft i norge, slik de store multinasjonale selskapene gjør i andre land.

 

Lønninger er egentlig ikke noe problem i Norge. Ingeniør samt leder lønninger ligger lavere her enn i f.eks. Danmark, Tyskland, Frankrike og England. Inda er klart billigere (selv om timeprisen går opp der også), men det er ikke så mange selskaper som har så stor suksess med å sette ut arbeid dit (de bruker ofte mange flere timer enn i Eurpa på samme jobb, ihvertfall foreløpig).

 

Å tro Norge er komparative og tro vår teknologi er unik er å ta hardt i se hvor riggene i verden blir bygget...

singapore, thailand, kina osv... like gode verft der som her.. også billigere...

 

hvis du ikke tror de så sjekk selv feks seadrill bygger stort sett alle riggene i utlandet.

 

samme gjelder skip... og andre ting.. forspranget er hentet inn og det vil bli hardere i tiden som kommer

 

 

 

Bygget ja, men hvor tror du de er designet?

 

Legg merke til at jeg sier ingeniør lønninger, ikke lønninger for metallarbeidere eller sveisere.

 

Aker Solution er forøvrig hovedsaklig ett ingeniørfirma.

Lenke til kommentar

De erfaringene jeg har av ingeniørlønninger i Norge og Tyskland tilsier at Norge ligger et godt stykke over. Jeg vil ikke bli overrasket om utbetalt lønn til en norsk ingeniør ligger 25-30% over en tilsvarende tysk ingeniørlønn. Jeg har ingen tall som kan bekrefte dette, men mange kjente i begge land som er ingeniører. De betaler også mer skatt enn oss, +/- 10% mer altså. (Og når jeg først er inne på det: slike ting som overtidsbetalt og ferie i tid- og utide, har de som oftest heller ikke.)

 

..men så koster alt annet mye mindre da.

Lenke til kommentar
Bygget ja, men hvor tror du de er designet?

 

Legg merke til at jeg sier ingeniør lønninger, ikke lønninger for metallarbeidere eller sveisere.

 

Aker Solution er forøvrig hovedsaklig ett ingeniørfirma.

 

Designet i de landene som bygger dem?

 

I 2003 var kina størst innen verft, med japan og korea etter som nummer 2 og 3.

 

Jeg regner med de ikke bygger med bind forran øynene.. jeg regner faktisk med at om en tegning kom til dem på 1990-tallet så har de kopiert og tilpasset seg disse designene for lenge siden.. hvem som en gang i tiden tegnet den første riggen hjelper lite når andre er fult i stand til å tegne en ny den dag i dag.

Lenke til kommentar

De makro-tallene vi fikk servert i dag, er mildt sagt fryktelige. Men markedet reagerer lite på dem. Slik immunitet varer ikke evig. En svale gjør ingen sommer, som det heter. Man ser nå at det ikke er noe å være optimistisk for, eller noe som tilsier at ting skal bedre seg. Tvert imot. At markedet er immun i disse tider, gjør at man kan komme seg fint ut av det. Det er ingen grunn til å gå long nå, dersom man ser på de kalde faktaene med nøytrale øyner. Grådigheten vi ser i disse dager, og riskviljen, vil ikke vare evig. Omsider vil det fundamentale vinne frem.

 

Men det finnes jo alltid gode kjøp, uansett hva slags marked. Det å ha pengene i banken, er ikke akkurat lurt det. Jeg tror det lureste nå er å tenke med 5-7 års sikt på hvor du plasserer pengene dine. Jeg tror dette blir en langvarig krise. En krise som etterhvert vil utvikle seg til det verre for oss med litt penger i banken. Da tenker jeg på inflasjon som spiser våre penger opp. Å finne et meget solid selskap som betaler utbytte, og å ha en tidshorisont på 5-7 år på pengene, mener jeg selv er det tryggeste og beste man kan gjøre. Men så er det det med timing! Jeg sitter enda på gjerdet, men vil ha investert minst 50-75% av mine penger innen høsten begynner.

 

Jeg er i skrivende stund mest interessert i Fred Olsen Energy og Telenor. FOE på grunn av deres meget gode utbyttepolitikk og selvsagt meget solide selskap. Telenor er også meget solid, men betaler ikke utbytte i år. Det tror jeg de vil begynne med igjen til neste år. Da tror jeg verden og selskapene innser at dette blir en langvarig krise, likeså blir utbyttepolitikk meget viktig. Som det var under 1930 Depresjonen. Et "solid" selskap jeg er skeptisk til, er NHY. De er solide i dag, men pengene renner ut. Problemet med mange aluminiumsverk, er dessuten at dersom de først stenges ned, er det ufattelig energikrevende å starte dem opp igjen. Vi befinner oss nå i en konsolideringsperiode. Det er enda mye håp om at ting skal bedre seg utpå høsten eller inn i 2010. Derfor holdes enda en del dører åpne for dette. Dette går på bekostning av utbytte og lignende. Deler man mitt syn på at dette blir en langvarig krise - så gjelder det å se til solide selskap som man tror vil lokke med utbytte fremover. TEL tror jeg blir et slikt selskap, NHY tror jeg vil få en fryktelig tøff fremtid ved en lengre krise - å vil tvilsomt makte å betale godt med utbytte. Tror man derimot denne krisen går mot bedring, så vil nok NHY være en av de beste plassene å putte penger.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en del penger i NHY og NAUR. Jeg har tenkt å beholde posisjonen i NHY, men NAUR har jeg tenkt å selge meg ut så fort som mulig selv om det blir et lite tap. Jeg tror også at det er et bra tidspunkt å putte pengene inn i solide selskaper nå, så jeg kommer nok til å selge meg ut av NAUR og kjøpe meg inn i et solid selskap. De du nevner er gode alternativer.

 

Men jeg er veldig uerfaren.

Lenke til kommentar
De erfaringene jeg har av ingeniørlønninger i Norge og Tyskland tilsier at Norge ligger et godt stykke over. Jeg vil ikke bli overrasket om utbetalt lønn til en norsk ingeniør ligger 25-30% over en tilsvarende tysk ingeniørlønn. Jeg har ingen tall som kan bekrefte dette, men mange kjente i begge land som er ingeniører. De betaler også mer skatt enn oss, +/- 10% mer altså. (Og når jeg først er inne på det: slike ting som overtidsbetalt og ferie i tid- og utide, har de som oftest heller ikke.)

 

..men så koster alt annet mye mindre da.

 

Tja, min erfaring er at tyske lønninger er endel bedre enn i Norge (jeg kunne ihvertfall tjent bedre i Tyskland). Mener også at TU (Teknisk Ukeblad) hadde en artikkel for et drøyt år siden som viste at ingeniørene lå relativt lavt i europeisk målestokk.

 

Se også her http://e24.no/boers-og-finans/article3041762.ece

 

Spesiellt: "- Norge er konkurransedyktige på ingeniør-lønninger, og vi har funnet en måte å jobbe på som er kostnadseffektiv, sier Bjørnsgård"

Lenke til kommentar
Bygget ja, men hvor tror du de er designet?

 

Legg merke til at jeg sier ingeniør lønninger, ikke lønninger for metallarbeidere eller sveisere.

 

Aker Solution er forøvrig hovedsaklig ett ingeniørfirma.

 

Designet i de landene som bygger dem?

 

I 2003 var kina størst innen verft, med japan og korea etter som nummer 2 og 3.

 

Jeg regner med de ikke bygger med bind forran øynene.. jeg regner faktisk med at om en tegning kom til dem på 1990-tallet så har de kopiert og tilpasset seg disse designene for lenge siden.. hvem som en gang i tiden tegnet den første riggen hjelper lite når andre er fult i stand til å tegne en ny den dag i dag.

 

Båtene er kanskje designet i landet det er bygd i, men ofte er basic engineering gjort i vestlige land. Nå var det snakk om Aker Solution og da tenkte jeg på f.eks. type FSPO'er, og da er ihvertfall størstedelen av topsiden designet i Norge.

Lenke til kommentar
TEL tror jeg blir et slikt selskap, NHY tror jeg vil få en fryktelig tøff fremtid ved en lengre krise - å vil tvilsomt makte å betale godt med utbytte. Tror man derimot denne krisen går mot bedring, så vil nok NHY være en av de beste plassene å putte penger.

 

 

Jeg liker både telenor og hydro. Alimimium vil bare bli mer aktuelt om det med elektriske biler blir en trend, og fordelene de har med å eie masse kraftverk som ikke forurenser vil bare bli større i fremtiden.

Lenke til kommentar

Norske ingeniørlønninger er utvilsomt konkurransedyktige med resten i denne verdensdelen. Jeg har 5 bekjete(alle ing) som kommer fra Tyskland, Frankrike og Sør-Afrika, der alle tjener betydelig mer her enn hva de ville ha gjort hjemme. Summa-summarum kommer de ca likt ut med tanke på penger til overs fordi alt koster mer her til lands. Her har de også langt bedre avtaler, goder og forsikringer. Vil tro det er ganske likt egentlig. Hadde det vært så mye bedre å jobbe i Tyskland enn hva det er her, så hadde "alle" flyttet dit.

 

Edit: ..men ja, aksjer: Har troen på en liten dupp ned nå jeg. Håper på å få noen fine inngagsmuligheter i denne Q1-perioden. Håper det kommer en tilsvarende Q2 som åpner mye også. Jeg ser lyst på tiden fremmover, men markedet skal ikke til himmels med det første.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Det er nesten skremmende hvor raskt ting som bestilles blir sendt via ebay nå sammenlignet med før.

 

Jepp

Har merket selv brev til megler i Singapore. Bestilling fra Amazon. Brev til andre land og pakker.

Går jævlig mye kappere enn for rett før finanskrisa... verdenshandelen har helt klart blitt mye svekket...

 

også posten skal jo si opp folk så de har indirekte bekreftet det de også..

Lenke til kommentar
Synes det er litt artig at disse "ikke så galt som forventet"-nyhetene får børsene til å reagere positivt, for det står jo fremdeles dårlig til. Selv om indekser og alt mulig er i minus hver gang, så blir det tolket som en positiv nyhet når det ikke var like dårlig som spådd.

 

fordi fallet i markedet ikke reflekterer inntjening slik den er nå, men fremtiden.

 

Eller mistolket jeg hva du mente med 'artig'?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jepp, men tenkte på at hvis markedet skal reflektere tallene man får inn, så burde det heller falle, også flate mer ut men fremdeles falle når disse nyhetene kom inn, i stedet for å hoppe opp, det virker litt urealistisk for meg. Men jeg lærer fremdeles om dette, så jeg kan ha misforstått.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

det fungerer ikke slik. Da hadde alle solgt før nyhetene (som alle visste var dårlige) og kjøpt etterpå når prisen var gått ned. Slik går ikke.

 

Forenklet: Forventer alle at selskapet skal tjene 50% mindre, og selskapet skal annonsere hva de har tjent, vil allerede kursen på selskapet ha blitt redusert tilsvarende forventningene (50%). Skulle de overraske positivt, med å kun tjene 20% mindre, vil kursen etterpå gå opp, fordi forventningene og kursene ikke stod i hånd med den faktiske inntjeningen.

 

logisk nok..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...