Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Kanskje 8000 blir tatt ut i dag. Det er på tide at nykkene til dollaren forsvinner. En gang vil vinden snu, og dollaren vil være så billig og devaluert, at det blir en boom i det amerikanske aksjemarkedet samtidig med en sterk dollar og økte profittmarginer i amerikanske selskap som GE , osv som tjener på billige råvarer. Når USA er i en slik posisjon som i 1980-1982 kan de trykke opp massevis av penger ut at det blir inflasjon av det. Om vi skal dit nå? Er dette som 1982? Jeg tror ikke tiden er inne for det enda. Jeg tror dollaren skal devalueres enda mer først. Styrken i utviklende markeder, jernbane og gull, er bare en refleksjon av at dollaren devalueres, den egentlige verdien øker ikke.

post-158522-1238670303_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje 8000 blir tatt ut i dag. Det er på tide at nykkene til dollaren forsvinner.

Jeg tror vi er i den siste delen av bear marked rallyet. Vi kommer fremover til å se at ingenting godt kom ut av G-20 møtet og vi kommer til å se mye spesielt når Q1 rapporteres.

 

Obama og alle andre verdensledere vet ikke hva de skal gjøre. Det er åpenbart. Allikevel er det mange som har stor tro på at statene kan ordne opp i denne krisen. Det er ganske patetisk å se at så mange mennesker har slik uendelig tro på statene. Spør dere selv - hva kan statene gjøre? Fortsette å trykke opp masse mer penger? Hva skjer når smertegrensen er nådd? Ta USA her - Obama sa på 60 minutes at man selvsagt ikke kan trykke opp uendelig med penger. Usa må jo være kapabel til å gjøre opp for seg. Men dette argumentet faller i grus, for denne terskelen er allerede tråkket over. Tror noen virkelig at USA vil kunne gjøre opp for den enorme gjelden? Tror noen virkelig at USA vil betale dem tilbake pengene de har lånt dem?

 

Vi har en slags fornektelse på gang. Verden fornekter at USA er konkurs. Verden fornekter at det er USA som er årsaken til at denne krisen er så utrolig dyp. Verden sliter fordi man låner så mye penger til USA. Grunnen til at dette vil vedvare, bunner mye i historien. Man føler en solidaritet og stor respekt til Amerika på grunn av Marshallhjelpen. Landet er "storebror", og verden klarer ikke innse hvordan de ødelegger. Men skulle Kina omsider slutte å kjøpe statsobligasjoner i USA, så styrter hele pyramidespillet. Man får jo håpe at det skjer jo før jo bedre!

 

Verden må innse at for å komme forbi denne krisen, må man la USA gå konk og leve videre uten dem som stormakt. Børsrallyene vi har i disse tider er tuktet på de ekstra pengene statene har trykket opp, håp og grådighet. Det er ingen grunn til å være optimistisk ut fra et fornuftig perspektiv. Denne krisen vil vare i mange år. Hvor dyp den blir, er det ufattelig vanskelig å svare på. Dette er ikke en "vanlig krise". Dette er en systemkrise som har grunn i en råtten økonomisk vekst basert på gjeld. Den forsterkes hele tiden med at staten lager mer gjeld. På lang sikt ser det veldig mørkt ut.

 

For å kureres fra en sykdom, er første steget å innse sykdommen. Obama og de fleste i verden ser enda ikke sykdommen engang.

Lenke til kommentar

Da har man også et oppdatert intervju med Gerald Celente. Hør på hva han faktisk sier. Denne mannen er en nummer 1, ingen kan sammenligne seg med denne mannen når det gjelder å spå trender og herunder fremtiden. Han ser ting for det de er. Ingen kan måle seg med denne mannen, han gjør tom Nostradamus til en liten sjel. (ENDELIG hører jeg også en kalle USA og mye av verden for det de er, en fascistisk stat. Ikke en kapitalistisk stat.)

 

Celente sier i begge klippene hva som blir det neste. Som jeg har sagt tidligere, høres han ut som "krakknisse nummer 1" - men sjekk hans tidligere spådommer og treff. Helt ufattelig, man skulle jo tro mannen er klarsynt. Men det er vel nettopp å se klart han er så flink til. Hans filosofi kjører mye på "Current events form future trends". Han har en formidabel evne til å se ting for det de er.

 

Se filmen hos Youtube

 

PS: Hans videoer legges ut her fortløpende.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
8000 er innen rekkevidde nå. Jeg må innrømme jeg ikke har så veldig stor tro på Celente. Blir 8000 tatt ut, blir det et viktig signal for at mange som har vært negative skal snu, og kaste seg på.

Ja, men hva slags logikk er det?

 

Er det realøkonomien og realitetene som skal bestemme - eller er det psykologien i markedet? Det er et idiotisk spørsmål, men svaret man får i disse tider, er vel så idiotisk. 8000 brytes nok snart. Man går fort opp til 8500 også. Men omsider vil realitetene synke inn. Jeg klarer ikke være i et marked jeg overhode ikke har troen på, på lang sikt. Hva som skjer i det korte bildet av rally blir derfor uinteressant for meg. Om det blir noe, så blir det shorting når rallyet gir seg. Hvor høyere markedet går, hvor mer fristende blir det.

Lenke til kommentar
8000 er innen rekkevidde nå. Jeg må innrømme jeg ikke har så veldig stor tro på Celente. Blir 8000 tatt ut, blir det et viktig signal for at mange som har vært negative skal snu, og kaste seg på.

Ja, men hva slags logikk er det?

 

Er det realøkonomien og realitetene som skal bestemme - eller er det psykologien i markedet? Det er et idiotisk spørsmål, men svaret man får i disse tider, er vel så idiotisk. 8000 brytes nok snart. Man går fort opp til 8500 også. Men omsider vil realitetene synke inn. Jeg klarer ikke være i et marked jeg overhode ikke har troen på, på lang sikt. Hva som skjer i det korte bildet av rally blir derfor uinteressant for meg. Om det blir noe, så blir det shorting når rallyet gir seg. Hvor høyere markedet går, hvor mer fristende blir det.

 

Jeg tror realiteten bestemmes av persepsjonen av realitetene (eller psykologien). Det er psykologien som er viktigst.

Lenke til kommentar

En sammenligning er denne:

 

Det ene er prisen på matvarer gjennom DBA, det andre er short en kurv med valuta mot dollar, eller short dollar indeksen.

 

Hvis det går som Celente spår med devaluering vil det åpenbart være bra for noe.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UDN#cha...ource=undefined

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UDN#cha...ource=undefined

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UDN#cha...ource=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ja, men hva er det å juble over? Hva er grunnen for rallyet? Hva er det som viser at krisen kan lette på seg? Noen makro-tall som er litt bedre enn fryktet? Man må ha i mente at man nå har en masse penger i sirkulasjon som stammer fra krisepakkene. Selvsagt bremser krisepakkene økonomien opp. Hvorfor stoler folk på makro overhode nå? Man vet ikke hvor mye statens stimulering preger tallene.

 

Man må forsøke å se realitetene slik de er, ikke slik man ønsker de skal være. Hva med det Celente sier? Hvem skal leie alle næringseiendommene som nå blir stående tomme i USA? Svaret er som han sier - ingen. En kollaps i næringseiendom vil som Celente sier, bli langt verre enn subprime-krisen vi har hatt. Det er så mye farer, det er så mye usikkerhet... at man skal være meget forsiktig.

 

Husk hva jeg sier - dette er ingen normal krise. Det er en helt unik krise.

 

Når det er sagt så er det godt noen tjener penger på børsen i disse tider. Det er jo verre for meg. Den eneste aksjen jeg sitter i....er....TSU. Jeg begynte jo på børs i sommer, fryktelig god timing med andre ord. Men, men - har jo lært en masse den tiden jeg har drevet på. Selv om kunnskapen var dyr, så er jeg glad for å ha fått den. Uansett lar jeg meg ikke stresse til å "ta igjen noe av tapet". Det er bare å ta tiden til hjelp og tenke rasjonelt.

Lenke til kommentar
En sammenligning er denne:

 

Det ene er prisen på matvarer gjennom DBA, det andre er short en kurv med valuta mot dollar, eller short dollar indeksen.

 

Hvis det går som Celente spår med devaluering vil det åpenbart være bra for noe.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UDN#cha...ource=undefined

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UDN#cha...ource=undefined

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UDN#cha...ource=undefined

Han sier litt om hans syn på penger og varer imellom 5:36- 7:08 i dette klippet. Det hele handler om verdier. Hva er verdier - hva slags verdi vil penger ha fremover etter at statene nå trykker nye for full maskin?

Lenke til kommentar

Det har blitt snakket en del om faren for stor inflasjon i Norge og hyperinflasjon i Statene i denne tråden. Ved et scenario hvor vi får en merkbar økning av inflasjonen, hvor vil dette først begynne å vise seg? Vil man bare enkelt og greit merke at butikkene setter opp prisene på varer, eller er det måter man kan se tegnene på før det skjer?

Lenke til kommentar
Det har blitt snakket en del om faren for stor inflasjon i Norge og hyperinflasjon i Statene i denne tråden. Ved et scenario hvor vi får en merkbar økning av inflasjonen, hvor vil dette først begynne å vise seg? Vil man bare enkelt og greit merke at butikkene setter opp prisene på varer, eller er det måter man kan se tegnene på før det skjer?

 

8030

 

Du vil se at dollaren begynner å bli svak igjen og oslo børs er høy. Da vil prisene begynne å gå opp ganske raskt.

 

Dette er en video dokumentar om dagen dollaren faller, det er en dokumentar som skal vise at dollaren kollapser på 1 dag. Den er på ca 3 kvarter.

 

http://informationclearinghouse.info/article22305.htm

Lenke til kommentar
Det har blitt snakket en del om faren for stor inflasjon i Norge og hyperinflasjon i Statene i denne tråden. Ved et scenario hvor vi får en merkbar økning av inflasjonen, hvor vil dette først begynne å vise seg? Vil man bare enkelt og greit merke at butikkene setter opp prisene på varer, eller er det måter man kan se tegnene på før det skjer?

En inflasjon er noe man merker allerede nå. Prisene på matvarer gikk opp ved årsskiftet grunnet landbruksoppgjøret. Men etter dette har man også sett andre varer gå opp i pris. Jeg merker inflasjonen allerede nå, og flere andre jeg har snakket med merker også de økte prisene i dagligvarebutikkene. Det er skummelt at man allerede nå kan merke en inflasjon.

 

Når man printer masse penger, så er det helt basisk økonomi at pengeverdien vil gå ned. Så er det heller vanskelig å vite hvor stor inflasjon man får, og når den vil vise seg. Hvor stor inflasjon vi vil få i Norge, tør jeg ikke si. Men situasjonen man har nå i verden, er at stater ikke kan trykke opp penger fort nok. Da med USA i førersetet. (Jeg leste en morsom aprilsnarr i går, om at trykkeriene var i ferd med å gå tom for blekk.) Så mye penger som USA trykker, så er det ingen tvil om at man vil få en massiv inflasjon. Folk vil se sine penger smuldre bort i verdi.

 

Her i Norge er det vanskeligere å spå. Et riktig svar er at man allerede nå ser en økning i inflasjonen, det har man egentlig kunne se siden nyttår. I skrivende stund betyr dette at vi nå taper på å ha pengene i banken. Å det vil bli langt verre. Hvis du nå begynner å se på hvordan varer er priset, vil du nok kunne merke hvordan prisene stiger i tiden som kommer. Men inflasjonen vil nok ikke komme for fullt før til høsten. Det er vanskelig å tallfeste hvor stor inflasjonen vil bli. Da spesielt i Norge hvor mennesker som tror på en kraftig inflasjon ikke er så mange enda. Men tro meg, taperne er de av oss som har pengene i banken - rentene vil ikke demme opp for inflasjonen på langt nær. Derfor leter jeg selv etter en plass å putte pengene.

 

Det har blitt snakket en del om faren for stor inflasjon i Norge og hyperinflasjon i Statene i denne tråden. Ved et scenario hvor vi får en merkbar økning av inflasjonen, hvor vil dette først begynne å vise seg? Vil man bare enkelt og greit merke at butikkene setter opp prisene på varer, eller er det måter man kan se tegnene på før det skjer?

 

8030

 

Du vil se at dollaren begynner å bli svak igjen og oslo børs er høy. Da vil prisene begynne å gå opp ganske raskt.

 

Dette er en video dokumentar om dagen dollaren faller, det er en dokumentar som skal vise at dollaren kollapser på 1 dag. Den er på ca 3 kvarter.

 

http://informationclearinghouse.info/article22305.htm

Takk for link.

Lenke til kommentar

Da har man fått noe ut av G20 møtet.

 

1000 milliarder skal brukes. Men hvorfor bare 1000 milliarder? Hvorfor ikke 5000 milliarder?

 

Skal man le, eller skal man gråte? Er det nå rally på aksjemarkedet grunnet et desperat ønske om positivitet? Er det virkelig noen der ute som tror at ENDA mer pengetrykking skal løse krisen. Hvorfor ikke bare trykke 20 trillioner og spre dem over byene med helikopter?

 

Uff, jeg tror jeg må ta en pause. Det er fryktelig å sitte passivt og se på Titanic kjøre mot klippene.

Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk at det er bra at de trykker opp penger. Det er den eneste veien ut av problemene er jeg redd. At det blir nye problemer som høy inflasjon er bedre enn en depresjon. Det blir heller ikke høy inflasjon før noen begynner å låne mye. Hittil har ikke det skjedd, låneveksten er på vei ned, og det er det myndighetene vil motvirke. Løsningen for USA sist var 2 verdenskrig. Da ble økonomien stimulert til tross for at ingen lånte og bare staten brukte. En ting som spesielt gjelder "gold bugs" er at det virker som de nærmest har et ønske om at hele verden kan kollapse, slik at de kan bruke sin ene gullbarre til å kjøpe halve kongeriket, endel av det er nærmest ønsket om at skal gå dårlig, at alt myndighetene gjør skal feile. Det har jeg ingenting til overs for. Men systemet vi har er forferdelig, det er det. Greier dow jones og etablere seg over 8000 over flere handelsdager, tror jeg vi er på vei ut av problemene.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Sitter for tiden og vurderer alternativer til hvor jeg skal plassere sparepengene mine. For tiden sitter jeg med en tredjedel i OBXEXDBULL og de resterende to tredjedelene på sparekonto, men tenker at jeg burde forandre litt her. Per idag har oksene mine vært en god investering, de har styrket seg rundt 20% (gikk inn i to omganger i slutten av feb/starten av mars), men det er jo vanskelig å vite hvor det vil gå herfra. Spesielt når alle spår at markedet vil gå i diametralt forskjellige retninger. Vurderer å prøve å finne noen lovende selskaper og stue vekk litt penger her, men jeg kan strengt tatt alt for lite om teknisk analyse og økonomi generelt til å kunne vite at jeg tar et godt valg.

Lenke til kommentar

Festen - Problemet du ikke kommer unna, er at man ikke kan løpe unna krisen. Det er ingen måte å kjøpe seg ut av den! Du kan utsette den, noe som nå gjøres, men ikke komme deg unna for alltid. Problemet er at når man utsetter krisen, er at man da må betale renter, straffegebyr og andre avgifter i tillegg.

 

Nedgangstidene skulle vært tatt i 2001 under Bush. Men de ble feid under teppet og utsatt. Man kunne fått en resesjon fra 2001 og fått orden på økonomien allerede da. Det ble i stede utsatt som nevnt, og krisen vi nå er inne i er LANGT verre enn den hadde vært i 2001. Utsettes det nok en gang, så blir det enda verre igjen. Da kan man få en depresjon som varer 10-15 år.

 

Depresjon er uunngåelig. Beklager, men jeg ser ingen annen utgang. Jeg tror vi snart vil få bekreftet at dette er et bear-marked rally. Jeg tror som sagt at vi er i den siste fasen av rallyet nå. Nedturen tror jeg starter i morgen eller til uken. Jeg tror ikke politikerne klarer å manipulere og komme seg bort fra realitetene denne gangen. Obama vil ikke klare det Bush klarte. Men Bush måtte gjemme ei rotte, Obama må jo gjemme en elefant.

 

Men skal Obama og co faktisk klare det mesterstykket? Vil han klare å blåse opp enda en gjeldsboble? Vil han klare det Bush klarte? Du tror ja festen. Jeg tror og håper på nei!

Lenke til kommentar

Bankene kan ikke trykke opp råvarer. : p

 

edit:

.. men jeg kan strengt tatt alt for lite om teknisk analyse og økonomi generelt til å kunne vite at jeg tar et godt valg..

 

Desto lengre tidsperspektiv, desto mindre spiller teknisk analyse noen trille. Og omvendt.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig om Bush. Hadde vi ikke hatt 9/11, og den devalueringen av dollaren som fulgte, hadde situasjonen vært mye verre. Sett i forhold til gull er gjelden i samfunnet nå mindre enn i 2001. Jeg tror Bush gjorde situasjonen bedre. Uten Bush kunne vi snakket depresjon. Lykkes de med å få igang den boblen som var fra 2003 igjen, og det fortsetter i noen år, samtidig som folk har jobb, prisen på mat dobler seg, og en flat tv og vaskemaskin øker i pris, blir verdien av gjelden mindre, selv om gjelden nominelt sett øker.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...