Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
svakt at dji ikke klarer etablere seg over 8000. Ny low snart?

 

 

Mitt best case scenario er dette:

 

Det var litt dårlig plass, egentlig tror jeg ikke det går så raskt oppover og kanskje ikke så høyt, og de siste rystelsene vil bli større mer som mellom oktober og november. helheten tror jeg skal være riktig. Det er bullish når markedet stiger på slutten av dagen slik det gjorde i dag. Om markedet begynner å forutse at det skal gå bedre slik at dollaren svekker seg og yield kurven blir brattere, kan det føre til at forbedringen også kommer, på den måten kan persepsjonene om forbedring skape de fundamentale forholdene som fører til forbedring.

post-158522-1239050804_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Støtte på noen rare greier i dag.

 

Jeg kjøpte meg inn i NHY igjen, og kursen steg etter kjøpet, men det sto -700,- e.l. på "urealisert i dag", selv om jeg i realiteten hadde tjent rundt 60 kr.

 

Legger også opp et annet bilde som jeg også stusset litt over, fra oslobors.no. Det står at aksjen har gått opp noen prosent, men grafen forteller det motsatte.

post-65515-1239118805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvis jeg legger inn en kjøpsordre på et verdipapir på Nordnet og ingen selgere går så lavt som jeg kjøper for (altså at jeg ikke får kjøpt), betaler jeg kurtasje da?

 

Du kan legge ordre lavere enn det aksjen omsettes for i øyeblikket. Og hvis aksjen faller ned til din ordre blir den behandlet. Du legger deg på en måte bak i køen. Kalles gjerne limit ordre.

Du betaler ikke kurtasje før du har gjennomført en handel.

 

Anbefaler dere helt nybegynnere å ta et kurs:

 

https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/nordnetskolan.html

https://www.dnbnor.no/markets/kurs

 

Og kjøp dere noen bøker .. "new to stocks" finnes sikkert noen i bokhandelen eller hos hegnar.no

Lenke til kommentar

Kurtasjen gjelder per handel.

Eller om du legger inn ordre på si 100 aksjer og bare får 50 per handel betaler du 2 ganger kurtasje!

Det er mange unntak og forskjellige ordninger når man handler med megler og for større summer... vet ikke hvor aktuelt det er for folk flest her på forumet :p

Lenke til kommentar

Jepp, skjønner. En ting til:

Det står gjerne forholdet mellom kjøpere og selgere. Altså f.eks. kan det være 70/100 kjøpere og 30/100 selgere. Det står gjerne ikke med tall, men er gjengitt i en tofarget strek. Jeg regner med dere skjønner hva jeg snakker om.

 

Hvordan kan det være flere kjøpere enn selgere eller omvendt? Kjøper noen 1000 aksjer, må jo også noen selge de 1000 aksjene, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Jepp, skjønner. En ting til:

Det står gjerne forholdet mellom kjøpere og selgere. Altså f.eks. kan det være 70/100 kjøpere og 30/100 selgere. Det står gjerne ikke med tall, men er gjengitt i en tofarget strek. Jeg regner med dere skjønner hva jeg snakker om.

 

Hvordan kan det være flere kjøpere enn selgere eller omvendt? Kjøper noen 1000 aksjer, må jo også noen selge de 1000 aksjene, tenker jeg.

Dette reflekterer hvor mange kjøpsordre som er sendt til børsen i forhold til antall salgsordre. Men husk at dette tallet kan manipuleres. En som skal selge ekstreme mengder aksjer kan f.eks legge masse kjøpsordre 1 krone under gjeldende kurs, mens han hele tiden legger ut nye aksjer til salg på kurs. Dermed vil forholdstallet vise at det er masse kjøpere, men i praksis er det masse selgere.

Lenke til kommentar

Begynner å bli lei av å sitte i aksjemarkedet nå. For fem dager siden satt jeg med en gevinst på 22%, mens jeg nå noen få dager etterpå sitter med en gevinst på 1,11%. Dette er altså Exact sine BULL-aksjer. Det får da være måte på volatilt marked. Vurderer å selge meg ut før jeg går i minus. Jeg får ikke akkurat noen stor gevinst for å låse opp sparepengene mine sånn som markedet ser ut nå.

Lenke til kommentar

Sitter på utsiden jeg nå, unntatt et par småaksjer som jeg har troen på selv om tallene sier noe annet.. Ser ingen grunn til å sitte i derivatbullmarkedet akkurat nå for øyeblikket og enda mindre å bli med på turen ned. Kan jo satse på bear også da, men det er for mye opp og ned til at jeg tar sjansen.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi skal videre ned. Kanskje gull opp. Jeg trodde kanskje markedet kunne klatre når resultatene kom, selv om de var dårlige, men det ser ut som det heller går motsatt vei. Det lover ikke godt for noen bedring i økonomien i 2009. Markedet burde begynne å diskontere en oppgang snart, om det ikke alt har skjedd. Hver bølge av frykt er som krampetrekninger i dollaren.

 

PBR, f.eks oppfører seg om i 2002-3003 , voldsomme avvik mellom oljeaksjer.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=PBR#cha...ource=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror gull skal ned på kort sikt og ut mot høsten, gitt at det ikke blir inflasjon av noen stor sort. IMF mangler bare at kongressen i USA sier ja for å selge gull. Dessuten til høsten går en del avtaler til land i EU ut slik at de fritt kan selge gull hvis de ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...