Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedet er altfor volatilt til at jeg tør å gi deg noe råd om spesifikke selskaper, kan godt være mulig at Rec er ett godt kjøp.

 

Men grunnen til at jeg kom med den lista om Rec var mer for at du må lese litt mer og undersøke før du gjør valget ditt, ellers kan du fort risikere å miste store summer som ellers kunne ha gjort bedre nytte i lommeboken min. Derfor er de overordnede diskusjoner som gjøres her så viktige.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt noe som har gått mye ned. Det er muligheter for utenfor norge også.

 

Et selskap jeg har sett på er dette: http://finance.yahoo.com/echarts?s=VIMC#symbol=VIMC;range=5y

 

De lager dingser av lav kvalitet. Jeg tror de har dobbelt så mye cash som markedsverdi, null gjeld, det betyr at selskapet selger med 50 % rabatt på kontantbeholdningen.

 

http://www.vimicro.com/english/corporates/milestones.htm

 

2003 "Dr. John Deng, Vimicro Chairman, was awarded "Best Oversea Returnee Entrepreneur" from Chinese President Mr. Hu Jintao and Prime Minister Mr. Wen Jiabao."

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det går litt trått for REC for tida:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1645481.ece

Men på lenger sikt kan det vere eit godt val, sidan det virkar som om politiske leiarar med Obama i spissen vil bruke pengar m.a. på klimatiltak for å løyse finanskrisa. Og før eller sidan må ein uansett finne erstatning(ar) for fossile energikjelder, enten det er i form av kjernekraft, vatn, vind, sol, bølgjekraft, bioenergi osv.

Lenke til kommentar

Jepp, er fullstendig klar over den nyheten der. Men den spiller mest rolle på kort sikt. Den vil kanskje synke litt framover, så bør kanskje avvente litt med å kjøpe og se hvordan den blir. Men på lang sikt tror jeg den har mulighet til å stige en god del!

 

Men som sagt, jeg er helt ny innen aksjer. Tenker å investere litt for første gang og dette er jo et knallbra tidspunkt å starte på. Noen som har forslag til aksjer jeg kan satse på? Tenker meg at jeg bruker ca. en 20.000 på aksjer nå i første omgang ihvertfall.

Vil gjerne ha noen som ikke har så VELDIG høy risiko. Men vil jo gjerne ha litt avkastning også.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Jepp, er fullstendig klar over den nyheten der. Men den spiller mest rolle på kort sikt. Den vil kanskje synke litt framover, så bør kanskje avvente litt med å kjøpe og se hvordan den blir. Men på lang sikt tror jeg den har mulighet til å stige en god del!

 

Men som sagt, jeg er helt ny innen aksjer. Tenker å investere litt for første gang og dette er jo et knallbra tidspunkt å starte på. Noen som har forslag til aksjer jeg kan satse på? Tenker meg at jeg bruker ca. en 20.000 på aksjer nå i første omgang ihvertfall.

Vil gjerne ha noen som ikke har så VELDIG høy risiko. Men vil jo gjerne ha litt avkastning også.

 

Hvis man ikke har erfaring kan det være lurt å bruke et fond, eks Skagen fondene.

Lenke til kommentar

Du ser etter kandidater der du kan tjene mye, altså det vil si aksjer med høy risiko. Men skal du ha høy risiko kan det være stor sjanse for å tape penger. Akkurat nå i disse dager har vel de fleste aksjer tapt verdi, hvis vi sammenligner med 6mnd tilbake. Så du må nesten si hvor høy risiko du vil ta(hvor mye er du villig til å risikere å tape), og samtidig si litt om hva du kan.

 

Kanskje du burde studere aksjemarkedet litt før du går inn i aksjer med engang?

 

Mitt råd er å se på IT-selskaper, føler at de er verdsatt så lite selv om de tjener godt med penger og har mange kontrakter som gir dem nok å gjøre årene fremover, og da tenker jeg ikke bare på Opera, men heller på konsulentselskaper.

Lenke til kommentar

Vil ikke ta ALT for høy risiko, men kanskje middels. Jeg har ikke tenkt å gå inn med så mye i starten (10-20.000). Men føler det er en passe sum å starte med og utforske aksjemarkedet litt.

 

Hva jeg kan? Ikke mye. Har lært meg litteranne teknisk analyse men er selvfølgelig veldig usikker. Vet heller ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å sjekke selskapets cashflow, gjeld osv. (Fundamental analyse?)

 

Akkurat nå har jeg REC, GGS, og kanskje FUNCOM under lupen. Funcom virker spennende i og med at de snart kommer ut med AOC: Hyborian Adventures som kan bli stor suksess. Funcom steg jo veldig i verdi etter de lanserte AOC. Men dette er vel mildt sagt en risiko-aksje.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjøpt aksjer direkte, kun holdt meg til fond.

 

I ca 2 måneder har jeg nesten daglig sett på Yara aksjen på oslo børs sine hjemmesider. Bare for å få en liten feeling på hvordan den utviklet seg.

 

Her om dagen kjøpte jeg en børspost i yara til en kurs på 143kr. Solgte noen dager etterpå til kurs 155. Tjente ikke mye, men bittelitt. Ville bare få en liten følelse på hvordan prosessen funket.

 

Nå venter jeg til den går ned mer så kjøper jeg meg inn igjen ;)

Lenke til kommentar
Funcom har stedet voldsomt idag ja, er nok greit å sitte på den nå.

 

Men slik som det er idag for meg vil det NESTEN bare bli lotto å gå inn i aksjemarkedet for meg tror jeg. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter og hvordan jeg kan starte. Tips?

 

Du burde legge ned 10 tusen timer eller mer på å lese før du begynner å kjøpe individuelle aksjer og ønsker å ha en god ide om hva du driver med. Ellers blir det vanskelig. En bok jeg liker er "the intelligent investor" av ben graham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...