Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Hvis gull, skulle utvikle seg til en stor boble, i likhet med nasdaq, og gå til 3000-10000 dollar per unse og svinge opp til 31 % på en eneste uke som i 1980, er jeg ganske sikker på at Schiff ikke ville greie å komme seg ut. Idealene og personlig overbevisning vil stå i veien, og han vil ikke skjønne at det er en like stor boble som nasdaq. Når man ikke er nøytral er det vanskelig.

Jeg vet nå ikke det. Han har vært flink med de tidligere boblene. Han måler også gull opp mot DOW. Jeg tror du skal være forsiktig med å si han vil være blind for en boble i gull. Men gull vil ikke ta av før man ser noe mer til inflasjon, eller en ny knekk på børsen. Det du har rett i festen, om jeg tør omformulere det med egne ord, er at man ikke skal undervurdere politikerne og deres evne til å blåse opp en ny boble. Det er jo også dette de gjør hva de kan for å få til også. Så vil tiden vise hva som skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du ser ikke noe galt i en ny boble, så lenge du tjener på det?

Når andre gjør feil, tilpass deg og tjen på det, det er helt naturlig spør du meg...

 

Det er mye galt politikere gjør, get used to it... Noe er verre enn andre ting...

 

Soros sier at det alltid er en boble et sted.. det er helt sikkert..

 

Myndighetene blåser gjerne bobler...ikke det at jeg er noe glad i det, jeg som alle andre skulle gjerne sluppet det. Personlig har jeg alltid en oppfatninger av om det de gjør er smart eller ikke men jeg blir sjelden hørt selv om vi lever i et demokrati :p

Typisk slik som nå er mye av det de har gjort irreversibelt. Så da har man ikke mye valg...

 

Når politikere gjør slike feil, som nå, er det 2 ting å gjøre, enten å minste kjøpekraften sin eller øke den...

Hva velger du?

 

Jeg ser etter muligheter uansett hvor ille verden måtte bli, for de vil alltid være der!

Lenke til kommentar

Har dere trua på medisinaksjer framover ? Sitter å vurderer å kjøpa litt i GSK og Roche, spesielt GSK. Begge har visstnok medisin mot svineinfluensa.

Tenkjer at det må skje i dag og før DJ opnar, elles er det nok for seint.

 

Roche gjekk brått ned på fredag, mens GSK hadde lite endring. Det store oppslaga om svineinfluensaen kom vel ikkje før på laurdag, så.

 

GSK har starta opp i dag i Tyskland, Frankfurt opp 8%.

Roche derimot har starta ned.

 

Kva trur dere ?

Endret av avRack
Lenke til kommentar

Hvor stor del av produksjonen utgjør preparatene mot svineinfluensa i disse firmaene? Jeg vil tro at hvis ikke dette er produsenter som spesialiserer seg på disse typene medisinene vil effektene være relativt små, forutsatt at det ikke blir en epidemi av respektabel størrelse, noe jeg ikke har noen stor tro på.

 

Men for all del, jeg liker tankegangen din. :)

Lenke til kommentar

Veit GSK i alle fall har eit ganske stort spekter av ulike typar medisinar, og dei har nok ikkje spesialisert seg på noko spesielt. Trur nok ikkje produksjonen av Relenza (medisinen mot svineinfluensa) er av dei største produksjonane til GSK. Uansett vil eg tru det får utslag i dag, ikkje at den kjem til å gå særlig opp framover men i dag har eg trua på ein opptur iom at den går opp i Tyskland.

Lenke til kommentar

En ting som må tas med i betraktningen er at noen land (ihvertfall Norge) allerede har kjøpt opp forholdsvis store lagre influensamedisin. Mulig de kjøpte det i forbindelse med fugleinfluensa-frykten for noen år siden. Men så er det jo også mulig at det bygges en boble rundt det basert på spekulasjon. Hvem vet.

 

Uansett:

"Det finnes ingen vaksine mot viruset, men den kan behandles med blant annet Tamiflu. Mange land har store lagre av denne medisinen, blant dem Norge, med 1,4 millioner doser."

Lenke til kommentar

Stemmer heilt. Noreg kjøpte opp lager med 1.4 mill dosar med Tamiflu når det var frykt for fugleinfluesna.

 

Det er også litt snakk om at viruset muligens er immun mot Tamiflu, og den er det Roche som produserer, så eg har endra litt syn på å investere i Roche. Endar nok opp med GSK, då den har gått opp på alle børsar i dag, mens Roche ikkje har gjort det så sterkt.

 

Er vel nesten naturlig at når GSK gjer da sterkt i Europa, så vil det også gjera det sterkt i USA når børsen der opnar ?

Endret av avRack
Lenke til kommentar
Stemmer heilt. Noreg kjøpte opp lager med 1.4 mill dosar med Tamiflu når det var frykt for fugleinfluesna.

 

Det er også litt snakk om at viruset muligens er immun mot Tamiflu, og den er det Roche som produserer, så eg har endra litt syn på å investere i Roche. Endar nok opp med GSK, då den har gått opp på alle børsar i dag, mens Roche ikkje har gjort det så sterkt.

 

Er vel nesten naturlig at når GSK gjer da sterkt i Europa, så vil det også gjera det sterkt i USA når børsen der opnar?

Det er nok et sannsynlig scenario det, ja. Spesielt med tanke på at USA ligger langt nærmere selve episenteret. Vurderer nesten å kjøpe litt aksjer jeg også, men har nada erfaring med handel utenfor Oslo Børs. Når åpner DJ og trenger man noen spesiell avtale/tjeneste hos nettmekleren for å handle der? Ser absolutt på dette som en aktuell kjøpsmulighet.

Lenke til kommentar

DJ opnar 15.30. GSK har starta 5,4 % opp :) Spørs vel om den går så særlig mykje meir opp, muligens litt i dag, men på sikt så er eg meir usikker.

 

Trenger vel ikkje nokon spesiell avtale slik eg veit det, sjølv brukar eg Nordnet og merka ikkje noko spesielt der. Einaste at du bør ha USD iom at du elles bør låna av Nordnet og betala litt renter. Har ikkje heilt snøring på det sjølv då dette var min fyrste handel på DJ. Har no kjøpt i alle fall so får me ta kostnadane i etterkant :p

Lenke til kommentar

Medisin-aksjer er nok noe som det generelt ikke er så særlig interesse for i disse tider. Det meste av grunnen ligger i at forskning på medisin nemlig betales i dag, mens et evt. produkt ikke kommer før etter noen år. Dagens problemer med finansiering, gjør derfor sektoren uinteressant for investorer. Det er selvsagt forskjellig hvordan de enkelte selskapene driver, og hvordan forskningen foregår - men jeg tror hele sektoren skjæres over en kam her. Dette kan begrunne at selskap som evt. skulle selge kur til influensa, ikke får en slik oppgang som de i normale tider hadde fått.

 

Et annet moment er selvsagt at få til ingen vet hvilket omfang svine-influensa vil få. Jeg tror ikke krisen blir vurdert noe særlig av de fleste. Det kan jo vise seg at den blir meget sentral fremover, og da kan det være bra å være inne i selskap som selger vaksine. Norge har vært flinke til å kjøpe inn vaksiner til diverse, men jeg tror vi er unntaket. Vaksiner er meget dyrt, og land som Mexico vil ikke ha tatt seg råd tidligere til å kjøpe inn.

 

Man ser jo uansett at oljespekulantene har tatt til seg krisen.

Svineinfluensa - problemer rundt diverse reiser mm. - mindre olje og bensinforbruk av denne grunn - nedgang i oljepris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...