Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Ok, takk for kjapt svar.

Det er egentlig bare å lese regnskapene til de børsnoterte selskapene, alle selskapene på OSE legger ut dette offentlig for alle. Kan du matematikken til en 4 klassing er det ikke vanskelig se hva selskapet tjener og gir ut i dividende.

 

Eksempel:

 

http://www.ganger-rolf.no/ - Ticker GRO på Oslo Børs.

 

Men det vil vel kunne føre til gode inntjeninger på å følge meglerhusenes aksjetips? Synes det virker rart å kalle det en "tabbe" å følge deres portefølje sånn helt uten vidre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, takk for kjapt svar.

Det er egentlig bare å lese regnskapene til de børsnoterte selskapene, alle selskapene på OSE legger ut dette offentlig for alle. Kan du matematikken til en 4 klassing er det ikke vanskelig se hva selskapet tjener og gir ut i dividende.

 

Eksempel:

 

http://www.ganger-rolf.no/ - Ticker GRO på Oslo Børs.

 

Men det vil vel kunne føre til gode inntjeninger på å følge meglerhusenes aksjetips? Synes det virker rart å kalle det en "tabbe" å følge deres portefølje sånn helt uten vidre.

Jeg har sagt det 1 gang, må jeg gjenta det for at du skal forstå hva jeg mener bør du kutte ut alt som heter verdipapir.

 

Støtter meg bak enim: Vi er uenige på enkelte punkter, men her kan jeg ikke være mer enig. Gjør du ikke hjemmeleksene dine er det best du lar være drive med aksjer.

Lenke til kommentar
Hvis du er sånn mange er at du er lat og ikke vil gjøre hjemmeleksen bør du kanskje revurdere om du vil spekulere i enkelt aksjer.

 

Jeg vil ikke la meg bli beskyldt for å være lat. Jeg er heller "som folk flest" rimelig blank på dette området, og selvom det for de som driver på med dette er "like lett som matematikken i 4. klasse" å lese om en aksje er verdt å satse på, så sitter ikke jeg inne med nok kunnskap til å kunne lese ut av tallene på selskapenes resultatregnskap på om de er gode investeringsobjekter eller ikke. Problemet ligger heller på dårlige kunnskaper, enn latskap.

Lenke til kommentar
Hvis du er sånn mange er at du er lat og ikke vil gjøre hjemmeleksen bør du kanskje revurdere om du vil spekulere i enkelt aksjer.

 

Jeg vil ikke la meg bli beskyldt for å være lat. Jeg er heller "som folk flest" rimelig blank på dette området, og selvom det for de som driver på med dette er "like lett som matematikken i 4. klasse" å lese om en aksje er verdt å satse på, så sitter ikke jeg inne med nok kunnskap til å kunne lese ut av tallene på selskapenes resultatregnskap på om de er gode investeringsobjekter eller ikke. Problemet ligger heller på dårlige kunnskaper, enn latskap.

 

Det er snakk om å kunne lese et par viktige faktorer i et selskap om man ser på regnskapet, man behøver ikke være rakettforsker for å gjøre det.

 

Hvordan ser balansen i selskapet ut? (Cash, Gjeld, Verdier?)

Hvor mye tjener de på driften evt. asset play (asset play = Om et eiendomsselskap selger en bygård eller likende)

Hvor mye sitter selskapet igjen med etter skatt.

Hvor mye gir de tilbake til aksjonærer?

 

Folk flest som har interesse for noe går i bokhandelen å kjøper et par bøker: Det vil jeg også råde deg til.

 

Graham The Intelligent Investor

Peter Lynch: One Up On Wall Street

Verdsettelse av aksjer

 

Dette er en god start om du klarer å pløye deg gjennom dette stoffet - Om du vil tjene penger så gjør du det.

 

Jeg vil påstå at alle som har klart seg ut av VGS uten stryk i matematikk vil klare å bli flinke investorer, det er enkelere enn det høres ut i starten, man må bare ville nok.

 

Om du ikke vil bruke 100 timer for å unngå en giga-smell i aksjemarkedet er du lat.

Lenke til kommentar

ski, jeg kan legge til at du vil finne ganske positive verdier om du hadde sett på Olav Thon aksjen .Kanskje presset i norsk økonomi vil avta og tallene vil se verre ut i morgen, dette er en syklisk aksje. For å da greie å gjøre en korrekt bedømmelse om du spekulerer må du du ikke bare forstå tallene, men også ha en formening om hvor ting går. Det er mer komplisert enn som så. Så kanskje du heller skulle gått for et fond inntil du fikk en forståelse av aksjemarkedet.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

 

Dette syns jeg er litt kult. Det er så overfladisk. Men en økonomi som har en svært liten gjeldsgrad og samtidig er inne i en negativ fase for så å dopes kraftig med billig kreditt reagerer veldig bra. Det er lett å bli rik og identifisere slike overganger.

 

Det som kjennetegner de utviklede økonomiene nå er at de har fått for mye medisin for lenge. Og vi må få en overgangsperiode. De utviklende økonomiene har akkurat hatt en bra periode.

Lenke til kommentar

Hadde ikke rentene blitt satt ned i 1982, men de hadde bestemt seg for å torture økonomien noen år til med renter på 20 % hadde det ikke blitt 80 talls (feel good) musikk slik vi husker den nå, det er jeg sikker på. Å ikke se slike sammenhenger er bare å være trangsynt. Det er akkurat det samme med lengden på skjørt:) Med kortest skjørte lengde ved toppen av bull marked:)

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Jeg benekter ikke at det kan være mer gladmusikk i oppgangstider, men måten det ble framstilt på i videoen er latterlig. 80-talls musikken er summen av mange faktorer, ikke bare den økonomiske. Den stereotypen som du utgjør må alltid sette alt i sammeheng med hverandre, ingenting kan være tilfeldig.

 

Et geni som deg trenger ikke mistenke at jeg ikke har levd så lenge, det holder å lese tallene etter nicket mitt.

Lenke til kommentar
Jeg benekter ikke at det kan være mer gladmusikk i oppgangstider, men måten det ble framstilt på i videoen er latterlig. 80-talls musikken er summen av mange faktorer, ikke bare den økonomiske. Den stereotypen som du utgjør må alltid sette alt i sammeheng med hverandre, ingenting kan være tilfeldig.

 

Videoen er litt latterlig, spesielt er kommentarene dumme, forklar meg hva som er tilfeldigheter da. Er det tilfeldig at det er en baby boom i Russland nå, og ikke for 15 år siden? Eller at det var det i Norge etter krigen, og ikke på 70 tallet? Jeg kunne fortsatt i det uendelige. Problematisk blir det bare hvis en ser at det overskyet og tror det er på grunn av en regndans en danset dagen før, eller andre sammenhenger som kunne gi mistanke om at noen hadde røkt sokkene sine. Jeg tror det er bra å ha en viss intuisjon og analyse i aksjemarkedet uten å bare overlate alt til tilfeldighetene.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Jeg benekter ikke at det kan være mer gladmusikk i oppgangstider, men måten det ble framstilt på i videoen er latterlig. 80-talls musikken er summen av mange faktorer, ikke bare den økonomiske. Den stereotypen som du utgjør må alltid sette alt i sammeheng med hverandre, ingenting kan være tilfeldig.

 

Videoen er litt latterlig, spesielt er kommentarene dumme, forklar meg hva som er tilfeldigheter da. Er det tilfeldig at det er en baby boom i Russland nå, og ikke for 15 år siden? Eller at det var det i Norge etter krigen, og ikke på 70 tallet? Jeg kunne fortsatt i det uendelige. Problematisk blir det bare hvis en ser at det overskyet og tror det er på grunn av en regndans en danset dagen før, eller andre sammenhenger som kunne gi mistanke om at noen hadde røkt sokkene sine. Jeg tror det er bra å ha en viss intuisjon og analyse i aksjemarkedet uten å bare overlate alt til tilfeldighetene.

Ja for en analyse, gud bedre.

Lenke til kommentar
Remedial Offshore har søkt notering på Oslo Axess. Synes det ser veldig spennende ut. Kan det være smart å legge noen kroner i dette?

 

Jeg har en sterk følelse av at oljeprisene skal ned på kort sikt sikt (opp på lengre sikt). Hadde nok heller satser på aksjer i USA, Japan, eller lignende som kunne dra nytte av litt svakere oljepriser på kort sikt, kanskje flyselskap, ikke et slikt selskap som kan bli rammet av at oljeprisfall. Så på Hegnar TV, hvor de intervjuet en fyr i Norse som dreiv og borra litt her og der, tjene penger gjorde de ikke, men de var da verdt en god del allikevel:)

Lenke til kommentar
Du lærer best når du taper penger..

 

Jeg er med på den..

Starta med en portefølje hos DNB som gikk i dass, jeg tjente noen tusen på enkelte aksjer, men begynte å få store tap med Tandberg data, Questerre, Seabird ex. og birdstep, f.eks..

Lærte en del av det, og bestemte meg for å la det være som det var, og starte helt på nytt..

 

Oppretta konto hos nordnet for ca ett år siden, og det gikk ganske mye bedre.. Det gikk bra helt til krakket i januar, og er nå tilbake igjen..

-Og forresten så har jeg tjent på å la den andre porteføljen bare stå.. Statoil er i været, Questerre er i verdensrommet og seabird er vel såvidt oppover igjen også.. Bare Tandberg data som har driti seg ut.. :p

 

Uansett burde du ikke investere penger du ikke har råd til å tape, så prøv deg for all del på aksjer.. Men jo mer du prøver å sette deg inn i det, jo lettere er det å tjene penger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...